Bukefalos 28 år!

Labrador bortskänkes

Thelma

Trådstartare
Man kan alltså inte lämna henne ensam i en timme ens. Innan jag gick hemifrån försökte jag än en gång "labbesäkra" hemmet. dvs. jag plockade undan allt som jag trodde hon skulle försöka komma åt. fruktskålen, hundmatstunnan låstes in och järntabletterna (som hon slukade förra gången hon var ensam) plockades bort.

Tror ni inte hon kom åt chokladasken som jag trodde jag hade ställt där hon absolut inte kunde nå den. Jag fattar fortfarande inte hur hon lyckades. :confused:

Vilken skyldig blick hon gav mig när jag kom hem. Det känns helt meningslöst att skälla på henne när olyckan redan inträffat. Jag ignorerar henne totalt istället.. :crazy:

Nu går hon omkring och puffar på mig och tittar med anklagande blick:

- hörru tanten... du har glömt min lunch!!! :d

- Skulle inte tro det fröken!!

:mad: Jag antar att jag ännu en gång får kolla så hon inte blir sjuk... denna gång av choklad!
 
Skaffa bur, typ utställningsbur kanske ca 100 x 70 cm. Lär henne att det är hennes tillhåll o låt henne vara där när hon är ensam hemma. Finns inget som säger att de måste springa omkring! Ofta känner de sig dessutom tryggare i sin bur. Tänk bara på att träna m buren innan du lämnar henne ensam där en längre stund.
 
Jag håller med på den punkten, våran labbe kille tar allt som kommer i hans väg om han inte får sitta i sin bur när vi e borta...Han har legat i den sedan han var valp och han vet att när man ligger där inne så ska man ta det lugnt och sova. Och han stormtrivs i den :rofl:
 
Våra är likadana, men man lär sig med åren. Fast å andra sidan blir hundarna fiffigare medåren också. Ester kan t.ex. klättra på handtagen till lådorna och ta sig upp på köksbänken och hon kan klättra upp på köksbordet via stolarna även om stolarna nästan är helt indragna. Sen har vi också lärt oss att katterna ofta och gärna knuffar ner saker från skåpen åt hundarna.
Vi har skaffat barnspärrar åt skåpsdörrarna och låser alltid in allt som ev. kan uppfattas som ätbart.
 
hoppas att du är ironisk när du pratar bestraffning...

vill du inte ha hunden i en liten bur kan du avsätta ett rum (t ex sovrummet) till hundrum. procka bort allt ätbart och LÅS dörren. på så vis kan hon vända och vrida på sig och dricka om hon blir törstig men ändå inte sätta i sig en massa onyttigheter.
 
Var pratar hon om bestraffning? Tycker du det är fel resonemang att ignorera istället för att skälla när det redan skett sedan länge? :eek: *skakar på huvudet*
 
nej naturligtvis inte, jag reagerade bara på resonemanget kring bestraffning. man kan ju inte bastraffa i efterhand eftersom hunden då inte förstår vad den gjort för fel, där är vi väl överens? men utfrysning är också en form av bestraffning. det enda raka är att inte låtsas om det, och om man ska bli arg så är det väl på sig själv istället.
 
Ignorera är väl också en bestraffning? Åtminstone för mina hundar blir det extremt viktigt att bekräfta mig som flockledare om jag ignorerar dom.
 
Jag vet inte var jag skrev att jag bestraffade henne. :confused:Däremot skrev jag att jag ignorerade henne. Det att fya när det redan skett.. eller hur? Det är vi nog båda överens om.

Däremot så fick hon inte sin lunch ett par timmar senare. Hon har två kilo övervikt och känsliga armbågsleder som inte tål att hon blir fet.

400 gr chokladpraliner gjorde att lunchen tyvärr ställdes in!
 
Nej, jag menade att ignorera hunden. Jag tillhör dem som pratar och klappar mycket på mina hundar, varför det blir väldigt tydligt för dom om jag ignorerar dom.
 
Vilken skyldig blick hon gav mig när jag kom hem. Det känns helt meningslöst att skälla på henne när olyckan redan inträffat. Jag ignorerar henne totalt istället..

det var det här med att du ignorerade henne, inte det som inträffat. men det är kanske till att syna orden lite väl länge :smirk:
 
Jag förstår vad du menar. Jag måste erkänna att jag inte hälsade lika hjärtligt på henne som jag brukar, men hellre det än att visa hur orolig/arg jag blev när jag såg oredan hon skapat. Orolig över om jag skulle få ringa giftupplysningen ännu en gång.

Hon tyckte annars att utebliven lunch var ett öde värre än döden.. :smirk:
 
Det värsta som kan hända en retriever....att bli utan mat! :eek: :D Min tuggade i sig en hel snusdosa en gång.
 
:p

Var dosan full? :crazy:
Jag har haft hund hela mitt liv, men bara labrador i ett år. Det är väl ingen idé att bli förvånad över den dumma och enorma aptiten.
 
man ska inte heller bli förvånad över hur många liv de har. katterna med sina 9 kan slänga sig i väggen. min har hittills haft ett tiotal.

thelma: hur gammal är jycken? för de flesta växer det här problemet bort, delvis i alla fall. :D
 
Hon blir två år i april. Den är nog en period hon har. Tidigare, när jag inte var sjukskriven och ännu inte fixat dagmatte lämnades hon hemma när jag jobbade och jag åkte hem på långlunch och spenderade tid med henne. Då var hon ensam 3+3 timmar/dag utan större problem. Nu när hon endast emellanåt lämnas ensam en timme så inträffar katastrofer.

Jag får försöka jobba på en lösning. Stänga in henne i ett rum eller skaffa bur. Hon är uppvuxen i England, och där daltades det inte med henne. :crazy: Så sitta i bur har hon gjort längre perioder än en timme.
 
Hualigen...vilken vovve du har...jag skulle "testa" min schäfer en gång...hade varit o handlat, grillad kyckling i kassen, högst uppe i kassen och bak i samma utrymme som hunden....satte in kassen och gick för att handla i en annan affär....orört :love: :love:...det skulle aldrig falla honom in att tjyva saker..och jag hade ju naturligtvis inte blivit arg OM han tagit kycklingen heller...
 
tiken däremot är jag inte hundra på...jag TROR inte att hon skulle ta, hon skulle nog överväga mer än en gång om hon skulle tror sig...klart ..hade det blivit en lång tid tillsammans med en varm nygrillad kyckling hade hon nog inte kunnat hålla sig tror jag :D :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 611
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 850
Senast: mackan
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 319
Senast: Shark
·
Övr. Hund Fy vilken mardröm vi genomled i tisdags. Vi var på semester hos en släkting, hade varit där ett par dagar. En förmiddag hade min...
Svar
5
· Visningar
945
Senast: raven_82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp