Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

rabalder

Trådstartare
Har som många redan vet skaffat mig en helt underbar Welsh springer spaniel. Det är en helt fantastiskt rolig, smart, kelig och matte/familj älskande hund.
Allt har fungerat mycket väl det här första halvåret.

Men, ett problem. Laban är som ett plåster på mig. Följer mig vart jag än går. Ändå är det dottern som ska ha det stora ansvaret och har också haft Laban hela tiden när jag jobbat och så. Men "GUDEN" är visst jag.

Så när vi behöver lämna lilla Laban ensam blir han galen, han skriker fullkomligen, biter sönder saker och försöker gräva sig ut. När man kommer tillbaka skriker han ännu mer och vill i stort sett äta upp en av lycka att man är tillbaka. Tar flera minuter att lugna ner men för varje gång vi försökt blir han bara mer vaksam om man ska gå igen.

Nu är det till och med motigt ibland om han ska gå ut med dottern för han vill ha koll på mig. När han väl kommit ut går det bra.

När vi lämnat honom nu har det bara varit extremt korta stunder, ibland bara vänt utanför ytterdörren men det spelar ingen roll. Får Laban bestämma så ska jag helst inte ens gå på toa själv. I bilen däremot går det utmärkt. Han sitter snällt och väntar utan att skälla.

Men, så här kan vi inte ha det!! Så snälla kloka bukefalister. Tips för att göra det här smidigt?? Helst så det inte skär i mattehjärtat för mycket heller. Jag vill ju att han ska kunna vara lugn och trygg hemma i alla fall korta stunder.
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Låt honom jobba precis innan han ska lämnas ensam. Ut och spåra, leta prylar och/eller godis t ex. Han behöver bli trött i huvudet, inte kroppen. Ge honom en tuggis precis när ni går iväg om han gillar det. Och framför allt smit inte iväg. Säg t ex att nu ska xxxxx vara duktig och passa huset. Gå ut genom dörren och minst runt husknuten eller även ut genom trappdörren om ni bor i lägenhet. Lyssna sen i 2 minuter, om han tjuter så gå inte in förrän det har varit tyst i någon sekund. Öppna dörren gå in och säg duktig xxxxx i vanlig normal samtalston. Ingenting mer, ignorera om han är uppe och klättrar på dig. Bara vänd ryggen åt och låtsas att du pysslar med något. Det kan ta lite tid innan han ändrar sig, så träna detta minst ett par gånger varje dag. Bara korta stunder. Det han behöver lära sig är att du inte försvinner utan han kan lita på att du kommer tillbaks.

Att han väntar fint i bilen är inte så konstigt. Där ser han att du går iväg och han sitter då och kollar på samma håll för att se när du kommer tillbaks.
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Har ni något bra rum som är lite avskilt där ni kan stänga in honom i? Med en grind till exempel.
Släng då in det bästa hunden vet där (grisöra, märgben eller whatever), släpp in hunden och gå där utom synhåll. Skriker han så ignorera, och gå inte tillbaka för ens han tuggar på saken och/eller är helt lugn.

Testa det i korta stunder till en början, och när han är helt lugn i lite längre perioder där, så kan ni göra samma sak fast att ni går ut genom ytterdörren.

Är han flamsig när ni kommer tillbaka till honom så kommendera till bädden eller bara ignorera honom tills han är lugn. Han ska förstå att det inte lönar sig med att klänga och flänga runt, han får inte mer uppmärksamhet för det.

Följer han efter dig överallt, t ex till toan, säg till honom att gå och lägga sig och visa tydligt att "Nu går matte iväg, men du stannar här."
 
Senast ändrad:
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Har du bur i bilen?
Min hund gick jättebra att lämna i bilen men mer orolig inne så jag tog in buren i början och lämnade henne i den, efter ett par gånger gick det att lämna henne utan bur.
Lite bärnade i början men det är det värt.
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Jag har bur i bilen, men hade inte det från början. Tyvärr går inte buren att ta bort och in. Provat nu att gå ut när han är slut (var på utställning med lång resa idag) Då såg han mest yrvaken och förvirrad ut när jag kom tillbaka efter fem minuter i källaren, även om han letat.

Måste skaffa en bra variant på grind, har försökt lämna i annat rum och det har gått bra förut men nu vet han hur man kan forcera grinden så det måste in något nytt.

Såå, nu, bättre grind och kortisar runt huset.

Nån som har fler varianter?
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Om det är så "illa" att han följer efter dej överallt även då ni är hemma (om du t.ex. ska gå till ett annat rum och hämta nånting eller ska gå på toaletten etc) så skulle jag nog börja ha som rutin att hunden inte skulle få följa mej överallt. ta hjälp av t.ex. ett kompostgaller och låt honom ligga med ex. ett grisöra i ett rum där hans korg/bur är när du är i köket och diskar eller gör något annat vardagligt. Lär honom att finna sig i att vara i ett annat rum även då du är hemma. Inte jämt, men då och då.

Jag tränade detta med min hund när han var liten då han inte kunde gå i trappor och datorn var på övervåningen. Jag kände inte för att bära honom upp och ned för trappan bara för att jag skulle kolla min mail och därför blev det en naturlig del av det dagliga livet.
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Så illa är det nog tyvärr, Kompostgaller tar han sig igenom dessutom. Men jag ska försöka snickra ihop en bra grind att dela av med imorgon.

Jag har haft hundar tidigare. Två tikar, en westie och en grand danois. Är dessutom uppväxt med hundar. Då bearded collie och labrador.

Ensamhetsträning med mina två förra egna hundar var då inget problem, kanske för att jag inte trodde att det skulle vara det utan gjorde det som en naturlig sak.

Mycket nytta har jag haft av buke/hund men en sak har nog legat mig i fatet. Det har varit en diskussion att man inte ska lämna sin valp alls ensam, åtminstone inte innan den är ett år. Skulle ge en tryggare hund???

Det verkar inte bli så, så jag är trots bra tips idel öra!
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Det tror inte jag. Jag tycker man kan sätta en grund där man inte lämnar hunden ofta då den är ung, men jag tror man gör sig själv en otjänst om man lär hunden att den aldrig behöver vara ensam.
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Mycket nytta har jag haft av buke/hund men en sak har nog legat mig i fatet. Det har varit en diskussion att man inte ska lämna sin valp alls ensam, åtminstone inte innan den är ett år. Skulle ge en tryggare hund???

Det verkar inte bli så, så jag är trots bra tips idel öra!

Oj oj, hoppas ingen har skrivit så. Eller har de menat att en valp inte ska vara själv för länge?

Jag rekomenderar att redan efter nån vecka när man hämtat sin valp, att den får börja vara själv. Och då menar jag inte åka iväg en timme, men gå ut stänga dörren... vara ute några minuter och sen gå in.
De jag sålt valpar till som väntar med ensamhetsträningen, har alla fått problem. Ja lite överdriver jag, men visst har de fått en reaktion från valparna när de börjat träna och några har verkligen fått jobba med sin ensamhetsträning.

Nä jag tycker man börjar så fort man bara kna, så fort valpen är trygg och van i sitt nya hem. Sen får man ju inse att den inte kan vara själv länge. Men ju tidigare den lär sig att veta att matte går en stund och kommer snart, så kommer det gå galant i framtiden.


Ja nu hjälper ju inte detta dig, men ville bara skriva ändå ;)

Jag hade nog ändå testat med bur, för är han så att han går över grindar osv så kanske det också blir ett stressmoment att försöka göra allt för komma över. Vad tror du? Skulle han försöka ta sig över även en stabil grind, eller skulle han acceptera att den här är inte värd att försöka med?

Var bor du? Här finns bur att låna om du vill.
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Ja, tyvärr har jag lyssnat på de som ságt att har man en hund ska man inte lämna ensam första året och sedan bara enstaka halvtimmar eller så.
Vet egentligen inte varför jag lyssnat på allt sånt men det var väl något dåligt samvete som kom över mig. Ingen av mina andra hundar har ju protesterat tidigare men något skulle man visst oroa sig för.

Så min Laban som är ett ess på social träning ska imorgon prova stabil grind när matte går upp till stallet själv. Hualigen! Fortsättning följer...
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Min hund (som idag är tre år och har absolut inga problem att vara ensam) var ganska svår att lämna ensam i början. Det som tillslut funkade var att vi spände fast kompostgallret i små krokar både uppe och nertill och tog bort alla föremål han kom upp på i närheten av gallret (han hoppade upp på en stol vid ett tillfälle och sedan vidare därifrån till utrymmet på 1x1 m vid dörren som vi INTE ville att han skulle vara på - så då blev han fast på fel sida). Att stänga ute honom från ytterdörren hjälpte, för då kunde han inte kraffsa på den. I början fick min hund bara vara i hallen, där vi ställde ut både vatten och hans "säng".

Innan vi lämnade honom rastade vi honom ordentligt. Sen satte vi på en radio, gav honom något tuggben och sen sa vi (alla i familjen gjorde samma sak, vilket också är viktigt - så att valpen känner igen mönstret även fast det är olika personer som lämnar honom/henne) "Nu ska du vara ensam hemma, vi kommer snart tillbaka!". Innan vi stänger dörren (detta gör vi fortfarande) kastar vi in några godisbitar så att vi hinner ut ur trappan innan hans godisar är slut.

Efter det var det bara att sätta sig utanför lägenheten, lyssna när han slutade skälla och sen gå hem och säga att han varit duktig! Det tog sin lilla tid, men som sagt - idag är det inga som helst problem med att lämna honom ensam hemma.

Blev nog ett litet rörigt inlägg, men lycka till med valpen! :laugh:

/Cherikan
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Har börjat träna så smått idag igen, satte först kompostgaller, tog en minut, sen kom Laban, skitglad. Sen stängde jag dörren som alltid brukar vara öppen. Väntade två minuter, sen kom Laban, skitglad igen som hade lyckats öppna dörren. Imorgon väntar kompostgaller med låst dörr. Suck!
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Har börjat träna så smått idag igen, satte först kompostgaller, tog en minut, sen kom Laban, skitglad. Sen stängde jag dörren som alltid brukar vara öppen. Väntade två minuter, sen kom Laban, skitglad igen som hade lyckats öppna dörren. Imorgon väntar kompostgaller med låst dörr. Suck!

Tidig morgon och jag ska iväg och jobba. Men lite snabbt :)
Då hade jag testat med kompostgaller när du tex är i köket och han får vara i rummet bredvid. Försöker han gå över då också hade jag sagt ifrån att han ska sluta och visat att han ska vara där.
Ett första steg kanske att inte gå över grinden. Eller två grindar så det blir en hög grind :D
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Jag håller med Grana! Jag tycker också att man ska lämna valpen "direkt" , tex efter första veckan man har haft den hemma. Det finns olika termer för olika djurtyper kallat "followers" och "stayers" . Oftast är icke rovdjur "followers" då när dom föds ska kunna ställa sig på benen och springa med sin mor. Hundar är "stayers" och är rätt så handikappade första veckorna av sitt liv. Dom ska stanna i "grytet" medan modern är ute och rör sig.

Det är helt naturligt för en valp att bli lämnad ensam tidigt, och därför blir det svårare och svårare att lämna en hund ju äldre den blir. När den är stor nog tycker den att den kan klara av att följa med och får lättare separationsångest.

Håller med alla som ger bur som förslag, det kan du ha medan du är hemma.
Då lär han sig att koppla av och vara på sin plats medan du rör dig runt huset.

När han klarar av att koppla av inne när du är hemma kan du börja lämna honom tio minuter åt gången och öka successivt.

Lycka till!
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Jag håller med Grana! Jag tycker också att man ska lämna valpen "direkt" , tex efter första veckan man har haft den hemma. Det finns olika termer för olika djurtyper kallat "followers" och "stayers" . Oftast är icke rovdjur "followers" då när dom föds ska kunna ställa sig på benen och springa med sin mor. Hundar är "stayers" och är rätt så handikappade första veckorna av sitt liv. Dom ska stanna i "grytet" medan modern är ute och rör sig.

Det är helt naturligt för en valp att bli lämnad ensam tidigt, och därför blir det svårare och svårare att lämna en hund ju äldre den blir. När den är stor nog tycker den att den kan klara av att följa med och får lättare separationsångest.

Håller med alla som ger bur som förslag, det kan du ha medan du är hemma.
Då lär han sig att koppla av och vara på sin plats medan du rör dig runt huset.

När han klarar av att koppla av inne när du är hemma kan du börja lämna honom tio minuter åt gången och öka successivt.

Lycka till!


Vilken bra förklaring :bow: Det ska jag sno lite av när jag ska knåpa ihop lite tex till blivande valpköpare om ensamhetsträning.
 
Sv: Laban 7 månader vill INTE vara ensam! Hjälp!

Ja det säger ju en hel del. Tack för bra förklaring!
 

Liknande trådar

Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 059
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 968
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp