kyla och vatten och sånt..

Men nog räknas väl även strömmen i skyddsjorden in i summaströmmen?

Nej det gör den inte!
Isåfall skulle jordfelsbrytaren inte lösa när du får ett jordfel mot skyddsjord.

Om man tittar på hur den är inkopplad så är det endast fas och noll-ledare som går genom jordfelsbrytaren.
Vid en jordfelsbrytareinstallation måste man därför även sepparera jord och nollskena i centralen.
Du kan ha en jordfelsbrytare i ett icke jordat system, den gör samma jobb där som i ett jordat.

Det den gör är att den känner om strömmen inte leds tillbaka via noll-ledaren.
Om den sedan går via diskbänken eller marken eller genom en människa eller vad som helst spelar ingen roll.

Och som jag sa så är det inte ofarligt med el, men risken kommer på en acceptabel nivå om man gör rätt på alla nivåer.
Risken behöver nödvändigtvis inte vara att man får en strömgenomgång, det kan ju även vara att saker fattar eld och därigenom skadar egendom/personer/husdjur.
Fel utfört kan ju en bil (12V) fatta eld pga el-fel, så all el MÅSTE behandlas med respekt!
 
Som sagt, rätt mtrl, rätt använd och rätt installerad.
Det jag kan tänka mig blir problem är det mekaniska skyddet.
Vad händer om en häst med broddar sparkar omkull tunnan och trampar på den?
Har man otur kan man få ett fel som gör att hästen kopplas in i el-systemet som en förbrukare, och då är den inte längre en levande häst!
Samma sak gäller ju barn och vägguttag.
Stoppar ett barn in t.ex. två spikar (en i varje hand) i ett vägguttag kommer med all sannolikehet barnet att bli alvarligt skadat eller dö.
Här finns inga skydd som kan avgöra om det är en lampa eller ett barn som förbrukar ström (och el är farligt!).
Men ska man skydda sig mot detta får man förbjuda alla typer av utag och bara ha fast ansluten mtrl, och det skulle ju inte funka i praktiken.

Återigen till din värmekabel:
Det finns nog ingen värmekabel som är avsed för att installeras på det sättet, så det faller på den punkten.

Annars funkar stall och 230V fint ihop, och det är noga reglerat hur det ska göras för att det ska vara så säkert som möjligt.
 
I sådana fall så är jag bra sugen på att linda värmekabel runt en vattentunna. Is är så trist, kallt och hårt.

Det finns bra utrustning att köpa för detta ändamål. Varför chansa med hemmabyggen när det finns företag som är experter på att tillverka bra frostfria vattensystem?
 
Inte för att jag vill vara tjatig, men följande står i frågelådan:
"En jordfelsbrytare baseras på Kirchoffs 1:a lag, som säger att summan av ingående och utgående strömmar är lika med noll. Man summerar alltså ingående och utgående strömmar på alla ledningar (inklusive skyddsjord). Är den inte noll, bryts strömmen."

Kommentar?

LIA
 
Men baljorna är ju av samma material som de PVC slangar man har som vattenledningar i djurstallar, så det boorde ju räcka som mekaniskt skydd. Om man sedan ställer baljorna i en ordentlig trälåda, så borde det ju gå bra. Själv så hade jag tänkt att ställa baljkonstruktionen i ett betongrör. Ett sådant där stort ett som man gör grävda brunnar av. Jag har några sådana i hagen som jag brukar mata hö i.

Jag är annars litet sugen på att gjuta in elkabeln i ett betongblock. Så att man kan ha blocket som värmeplatta och ställa vattenbaljan på blocket. Det borde ju skydda ordentligt med betong.
 
Det finns bra utrustning att köpa för detta ändamål.
Vardå? Hurdå? och vad kostar det?

Jag har inte hittat vad jag har sökt tidigare, men om det nu finns, så är det ju oändligt mycket enklare.
Jag vet massor med saker som jag hellre gör, än att linda elkabel runt en balja.

Varför chansa med hemmabyggen när det finns företag som är experter på att tillverka bra frostfria vattensystem?
För att jag inte hittat något bra att köpa. Så enkelt är det. Alla förslag mottages med tacksamhet. Bara elkabeln skulle kosta runt 1,500:-, så egentillverkat är INTE en billig lösning.
 
Kirchofs lag är helt rätt!
Men tänk på att skyddsjorden normalt inte är strömförande.
Den är endast till för att skydda vid ett fel så att apparaten inte får farlig potential, och först då kommer en ström att flyta i skyddsjorden.

Om skyddsjorden går genom jordfelsbrytaren, hur ska då jordfelsbrytaren kunna veta om strömmen går genom nollan (som är normalt), eller om den går genom skyddsjord?

Jag tror du blandar ihop nollan och skyddsjord.

Titta på http://www.elsak.se/Broschyrer_PDF/installera_jordfelsbrytare.pdf
så ser du hur den kopplas in, och då kanske du förstår vad jag menar!
Nollan benämnes N och är blå, skyddsjord benämnes PE (Protective Earth) och är gul-grön.
 
Intressant.
Jag håller med dig i det logiska resonemanget, men det jag citerade kommer alltså från "Frågelådan".

LIA
 
Inte för att vara kaxig, men jag vet att jag har rätt.
Inte bara teoretiskt utan även från den praktiska erfarenhet som jag har vad beträffar installation/felsökning av anläggningar med jordfelsbrytare.

Sammtidigt är det ju jättebra att du fråga, annars får man inget veta!
 
Jag hittar fortfarande inte vad jag söker. Jag vill ha ett uppvärmt vattenkar som INTE fylls på av sig själv utan som jag skall fylla på från dunkar. Alla som jag hittar skall anslutas till vattenledning. Vi har mycket problem med strömavbrott, så vi kan inte förlita oss till kontinuerlig vattentillförsel. Några timmar här och där utan uppvärmning borde dock vattnet klara.

Så det blir nog till att bygga själv. I Nordpost katalog så finns en värmekabel med stick-kontakt. I beskrivningen av den så står det att den kan användas för att hålla vattenkaren till djuren frostfria.

Jag skall ta och klia mig i huvudet ett tag till. Men så länge så får det bli bilvärmesitsar och ett traktordäck fullt med hästdynga.
 
Nu är "shmittenschmettern" igång?
Har frågat dom vad dom menar :devil: :devil:
 
:D :cool:

Förtydligande ang mitt inlägg tidigare:
Min tanke var att skyddsjorden räknades in, men åt fel håll, så att säga. Dvs att en ström där, lades till den felaktiga i fasen. :confused: Nu blev det nog svårförståeligt?

Alltså, om vi har en krypström på säg 20 mA från fas till jord(backen) händer ingenting i jordfelsbrytaren (30mA). Har vi en på 10 mA via fas och skyddsjord (skulle i detta teoretiska fall betyda 20 mA= fel både in och ut, så att säga), händer heller ingenting i jordfelsbrytaren. Men har vi båda läckagen samtidigt, skulle alltså jordfelsbrytaren lösa ut.

:)
LIA
 
i stallet har vi fryssäker kran i ett uppvärmt pumprum. det finns en kran på insidan om det lilla rummet (1,5 *1,5m) och en på utsidan. den kranen på utsidan fryser ibland själva urtappngen på. men en kupevärmare är väldigt bra att ha då :D den sprutar ut varmluft på kranen och då tinar den väldigt fort igen. rören på insidan är varma redan innan då det är uppvärmt i rummet.

i boxarna har hästarna hinkar det vattnet fryser ganska fort så det får man byta ganska ofta när det är väldigt kallt. jag har lagt en liten gummiboll i hinken så jag inbillar mig att det tar längre tid för vattnet att frysa då bollen rör sig när hästarna kommer åt den och har då sönder isskorpan. trycker hästarna ner bollen pressas vattnet upp på ovansidan av isen.

i hagen ligger dte två fotbollar i vattnet. när det blåser rör sig bollaran och vattenytan rör sig lite men vattnet fryser ju ändå men inte lika mycket

till hagen trar jag antingen ut vattnet i dunkar med hjälp av en säckkärra eller en pulka på vintern eller om vattenslangen är tinad så når den ut till vissa hagar och på så sätt kan man fylla vatten ute i hagen med jummet vatten (har varmvatten i stallet också)
 
Vet inte om jag riktigt hänger med i ditt resonemang!

Så här ska det fungera:
Lasten ansluts mellan fas och nolla (eller mellan fas-fas-fas).
Då ska ingen ström flyta någon annan väg, gör den det är något fel (förutom dom små läckströmmar som normalt uppstår)!
Om sedan felströmmen går via skyddsjord eller via någon annan jord tillbaka till transformatorn spelar ingen roll, det är ändå ett fel som ska få jordfelsbrytaren att lösa.

Strömmen kan ju även dela upp sig och en del går via skyddsjord, en del tar en annan väg, men jordfelsbrytaren känner ju av hela den ström som INTE går tillbaka rätt väg, och det är summan av alla felströmmar i anläggningen som skyddas av just den jordfelsbrytaren.

Har man många små läckströmmar kan man bli tvungen att sätta upp flera jordfelsbrytare för att få det att funka (dela upp läckströmmarna så att det blir :heart0mA per jordfelsbrytare)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
963
Senast: Oknytt
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 574
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 182
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 512
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp