Bukefalos 28 år!

Läderfett

DressyrBecca

Trådstartare
Finns det någon som vet vad det är proffsen (dressyr) använder på stövlar, kandar och sadlar som får det se så spegelblankt ut?? Har testat massor olika medel, visst blir det blankt och fint, men aldrig SÅÅ blankt!
Någon som vet vad det är??
 
Det finns en liten rund burk med poleringsgrejs till stövlar osv, det skulle jag ju aldrig smörja träns o sadel med :p Det är ju inte dem man ska spegla sig i.
Annars funkar det jättebra med vanligt fett och nylonstrumpa och polera på! :bow:
 
Du ska enbart använda vanlig skokräm till läderridstövlar, inget annat. Inget fett allstå
 
Vad skulle hända? Jag putsar mina läderstövlar med svart skokräm - det händer inget varken med sadel eller häst.
 
ljus häst och ljusbrun sadel + svart skokräm är ingen hit, det kan jag försäkra dig om..... :crazy:

Har hittils inte sett en skokräm som inte smittar av sig.
 
kan man inte använda vanligt läderfett till LÄDERridstövlar oxå?
för det är det ju ingen färg på?
om inte varför??? :confused: :confused: :confused:
 
jag brukar bara ha sadeltvål på mina, och så använder jag prestiges leather elisir. blir väldigt kladdiga om man har fett på, har dock aldrig hört att man inte SKA ha det? :confused:
 
(Et svar som egentlig er svar på flere av innleggene her, men for å vare ta en follow-up)

På lærstøvler er det vanlig å bruke svart skokrem. Har en lys hest og svart skokrem smitter av kan en benytte blank skokrem, eller være forsiktig å smøre med skokrem på innsiden av støvlene. Noen støvler og saler lager ekle knirkelyder om en anvender skokrem på innsiden. Dette problemet har ikke jeg, så jeg anvender svart skokrem på hele støvelen. For å få skokremen til å trekke seg ordentlig godt inn, og se jevnt påført ut er trikset å gnikke med et et par nylonstrømper til de er fine.

Ulempen med å anvende fett på støvlene er at fett får læret til å strekke seg og bli mykt. Har du skreddersydde støvler som du ønsker at skal forbli stive (er gjerne et ønske i dressur) bør du ikke anvende fett. Læret vil ikke i seg selv ta skade, men passformen kan bli dårlig.

For å vaske støvlene før puss er salsåpe ok. Pass bare på at såpen ikke er for fett, nettopp av samme grunn til at en ikke anvender fett på støvlene.
 
På den tiden jag alltid använde stövlar gjorde jag såhär när jag putsade dem:

På kvällen före tävling gjorde jag rent stövlarna med lädertvål. När de torkat strök jag på skokräm.
Nästa morgon polerade jag med ett par gamla strumpbyxor.

Jag kunde spegla mig i stövlarna...

Immer
 
Det beror lite på lädret i stövlarna också. Mina gamla (ganska billiga) stövlar blev blanka bara jag smorde dem lite lätt, medan de nuvarande aldrig blir blanka oavsett vad jag gör med dem.
 
Även stövlar utan skokräm och mörka chaps kan färga av sig, t.ex. om det börjar regna. Ser att mina stigläder som är tobacco nu har blivit lite svarta från mina svarta chaps. Nya träns färger också min skimmel om hästen blir svettig eller vid regn. Så jag tar ingen chansar! Men om man har svart sadel och mörk häst, så är det säkert helt okej med skokräm. :)
 
Jag har aldrig fått svart på min skimmel eller vita attiraljer, vare sig av träns eller annat. Har, precis som mxz101 lärt mig att stövlarna, precis som läderskor inte ska fettas in då det förstör lädret. Det är behandlat olika på stövlar och träns/sadlar. Man har ju inge lust attt sabba ett par 5000 kr stövlar med fett som är felanpassat.
 
Hej!
Jag har varit med en del fyrspannsfolk och ett medel som gör lädret superblankt heter "Glossy Leather" (låg, röd burk med ett färglöst "vax"). Det kan användas på allt läder och är färglöst. Lädret blir värkligen superblankt och som nytt! Min burk är köpt hos Henk van der Wiel i Belgien, men jag tror att någon utav fyrspannskillarna (tror det är Thomas Eriksson) säljer Henks selar i Sverige så kanske även Glossy Leather. Dom (I Belgien) skickar annars över "hela världen" och om man är några stycken så blir det nog inte så jättedyrt att skicka..
 
vad jag har hört så är sadelläder och stövelläder behandlat på olika sätt. Har du sadeltvå/fett så luckrar du upp stövellädret och öppnar porerna på stöveln, och då blir de inte lika fina. Vi rekomenderar våra kunder att köra med skokräm i burk som borstas in.Efterpolera med nylonstrumpor
 

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 017
Senast: tuaphua
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 524
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Kajsastina
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 845
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp