Kvinnosynen hos SD

nowayout

Trådstartare
Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster istället för höger. Det framfördes argument som att retoriken inte är anpassad för kvinnor, för tydligen klarar vi inte av så tunga ord som budget utan somnar av det. Kvinnor är tydligen också mer känslostyrda, mindre sakliga och har ett mindre kritiskt tänkande. Män däremot har detta genetiskt från den tid då männen jagade och ledde familjeflocken.

De hade också en teori till varför kvinnor är mer positivt inställda till invandring. Det beror tydligen på att vi numera är ute på arbetsmarknaden och inte hemma och tar hand om män och söner. Då leder vår modersinstinkt till att vi vill ta hand om dessa män (för tydligen är det bara män som invandrar) istället.

När jag såg detta klippet, satt jag mer eller mindre med gapande mun och frågade mig själv om de förstod vad det var de satt och sa. Hur tror de att de ska kunna attrahera fler kvinnor till valurnorna med såna resonemang? De var som hämtade från argumenten som fördes i början på 1900-talet på varför kvinnor inte skulle ha rösträtt. Nu är det 2021 och längre har vi inte kommit. Jag tycker att det är skrämmande att det är ett hyfsat etablerat parti med relativt många väljare som har dessa åsikter. Jag hade tyckt att det var lika illa om något annat riksdagsparti fört fram samma åsikter.

Jag känner rent allmänt att en hel sida med såna här inte räcker till :arghh::banghead::mad:.
 
Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster istället för höger. Det framfördes argument som att retoriken inte är anpassad för kvinnor, för tydligen klarar vi inte av så tunga ord som budget utan somnar av det. Kvinnor är tydligen också mer känslostyrda, mindre sakliga och har ett mindre kritiskt tänkande. Män däremot har detta genetiskt från den tid då männen jagade och ledde familjeflocken.

De hade också en teori till varför kvinnor är mer positivt inställda till invandring. Det beror tydligen på att vi numera är ute på arbetsmarknaden och inte hemma och tar hand om män och söner. Då leder vår modersinstinkt till att vi vill ta hand om dessa män (för tydligen är det bara män som invandrar) istället.

När jag såg detta klippet, satt jag mer eller mindre med gapande mun och frågade mig själv om de förstod vad det var de satt och sa. Hur tror de att de ska kunna attrahera fler kvinnor till valurnorna med såna resonemang? De var som hämtade från argumenten som fördes i början på 1900-talet på varför kvinnor inte skulle ha rösträtt. Nu är det 2021 och längre har vi inte kommit. Jag tycker att det är skrämmande att det är ett hyfsat etablerat parti med relativt många väljare som har dessa åsikter. Jag hade tyckt att det var lika illa om något annat riksdagsparti fört fram samma åsikter.

Jag känner rent allmänt att en hel sida med såna här inte räcker till :arghh::banghead::mad:.
Väldigt många av oss har kommit mycket, mycket längre. Men sen finns det de som vill backa in i framtiden och lämnar påståenden om hur mycket bättre det var förr.

Sedan kan man nog säga att det där partiet innehåller en brokig samling, så man kan inte anta att alla väljare har en sådan inställning. Däremot kan man nog anta att de inte heller tycker att den är helt galen, för då hade de avstått rösten.

Det är illa, men att påstå att dessa galenskaper definierar hur långt vi har kommit som samhälle, är att dra helt fel slutsatser. Tycker jag.

Ska bara tillägga att jag ÄR oroad över att vi riskerar att få ett högerkonservativt block med nationalism i fokus i styrande ställning som skulle ta oss mot mörkare tider. Det är helt barockt.
 
Jag hör personer som i det mesta övriga är fullt vettiga säga att det där med SD inte är så farligt. Och lbir mörkrädd.

Ar så innerligt glad att mitt eget parti så kraftigt markera att vi inte är detminsta intresserade av att samarbeta med SD. Och skräms av att M som tidigare varit skapligt (ähum) vettiga verkar tappat sans och vett.

SD är kvinnofientliga, främlingsfientliga och bakåtsträvande. På det stora hela väldigt obehagliga.
 
Jag hör personer som i det mesta övriga är fullt vettiga säga att det där med SD inte är så farligt. Och lbir mörkrädd.

Ar så innerligt glad att mitt eget parti så kraftigt markera att vi inte är detminsta intresserade av att samarbeta med SD. Och skräms av att M som tidigare varit skapligt (ähum) vettiga verkar tappat sans och vett.

SD är kvinnofientliga, främlingsfientliga och bakåtsträvande. På det stora hela väldigt obehagliga.
Ja, att folk öht tycker att det är ett parti bland andra att samregera med gör mig mörkrädd och asförbannad.
 
SD har en vidrig människosyn över lag. Oavsett om du är invandrare, kvinna eller inte hetro så är du högst icke-önskvärd i deras värld. En värld där man (notera MAN) skall vara vit, hetero och av manligt kön. Ingen annan har värde.

I just fallet med kvinnor så har SD ( i likhet med många nazisitiska och rasistiska grupperingar) en väldigt fokus på madonna-hora diktomin. Antingen är kvinnan älskad (madonnan, dvs nåns fru) eller så är det en älsarinna (hora). Och en kvinna är antingen eller. Och kan aldrig vara något annat än detta, eller ha något egenvärde utanför detta.
 
Bland medlemmarna... iaf centern där jag bott så var idealet en "matmor" som födde barn vid spisen osv. Inget som stod på papperet men gubbarna skämtade jämt om det...
"Kedjan för lång...." 🤮

Det finns inget parti i riksdagen som kan mäta sig med de många märkliga och skrämmande uttalanden som kommit från just SD-politiker. Det är verkligen inte som vilket parti som helst.
 
Jo men det verkar ju vara utbrett i ganska många partier... 😫
Jag tror att det säkert kan vara många partier som dras med både sexism och rasism i de egna leden men den stora skillnaden är väl att det hos de flesta anses, åtminstone på riksdags-nivå, vara något att bekämpa och inte något att publicera i sin propagandakanal.

Till och från tycker jag ändå att SD:s sexism kanske för något positivt med sig - eventuellt gör det att vissa kvinnor som inte avskräcks av deras främlingsfientlighet röstar på något annat av ren självbevarelsedrift. Hur stora skulle de vara om de lockade kvinnor också, utöver sin främsta väljarbas vita män? Visserligen prioriterar kvinnor generellt inte SD:s hysteriska utspel om invandring över andra frågor, men det finns en liten och kanske falsk trygghet i att SD så aktivt förstör för sig själva när de vill locka kvinnliga väljare. På sätt och vis hoppas jag nästan att de fortsätter såhär eftersom det är så otroligt korkat.
 
Förutom resonemangen om kvinnors brist på rationalitet, så tycker jag att det är anmärkningsvärt hur man uttrycker sig i övrigt. Som t.ex, varför röstar inte kvinnor rätt? Enligt SD finns det alltså ett rätt och ett fel sätt att rösta. I ett demokratiskt samhälle får medborgarna lägga sin röst på det parti som bäst motsvarar deras egna värderingar och åsikter, inget är rätt eller fel. Så vilken är SD:s syn på demokrati egentligen?
 
Förutom resonemangen om kvinnors brist på rationalitet, så tycker jag att det är anmärkningsvärt hur man uttrycker sig i övrigt. Som t.ex, varför röstar inte kvinnor rätt? Enligt SD finns det alltså ett rätt och ett fel sätt att rösta. I ett demokratiskt samhälle får medborgarna lägga sin röst på det parti som bäst motsvarar deras egna värderingar och åsikter, inget är rätt eller fel. Så vilken är SD:s syn på demokrati egentligen?
Gammal artikel men säger en del: https://unt.se/ledare/partiet-som-vill-riva-ned-rattsstaten-4000506.aspx
 
Finns nog fortfarande ganska gott om buffliga gubbar i politiken men jag tror/hoppas att de är på utdöende nu. Tänker på typ äckel-Eskil och liknande men har en feeling att det finns nog en del liknande mossiga gubbar bland både sossar såväl moderater tex som säkert gått lite i samma spår. Sossarna verkar tex ofta ha rekryterat ganska lågbegåvade ”höhö-snubbar” som åkt lite bananskal in i en politisk karriär på oklar grund. Verkar räckt att vara med i SSU som ung typ.
Såklart svårt att mäta sig med SD som ju är ett fall för sig iofs. Det är ju inga genier vi har att göra med här, inte ens i jämförelse med ovanstående klientel.

Jag hoppas på ett generationsskifte rent generellt! Finns ju gott om vassa förmågor beredda att steppa upp
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp