Lädervård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!

Det enklaste sättet är att vika lädret dubbelt.
Spricker det eller går av, så är det kass.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Hej!

Det finns flera saker här:
1. För 20 år sedan användes överlag MYCKET bättre läder än vad som görs idag.
Många märkesprylar som tillverkas idag har sämre läderkvalitet än vad lågprisprylarna hade för 20 år sedan.

2. Ekololjan verkar nedbrytande ffa på lintråd. Har man BRA läder och sysntettråd så KAN det hålla länge, men som jag sagt ovan, mineralolja är inte till för läder, utan för bilmotorer.

3. Glycerintvålen gör bra nytta som smörja, och har du använt den ofta, så minskar det påverkan av Ekol-oljan.

Förresten....... Det är inte dyrt att byta spänne :D
Satsa på det, så kanske det håller livet ut.

Angående oljan du fått så är det omöjligt för mig att svara när jag inte vet vad för olja det är och vad den innehåller.
Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Hej och tack för mycket bra tips! :bow:

En vän till mig som är sadelmakare gick igenom allt detta om lädervård med mig häromdagen. Hennes tips, råd och varningar stämmer nästan exagt överrens med dina. Innan jag träffade henne använde jag också Ekol olja (dock i små mängder) men nu, efter några skräckexempel, skulle jag aldrig använda det igen. Däremot har jag fått en liten guldfärgad rund plåtask av henne med läderfett(?) som hon rekommenderade. Den heter Gold..nånting, är gul till färgen och luktar inget.
Jag har aldrig sett den tidigare, känner du till den? :confused:
 
Hej! Jag undrar vad grönsåpa har för verkan på läder? Läste att det var några som rengjorde och smörjde in sadeln med grönsåpa..
(Jag lade in en tråd om bot mot knarrande sadel och fick då till svar att grönsåpa var bra.)
 
Hej!

Grönsåpa verkar i alla fall inte ha nedbrytande effekt på materialet.
Personligen förespråkar jag animaliska oljor och fetter.

/Mike :devil:
 
Jag passar på att slänga in en fråga; Har en svart sadel med lite nött färg, kan man ha på någon form av läderfärg (fastän lädret på sina håll är glansigt?)? Är det någon idé att använda de färgade sadeloljorna som finns på marknaden?
 
Hej!

Narvsvärta heter det.
Färgar lädret bra. Finns i olika färger.

Hittas på t ex Teges/Jerndahls i Kumla.

Använd inte färgade oljor.

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Med risk för att det blir tjatigt.. men

Jag gör rent min sadel med stübben-tvål, ett par gånger om året, smörjer med Ko-cha-line 1 ggn/år. Problemet är att den knarrar, och den knarrar mer efter rengörning och smörjning. Vad göra...?
Har en annan sadel som börjar tappa färg, är det bara narvsvärta som gäller?
 
Hej!

Narvsvärta är det definitivt bästa sättet att färga läder själv.
Enkelt och bra, och inte dyrt heller :D

Angående sadeln, lämna in den för öppning, det är enda sättet att vara säker.
Det KAN vara ett fel i bommen.
Kan ju också vara en sk 'natural squeeker', alltså en knarrande eller gnisslande sadel som inte slutar med detta vad man än gör, trots att där inte är något fel.......

Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Ah, upptäckte den här tråden nu, roligt att läsa att jag "alltid" gjort "rätt" då. :-) Fast jag brukar inte skölja lädret i vatten utan använda en blöt tygtrasa, kanske fungerar?

Nå, jag har några frågor ang MÖGLIGT läder.
Jag har ett par tyglar, helflätade, som jag verkligen älskar att rida med - men, de blev rätt rejält mögliga för nåt år sedan och sen dess har det inte gått att hålla dem fräscha. Jag har sköljt dem i vatten, tvättat med lödder-tvål i mängder, sköljt igen osv men får de hänga i sadelkammaren nån månad så blir de mögliga igen - och så har de dessutom blivit stela av mitt smörjande (tror jag?). Vad gör jag för fel? Eller är det bara för att det är svårt att få bort "smuts" och liknande när de är helflätade som möglet kommer tillbaka hela tiden? Hur ska jag göra för att få dem mjuka och framförallt användbara igen? (läs; hur får jag bort smuts och skit?)

Har hittat ett par gamla lokselar i sommarstugan. De är väl ca 50 år gamla, och är rejält smutsiga och mögliga. Lädret måste säkerligen kasseras, men jag skulle gärna vilja få rent dem ordentligt så jag SER hur lädret ser ut. Tyvärr är det inte tillräckligt tungt artilleri att "bara" skölja med vatten, hur gör jag för att få rent dem? Nån tipsade mej om lite, lite diskmedel, är det skadligt??

Sen har jag ju en sadel med någon sorts annorlunda läder i sitsen, det är inte mocka men känns mer som tyg än som läder tycker jag, lite "ruggat", hur sköter jag det?
Samma sadel är vad jag vet av försklassigt läder (http://www.christinadrangel.com/utrust/bbo.html), men ytan nöts där benen ligger mot så det nästan ser ut som om man nöter bort ett "ytskikt" och kommer ner till nästa skikt. Hur kan jag sköta sadeln för att undvika detta? Eller gäller det bara att inte rida så mycket i den? ;-)

TACK på förhand för svar, om du orkar :-)

mvh Evelina
 
Hej!

För att tvätta bort möglet använder du Gluvcerintvål, svamp och ljummet vatten, (se 1:a inlägget)
Samma sak gör du med selarna......

Vidare så har jag på något ställe i tråden också skrivit att mögel i sig är ett hälsotecken.
Läder i sig möglar inte, utan det är fett och smuts utanpå lädret som möglar.
Möglet skadar inte lädret.
Om det möglar mycket fort skulle du kanske försöka att sänka luftfuktigheten något i sadelkammaren, t ex med en sk torrboll.

Det som händer med sadeln är en av 2 saker:
1 den är ytbehandlad med ett skikt som nöts bort, alltså en finish som är pålagd på lädret.
2 det är såligt läder i sadeln

En 'finish' läggs ofta på sadlar med dålig läderkvalitet, så att dom ser blanka och fina ut.
Om den inte är behandlad med någon finish, och du är på väg genom narven (den blanka ytan) på lädret,
så är lädret verkligen uselt.

Kan inte yttra mig närmare utan att se sadeln i verkliga livet.

Tjing!
/Mike :devil:
 
Mycket bra tråd!! Frågor:
Är Lanolinsalvan värd sitt pris 430 kr för 130 ml? Är den dryg? Lädrvården som beskrivs funkar den även på¨läder- stövlar eller skor? Försökte se vad vanlig svart skokräm egentligen innehåller men det var magra beskrivningar. Tack på förhand! :bow:
 
Hehe...... Jo JAG tycker ju att den är det,
men prisvärdhet får andra göra egna bedömningar. :D

Lädervården fungerar på allt skinn och läder, men ej mocka.
Behöver du fylla i färg på t ec stövlar rekommenderas narvsvärta,
som används för att färga läder.

Hug your horses!

Å Gött nytt!
/Mike :devil:
 
Jag har köpt Ellen Ofstads film "sadelanpassning" och hon tar upp skötseln av sadeln/lädret i den.
Enl filmen ska man ta läderbalsamet FÖRE sadeltvålen eftersom de menar på att tvålen är vattenavstötande och då kan inte balsamet gå igenom. :eek:
Det är tvärtemot vad jag gör..... och vad du skriver. :smirk: Men hur mår lädret av det och vilken nytta gör det? :confused: :confused:
 
Jag förstår poängen med att först använda balsam.
Men tvålen har man ju för rengöring och borde i rengöringsfall användas först.
För att frächa upp läder kan jag hålla med att balsam kan med fördel användas först, eller bara balsam som torkas av i stället för sadeltvål.

Man jag är ingen fantast av sadeltvål...
Tycker att regnvatten och balsam bevarar lädret bäst.
 
Måste bara fråga, när man sköljt av skummet från sadeln, ska man torka av den eller låta den självtorka?
 
hur bra tråd som helst...
synd att man inte ser såddant oftare...
 
Vad jag minns så rekommenderade de i Ellens film att man ksulle först tvätta av smutsen med tvättmedelslös eller tvållösning. (minns ej vilket) sen anv balsam för att sedan smeta på sadeltvålen. Sadeltvålen skulle fö inte skumma heller..... :confused:

Men hur gör du rent om du inte använder sadeltvål på läder som ligger direkt på hästen? Min häst har en hel del stöv så rent är det inte direkt :smirk:....
 
Hej!

Har inte sett filmen.
Skall kommentera när jag sett den, så att jag får sammanhanget.
Rent generellt kan jag ju säga att jag inte smörjer med tvål, jag tvättar med den, och det blir en annan femma.


Hug your horses!
/Mike :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en tömkörningsgjord i tärnsjöläder som jag gärna vill förvalta på bästa sätt. Så nu är den tvättad, inoljad två gånger med...
Svar
8
· Visningar
8 886
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött på mitt hår! Det är av modellen som blir statiskt så fort det inte är blött ute typ (min häst är dessutom...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
64 102
Senast: Skogstokig
·
R
Hästvård Nu känner jag att jag behöver lite peppning från några erfarna personer i detta forum. Känner att jag börjar deppa ihop lite och det...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Roadster
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må...
37 38 39
Svar
773
· Visningar
213 947
Senast: tinaiva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Sytråden del 4
  • Dasspapper

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp