Bukefalos 28 år!

Lägenhetsmardröm - skräckhistorier undanbedes

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det handlar inte om skillnad mellan privata och kommunala, utan om boendeformen. T ex beträffande mögel och fuktskador, som bostadsrättinnehavare kan du ju inte få hjälp av miljökontoret för att du har fukt i badrummet pga gammal fuktspärr. Du ansvarar ju själv för att åtgärda det, jämfört med någon som hyr sin bostad.

Beträffande ventilation är det dock bostadsrättsföreningen som bär ansvaret att ovk är utförd och att behövliga åtgärder genomförs, så där har miljökontoret möjlighet att hjälpa även när det gäller bostadsrätt.

Miljökontoret kan inte ställa krav på att en person måste städa sin lägenhet, vi har inte ens rätt att kräva tillträde och kan således inte undersöka om lägenheten utgör ett problem. Däremot kan miljökontoret kräva av fastighetsägaren där det är tillämpligt, att åtgärda olägenheter.

Min kommentar om privata vs kommunala var ett svar på ett annat inlägg.

Nej städning kan en miljöförvaltning gudskelov inte ställa krav på i någons lägenhet, hur skulle det fungera?
Däremot kan de bedöma vad som är en olägenhet och ställa krav på åtgärder, vilket jag ju redan skrivit.
 
Det är så otroligt tröttsamt att det verkar behövas en penis för att folk ska lyssna på en. :meh:
Suck! :banghead: Tänk vad mycket lättare många saker skulle vara om man var MAN.
Jag blir så irriterad, av detta och av egen erfarenhet.
Hoppas det löser sig för dig snart.....
 
Det är så otroligt tröttsamt att det verkar behövas en penis för att folk ska lyssna på en. :meh:
Suck! :banghead: Tänk vad mycket lättare många saker skulle vara om man var MAN.
Jag blir så irriterad, av detta och av egen erfarenhet.
Hoppas det löser sig för dig snart.....

Om det vore så väl.
 
Uppdatering igen då! (tack för input @VLMF @Lovisaleonora och @Whirlie !)

Efter att jag talat med Världens i Särklass Oförskämdaste Man ringde jag, vuxen som jag är, mina föräldrar och klagade och gnällde. Min pappa blev fly förbannad och ringde en firma som är proffs på ventilation. Snubben från ventilationsfirman tog ett kliv in i lägenheten, sa "Ja här luktar det ju förjävligt" och pulade sedan runt i en halvtimme innan han hittade vad han ansåg definitivt vara felet: otätade/sprickor i (?) bjälklagren (?). Det var nåt hål (?) i stammen också. Plus att det inte fanns nåt brandskydd (?). När de öppnade luckan i väggen strömmade det tydligen ut dålig lukt och mycket luft.

Efter det här ringde min, fortfarande väldigt arga, far upp förvaltarchefen som var SÅ mycket mer tillmötesgående och som sa att han skulle skicka en servicesnubbe (fortfarande bara för att kontrollera om det ens luktade nåt). Sagt och gjort, igår träffade mina föräldrar servicesnubben som gick runt i lägenheten och sa att här luktar det ju ingenting :meh:. När mina föräldrar beskrev vad ventilationssnubben sagt kollade även servicesnubben som DÅ äntligen kände han både lukt och såg att det inte såg ut som det skulle i väggen.

Nu ska förvaltaren ta ut en firma som ska åtgärda felet.

Fråga: Ska jag fortfarande ringa kommunen? @VLMF

Förvaltarchefen skickade ett väldigt otrevligt mail till mig också igår, där han påpekade att de har andra kunder, de kan inte springa hos mig hela tiden, det tog bara fyra arbetsdagar från felanmälan tills dess att nån kom till lägenheten. Han kanske är rätt, kanske är jag bortskämd? Men när jag ringer måndag kl 12 och meddelar att lägenheten är obeboelig tycker jag att det är oacceptabelt att de skickar någon onsdag veckan efter. Jag vet att det var påsk men vad fan, jag kunde ju inte BO där?! Tänk om jag inte haft någonstans att ta vägen?!

@Lovisaleonora Du brukar ju inte vara rädd för att säga vad du tycker - är jag jävla gnällig?

Nej du är inte omständig överhuvud taget. Bor visserligen i hyresrätt men här fixas saker dagen efter när ag felanmäler föruutsatt att dom inte behöver ta in någon annan för jobbet. Sist något inte vart gjort så ringde jag angående det hela och min förvaltare vart tydligt irriterad över att firman inte hade fixat det ännu.

Har varit med om samma jag är man och du är kvinna skit från min förra bostad. Min dåvarande pojkvänn som är elektriker fick ringa och säga åt dom att fixa det. Enligt förvaltaren fel storlek väldigt underhållande på något som är universal i sverige och man såg att fattningen fått sig en redig smäll nångång...
 
Ja om penis räckte till för att slippa hamna i sån här skit med folk, då vore det så väl :) Nu hjälpte ju en farsa som röt i här, och det var ju jävla bra att nånting bet på dem iaf. I min erfarenhet är det inte penis eller vagina som löser sån här skit, utan ihärdigt gnatande och att stå på sig hela vägen och inte ta nån skit whatsoever. Men jag ville inte göra tråden om det, så vi behöver väl inte pladdra en massa om könsorgan här kanske :)
 
Ja, alltså dvs att jag försökte inte ge mig in i nån könsorgansdebatt. Utan snarare en enkel kommentar som säger att jag hade hoppats att det hade räckt att man är kille för att slippa sån här skit, thats it :)
 
Ja om penis räckte till för att slippa hamna i sån här skit med folk, då vore det så väl :) Nu hjälpte ju en farsa som röt i här, och det var ju jävla bra att nånting bet på dem iaf. I min erfarenhet är det inte penis eller vagina som löser sån här skit, utan ihärdigt gnatande och att stå på sig hela vägen och inte ta nån skit whatsoever. Men jag ville inte göra tråden om det, så vi behöver väl inte pladdra en massa om könsorgan här kanske :)
Jag skämtade ! Det var med glimten i ögat. ;)
Jag tycker det är så roligt att säga så (skriva) när tillfälle ges. :o :up: :D
 
@Sezziyanen Jag tar ingen som helst jävla skit. Men det betyder inte att jag kan rå på sexistiska jävla idioter som bara respekterar andra män.

Du kanske inte vill dra igång nån könsrollsdebatt men det gör du ändå när du sitter och förutsätter att han betedde sig som skit gentemot mig pga MITT beteende, inte pga sitt eget. Du har ingen aning om vilken framtoning jag har IRL, men tro mig, jag är inte det minsta mindre tuff än jag är här inne.
 
Jag skämtade ! Det var med glimten i ögat. ;)
Jag tycker det är så roligt att säga så (skriva) när tillfälle ges. :o :up: :D
Ska förtydliga mitt eget inlägg; jag skämtade om att använda ordet "penis" i sammanhanget.
Dock var jag allvarlig med att konstatera att det förekommer skillnader i bemötande beroende på vilket kön man tillhör.

Jag myntade det uttrycket när jag upptäckte att min manliga kollega, med samma ingångslön som jag hade, samma jobb, samma ansvar, (låt gå att jag hade mer meriter OCH gjorde ett bättre jobb) hade 1000 kronor mer i månadslön än vad jag hade.
Frågade då min nuvarande chef, inte den som hade satt lönen "beror det på att han har penis, eller?" :cautious:
Efter det fick jag raskt löneförhöjning till samma som MANNEN. :D

Sorry, Ts för trådstöld och verkligen off topic inlägg. :o :down:
 
Ja om penis räckte till för att slippa hamna i sån här skit med folk, då vore det så väl :) Nu hjälpte ju en farsa som röt i här, och det var ju jävla bra att nånting bet på dem iaf. I min erfarenhet är det inte penis eller vagina som löser sån här skit, utan ihärdigt gnatande och att stå på sig hela vägen och inte ta nån skit whatsoever. Men jag ville inte göra tråden om det, så vi behöver väl inte pladdra en massa om könsorgan här kanske :)
Du har fel. När flera kvinnor säger åt dig att det här är något vi möter upprepade gånger från olika män och att det inte har ett dugg med vårt beteende att göra (@niphredil kan skrämma skiten ur vem som helst) så ska du bara sätta dig på rumpan och lyssna på vad vi säger. Du kan inte ha haft våra erfarenheter så du vet inget (noll, nada) om hur det är att bli bemött, som kvinna, av sexistiska män.
 
Du har fel. När flera kvinnor säger åt dig att det här är något vi möter upprepade gånger från olika män och att det inte har ett dugg med vårt beteende att göra (@niphredil kan skrämma skiten ur vem som helst) så ska du bara sätta dig på rumpan och lyssna på vad vi säger. Du kan inte ha haft våra erfarenheter så du vet inget (noll, nada) om hur det är att bli bemött, som kvinna, av sexistiska män.
Och dessutom! Man ska inte behöva spotta upp sig och gå in i nån snoppmätartävling med de här männen, de ska respektera en ändå. Så det så.
 
Du har fel. När flera kvinnor säger åt dig att det här är något vi möter upprepade gånger från olika män och att det inte har ett dugg med vårt beteende att göra (@niphredil kan skrämma skiten ur vem som helst) så ska du bara sätta dig på rumpan och lyssna på vad vi säger. Du kan inte ha haft våra erfarenheter så du vet inget (noll, nada) om hur det är att bli bemött, som kvinna, av sexistiska män.

Efter flera års arbete i mansdominerande yrken har jag konstaterat att dessa sexistiska män är väldigt många!
 
Precis! Och jag tror att många kvinnor skulle hålla med dig.

Jag hade vattenskada i köket och fick dit en snickare som fuktmätte allt. Jag var närvarande och påpekade för honom att han utförde mätnigen felaktigt och han skrattade rått åt mig och förklarade att det var han som var snickare och att han kunde detta och att jag bara skulle vara tyst och söt som alla andra kvinnor. Jag knep käft och mätningen visade självklart att jag inte hade fukt i varken väggar eller golv.

Det han inte visste var att jag själv arbetade som sanerare så jag lånade hem en fuktmätare, mätte allt själv, upprättade mätschema och gjorde en ritning över mätpunkterna och promenerade till kontoret i arbetskläderna och bad den söta rara receptionisten att deras förvaltare skulle kontakta mig omgående pga att mina uppmätta värden visade på att jag hade en rejält stor vattenskada.

Tog 1 vecka sedan ringde ett saneringsföretag mig eftersom dom fått som uppdrag att sanera min konstaterade vattenskada, frågade dom om dom ville göra en egen fuktmätning innan dom började varpå MANNEN som ringde mig bara skrattade och sa att mätschemat jag lämnat in var så pass komplett och korrekt att hans anställda inte behövde göra det men att jag skulle behöva lära snickaren som var hos mig hur man gjorde detta och att han sagt det samma åt förvaltaren :D


Sån jävla skillnad det kan vara på folk!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp