Kvalster i sängkläder

Sv: Kvalster i sängkläder

VARFÖR, varför, varför...... gick jag in i den här tråden och såg det där......? Bytte lakan idag, men vete fan om jag nog ska handla nya täcken och kuddar imorgon.....

Jag vet... jag är en elak typ. Men trösta er med hur OTÄCKT kvalstrena skulle tycka det vara att veta om vilka läskiga stora monster som de bor på. ( Dvs er själva).

/KT
 
Sv: Kvalster i sängkläder

Jag hoppas mina kvalster upptäcker mig, så de flyttar därifrån :D
 
Sv: Kvalster i sängkläder

Hmm nu tillägger sambon att kudden "klibbar" ihop pga kvalstrerna, inte bara pressas ihop utan klibbas ihop av kvalster.. usch... hans kudde ryker snart säger jag bara!
Herregud, han driver ju med dig!
Varför ska tjejer (det är oftast tjejer) vara så hysteriska för kryp?
Vill man ta död på kvalster lägger man kudden i frysen. Vädra sängkläderna ofta och bädda aldrig ihop sängen förrän den svalnat.
Att tvätta och duscha höjer bara luftfuktigheten i bostaden och det gillar kvalster! Här www.medeca.se kan man köpa kvalsteröverdrag till sängkläderna.

För övrigt så skulle jag troligen strypa den person som kastat MIN kudde!
Jag har haft den sen barndomen, den har följt mig på resor och semestrar, den har legat på lasarett tillsammans med mig, kort sagt den är en mycket kär vän!
Hur mycket bajs tror du ett kvalster som är 0,08 - 0,3 mm stort producerar?
 
Sv: Kvalster i sängkläder

Det var alltså inte bara jag som funderade på att slänga in en kvalsterbild..:rofl:
 
Sv: Kvalster i sängkläder

*KL*

Vi köpte ny säng för en månad sedan. Pratade då länge med försäljaren om vilken bäddmadrass vi skulle ha, var det lönt att köpa den som var 3000:- dyrare liksom. Han hävdade att det inte var det om man inte hade problem med värk etc, eftersom en bäddmadrass är såpass äcklig efter 5 år att den borde slängas.

Han sa att han själv byter bäddmadrass vartannat år eftersom han sett undersökningarna. Det var lite skrämmande tycker jag.
 
Sv: Kvalster i sängkläder

Kvalsterskola:

Jag hörde faktiskt det där på tv när jag var liten, att efter 3 år är kuddens innehåll kvalsterbajs.
Å andra sidan så har kvalster inte någon matsmältningsapparat, jag skulle knappast tro att deras bajs är något annat än just det som var från början. Same shit (hahah!) alltså.
Kvalster kan inte ens dricka vatten, utan överlever genom att absorbera fukt genom "huden".

De gillar inte ljus (fast de har faktiskt inga ögon) så om man INTE bäddar sängen blir det automatiskt färre kvalster.

En fästing är ganska nära besläktad med "vanligt" kvalster.

/Blåbäret - som är smart och lat och kunde tala för sin sak när min mamma tjatade på mig om sängbäddning när jag var liten :angel:
 
Sv: Kvalster i sängkläder

men är det inte bra att ha kvalster så dom äter upp alla döda hudceller vi slänger omkring oss??
 
Sv: Kvalster i sängkläder

Ju mindre kryp dessto bättre och en kudde med kvalsterbajs i låter iaf inte så fräscht :crazy:

Nu är jag inte SÅ jättehysterisk men jag hatar kryp och har krypfobi, spindlar är värsta sorten, har en spindel gått över golvet måste man skura där den gått tycker jag, har man haft en spindel i sängen åker allt i tvätten sen, lite extremt kanske men kryp är det vidirgaste jag vet *ryser*

Många är välkomna hem till mig, men kryp är en av de som inte är välkomna :p
 
Sv: Kvalster i sängkläder

*Kl*

Nu kommer jag som en pessimist och skrämmer skiten ur er. Har en sambo utbildad i området och är själv kvalsterallergiker.

* Kvalster dör vid rejält kalla temperaturer, typ -25.
* Kvalster dör i hög värme - Hiva in madrass och sängkläder i bastun och elda på.
* Kvalster finns i madrassen också, inte bara sängkläderna.

Men kom också ihåg att..

* För varje dammkvalster du dödar, kommer ungefär en miljon nya som käkar upp dom gamla döa, sen blir dom ännu fler.

Köp nytt så slipper ni skiten - i några dagar.
 
Sv: Kvalster i sängkläder

Han sa att han själv byter bäddmadrass vartannat år eftersom han sett undersökningarna. Det var lite skrämmande tycker jag.


Jag har en ganska tunn bäddmaddrass ca 4-5 cm.... jag tvättar den i badkaret ungefär var 6e månad...

Fyller med så hett vatten som möjligt, i med tvättpulver och så pressar jag ner madrassen. Den får ligga och luka där i en timme ungefär ....då är vattnet mörkbrunt.

Sedan gör jag om det en gång till och sedan sköljer jag madrassen tills vattnet är rent. ( Brukar bli en 4-5 sköljningar).

Det jobbiga är att få madrassen torr sedan :). Är det sommar och sol får jag baxa ut den efter att det värsta runnit av och drapera den över trädgårdsmöblerna. Är det vinter tar det tre dar att få den torr, då får den hänga på tvättlinorna över badkaret och så sätter vi på en avfuktare på högsta fräs i hallen utanför badrummet och har badrumsdörren öppen så att avfuktaren kan suga till sig väta ur den näraliggande luften.

Jag tror inte jag är mer skitig än andra, vi byter tex sängkläder ofta. Men det smular nog ner sig en hel del ändå genom lakan och sånt.

Men det känns mycket trevligare när bäddmadrassen är rentvättad...

/KT
 
Sv: Kvalster i sängkläder

Min säng och bäddmadrass är sprillans nya, så där kan man känna sig säker ett tag iaf ;)
Sen skall jag få nya täcken/kuddar av mamma i julklapp vet jag och påslakan/lakn/örngott tvättas ju i 90grader så då kanske man är något sånär kvalsterfri ett par dagar..?

Nu är jag som sagt inte hysteriskt nojjig, men ju mindra äckelkryp dessto bättre.

Jag tycker om att ha det rent och fräsch omkring mig, framförallt i sängen!
 
Sv: Kvalster i sängkläder

när man köper täcken och kuddar och bäddmadrasser så tänk på att välja sådana som kan tvättas i minst 60 grader (59 dör kvalster)

om kudden klumpar i hop sig så beror det på svett, smuts, rester av hår produkter och dregel.
 
Sv: Kvalster i sängkläder

kl
Och när man sen läser i andra trådar huruvida hunden/katten/marsvinet/whatever också ska sova i sängen...mmm;)
 
Sv: Kvalster i sängkläder

det är så man kan bli less på denna renlighetshysteri. många undersökningar och studier har bevisat kopplingar mellan renlighet och allergier, ju renare miljö man växer upp och lever i, destor mer och större är chansen för allergier.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 425
Hundhälsa Hej! Här kommer min allra första trådstart på Hund! Hoppas att ni orkar läsa... :nailbiting: Jag (och lite grann min sambo, men mest...
2
Svar
38
· Visningar
3 003
Senast: Aionee
·
Relationer Hej, Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän! Men, han mår väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 145
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Fick precis veta att min hund tydligen är allergisk mot kvalster. Såklart av veterinär, vi har fått både schampo och spray utskrivet då...
2
Svar
32
· Visningar
11 225
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp