Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Nej man ser i undersökningar från sverige att hög inkomst står långt ner på listan när kvinnor väljer parner.
Däremot är det något högre i vissa andra länder dvs de delar av världen där det inte finns barnomsorg eller är väldigt dyrt. Finns det ingen föräldraledighet så du ska börja jobba när barnet är en månad och en dagisplats kostar 12 000 i månaden så krävs det ju pengar för att den ena antingen ska vara hemmaförälder eller ha råd att betala för dagisplats. Detta system är det ju inte kvinnorna som skapat. Det var ju kvinnor- feminism som kämpade för rätten till dagis och föräldraledighet.
Nu var det ju inte Sverige jag syftade på utan globalt :)

På nåt sätt får man ta ansvar för dem i alla fall. Om man själv är trygg med att vara beroende av att få tag på och vänta på yrkespersoner, är väl det okej. Om man tänker sig att man ska sitta och vänta in nästa man som passerar, som ska lösa problemet, så är det inte okej.

Det är väl också lite av en personlighetsfråga, jag är ganska intresserad av att klara av det mesta jag verkligen behöver på egen hand, så tänker inte alla. Alltså jag är intresserad av att kunna utföra det och suga i mig mycket kunskap om sånt som jag utnyttjar. Men jag har ändå inte dragit in eget Internet, odlat all min mat, osv. Det är inte särdeles effektivt att var och en gör saker som yrkespersoner är experter på och försörjer sig på, så det handlar mer om personligt upplevd nivå av trygghet än "måste".
Tja, det händer väl oss alla då och då att vi är nästa man/kvinna som passerar någon som behöver hjälp med något som den hjälpbehövande väntar på. Jag kommer på rak arm på ganska många situationer där jag har varit den som rycker in, med stigande ålder får jag nog räkna med att istället bli den som behöver hjälp av någon som passerar. Jag har aldrig tänkt att det är ett problem. Det känns bra att kunna hjälpa personer ibland. Häromdagen lyfte jag tex ner en resväska åt en okänd medresenär på tåget (det var en kvinna i min ålder, men uppenbarligen mindre stark än jag). Hon blev glad, jag kände mig nyttig (och stark, det är roligt att känna sig stark, tycker jag). Jag sa inte åt henne att helt enkelt styrketräna mer så att hon slipper behöva hjälp. Jag tror mycket på arbetsdelning och samarbete för att få livet att funka. Den kvinnan kan säkert en massa andra saker som jag inte kan.

Jag kan själv fatta beslut om vad som är okej för mig, vilken kunskap jag suger i mig och var min trygghetsnivå ska vara, du behöver inte göra det åt mig i nedlåtande ordalag.
Nu läste du nog inlägget snett, för det var ganska exakt det jag menade och hade verkligen ingen avsikt att vara nedlåtande eller bestämma hur någon annans personlighet eller nivå ska vara.

Tja, det händer väl oss alla då och då att vi är nästa man/kvinna som passerar någon som behöver hjälp med något som den hjälpbehövande väntar på. Jag kommer på rak arm på ganska många situationer där jag har varit den som rycker in, med stigande ålder får jag nog räkna med att istället bli den som behöver hjälp av någon som passerar. Jag har aldrig tänkt att det är ett problem. Det känns bra att kunna hjälpa personer ibland. Häromdagen lyfte jag tex ner en resväska åt en okänd medresenär på tåget (det var en kvinna i min ålder, men uppenbarligen mindre stark än jag). Hon blev glad, jag kände mig nyttig (och stark, det är roligt att känna sig stark, tycker jag). Jag sa inte åt henne att helt enkelt styrketräna mer så att hon slipper behöva hjälp. Jag tror mycket på arbetsdelning och samarbete för att få livet att funka. Den kvinnan kan säkert en massa andra saker som jag inte kan.
Just den meningen som du verkar reagera på, var väl den enda som inte är ganska OT i tråden. Jag tycker helt enkelt inte att det är okej att man väntar in just nästa man som kommer och sätter förväntningar att denne ska hjälpa för att den är man och ska kunna.

Just den meningen som du verkar reagera på, var väl den enda som inte är ganska OT i tråden. Jag tycker helt enkelt inte att det är okej att man väntar in just nästa man som kommer och sätter förväntningar att denne ska hjälpa för att den är man och ska kunna.
Jag läser den situation du beskriver annorlunda än du beskriver den, och då är den helt okej och fullt rimlig och troligen oundviklig i mängder av sammanhang.

Tex plockade jag ner något från en hög hylla i butiken åt en mycket kort person häromsistens, tycker du att korta personer ska se till att endast besöka butiker där de når allting, eller medföra en liten trappstege?

Jo exakt, och det är därför jag vill att hela samhället ska ändra sig.

Så att inte Skolverket sitter och gör en utredning om flickors fallande betyg och hur man ska kompensera flickor i STEM.

Utan att ens i samma utredning reflektera över att om flickorna fallit i betyg så har de i alla fall inte ännu kommit ned till pojkarnas nivå.

Eller det faktum att tex Handels nu tydligen var tvungna att dra tillbaka att alla blivande studenter ska ha presterat på Högskoleprovet eftersom det gynnade pojkar så mycket. Det kräver ju en jätteutredning i huruvida betygen är rättvisa gällande kön. För det är lika diskriminerande för flickor om de får mer betyg än kunskap och mindre hjälp iom att de får för höga betyg som det är diskriminerande för pojkar om de får för låga betyg för sin kunskap.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/handelshogskolan-drar-tillbaka-krav-pa-hogskoleprov

Om det är så att kvinnor med toppbetyg har lägre på högskoleprovet än män med toppbetyg (eller iofs kanske struntar i att göra det? (1,25 är ju inte skyhögt för ngn med toppbetyg? Iofs är det ju relaterat och fler har väl toppbetyg nuförtiden.) är det fler pojkar som gör högskoleprovet?) så är det så många nivåer av katastrof att det är helt tja måste analyseras. Dels pojkar med för låga betyg i förhållande till sina kunskaper, dels flickor som inte nått sin potential hindrade av överbetyg och kanske i botten av betygsskalan massor av flickor som inte får stöd i skolan, dels ett framtida forskarliv/näringsliv/samhälle som inte fått de med störst potential.

Jag tror att det börjar bli en disconnect mellan vad som ger höga betyg i skolan, och vad som sen faktiskt behövs på universitetet. Läroplanen för grundskola och gymnasie är just nu ganska konstig, tycker jag.

På universitetet har man faktiskt nytta av "gammeldags kunskap" och förmågan att plugga in den. Det hjälper inte alls att kunna analysera och argumentera om man saknar den faktiska baskunskapen. Man behöver kunna läsa långa texter, tjocka böcker, eller avancerade matematiska formler. Man behöver memorisera fakta inför tentor.

Så jag tror inte egentligen det är så mycket "glädjebetyg" för tjejerna. Jag tror deras betyg satts enligt betygskriterierna. Men de betygskriterierna missgynnar "logiska tänkare och gammeldags plugghuvuden", och mismatchar universitets krav.

Jag läser den situation du beskriver annorlunda än du beskriver den, och då är den helt okej och fullt rimlig och troligen oundviklig i mängder av sammanhang.

Tex plockade jag ner något från en hög hylla i butiken åt en mycket kort person häromsistens, tycker du att korta personer ska se till att endast besöka butiker där de når allting, eller medföra en liten trappstege?
Nej, det har jag inte lämnat någon kommentar om - annat än jag inte tycker det skulle vara okej där heller att vänta på nästa man och inte vilja eller låta en kvinna med rätt längd hjälpa till för att det "inte känns rätt att kvinnan ska behöva vara mannen i situationen". (I en butik finns det väldigt ofta trevliga anställda att be om hjälp av också och det är rätt trevligt om man inte dömer förmåga efter utseende och kön vid en sådan fråga heller.)

Jag tror att det börjar bli en disconnect mellan vad som ger höga betyg i skolan, och vad som sen faktiskt behövs på universitetet. Läroplanen för grundskola och gymnasie är just nu ganska konstig, tycker jag.

På universitetet har man faktiskt nytta av "gammeldags kunskap" och förmågan att plugga in den. Det hjälper inte alls att kunna analysera och argumentera om man saknar den faktiska baskunskapen. Man behöver kunna läsa långa texter, tjocka böcker, eller avancerade matematiska formler. Man behöver memorisera fakta inför tentor.

Så jag tror inte egentligen det är så mycket "glädjebetyg" för tjejerna. Jag tror deras betyg satts enligt betygskriterierna. Men de betygskriterierna missgynnar "logiska tänkare och gammeldags plugghuvuden", och mismatchar universitets krav.
Ja jag tror du har helt rätt!

Alltså verkligen.

Dessutom bryr sig väl inte högskolan om någon har D på ett prov och A på de andra och därmed borde ha ett D eller C i betyg enligt många lärare. De är väl mer intresserade av den övergripande kunskapsnivån och kanske skulle varit mer rättvisande med B eller A.

Ja jag tror du har helt rätt!

Alltså verkligen.

Dessutom bryr sig väl inte högskolan om någon har D på ett prov och A på de andra och därmed borde ha ett D eller C i betyg enligt många lärare. De är väl mer intresserade av den övergripande kunskapsnivån och kanske skulle varit mer rättvisande med B eller A.

Ja precis. Jag tror därför att inträdesprov till vissa linjer kan vara lämpligt. Det viktigaste är att grundkunskapen sitter.

Högskoleprov ger också en bra fingervisning inför de där teoretiska "tunga" programmet. Men 1,25 på högskoleprovet är ju inte särskilt högt...

Själv började jag på en civ ing, ett år när dom sänkt inträdeskraven för att få fler studerande. Alla vi som kom in trots att vi bara hade upp till dåvarande Matte D hoppade av inom ett år... Så året efter höjde dom kraven igen. Matte E och F var helt enkelt nödvändiga för att man skulle kunna hänga med.

Ja precis. Jag tror därför att inträdesprov till vissa linjer kan vara lämpligt. Det viktigaste är att grundkunskapen sitter.

Högskoleprov ger också en bra fingervisning inför de där teoretiska "tunga" programmet. Men 1,25 på högskoleprovet är ju inte särskilt högt...

Själv började jag på en civ ing, ett år när dom sänkt inträdeskraven för att få fler studerande. Alla vi som kom in trots att vi bara hade upp till dåvarande Matte D hoppade av inom ett år... Så året efter höjde dom kraven igen. Matte E och F var helt enkelt nödvändiga för att man skulle kunna hänga med.
Jag skrev 0.8-0.9 på högskoleprovet och hade inget större problem att hänga med under studierna. Läste högskoleingenjör

Jo exakt, det blir ju bara en liten extra minicheck, väldigt snyggt tänkt. Lustigt att tjejer med högt betyg inte masade sig för att få gå på Handels, alternativt inte nådde gränsen.

Programmet nyheten gäller är extremt eftertraktat pga hur många som får jobb efteråt, i en bransch med mycket pengar. Programmet ges också på engelska, så det är internationell konkurrens också.

Det är nog väldigt tråkigt för både elev och skola om någon kommer in som sen måste hoppa av pga att dom inte klarar tempot och ambitionsnivån.

65% snubbar antagna förra året, så det är inte kaosdåligt men kan såklart bli bättre.

https://www.hhs.se/en/education/bsc/be/program-structure/

Att ta hand om sig själv, innebär inte det att man löser de problem som uppstår? Och det kan man göra t ex genom att anlita yrkespersoner.
Man måste självklart skilja på vad som är ett rimligt problem att lösa och inte men att kolla så bilen har tillräckligt med vätskor, byta en glödlampa eller ett däck ser jag absolut som rimligt och är snarare ett sätt att undvika riktiga och fullt undvikbara problem. Byta koppling? Antagligen inte rimligt för den generella bilägaren och mer i linje med takbyte.

Men har man inte grundläggande förståelse för hur saker fungerar kan man heller aldrig förutse problemen och då tar man inte hand om sig själv.

Jo exakt, det blir ju bara en liten extra minicheck, väldigt snyggt tänkt. Lustigt att tjejer med högt betyg inte masade sig för att få gå på Handels, alternativt inte nådde gränsen.

Deras linje med inriktning retail har istället 60% tjejer... Så det är nog samhällets könsnormer vi ser till viss del i ungdomarnas val. Inte betygen i sig egentligen.

Nu var det ju inte Sverige jag syftade på utan globalt :)
Och globalt handlar det ju om möjligheter och rättigheter. Det man ser är ju att när ett land ger kvinnor mer möjligheter så skaffar de färre barn, gifter sig senare och i mindre omfattning och får högre inkomst. Och när de får högre inkomst söker de inte en rik man. Det är ju logiskt. Det handlar inte om vad kvinnor vill ha, det handlar ju om sunt förnuft. Får du inte försörja dig själv så måste du ju söka dig en man som kan göra det.

Att kunna byta däck är väl ändå en självklarhet om man har en bil under förutsättningen att man klarar av det fysiskt. Precis som att kunna kontrollera diverse vätskor och ladda ett batteri. Det är inte en fråga om kvinnligt eller manligt utan om att kunna ta hand om sina ägodelar och inte sätta sig i skiten om det inte är absolut nödvändigt 😅
Sen är det praktiskt med bärgningsförsäkring också men inte som ersättning till att kunna byta ett däck.

Jag vet inte när jag behöver kunna? Jag vet rent praktiskt, men jag har försäkring, en bilmek och en nyare bil.

Att den svenska gentlemannen är död har väl ingenting med däckbyte eller att kvinnor inte klarar sig själv. Jag tycker att männen blir mer och mer töntiga ju äldre jag blir. Jag är 47 år gammal. Jag vill ha en man jag är attraherad av. Jag attraheras inte av män som vill att jag ska jaga dem. Jag attraheras inte av män med känslorna på utsidan utan kontroll. Jag attraheras inte av en man som är svag, varken fysiskt eller mentalt.

Med det sagt behöver jag ingen skogshuggare eller machoman. Jag är snarare attraherad en mer välstruken man. Men jag hatar verkligen att vara den starkare personen jämt. Att alltid behöva få ta ansvar, att alltid behöva hantera någons känslor mm. Och eftersom jag är sån så är jag singel. 🤣 Jag orkar inte med inkompetensen många män besitter. Hur kan man älska någon som ens jämlike när han inte ens känner sig själv, kan hantera sina känslor på ett vettigt sätt och blir gnällig så fort det är någonting. Ju äldre jag blir ju mer tycker jag att män ska man up. Väx upp och bete er som folk.

Att den svenska gentlemannen är död har väl ingenting med däckbyte eller att kvinnor inte klarar sig själv. Jag tycker att männen blir mer och mer töntiga ju äldre jag blir. Jag är 47 år gammal. Jag vill ha en man jag är attraherad av. Jag attraheras inte av män som vill att jag ska jaga dem. Jag attraheras inte av män med känslorna på utsidan utan kontroll. Jag attraheras inte av en man som är svag, varken fysiskt eller mentalt.

Med det sagt behöver jag ingen skogshuggare eller machoman. Jag är snarare attraherad en mer välstruken man. Men jag hatar verkligen att vara den starkare personen jämt. Att alltid behöva få ta ansvar, att alltid behöva hantera någons känslor mm. Och eftersom jag är sån så är jag singel. 🤣 Jag orkar inte med inkompetensen många män besitter. Hur kan man älska någon som ens jämlike när han inte ens känner sig själv, kan hantera sina känslor på ett vettigt sätt och blir gnällig så fort det är någonting. Ju äldre jag blir ju mer tycker jag att män ska man up. Väx upp och bete er som folk.
EXAKT DETTA 🙏🙏🙏

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?