Kvinna död i hundattack

Det verkar tyvärr finnas/ha funnits fler oansvariga hundägare i samma kommun, dock låter det här som att det är på en helt annan nivå med 27 hundar som levde i misär. Fy fan, stackars djur! :cry: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...anta-pa-att-nagon-blir-ihjalbiten-andra-lagen

I artikeln förklaras det också av en länsveterinär att det, som ni varit inne på här, är skillnad på djurskyddslagstiftningen och tillsynslagen och att "Vad gäller tillsynslagen har vi inte någon uppsökande verksamhet eller uppföljning av de beslut som fattats. Det mandatet ingår inte i lagen idag och då kan vi inte göra det. Men det skulle förstås i en del fall vara bra att ha en uppföljningsmöjlighet."
 
Vore det inte rimligt att hundar som bitit en utomstående ska avlivas?

Jag förstår att det kan bli "fel" där egentligen bra hundar avlivas, men det är antingen hunden som har mentala brister, eller ägaren som brustit i sitt handhavande av hunden och då bör omgivningens skydd väga tyngre.
Det beror väl på i vilket sammanhang. Hundar måste ju få försvara sig, särskilt de som avlats för just det. Annars blir det lite ologiskt med vakthundar.
 
Nej, absolut inte. Det skulle vara för trubbigt.
Man har ju haft det i vissa länder om jag inte minns fel (Norge?) och det har blivit kritiserat. Bla har tjänstehundar avlivats pga det, vilket vore förödande. Dessutom behöver det ju varken vara fel på ägare eller hund för att någon ska bli biten.
Min hund bet ju ngn som pajjade en ruta på bilen och sedan lyfte ut honom när han hade en glasbit i pungen. Det är ju ganska orättvist mot hunden om den inte får hugga vid stark provokation. Hade personen dött så hade jag försått tanken, men här var det ju ett markeringsbett (han hade nog kunnat gå på strupen)
 
Lite bra att det kommer ut att andra raser än sk kamphundar kan skada. Det börjar ju bö
Li allt vanligare med både polar och herdehundar i fel hem
Det verkar dessutom dom denna hundägaren överklagat efter första bettet (allvarliga skador på barnet i ansiktet) och fått igenom att slippa munkorg och koppeltvång utanför tätbebyggt område och då attackerar hunden en äldre dam när de låtit en annan person rasta hunden. Så vansinnigt oansvarigt hundägande. Inte heller ägaren står åtalad utan den personen som rastade hunden. Ingen uppföljning från länsstyrelsen och inget strikt ägaransvar. Även efter detta andra bettet överklagade ägaren och ville ej tss av bort hunden.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 676
Senast: iNHALE
·
Kultur En otrolig sångare och en bättre man. Var aktiv i civil rights movement och slogs hela sitt liv mot orättvisor och rasism. Var aldrig...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp