Kvinnor i film/böcker...

Nu var det ett tag sedan jag läste dem, men Ariana Franklins serie - 4 böcker, den första heter Dödens Mästarinna - gillade jag. Huvudpersonen, en kvinna i ...1100-talet(?)s England, läkare som visserligen inte kan leva ut sitt yrke för att hon är kvinna, men som - som jag minns det - vill gå sin egen väg, och inte rätta sig efter någon annan.
 
Åh, precis vad jag behövde! En lång lista av fantasy/sf-böcker man borde läsa.

För att återgå till ämnet - älskade Indiana Jones- filmerna när jag var yngre, de var skithäftiga. Tittade på dem när de gick på tv nyligen... eh... jag kunde inte fokusera på handlingen pga alla skrikande kvinnor. Nu är det väl ingen nyhet för er, men för mig förlorade min stora barndomsidol all glans... :(

Jag tycker att det skulle vara uppfriskande med en amerikansk actionfilm där den kvinnliga huvudrollen inte har något intresse alls för att skaffa familj. Inte för att hon är steril, traumatiserad eller offrar sig själv för mänsklighetens bästa, utan just för att hon.inte.vill.

Tänk om man kunde få se en film (hollywood action) där ingen av huvudrollerna blir förälskade? De blir skitbra polare och dunkar varandra i ryggen och går vidare. Häftigt.
I Kill Bill vet jag inte om det förekommer så många förälskelser direkt. Kvinnorna behöver inga män som slåss för dom heller, männen är snarare underhuggare,
Däremot är det tighta kläder och snygga kvinnor. men det är ju Tarantino som gjort dom trots allt.

Oh.. Mord och inga visor: tror inte Jessica Fletcher har barn. Hon klär sig aldrig sexigt, flirtar aldrig med någon karl och löser alla mord.
 
Generellt tycker jag man kan hitta många starka kvinnor inom fantasy/SF. Älskar givetvis Buffy :love: plus att Whedons Firefly/Serenity också har starka kvinnor (det borde vara någon lag på att Firefly ska startas igen :cautious:).

Jag håller på att läsa om Serrano-böckerna av Elizabeth Moon (militär SF) och gillar hennes Paksenarrion-böcker också (militär fantasy) samt Vatta's War (militär SF). Nu gillar jag ju det militära också vilket är en fördel :p

Katharine Kerrs Deverry-serie innehåller också många starka kvinnor.

Några böcker som förmodligen inte är så kända är Anne Bishops Tir Alainn-trilogi och Chronicles of the Shadow War av Chris Claremont och George Lucas. Helt ok kvinnoporträtt.

Sedan finns ju alltid Pratchetts häxor (personligen gillar jag Granny Weatherwax bäst men Tiffany är också bra).
Åååh, du radar upp så många fantastiska böcker :heart

Är inte Maggie Furey böcker om Aurian (Artefacts of Power/Magikerns saga) ganska bra ur det här perspektivet med? (Om jag inte minns helt fel) De är iaf jävligt bra.
 
Nu var det ett tag sedan jag läste dem, men Ariana Franklins serie - 4 böcker, den första heter Dödens Mästarinna - gillade jag. Huvudpersonen, en kvinna i ...1100-talet(?)s England, läkare som visserligen inte kan leva ut sitt yrke för att hon är kvinna, men som - som jag minns det - vill gå sin egen väg, och inte rätta sig efter någon annan.

Jag måste erkänna att jag blir lite trött på att alla dessa böcker med bra, starka kvinnoroller (tydligen, jag har inte läst många procent av vad som tipsats om hittills så jag har ingen ordentlig koll!) måste utspela sig i alternativa världar, framtiden, eller förr i tiden... Jag har inte läst just den bok du tar upp här, men jag tycker det verkar vara ett mönster - vi tar en stark kvinna och sätter henne i "mörka medeltiden" så det finns en massa jättetydliga :rage:-begränsningar för henne att kämpa emot, tänk så framåt och frimodig hon är som står upp emot förtrycket... Ja, det är ju lätt att se när man sätter henne i en miljö där ingen av oss hade stått ut i fem minuter utan att klappa till någon...

Jag vet inte riktigt vad det är jag försöker säga, jag skyller på huvudvärken eller något... Men varför "måste" dessa kvinnor ha "drakar" att kämpa emot?
 
Ja det är sant! Filmatiseringar är helt klart värre, och det handlar inte enbart om att böcker måste koncentreras och förenklas för att funka som film utan det är en verklig förvridning som sker... :cautious:

Och apropå det här och hur få böcker/filmer jag faktiskt tar in nu för tiden, varför är Gale i filmatiseringen av Hunger Games (återigen, har inte sett tredje filmen) förvandlad till Male Hero 1A i filmerna? :crazy:
 
Angående Katniss i Hungergame så ser jag henne i princip mest det som hon framställs som. Alltså som "visselblåsare". Hon är ett verktyg i kampen, det är inte hon som är hjärnan bakom operationen direkt, istället tycker jag hon framställs lite mer korkad och besvärlig. Det hon gör har hon ingen riktig tanke bakom utan handlar på känslor. De killar som finns i hennes ålder är alla förnuftiga.
Men en riktig överlevare är hon! ;)
Äntligen några som också tycker det :) min man hävdar iofs att det är coolt att hon inte är bäst och gör allting. Men jag önskar att hon inte i alla fall var korkad och känslostyrd. Självklart kan kvinnor också vara korkade och känslostyrda, men det vore bättre om det var mindre ofta. Men första boken älskade jag! Och filmen. Där var hon cool.

Väldigt ofta tycker jag att Young adult genren (och andra) försöker göra hjältinnan oändligt mäktig för att vara feministiska -och då får beröm av kritikerna för det. Men för att det då ska bli en story av det hela måste de också göra henne antingen oändligt korkad eller oändligt känsloparalyserad för att kompensera. Annars finns ingen orsak till att ha en story, hon skulle lösa problemen på direkten. Nu kan en kille göra det istället genom att styra och mota henne åt olika håll genom hennes känsloparalys. Men onda killar får också chansen såklart att styra henne genom kärlek och lockande äventyr. Så voila story Beautiful Creatures och till del Mortal Instruments och nu senast The Midnight Queen vars huvudperson är petrified, frozen, inable to move, cannot think osv, hon klarar inte ens att ta sig ur ett rum när andra förtvivlad drar i henne för hon står som en låst staty, hon flyttas runt som ett härke av en man hela andra delen. Första delen har hon agens, sedan blir hon världens mäktigaste magiker och hennes hjärna smälter till gegga.

Twilight är faktiskt inte lika illa tvärtom mot vad de som sänker Twilight och höjer Beautiful Creatures tycker, Bella är mer den klumpiga tjejen som kan hjälpa till att "rädda" den mäktiga varelsen i en Romeo o Julia setting hon är inte så korkad och känslosam utan hon har lite agens.
 
Generellt tycker jag man kan hitta många starka kvinnor inom fantasy/SF. Älskar givetvis Buffy :love: plus att Whedons Firefly/Serenity också har starka kvinnor (det borde vara någon lag på att Firefly ska startas igen :cautious:).

Jag håller på att läsa om Serrano-böckerna av Elizabeth Moon (militär SF) och gillar hennes Paksenarrion-böcker också (militär fantasy) samt Vatta's War (militär SF). Nu gillar jag ju det militära också vilket är en fördel :p

Katharine Kerrs Deverry-serie innehåller också många starka kvinnor.

Några böcker som förmodligen inte är så kända är Anne Bishops Tir Alainn-trilogi och Chronicles of the Shadow War av Chris Claremont och George Lucas. Helt ok kvinnoporträtt.

Sedan finns ju alltid Pratchetts häxor (personligen gillar jag Granny Weatherwax bäst men Tiffany är också bra).
Oj! nu hamnade du på min goda sida. Måste kolla upp Shadow War bara för det. (Anne Bishop har jag däremot inte fastnat för, men får slänga ett getöga på Tir Allain då.) Jag tycker bäst om Tiffany :)

Militär SF o Fantasy med kvinnor ligger mycket högt på min lista över böcker.

Vågar man motrekommendera PG Hodgell God Stalker Chronicles (med fula framsidor) som kompensation. Jag älskar dem, men märkligt nog har jag inte fått någon vän att gilla dem. De tycker de är för konstiga. Vore kul att höra vad du skulle tycka. (första boken är 80-tal ;) senaste från förra året).

Bäst minnet från när jag var tonåring var när författaren (Mercedes Lackey) beskrev en normal stadsvakt bifigur och sedan skrev hon gick blabla :D explosion av lycka.
 
Jag är förmodligen en rätt kass feminist men jag gillar fortfarande Indiana Jones-filmerna. Ibland kan man faktiskt slå av det kritiska tänkandet och bara titta på en cool film :p
Haha, åh. Jag tittar på Indiana Jones FÖR ofta med min sambo och som feminist stör dem mig inte främst för att alla filmerna är så genomgående VÄRDELÖSA :D. Visst, alla kvinnoporträtten är värdelösa, Sean Jagtyckrattdetärokejattslåkvinnoromdeharförmycketåsikter Connery är med, men det är inte ens mitt största problem med dem. Snarare alla plotholes, alla töntiga karaktärer, all tramsig magi. Vore filmerna bra och coola hade jag blivit besviken på alla skrikande brudar men det är så himla kalkon över det hela att jag inte ens förväntar mig mer än så.

Trots allt ovan - bästa filmerna att ha på medan man har en sån där skön äta-pizza-och-hångla-framför-tvn-kväll.
 
Så sant.
Å andra sidan, vem är det som slår Draco Malfoy första gången i böckerna? :sneaky: Inte så mycket "duktiga flickan" då :angel:

Mot motståndarna är hon stentuff! Det är just i "vardagen", som faktiskt är det man kan relatera till, som hon tyvärr har en tendens att vara den där duktiga flickan(hon som kommer att lida av en utmattningsdepression innan hon fyllt 30).
 
Mot motståndarna är hon stentuff! Det är just i "vardagen", som faktiskt är det man kan relatera till, som hon tyvärr har en tendens att vara den där duktiga flickan(hon som kommer att lida av en utmattningsdepression innan hon fyllt 30).
Kanske hon visar att man kan vara den duktiga flickan samtidigt vara stentuff i fajter? Jag vet att jag sågs lite som den duktiga flickan i grundskolan (även om jag aldrig nådde upp till hennes nivå :laugh: ) och då kan det kanske vara skönt med någon som visar att man inte behöver vara mesig för det, någon sorts respresentant för den personlighetstypen. Faktiskt nu när jag tänker på det så kan hon ju vara tuff mot sina vänner också, jag menar hur många gånger har hon inte bråkat med Ron? :angel:
Men jag håller absolut med om att hon behövde tagga ned med reglerna och piedestalen hon satte sina lärare på, men jag tror att hon blev ganska korrupterad till slut av sina vänner ;)
 
I Kill Bill vet jag inte om det förekommer så många förälskelser direkt. Kvinnorna behöver inga män som slåss för dom heller, männen är snarare underhuggare,
Däremot är det tighta kläder och snygga kvinnor. men det är ju Tarantino som gjort dom trots allt.

Oh.. Mord och inga visor: tror inte Jessica Fletcher har barn. Hon klär sig aldrig sexigt, flirtar aldrig med någon karl och löser alla mord.
Dessutom är Jessica också gammal! (utan ankläppar, botox och ansiktlyft) Och kvinna. Det var bättre förr.
 
:D bara en liiiten överdrift :D
Men jag tycker ändå att både Gale och Peeta framställs vettigare än henne :cautious:

OK. Jag tycker ju Gale är komplett vansinnig och rätt läskig... :cautious:
Peeta har sina ljusa sidor, men många gånger är ju han minst lika korkad som hon? De är liksom mer bra på varsina saker, som jag ser det.

@Monstermom
Air force one is Down heter filmen med kvinnlig spion och president. Den har i medelbetyg fått en tvåa på olika sajter :angel::D

Hahaha! :laugh:
Känns inte jätteakut att se den, faktiskt. :D
 
OK. Jag tycker ju Gale är komplett vansinnig och rätt läskig... :cautious:
Peeta har sina ljusa sidor, men många gånger är ju han minst lika korkad som hon? De är liksom mer bra på varsina saker, som jag ser det.



Hahaha! :laugh:
Känns inte jätteakut att se den, faktiskt. :D
Nu måste jag se om filmerna och bedöma om killarna ;)

Nä det är nog ingen film du behover ha med på listan :p
 

Liknande trådar

Äldre Precis som rubriken säger så är jag ute efter filmer eller serier med starka, kvinnliga huvudroller. Bra exempel på vad jag är ute...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
17 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp