Bukefalos 28 år!

Kvinna död i hundattack

Här i närheten finns det en pitbull-liknande hund som är stor som en utställningslabbe. Vad det är för nåt vet jag inte. Men den väger mer än 25 kg iaf. Den kvinnliga ägaren måste hålla kopplet med båda händerna och ta spjärn med benen för att kunna hålla den. Den tål inte andra hanhundar verkar det som.
Det brukar oftast vara american bully som är sådär stora. Vikt kring 40-60 kg. Träffade en som vägde 55 kg häromdagen, och den var inte fet. Obehaglig hund, som inte gillade varken människor eller andra hundar och som högg sig igenom väggen om husse lämnade honom själv i ett annat rum.
 
Har varit med om samma sak :arghh::cry: jag fick tyvärr inte bort den... den satt en bra stund i halsen på min cocker tills ägaren drog den i svansen... Då släppte den.
Enda gången jag upplevt något liknande, dvs en attackerande hund som vägrade släppa, var just en Amstafftyp: den flög helt oprovocerat på en fredlig och vänlig Springer Spaniel-tik och vägrade släppa. Det tog en bra stund och många personer som lyfte båda hundarna och jobbade för att få loss Amstaffen/Pitbullen. Och jag menar en BRA stund. Jag har aldrig sett nåt liknande.

Försvararna av rasen/hundtypen går ju igång rejält nu på sociala media och menar att det är en häxjakt på deras snälla och fredliga Amstaffs/Pitbulls. Att deras hundar bara är fridsamma etc. Men det är ju som en känd veterinär uttryckt det: Ingen ifrågasätter att Border Collies vallar, då de är avlade för detta sedan urminnes tid. Att Stövare vill jaga. Att Whippets vill springa. Men att Amstaff/Pitbulls avlats fram för just kamp och kamp mot andra djur, är plötsligt inte en sanning alls utan bara elakt förtal. Så märkligt.
 
Det brukar oftast vara american bully som är sådär stora. Vikt kring 40-60 kg. Träffade en som vägde 55 kg häromdagen, och den var inte fet. Obehaglig hund, som inte gillade varken människor eller andra hundar och som högg sig igenom väggen om husse lämnade honom själv i ett annat rum.

Låter underbart roligt att ha en sådan hund, verkligen som ett givande hundägande :angel:
Minns när jag var på en marknad för några år sedan med min hund, så kom en sån bully efter oss. Den bogserade sin koppelhållare efter sig i för att få nosa på min hund, den var tackolov bara nyfiken och jag hann nästla mig iväg innan den kom fram. Killen som höll i kopplet var kanske 15 år och stod på hälarna efter den utan att få stopp. Nästa gång jag såg den hade den en kille på 100kg+ i kopplet. Behövs nog ett ankare för en sån hund.
 
Enda gången jag upplevt något liknande, dvs en attackerande hund som vägrade släppa, var just en Amstafftyp: den flög helt oprovocerat på en fredlig och vänlig Springer Spaniel-tik och vägrade släppa. Det tog en bra stund och många personer som lyfte båda hundarna och jobbade för att få loss Amstaffen/Pitbullen. Och jag menar en BRA stund. Jag har aldrig sett nåt liknande.

Försvararna av rasen/hundtypen går ju igång rejält nu på sociala media och menar att det är en häxjakt på deras snälla och fredliga Amstaffs/Pitbulls. Att deras hundar bara är fridsamma etc. Men det är ju som en känd veterinär uttryckt det: Ingen ifrågasätter att Border Collies vallar, då de är avlade för detta sedan urminnes tid. Att Stövare vill jaga. Att Whippets vill springa. Men att Amstaff/Pitbulls avlats fram för just kamp och kamp mot andra djur, är plötsligt inte en sanning alls utan bara elakt förtal. Så märkligt.
Well.. Pitbull är avlad för kamp, amstaff är en utställningsavlad pitbull i grunden så den i sig är inte avlad för kamp (även om den såklart kommer ur det). Amstaff är ju trevliga hundar, men inget man släpper ihop med kreti o pleti men så är min egen ras med.

Men ffa ska man ju ha i bakhuvudet att det oftast är oreggade blandraser som det handlar om och jag tror snarare det är hundtypens popularitet och skitavel som gör att de figurerar så ofta. De som har renrasigt (både pit och amstaff) brukar veta var de har i koppel.
Alla rejäla hundtyper blir ju rejät farliga om man avlar på skit alt inte vet vad man äger.
 
Well.. Pitbull är avlad för kamp, amstaff är en utställningsavlad pitbull i grunden så den i sig är inte avlad för kamp (även om den såklart kommer ur det). Amstaff är ju trevliga hundar, men inget man släpper ihop med kreti o pleti men så är min egen ras med.

Men ffa ska man ju ha i bakhuvudet att det oftast är oreggade blandraser som det handlar om och jag tror snarare det är hundtypens popularitet och skitavel som gör att de figurerar så ofta. De som har renrasigt (både pit och amstaff) brukar veta var de har i koppel.
Alla rejäla hundtyper blir ju rejät farliga om man avlar på skit alt inte vet vad man äger.
Ja absolut - även fast jag tänker att även den välavlade Amstaffen inte förlorat sin bakgrund helt och hållet än.

Men ja, de hundar jag mött och nämnt tidigare i tråden, är oreggade Blocketvalpar, omplacerade hundar med okänd bakgrund etc etc. Dvs inga Amstaffs från seriösa uppfödare som bryr sig om rasen - och vilka de säljer till.....

Sen tänker jag alltid att det hjälper föga att folk "vet vad de har i kopplet" om de inte kan hantera det och inte vara hundra på att det inte sker några misstag. De flesta med skräphundar av den typen köper dem just av den anledningen att de vet vad de har i kopplet och det är det som är så fränt.
 
Senast ändrad:
Ja absolut - även fast jag tänker att även den välavlade Amstaffen inte förlorat sin bakgrund helt och hållet än.

Men ja, de hundar jag mött och nämnt tidigare i tråden, är oreggade Blocketvalpar, omplacerade hundar med okänd bakgrund etc etc. Dvs inga Amstaffs från seriösa uppfödare som bryr sig om rasen - och vilka de säljer till.....
Nej, som sagt - det är ingen hund man ska köpa om man vill att den ska funka med alla hundar den träffar 😅 men de brukar inte vara rabiata liksom. De går ju igång på att fightas lite.
(Sen tror jag ett problem är de här myten om att hundar ska tycka om att umgås med andra och att det är fel om de inte gör det skapar mycket situationer som hade kunnat undvikas)

Precis, och jag tror det är det som är det stora problemet. Det finns många oreggade shitbulls i landet så det är klart de märks av liksom.
 
Nej, som sagt - det är ingen hund man ska köpa om man vill att den ska funka med alla hundar den träffar 😅 men de brukar inte vara rabiata liksom. De går ju igång på att fightas lite.
(Sen tror jag ett problem är de här myten om att hundar ska tycka om att umgås med andra och att det är fel om de inte gör det skapar mycket situationer som hade kunnat undvikas)

Precis, och jag tror det är det som är det stora problemet. Det finns många oreggade shitbulls i landet så det är klart de märks av liksom.
Sen tänker jag alltid att det hjälper föga att folk "vet vad de har i kopplet" om de inte kan hantera det och inte vara hundra på att det inte sker några misstag. De flesta med skräphundar av den typen köper dem just av den anledningen att de vet vad de har i kopplet och det är exakt det som är så fränt.

(La till mitt eget tillägg i inlägget ovan, då jag ändrade sent...)
 
De flesta hundattacker med shitbulls som jag stött på är totalt oprovocerade. Det handlar inte om att man släppt ihop två okända hundar där exempelvis lek gått över styr.
Det handlar om totalt oprovocerade attacker där det (verkar som) slagit slint i huvudet på shitbullen.
Exempelvis en som sprang igenom en hel tunnelbanevagn för att sätta käkarna i en Whippet som väntade på att gå av med sin ägare. Whippeten hade inte ens tittat åt shitbullens håll.
Eller en ägare som tappar kopplet där shitbullen rusar flera hundar meter för att sätta sig fast i en hund som promenerar lugnt i koppel med sin ägare, där den promenerade hunden inte ens varit medveten om shitbullens existens förrän den blir biten bakifrån.
Jag tycker att dom är så fruktansvärt obehagliga.
 
Eller en ägare som tappar kopplet där shitbullen rusar flera hundar meter för att sätta sig fast i en hund som promenerar lugnt i koppel med sin ägare, där den promenerade hunden inte ens varit medveten om shitbullens existens förrän den blir biten bakifrån.
Jag tycker att dom är så fruktansvärt obehagliga.

Precis så gick det till när min blev attackerad. Min hund såg inte den andra hunden förrän den var på henne. På djursjukhuset där vi satt halva natten himlade de bara med ögonen när de fick reda på vad det var för sorts hund som attackerat.
Jag tror generellt inte på enkla lösningar på svåra problem, men när det gäller just den här sortens hundar skulle det inte röra mig i ryggen om de förbjöds i alla former - korsningar såsom renrasigt, ta ett jävla DNA-test om det krävs. Det skulle bespara så mkt lidande i samhället, som väger så mkt tyngre för mig än den sorg det innebär för vissa hundägare att inte få ha dem. Det är min mest kontroversiella åsikt i hundlivet men jag står för den.
 
Precis så gick det till när min blev attackerad. Min hund såg inte den andra hunden förrän den var på henne. På djursjukhuset där vi satt halva natten himlade de bara med ögonen när de fick reda på vad det var för sorts hund som attackerat.
Jag tror generellt inte på enkla lösningar på svåra problem, men när det gäller just den här sortens hundar skulle det inte röra mig i ryggen om de förbjöds i alla former - korsningar såsom renrasigt, ta ett jävla DNA-test om det krävs. Det skulle bespara så mkt lidande i samhället, som väger så mkt tyngre för mig än den sorg det innebär för vissa hundägare att inte få ha dem. Det är min mest kontroversiella åsikt i hundlivet men jag står för den.
Förbud kommer inte funka. De som inte har koll på sina hundar kommer bara köpa andra istället och så blir seriösa ägare drabbade istället.
Dessutom är det ett slippery slope..
 
Sen tänker jag alltid att det hjälper föga att folk "vet vad de har i kopplet" om de inte kan hantera det och inte vara hundra på att det inte sker några misstag. De flesta med skräphundar av den typen köper dem just av den anledningen att de vet vad de har i kopplet och det är exakt det som är så fränt.

(La till mitt eget tillägg i inlägget ovan, då jag ändrade sent...)
Hela grejen med att veta vad man har i kopplet är ju att man då kan hantera det.

Jag har en massa shitbulls på mitt område, ingen av ägarna slår mig som några som köpt dem för att det är fränt utanför att man tycker de trevliga/gulliga och enkla att få tag på.
Skulle säga att de minskat bland de som vill ha "coola" hundar. Det är mer bullys där isf.
 
När vi började på SBK med vår omplacering så hade vi en stor blandning i gruppen som i övrigt var väldigt blandad. Vi hade chihuahuan Herrman, irländska varghund Nelson, en kungspudel, vår grönis, nån schäfer och så den här tjejen med en bautastor korsning new foundland/labbe/rottis som slängde sig i kopplet efter andra hundar med henne stretandes i andra änden av kopplet.

Hon kämpade och slet varje kurstillfälle och otroligt nog så blev han en mycket trevlig hund som fungerade och lyssnade på sin ägare. Jag trodde det definitivt inte när jag såg honom även om han var trevlig mot folk, men hon jobbade stenhårt med honom och han blev bra. De som tror sig veta vad de har i kopplet när de köper shitbulls verkar inte ha något som helst intresse av att träna ens vardagslydnad, hur kan det vara kul att äga en hund som inte går att lita på?
 
Förbud kommer inte funka. De som inte har koll på sina hundar kommer bara köpa andra istället och så blir seriösa ägare drabbade istället.
Dessutom är det ett slippery slope..

Jag håller med dig. Problemet kommer att flyttas till andra hundar, men min poäng är att begränsa förekomsten av de hundar med en svårhanterlig lust till kamp helt enkelt genom att minimera den sortens hundtyp. Jag tror ändå det är färre oseriösa idioter som kommer över tex en gäng mallar, än vad de idag kommer över i form av shitbulls och liknande.
 
Hela grejen med att veta vad man har i kopplet är ju att man då kan hantera det.

Jag har en massa shitbulls på mitt område, ingen av ägarna slår mig som några som köpt dem för att det är fränt utanför att man tycker de trevliga/gulliga och enkla att få tag på.
Skulle säga att de minskat bland de som vill ha "coola" hundar. Det är mer bullys där isf.
När jag skriver shitbulls så syftar jag även på bullys.
 
Är pitbull ens en ras? Är det inte bara en typ av hund som kan vara korsning med nån kamphund?

American Pit Bull Terrier är en renrasig ras som erkänns av United Kennel Club och American Dog Breeders Association, däremot inte av amerikanska kennelklubben.

Så ja det är en ras, även om den aldrig kommer att bli en skk-godkänd ras. Eller kanske rentav är uteslutna från alla fci-anslutna kennelklubbar.

Äldre dottern har haft en apbt, en helt underbar individ, men jag tycker ändå det är bra att såna raser hålls i "stramare tyglar" av samhället.

Tycker dock det är trist att benämna dem som shitbulls o dyl..
 
Jag håller med dig. Problemet kommer att flyttas till andra hundar, men min poäng är att begränsa förekomsten av de hundar med en svårhanterlig lust till kamp helt enkelt genom att minimera den sortens hundtyp. Jag tror ändå det är färre oseriösa idioter som kommer över tex en gäng mallar, än vad de idag kommer över i form av shitbulls och liknande.
Det tror jag inte. När jag växte upp var hunden som lockade "buset" och de lokala a-lagarna bakgårdsavlade schäfrar framför allt, och till viss del rottisar. De var inte svåra att få tag på och är nog inte det idag heller. Är övertygad om att det går utmrkt att knipa en malle eller två och att buskisaveln skulle öka i takt med intresset.

Jag tror absolut inte att ett förbud löser någonting och vill absolut inte att Sverige ska gå samma väg om Norge, Danmark och i viss mån UK.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 852
Senast: iNHALE
·
Kultur En otrolig sångare och en bättre man. Var aktiv i civil rights movement och slogs hela sitt liv mot orättvisor och rasism. Var aldrig...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp