Kyla och kamera

Prosit

Trådstartare
Strejkar era kameror nåt när det är kallt? Idag stod jag ute och fotograferade hästar i -17 grader, och titt som tätt så lägger autofokusen av. Jag har ju en Nikon D60 utan autofokusmotor i huset. Däremot har jag ett Tamron 70-200 mm, 2,8 med autofokusmotor. Jag fick för mig att det var den som inte ville vara med i kylan. Om jag stängde av kameran och slog på den igen så gick den igång. Likaså vissa gånger om jag bytte mellan AF och MF, så kunde den slås igång när jag åter gick över på AF.

Någon mer som märkt nåt sånt på sina kameror?

Sv: Kyla och kamera

Jag antar det är vanligt, min D300 ska bara tåla +/-0 fast jag har haft den i -10 uta problem, kallare än så pallar jag själv inte med (fingrarna trillar av). Det är väl bara värstingarna som klarar -20 grader (Nikon D3** och canon1D** typ?)

Någon mer som märkt nåt sånt på sina kameror?
Jodå, absolut.:crazy:
Det finns två saker som kan göra att kameror fungerar dåligt i sträng kyla. Den ena är att strömmen inte räcker till, i och med att kyla påverkar kapaciteten negativt hos ackumulatorer och batterier av de flesta slag. Löses enklast genom att ha två (eller fler) ackar, och värma den/de som inte sitter i kameran i en innerficka/byxficka/armhåla/motsv. Den andra saken är att de smörjmedel som finns på olika ställen i de flesta kameror blir så stela och trögflytande att de försämrar istället för underlättar rörligheten hos de delar som rör sig. Jag gissar att det är vad som händer med dina gluggar; beroende på hur de är byggda och smorda så går mekaniken så trögt när det är riktigt kallt att skyddsfunktioner kopplar bort servodrivningen. Enklast är att koppla bort AF och fokusera manuellt, det går rätt bra det också med de flesta objektiv.:)
Vad som kan vara mer kritiskt än AF är att slutartider och bländarstyrning också kan påverkas på samma sätt.

Litet OT; jag arbetar då och då med att professionellt testa produkter och skriva testartiklar inom mitt fackområde (ljudteknik). Inte sällan är produkterna specifikt avsedda för utomhusbruk, och då har jag genom åren tagit för vana att testa under skarpa omständigheter. I min frys. :D Om en produkt säljs för utomhusbruk i Skandinavien är det intressant hur bra - eller dåligt - den fungerar i minus tjugo grader. Några svaga punkter återkommer gång efter gång. Först och främst drifttiden vid batteridrift, som kan sjunka till en tiondel eller mindre av angiven drifttid. Fullt normalt, men behöver specificeras för att det skall vara "fair play" som jag ser det. Därefter är det LCD-displayer, som med få undantag blir oanvändbara i temperaturer under noll. Det löser framsynta tillverkare genom värmeelement och/eller lagom värmealstrande backlight, medan andra tillverkare får se sina produkter hamna på hyllan halva året. :grin: En annan väldigt vanlig tabbe är att konstruera användargränssnitt som inte kan skötas med handskar. Då och då dyker det upp prylar som funkar lika bra i alla klimat, men de är som regel hyfsat dyra. :)

Mitt Tamron 70-300 gör så även när det inte är kallt. Hyggligt irriterande, men jag lever med det.

Har samma optik och upplever samma sak :S

låter som det kan va objektivet..... även i icke kyla då jag testde så krånglade AF tycker jag...... den letde mkt.... vilket gjorde att jag sålde iväg skiten :rofl:

Vad surt :( Jag som precis fått hem det o det var ju inte direkt billigt :eek: :( läste massor av kommentarer och utvärderingar innan o alla var så nöjda. Det var därför jag kunde stå ut med att det väger som en mindre häst :crazy:
Jag fick ju många gånger gå över till MF, o det funkade ju på vissa motiv. Men busande hästar.. då behöver man vara jäkligt snabb. Så många suddiga bilder blev det ju. :(

Snubbelfot skrev:
Vad som kan vara mer kritiskt än AF är att slutartider och bländarstyrning också kan påverkas på samma sätt.
Det märkte jag oxå när det började skymma. Jag har tagit suveräna bilder inomhus med samma inställningar, utan problem. Men nu blev slutartiden låååång, o bilderna helt svarta. :mad:

Fan oxå, det blir ju så vackra bilder när det är så här bitande kallt :(

Det märkte jag oxå när det började skymma. Jag har tagit suveräna bilder inomhus med samma inställningar, utan problem. Men nu blev slutartiden låååång, o bilderna helt svarta. :mad:
Bilderna blev svarta? Litet ovanligt, långa tider (seg slutare) och seg bländare (nedbländning för exponering alltså, objektivet är normalt helt öppet fram tills dess) brukar annars betyda överexponering. En tydlig fördel med digitalfoto jämfört med film är förstås att man direkt kan kolla att kameran uppför sig som förväntat istället för att vänta till nästa dag och se att den inte gjorde det... ;)

Om man är så smart att man kollar ordentligt ja ;) Annars kommer man hem och ser först på datorn att alla bilderna på lilla hästen är hyggligt överexponerade och inte ser kloka ut. Men det är ju inte kamernas fel utan ett rent handhavandefel. :D

Att mitt objektiv bråkar stör mig ibland, men jag antar att det är priset man får betala för att det var såpass billigt. För det mesta funkar det ju och när det inte vill fokusera brukar det hjälpa att stänga av och sätta på igen. Det är min universallösning på alla problem :D

Min D200 funkar fint i kyla (ok, lcd:erna och autofokusen är lite seg), och svärfar tog med sin på skidexpedition rakt över Grönland utan problem trots kyla, whiteout och snöstormar (där fungerade även betydligt billigare canon-kompakter hyfsat).

Ska man till Grönland eller fota mycket i kyla är det dock ingen dum ide med ett större ackumulatorbatteri som man har innanför jackan och en kabel man kopplar till kameran. Då hålls batteriet varmt och klarar leverera mer ström samtidigt som kameran får vara kall och man slipper risk för kondens. Inte farligt dyrt alls jämfört med de flesta objektiv man shoppar loss på...

Bilderna blev svarta? Litet ovanligt, långa tider (seg slutare) och seg bländare (nedbländning för exponering alltså, objektivet är normalt helt öppet fram tills dess) brukar annars betyda överexponering. En tydlig fördel med digitalfoto jämfört med film är förstås att man direkt kan kolla att kameran uppför sig som förväntat istället för att vänta till nästa dag och se att den inte gjorde det... ;)

Ja, jag upptäckte det efter en serie. Uttryckte mig lite knasigt i tidigare inlägg. Försökte fota på sportläget först, men då blev det för lång slutartid. Gick då över på manuell och då fick jag helt svarta bilder. :crazy: Kort slutartid och lågt bländarvärde. Vet inte om jag knasade till det med bländaren, ville ju prova nya objektivet som har 2.8 som lägsta värde. :crazy:
Kan nog ha snurrat till det, min hjärna funkar inte så bra för tillfället (värkperiod). Provade från 7 nånstans och neråt. Kanske skulle ändrat åt andra hållet? Just nu kan jag inte tänka.

Kom i alla fall precis in från minus 17 grader idag igen. Denna gången var jag medveten om frysrisken, och fick emellanåt gå in i stallet och låta objektivet tina en aning för där var det nästan plusgrader. Slog av kameran en stund o sen gick det bra igen. Fick fokusera manuellt ett tag, men det gick det med.

Jag har D80 och varit ute i 22graders kyla och fotograferat utan minsta problem. Dock står det i manualen att den ska klara en hel del kyla så :p

Mitt Tamron 70-300 hänger sig även när det inte är kallt. Precis som du förklarar så slutar autofokusen att fungera och man måste stänga av kameran och slå på den igen.

Tyvärr är det nog så att vill man ha saker som fungerar i kyla s kostar det.

Tyvärr är det nog så att vill man ha saker som fungerar i kyla s kostar det.

Men om detta som kostade 8 laxar inte pallar kyla, hur jäkla många firrar måste man hosta upp???? :eek::cool: Jag fick tigga till mig pengar i födelsedagspresent och julklapp från hela släkten för att kunna köpa detta. Har INTE råd att köpa nån dyrare variant.:cool:

min Canon eos400D lägger aldrig av i kyla, har varit ute i -20 och fotat, den fungerar som vanligt. :D
det är istället jag som inte vill vara ute i -20. :p
:rofl:

det som händer 'r att när man kommer in ska man inte starta kameran på en gång. för det blir imma i objektivet. så jag bruakr alltid låta kameran ligga en stund innan jag startar den då jag kommit in.

Senast ändrad:

Jag har fått tips att lägga kameran i en lufttät påse, och låta den värmas upp där. Då bildas ingen kondens som i värsta fall kan orsaka en isklump i objektivet senare.

alltså.. lägga kameran i påsen och sedan gå in och låta den värmas upp medans den är i påsen?

vad jag vet så försvinner det ut från objektivet då den får ligga. har adrig hört eller varit med om att det bildas isklumpar i objektiven..

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på... 2
Svar
25
· Visningar
2 438
IT & mobiler Jag river snart av mig håret.... :crazy: Jag har ju köpt mig en D60, och nu vill jag köpa mig ett objektiv. So far so good. Men... 2
Svar
28
· Visningar
2 524
Senast: Prosit
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 585
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka