Kvinna död i hundattack

Finns det någon rapport om hur förbudet har fungerat i Norge och Danmark? Har bitskador och hundattacker minskat eller ligger på det samma nivå? Finns det hubdar av den typen ändå eller är dom utbytta mot andra raser?
 
Jag håller med dig. Problemet kommer att flyttas till andra hundar, men min poäng är att begränsa förekomsten av de hundar med en svårhanterlig lust till kamp helt enkelt genom att minimera den sortens hundtyp. Jag tror ändå det är färre oseriösa idioter som kommer över tex en gäng mallar, än vad de idag kommer över i form av shitbulls och liknande.
En snabb koll på blocket visar att det finns en del buskavel med mallar, däremot osagt vilka som kommer vara intresserade av en malle/dobbis eller malle/husky.

Skulle jag sen titta i mitt eget kvarter så vet jag en hund som är en blandras mellan malle, rhodesian ridgeback och presa canario, totalt livsfarlig och har haft ihjäl en annan hund, flera katter och bitit folk. Tro på fan att ägaren ifråga är extremt olämplig som hundägare överlag och tillhör de där som dels vill ha en frän hund i kopplet/på gården men som också är av åsikten "rädda det som räddas kan". Hen har också stora problem med att hålla den på promenader, vilket resulterat i att den är understimulerad då ägaren, istället för att erkänna sin problematik och faktiskt avliva hunden för allas bästa, slutat gå ut med den.

Min poäng är att det spelar ingen roll om det finns shitbulls eller inte, det kommer bara gå över på en annan ras som "är frän" snarare än att folk kommer fatta att de inte kan ha hund och så länge folk blandrasavlar för pengar så kommer det finnas hundar som kommer antingen ha mentala problem eller fara illa av att ha en olämplig ägare. Ibland kommer dessa problem även korsa vägar, vilket gör det livsfarligt då olämpliga ägare väldigt sällan inser att de inte klarar av hunden utan skyller på annat istället för att förstå att de skapar livsfarliga situationer.
 
Finns det någon rapport om hur förbudet har fungerat i Norge och Danmark? Har bitskador och hundattacker minskat eller ligger på det samma nivå? Finns det hubdar av den typen ändå eller är dom utbytta mot andra raser?

Ja det känns rätt avgörande för hur åtminstone jag ställer mig till saken. Skulle vara mkt intressant att ta del av nån statistik.
 
Det tror jag inte. När jag växte upp var hunden som lockade "buset" och de lokala a-lagarna bakgårdsavlade schäfrar framför allt, och till viss del rottisar. De var inte svåra att få tag på och är nog inte det idag heller. Är övertygad om att det går utmrkt att knipa en malle eller två och att buskisaveln skulle öka i takt med intresset.

Jag tror absolut inte att ett förbud löser någonting och vill absolut inte att Sverige ska gå samma väg om Norge, Danmark och i viss mån UK.
Jag håller med dig. Blocket kryllar av korsningar av diverse brukshundar och oreggade brukshundar. Ffa Rottis, Schäfer och Malle. Tom Dobbisar. Men också av Ovtcharkas och andra stora herdehundar.
Alla som vill ha en kukförlängare i form av en hund kan lätt hitta olämpliga mixer av driftstarka raser även om alla "kampraser" försvann.
En stor del av A-lagarnas Schäfrar kom från Försvarsmakten ursprungligen.
Nån idiot hade fått för sig att om de fick ett djur att ansvara över så skulle de ta sig i kragen och därmed placerades hundar som inte höll måttet hos alkisarna.
Supersmart :meh:
 
För mig är inte shitbull ett ord för renrasiga pitbulls utan mer ett ord för alla hundar av bulltyp med olika blandningar och härkomst. Ungefär som att säga "av amstafftyp".
Hugger svaret men generell undran. Räknas engelsk staffe in som en kamphund i dessa diskussioner? Ska ju vara en riktig "nanny dog"?
 
Jag håller med dig. Blocket kryllar av korsningar av diverse brukshundar och oreggade brukshundar. Ffa Rottis, Schäfer och Malle. Tom Dobbisar. Men också av Ovtcharkas och andra stora herdehundar.
Alla som vill ha en kukförlängare i form av en hund kan lätt hitta olämpliga mixer av driftstarka raser även om alla "kampraser" försvann.
En stor del av A-lagarnas Schäfrar kom från Försvarsmakten ursprungligen.
Nån idiot hade fått för sig att om de fick ett djur att ansvara över så skulle de ta sig i kragen och därmed placerades hundar som inte höll måttet hos alkisarna.
Supersmart :meh:
Jag vet inte om det stämmer, men de senaste par åren har jag fått en känsla av att herdehundar, malle och husky är det nya att korsa sjujädrans kornsningar av, som om bully, amstaff och pitbull är lite mesigt eller "ute", lite som att man söker efter något annat coolt. Som förr när man gick från den ena rasen till den andra och slutligen landade på "kamphundarna", nu har man kommit förbi dem känns det som.
 
Jag vet inte om det stämmer, men de senaste par åren har jag fått en känsla av att herdehundar, malle och husky är det nya att korsa sjujädrans kornsningar av, som om bully, amstaff och pitbull är lite mesigt eller "ute", lite som att man söker efter något annat coolt. Som förr när man gick från den ena rasen till den andra och slutligen landade på "kamphundarna", nu har man kommit förbi dem känns det som.
Tycker man ser mycket annonser på Blocket med brukshundar/mixer. Likaså har Hundstallet ett flertal för omplacering just nu ute.
 
Hugger svaret men generell undran. Räknas engelsk staffe in som en kamphund i dessa diskussioner? Ska ju vara en riktig "nanny dog"?
Trevlig med folk generellt, men hyfsat ofta med hundskärpa. Det är också en kraftfull och högenergisk hund överlag, även om den gillar att pussas. Uttrycket "nannydog" föddes väl i UA där stigmat mot hundraser med liknande utseende är stort.
 
Jag håller med dig. Blocket kryllar av korsningar av diverse brukshundar och oreggade brukshundar. Ffa Rottis, Schäfer och Malle. Tom Dobbisar. Men också av Ovtcharkas och andra stora herdehundar.
Alla som vill ha en kukförlängare i form av en hund kan lätt hitta olämpliga mixer av driftstarka raser även om alla "kampraser" försvann.
En stor del av A-lagarnas Schäfrar kom från Försvarsmakten ursprungligen.
Nån idiot hade fått för sig att om de fick ett djur att ansvara över så skulle de ta sig i kragen och därmed placerades hundar som inte höll måttet hos alkisarna.
Supersmart :meh:
Usch ja. Det där minns jag. Så fruktansvärt. Det sågs som ett billigt sätt att få hund på. Jag pratade med en som hade en sådan placerad hos sig (som valp) som ville lära mig knep på hur man skulle göra för att hunden inte skulle klara av testerna utan få bli kvar. Hur kan någon tro att en person som inte kan ta hand om sig själv kan ta hand om ett djur? Visst är djur läkande men djuret ska inte behöva lida för det. Då får man ha andra människor som ansvarar för djuren på någon typ av boende istället.
 
Trevlig med folk generellt, men hyfsat ofta med hundskärpa. Det är också en kraftfull och högenergisk hund överlag, även om den gillar att pussas. Uttrycket "nannydog" föddes väl i UA där stigmat mot hundraser med liknande utseende är stort.
Uttrycket "nannydog" skall ha börjat med att fotografer som tog porträttbilder på bebisar gärna hade en hund med på bilden, och det råkade vara engelska staffar. Detta var för runt 100 år sedan och sedan dess har uttrycket spridit sig till andra raser, närstående staffarna.
 
Uttrycket "nannydog" skall ha börjat med att fotografer som tog porträttbilder på bebisar gärna hade en hund med på bilden, och det råkade vara engelska staffar. Detta var för runt 100 år sedan och sedan dess har uttrycket spridit sig till andra raser, närstående staffarna.
Där ser man, det visste jag inte! Jag har personligen bara hört det specifikt om staffar och trodde absolut att det var nyare. Rätt missvisande är det i alal fall, hundar ska inte vara barnvakter. :)
 
Uttrycket "nannydog" skall ha börjat med att fotografer som tog porträttbilder på bebisar gärna hade en hund med på bilden, och det råkade vara engelska staffar. Detta var för runt 100 år sedan och sedan dess har uttrycket spridit sig till andra raser, närstående staffarna.
Har du en källa på det förresten? För jag googlar och googlar men hittar ingenting tidigare än pitbulls och typ sjuttiotalet. :)
 
https://www.gp.se/debatt/skamligt-att-ropa-efter-förbud-av-kamphundar-1.83979045

Inte för att jag är ett stort fan av Fredrik Steen men denna gången håller jag med honom. Istället för att rikta in sig på vissa raser eller försöka inskränka samtliga hundägare tycker jag att man kan fokusera på de fall där en hund redan visat sig farlig. Att en hund biter ihjäl en människa som en blixt från en klar himmel är extremt osannolikt. Ska vi förebygga alla risker blir det väldigt tråkigt att leva liksom.

"Nu klarnar bilden även för mig som hundexpert. Jag hade rätt, detta kommer inte bara helt plötsligt. Många har vetat om hur hunden varit. Ägaren som nu tragiskt är död, länsstyrelsen, kvinnans dotter med flera. Ingen har agerat, inte ens länsstyrelsen. Många har vetat, många borde tagit sitt ansvar och skött sitt arbete."
 
https://www.gp.se/debatt/skamligt-att-ropa-efter-förbud-av-kamphundar-1.83979045

Inte för att jag är ett stort fan av Fredrik Steen men denna gången håller jag med honom. Istället för att rikta in sig på vissa raser eller försöka inskränka samtliga hundägare tycker jag att man kan fokusera på de fall där en hund redan visat sig farlig. Att en hund biter ihjäl en människa som en blixt från en klar himmel är extremt osannolikt. Ska vi förebygga alla risker blir det väldigt tråkigt att leva liksom.

"Nu klarnar bilden även för mig som hundexpert. Jag hade rätt, detta kommer inte bara helt plötsligt. Många har vetat om hur hunden varit. Ägaren som nu tragiskt är död, länsstyrelsen, kvinnans dotter med flera. Ingen har agerat, inte ens länsstyrelsen. Många har vetat, många borde tagit sitt ansvar och skött sitt arbete."
Det är tydligt att han inte vet hur länsstyrelsens uppdrag ser ut.
 
Det är tydligt att han inte vet hur länsstyrelsens uppdrag ser ut.

Det jag håller med om är att man bör agera när ett problem visat sig existera. Istället för att införa generella förbud i ett (missriktat) försök att hindra problem från att ens kunna uppstå.

I detta fall så var det ju känt att hunden kunde bli aggressiv, både av ägaren, omgivning och myndigheter.

Jag vet inte exakt hur länsstyrelsens uppdrag ser ut. Förr när det var jordbruksverket vet jag att de kunde tvångshämta djur om de sköttes för dåligt. Har bara antagit att det fortfarande kan göras och att det även kan göras ifall ett djur är en fara för omgivningen. Jag gissar att de flesta medborgare tror att någon myndighet, eventuellt med hjälp av polisen, kan agera mot hundar som bevisligen är kapabla att allvarligt skada människor. Men om det nu inte är möjligt för myndigheterna att agera mot en ägare till en hund som biter ett barn allvarligt så är det kanske det som borde ändras innan man börjar förbjuda hela raser. Eller vad tycker du?
 
Det är tydligt att han inte vet hur länsstyrelsens uppdrag ser ut.
Möjligt. Men man kan också välja att läsa vad han efterfrågar. Han efterfrågar att myndigheter (Länsstyrelsen eller annan) tar ansvar i liknande frågor när anmälningar kommer in. Oavsett vad man tycker om honom i allmänhet, så måste vi väl ändå vara överens om att det ansvaret inte tas idag? Och om det sen beror på myndigheternas uppdrag eller brister i utförandet spelar mindre roll. En förändring behöver ske. Anmälningar om bett och aggressiva hundar måste tas på allvar så att inte fler tragiska incidenter sker.

"Röster höjs som kräver att vissa hundraser ska förbjudas. Fast det som egentligen behövs är att kräva ansvar, inte att ge sig på en typ av hundar, skriver Fredrik Steen."
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 676
Senast: iNHALE
·
Kultur En otrolig sångare och en bättre man. Var aktiv i civil rights movement och slogs hela sitt liv mot orättvisor och rasism. Var aldrig...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 808
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp