lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

M

magda

Har kollat på en sådan sadel o läst lite här om cair systemet o tycker det låter bra. Det enda jag funderar över är:
*Lädret. Ser ut som nån slags mocca verkar inte så hållbart, nån här skrev att det blir fult om man rider med helskott vilket jag alltid gör, nån som har denna sadel som kan svar på detta??? Vill ju att den ska hålla ett tag kostar ju 18 000:-! Finns det något träns i liknande färg eller måste man ha 2 färgnyanser på pållen?
*Att de växer ur den snabbt låter lite jobbigt men bra, går det bara att byta koppjärnet då eller är det hela sadeln som blir för trång. i o för sig bra att de musklar sig men jobbigt om den bara håller 6 månader eller så.
*På bates hemsida så står det att folk har ridit i cair sadlar i bara 3 år, i min affär sa de 10 år! 3 år är ju ganska kort tid!?

Fanns oxå en modell som heter Caprilli dressyr med oxå mocca läder o lyft fyllt men lite enklare funktioner t.ex. ingen gele- effekt i framkåpan mot knät m.m. Nån som har den? Kostar 12 000 tror jag. Nån som vet hur mycket skillnad det är på dessa sadlar?

Hoppas nån orkar svara på mina frågor, mycket snack om dessa sadlarna nu :D
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

Blandar du inte ihop nu?? På alla BATES isabell sadlar jag sett så har det var vanligt läder (präglat), men på WINTEC isabell så är det konstmocka!
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

nej. det är riktigt läder jag pratar om men mocca färgat o lite "ruggat" ser inte så hållbart ut. Har inte sett det här på nätet i detta lädret men i min ridsportsbutik hade de bara denna variant
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

Jag blev också fundersam...

En i stallet har en BATES Isabell, och den är i präglat läder. Verkar för övrigt vara av bra kvalité.
De WINTEC Isabell jag har sett är i något mockaliknande material, det är ju en syntetsadel.

Men med tanke på att den kostar 18000:- så är det nog en BATES... ;)
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

Är det inte en Wintec de har i butiken då?

Det är ju samma modell på sadlarna, men Bates är i läder och Wintec i syntet. Det kan ju hända att de bara har den billigare (Kostar väl strax under 10000:-?) Wintecen hemma som visningsex.
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

vad menar ni med präglat läder?
Är säker på att det är bates o i läder men inte vanligt läder utan nån konstig yta. Sadeln i butiken hade redan fått lite repor på lädret, ljus brunt. Ingen som vet vad jag menar?
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

Präglat läder är mönstrat, inte helt slätt.

Den Bates Isabell som hänger i stallet är ungefär krokodilpräglad, kan man säga.
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

kanske ska fråga om de kan beställa hem i vanligt präglat läder som är på alla bilder. Kanske är någon gammal års modell dom har hemma
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

så här i ytan såg den ut fast ljus brun!
http://
isabeltwert_beats_dr.htm
Ähhh vet ej hur man lägger in bild, sorry....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

Ha nu funkar det, kolla på bilderna så kanske ni förstå vad jag menar
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

Aha! :idea:

Men det där var inte så snyggt läder, faktiskt... :o
Fast det ser ut som att det kommer att nötas blankt med tiden, det kanske blir snyggare då? :D
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

den svarta kanske inte är så farlig men denna ljusa bruna nästan beigea färgen var redan sliten i ljusare färg. Passar hästen i färgen med verkar lite skumt. Nån som har sett nån begagnat sån sadel?
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

någon som har nått svar på de andra frågorna?
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

isabellen är mer extrem än caprillin i sitsen.
har själv en caprilli. den är jätteskön att rida i.
sitsen i isabellen blir att man låser fast bäckenet och man får svanka för att kompensera det. i alla fall upplever jag det så.
den är djupare än caprillin och är inte skön att rida ut i.
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

storlek o pris, varför?
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

den är till salu därför att det är svårt att rida gångartsridning i den.
pris ingen aning, är du intresserad av sadeln kan du få telnummret och ringa henne.
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

Tja, det blir inte förren nästa veck då jag ska prova ut en men passar den så kanske. P.m:a om du vill, jättesnällt! Bor oxå i halland så det vore bra om den passar.
Är det på islänning du menar?
 
Sv: lädret på bates isabell dressyrsadel med cair, hållbart?

japp. den har legat på en islänning.
men prova du lite sadlar och verkar det intressant med isabell så
så hör av dig efter helgen.
jag skall kolla att hon inte har ångrat sig ang. sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning jag trodde att jag hade bra koll på vad för sadlar bates har och har haft, men såg idag en annons på en bates precieux från 2012...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: Buck
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 894
Senast: WBanna
·
Utrustning Jag har en begagnad, 4 år gammal bates caprilli som jag märkte att var lite ojämn i bossorna. Öppnade upp undertill (som enkelt går att...
Svar
2
· Visningar
1 048
Senast: palle
·
Hästmänniskan Nu kommer alla tro att det handlar om avlivning, men så är inte fallet. För ett år sedan ganska exakt så kastade jag ut min sambo...
2
Svar
33
· Visningar
4 387
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp