Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Det har jag själv varit med om för några år sedan :D Ponnyn sprang som en rem på träningarna och behövde egentligen ta det lite lugnare för att hon skulle hinna få till bra språng. På 3-årstestet hade däremot någon bytt ut henne(?) till något sävligt, slött och opåverkbart. Snopet och vi var ganska handfallna när hon inte svarade på drivning :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vi kommer i alla fall vara två (jag och pappa), jag får väl lära upp honom lite på löshoppningen. Men då kanske jag ska sikta på att ta med mig en person till, eftersom han är så ovan? Vi har löshoppat henne hemma med bara två personer, och det har fungerat bra, men man vet ju aldrig med nya miljöer. Tjejen som har stallet kanske skulle kunna tänka sig att åka med, men hon jobbar oregelbundna arbetstider med ett schema hon inte kan påverka så mycket själv, så det finns risk att hon kommer behöva jobba.

Ännu mer snopet om de flyttar testet från lördagen till söndagen p.g.a. för få anmälningar. Än så länge är det bara två anmälda till Nybro enligt Blå Basen. Vet någon hur det funkar om de slår ihop det med kvalitetsbedömningen på söndagen, är treåringarna efteråt då?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Holmtebo Noula är nu anmäld till kvalitén i Nybro, hon har vilat i sommar och sattes igång för knappt 3 veckor sedan, vilan har gjort massa gott och hon känns riktigt fin. Nu släpar hon ju runt på några extra kilon och får dessutom ingen kraft på betet, så jag hoppas kunna hämta in lite extra energi tills det är dags att visa den 8 september. Känner mig lite som en nybörjare på kvaliten eftersom jag bara visat på det en gång innan, men vi ska nog klara det. Tävlingar står tillbaka under hösten eftersom kvaliten och förhoppningsvis kanske en final med lite tur står som mål. Jag kan ju fortfarande inte komma på det där med att lägga in bilder så får visa en filmsnutt från gårdagen istället.

http://www.youtube.com/watch?v=10RItGMDQAI&feature=share&list=UU5GlCCkR7nrVzgy1Ftg3uXw
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

En liten bild på min ponny - klädd för ridning och ridning blev det, första gången utan ledare (5:e gången totalt)

58e17d3efeb811e2905222000aaa031b_7.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=LuTI_phBrXE
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Så fin!

*KL*
Jag var iväg och hoppade ponnyn idag. Han skötte sig alldeles utmärkt och övriga som var där var överens om att han är väl förberedd inför testet, det kändes jätteskönt! Tjejen som ska visa honom var också där och vi samarbetade bra runt löshoppningen så det kändes riktigt bra det också.

Bilder tog jag inga, så det får bli en favorit i repris.
946518_10201375489377259_299154082_n.jpg
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Denna veckas löshoppning.
Först gjorde vi en vanlig 4-studs. Sen gjorde jag den lite knepigare med vartannat räcke och vartannat kryss. Hon löste det plättlätt, taxerade bara in första och hoppade som en katt genom serien. Sen ändrade jag igen och gjorde bara kryss men höjde bommen på ena sidan vartannat hinder till höger och varannan till vänster, även det löste hon perfekt.

http://www.youtube.com/watch?v=oWzHY60udBs
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vilken alldeles underbar ponny! Vad är det för stam på henne:)?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Tack ! Jag är verkligen så glad och stolt över den lilla

Hon är e. Rimskij RW104 undan ett sto med okänd stam - mina döttrars gamla tävlingsponny. Jag gjorde samma sak som Ironwill - betäckte ett sto med okänd stam, och valde hingst väldigt noga utifrån det, jag är skitnöjd med resultatet.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Finns det någon liknande sida för "valiga" utställningar också? Eller någon stans där man kan hitta alla avelsförenngar? Bor närmast (i) Roslagen, men kan tänka mig att åka söder-/västerut också.

Skulle vara kul att visa vår 8-årige valack som äntligen vuxit i "kostymen" (men är fortfarande överbyggd). Visades som ung (ev hingst) men tror inte att det gick så bra då. Nu har han ganska ok gångarter och hoppar helt fantastiskt.

För flera år sedan hade Roslagens ponnyavelsförening en "drop in" (tror jag) utställning i samband med en regional hopptävling. Jätteroligt initiativ. Tror att man även fick visa ponnyer med okänd härstamning. Tyvärr var den ponny som vi då hade med oss (12-årig valack) exteriörbedömd senast på New Forest SM året innan och vi såg inte riktigt vitsen med att visa igen.

Är detta något som har förekommit/förekommer/planeras någon mer stans?
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vi genrepade idag och det gick både bra och dåligt.
Hon hade bästa sprången hittills tycker jag. MEN hon blev osäker och då kom mammans nerv fram...så det var bara att ta det lugnt och göra det lätt och få upp självförtroendet sen så hoppade hon såhär fint:

http://www.youtube.com/watch?v=lM4W1z3CGfs

För övrigt så är hon riden i alla gångarter nu.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

KL
Är det någon som vet om man brukar få bekräftelse på anmälan från RPAF? Har inte hört ett ljud och börjar bli lite nervös. Blir den av? Med tanke på att dom förlängde anmälningstiden borde det i alla fall då ha varit lite för få anmälningar.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Det är skitbökigt att hitta uställningar nu för tiden och inte alls lika många som de var förut. En del finns i Blå Basen om man klickar sig fram till internetanmälan. En del finns på SPAFs kalender.

RPAF ska enl hemsidan ha en utställning i november.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

det undrar jag med.. Man får väl hoppas att startlistorna kommer snart.. Min hästs uppfödare sa att det brukar komma ca en vecka innan testet.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Vad gör man om det är inställt ?
Åker till Nybro den 7/9 eller ?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Knapp!


Några bilder på min fina guling! I onsdags hämtade jag hem honom, han har varit iväg hela sommaren, dels på lite utbildning och så har en vän till mig ridit honom eftersom jag inte har haft tid under sommaren.
En löshoppning till, och något ridpass med tjejen som ska rida honom åt mig på kvalitén, så är vi nog ganska redo! :) På söndag värmer vi upp litegrann genom att åka på utställning!

image_zpsb3d5f180.jpg




 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

KL
Nu har startlistor och meddelande/PM kommit ut inför RPAFs treåstest och kvalitetsbedömning. Riktigt skönt, men fy så nervöst!

En liten bildbomb från senaste löshoppningen:
1239461_10201951813384999_1345312757_n.jpg


1009862_10201951811384949_1466314760_n.jpg


533746_10201951809024890_1960467066_n.jpg


1229889_10201951807264846_1040620029_n.jpg


1233444_10201951804784784_284661291_n.jpg
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 801
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 161
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
963
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp