Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag hade bergis frågat förut - sorri.

Jodå det har löst sig med mina medhjälpare! (tror jag nu ja)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Ingen fara :) Vad skönt att det löste sig, annars är det bara att hojta till!
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Nu är Leia anmäld till kvaliten (welsh cob) Hon är hos en duktig utbildare nu som även skall visa henne.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

+ ladycovergirl

Tack för svaren!
Jag får väl se vad jag hittar för bete till honom till nästa år. Jag ska kastrera honom men vill hellst inte göra det innan sommaren utan tycker gott att dom kan få gå på ett gangster bete först ;)
Men får se hur hingstig han blir till våren!
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Ridningen hade inte varit några problem oavsett. Lösgaloppen är det största problemet, därefter det faktum att hon 1) aldrig varit i ett ridhus och 2) bytte miljö först som treåring när vi äntligen lyckades flytta från förra stallet (där hon också föddes).
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

På tal om medhjälpare, hur många tar ni med er? Räknar ni med att det kanske finns folk där som kan hjälpa till vid exempelvis lösgalopp och löshoppning, eller får man ha alla personer med sig själv?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Gamla systemet helt klart bäst att vara tre. Man kan aldrig veta vem som hjälper till där. Tiger blev inte alls hjälpt på treårs av den tredje därifrån.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag siktade på att ha med två medhjälpare så att vi skulle vara tre stycken. Dock bytte treårstestet dag pga få anmälda så då blev det bara jag och the_connemara. (Och min 2-åriga dotter på läktaren förstås :p )
Nu gick det onekligen bra ändå men jag siktar på att ha en extra till höstens final.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Om man tänker efter så kanske det är receptet, två st, Tiger fick alldeles för mycket poäng på sitt treårstest med ju, haha :p

Tror iofs vi bara var två på kvaliten oxå, men då fick han bara hoppa några språng o sen kassa poäng ;)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Och med Peia var vi tre på 3-årstestet och det gick uruselt. Precis som Keso på vårens premiering. Kanske har vi hittat receptet :p (Även om det tydligen inte är applicerbart på kvalitén ;) )
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Ja jag och pappa visade ju Patsy själva på treårs och det gick ju toppen :D
På kvalitén var det fler kockar i soppan men det berodde på att jag brutit svanskotan, så hon gick med helt nya människor. Inga toppenpoäng men under förutsättningarna var hon jätteduktig!
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

*KL*
Är det okej att prata på som vanligt med sin häst på 3-års eller kan domaren ha åsikter om det? Min häst är väldigt känslig och jag berömmer honom därför ofta när han gör rätt, är det okej att göra så även inne på banan?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Det står väl inget om att vara tyst men hur hästen visas vägs väl in i främst temperament :-)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Skippar nog finalen med min. Men om jag kan kanske jag kommer och hejjar fram er! Hur kommer era förberedelser se ut? Han börjar väl bli van vid stora tillställningar nu kan jag tänka mig:)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag hade alla gånger satsat på att göra precis som ponnyn är van vid. De är ju unga och att de får en bra upplevelse av deras kanske första "tävling" är för mig mer värt än nån poäng hit eller dit.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Du får gärna komma dit och agera hejaklack :D
Förberedelserna beror lite på hur mitt jobb- och skolschema ser ut i höst. Tanken är att han kommer gå kvar på hingstbetet ända fram dagen före vi åker till finalen. Tänkte löshoppa en gång ett par veckor före finalen och funkar det bra så nöjer jag mig med det.

Van och van, en utställning och en fölbedömning som föl. Sen hingstpremiering och treårstest i våras. Men han brukar definitivt vara lätt att ha med sig. Står snällt i transporten, även när transporten är stilla, och har inga problem att stå uppstallad på nya platser. Sen får jag ju se hur hingstig han har blivit av att tumla runt med sina hagkompisar :p
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag hade alla gånger satsat på att göra precis som ponnyn är van vid. De är ju unga och att de får en bra upplevelse av deras kanske första "tävling" är för mig mer värt än nån poäng hit eller dit.
Det är klart att det är viktigast att det är en bra upplevelse för honom, men just berömmet är nog mer min vana än hans. :P Löshoppningen är tillräckligt självbelönande för att det ska fungera även utan en matte som säger "Bra" åt honom.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Det är klart mer irriterade att titta på visningar där visarna hela tiden är "på" hästen på olika vis iaf :p Ännu värre om hästen inte lyssnar ett jota :D Men behövs det och funkar så tror jag inte det stör så mycket och det viktigaste är ju såklart att ge hästen en bra upplevelse.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 801
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 161
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
963
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp