Kvinnor i film/böcker...

Ang lättsamma filmer som iaf klarar Bechdeltestet med bravur så gillade jag faktiskt "Spy". Även om den tenderar att håna vissa kvinnliga stereotyper (crazy cat lady). http://www.imdb.com/title/tt3079380/?ref_=fn_al_tt_1

Tack för dagens (sannolikt oavsiktliga :D) gapskratt!

Följde länken
Såg Jude Law överst i rollistan
Tänkte "varför inte googla 'Jude Law feminisim'?" apropå... vem vet? :laugh:
(Vad gjorde vi innan google?)
Hittade...

*trumvirvel*

posters3.jpg


:rofl:

Egentligen är det väl sorgligt, men det är så otroligt klantigt att jag inte kan göra annat än skratta åt eländet! :laugh:
 
What?? Nu måste jag ju kolla upp, vad är detta? Willow som är så fin!

Jag gillar böckerna, de är betydligt mörkare än filmen. Jag misstänker också att Chris Claremont har stått för största delen av böckerna, Lucas är rätt kass på kvinnoporträtt. Jag gillar det CC har gjort med Marvel också (speciellt X-men).

/serienörden
 
Vad gäller kvinnliga hjältinnor så har jag en som jag aldrig kommer att släppa... Modesty Blaise. Hon har tecknats av några riktigt sugande sexistiska tecknare (HATAR Romero :wtf:) men Modesty själv... :love:

Hon lever sitt liv helt kompromisslöst på sina villkor. Hon älskar (och ligger) med dem hon vill men hon använder också sex hänsynslöst om det behövs. Hon slåss och skjuter bättre än de flesta män.

Hennes skapare Peter O'Donnell tyckte heller inte om när hon tecknades för sexigt, det var inte det han var ute efter. Böckerna är skitbra, jag har alla. I avslutet när hon dör grinar jag :o

Jag var tom utklädd till Modesty Blaise för många år och kg sedan på en maskerad när jag gick på universitetet :o det finns ett väldigt fint foto på mig och Wolverine :D
 
Jag läste de där vampyrböckerna, kommer inte ihåg vad de heter nu bara - jäkla jättepopulära serien, blev filmer av dem, tjej som går i skolan med en gammal vampyr som glittrar i solen? Vafanken... Jaja, de där böckerna i alla fall, och de var ju gräsliga från början till slut, det är som en mardrömsvariant av "underhållning". :wtf:

En av mina favoritkaraktärer är Buffy. Hon är övernaturlig och badass och slåss med monster, dräper sin stora kärlek for the greater good, är skitdryg och säkerligen en ren plåga att umgås med ibland, sårar sina vänner, räddar sina vänner, blir räddad av sina vänner osv osv. Hon gör fel och gör rätt men det är liksom över hela kartan. Det finns "fel" på karaktären och på serien, det är absolut inte perfekt.

twilight_vs_buffy_by_triskaidekaphi-d6mvxb7.jpg
 
Vad gäller kvinnliga hjältinnor så har jag en som jag aldrig kommer att släppa... Modesty Blaise. Hon har tecknats av några riktigt sugande sexistiska tecknare (HATAR Romero :wtf:) men Modesty själv... :love:

Hon lever sitt liv helt kompromisslöst på sina villkor. Hon älskar (och ligger) med dem hon vill men hon använder också sex hänsynslöst om det behövs. Hon slåss och skjuter bättre än de flesta män.

Hennes skapare Peter O'Donnell tyckte heller inte om när hon tecknades för sexigt, det var inte det han var ute efter. Böckerna är skitbra, jag har alla. I avslutet när hon dör grinar jag :o

Jag var tom utklädd till Modesty Blaise för många år och kg sedan på en maskerad när jag gick på universitetet :o det finns ett väldigt fint foto på mig och Wolverine :D

Åh, jag älskar också Modesty Blaise! Jag höll ett föredrag om henne i skolan och fick en lärare att börja läsa henne! :D
(För hundra år sedan, typ...)

Det enda som störde mig med henne var att hon och Garvin hade sextabu... Inte för att jag ville de skulle vara ihop, utan bara det där om att sex tydligen förstör allt... :cautious:
 
Åh, jag älskar också Modesty Blaise! Jag höll ett föredrag om henne i skolan och fick en lärare att börja läsa henne! :D
(För hundra år sedan, typ...)

Det enda som störde mig med henne var att hon och Garvin hade sextabu... Inte för att jag ville de skulle vara ihop, utan bara det där om att sex tydligen förstör allt... :cautious:

Jag har en originaltryckplåt till en av seriestripparna :o
 
Har ni tagit upp tjejen i 50 shades of grey? Vet att jag inte gillar det, svårt att sätta ord på varför, misstänker dock att det hänger ihop med att boken från början var en "fanfic" på twilight med Bella och Edward, men blev sånt ståhej på nätet att författaren skrev om och bytte namn på karaktärerna istället.... vet att "fanfic" är rätt kända för att vara skriva så det blir bra även ur något dåligt, där "the bad wolf" anses åtråvärd av kvinnan, bara för att han är såååå sexig, trots att han egentligen är ett svin. :angel:
 
Läser igenom Kafkas böcker igen just nu och förvånas mest över den stora bristen på kvinnor.

Annars irriterar jag mig en hel del på historiska romaner som mest speglar männens historia, kvinnors historia utelämnas mycket.

Inom litteraturen tycker jag dock att många samrida författare är duktig på att skildra kvinnor. Se bara på årets nobelpristagare.
 
Jag nostalgikollade några avsnitt av den gamla tv-serien "Varuhuset" för ett tag sedan och det var rätt fantastiskt. Starka kvinnor som kämpade om makten på ett företag utan att någon ifrågasatte deras kön och utan djupa urringningar och korta kjolar. De såg till och med ut att ha rätt ålder för rollerna!
 
Jag funderar lite på om inte det finns bra kvinnliga huvudpersoner även i vissa deckare? Det känns som om det skulle kunna finnas smarta brottsutredare som inte nödvändigtvis är medelålders, lite lönnfet, bitter och med alkoholproblem? Men jag kanske slumrade till och drömde en liten stund :confused:
 
Jag funderar lite på om inte det finns bra kvinnliga huvudpersoner även i vissa deckare? Det känns som om det skulle kunna finnas smarta brottsutredare som inte nödvändigtvis är medelålders, lite lönnfet, bitter och med alkoholproblem? Men jag kanske slumrade till och drömde en liten stund :confused:

CSI-serierna har flera bra kvinnokaraktärer. Visserligen skitsnygga (det är amerikansk TV) men de är tuffa och tar för sig.

Rizzoli&Isles gillar jag också samt Bones. Kvinnorna i Criminal Minds är lite mer anonyma även om de blivit bättre också.

Ziva i NCIS är också en favoritkaraktär :D
 
En kvinnlig karaktär jag i efterhand har insett att jag verkligen gillar är Ally McBeal i den gamla 90-talsserien. Serien i sig lämnar väl en hel del att önska vad gäller könsroller men vad jag uppskattar är att Ally McBeal får vara seriens hjälte trots att hon är "typiskt kvinnlig". I många framställningar tycker jag att "en stark kvinnlig karaktär" blir likställt med en kvinna som agerar enligt en mansstereotyp. Ally McBeal är ordentligt neurotisk och nojjar ständigt över såväl män som sitt jobb. Hon är sårbar och mänsklig. Samtidigt är hon duktig på sitt jobb och driven och omtyckt. Hade gärna sett fler såna karaktärer, såväl kvinnliga som manliga.
 

Liknande trådar

Äldre Precis som rubriken säger så är jag ute efter filmer eller serier med starka, kvinnliga huvudroller. Bra exempel på vad jag är ute...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
17 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp