Lägsta mankhöjd på ponny?

Q

Qwyxz

Om en person är ungefär 160 cm och väger runt 45 kg, hur liten ponny kan då denne person rida? Vilken är den lägsta mankhöjden enligt erat tycke?
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Det här är ungefär min längd och vikt. Jag rider en fjording på 143,5cm det känns lagom. Men då är det ju en viktbärande häst.

Men en större D-ponny passar väll bra:D
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Jag är i din strl och rider en new forest på 142 cm. Känns lagom.
Och jag var inte mycket mindre när jag hade c-ponny. Hon var
också viktbärande, men endast 136 i mankhöjd.
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Det beror ju helt på vad det är för häst ju. En fjording? slänning? Connemara? ja listan kan göras lång. Förklara lite mer va det är för ponny.
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Ja det beror väl på. Ibland behöver ju vissa ponnyer ridas till av någon äldre och då skulle väl denna person kunna rida en shettis utan att göra nån större skada. Är det däremot för en längre tid så tycker jag nog inte att hästen skall vara mindre än stor C-ponny

Malin
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

det beror ju på vilken modell det är på ponnyn och hur ofta du ska rida den. men jag är ca 165 och är medryttare på en c-ponny. jag känner mig precis på gränsen för lång på henne, men de funkar! enligt din längd och vikt tkr jag nog att hästen inte borde vara mindre än ca 135 cm...
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Det beror helt på hästen. jag är 163 och väger 48 kg. Ibland händer det att jag hoppar upp på ungarnas russ när han trilskas. Han är 125. han verkar inte ha problem med det. Men min arab som är 154 skulle en kompis rida för ganska många år sedan. Hon väger ca 70 kg. Araben var nio år då, hade just köpt honom, han var ganska omusklad. Det gick inte alls. Det syntes så fort hon hoppade upp att han tyckte det var tungt. Nu sju år senare och mer muskler, har han inga problem att bära min sambo som väger 68 kg. Så man kan inte säga att en häst som är si och så hög kan bära si och så mycket. Det beror helt på individen. Mankhöjden säger däremot en hel del om vilken längd ryttaren kan ha. Jag känner mig otroligt lång på russet, men det är en annan historia.
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

mmm för lång blir det ju lite lustigt med balansen kanske... sen hamnar ju benen under magen eventuellt :p och det kanske inte är någon vacker syn..

45kg är ju väldigt lätt för den längden...så viktmässigt är det väl inte direkt några problem.. är väl längden och vad som känns rimligt för både ryttare och ponny :)


----
som sagt ovan så finns det ju hästtyper som fjordingar osv ... de som är lite bredare över ryggen "kortar" väl av benen nedanför hästen lite iaf och borde balansera upp ryttarens längd bättre än de väldigt smala? (detta var bara nått jag kom på nu när jag tänkte på fjordingen i stallet - har svårt att tänka mig att en för lång ryttare skulle påverka hans balans pga uhmm.. hans bredd :p)
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Jag är lika lång men väger ca 50kg men jag rider russ och newforestar som har en mankhöjd på 126-129cm. Men min egna är en grov korsnings ponny (mycket russ) men har nog vuxit över till dponny vid detta lagen :D
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Jag är 13 år och ungefär exakt 160 cm och väger runt 45 kg.. nu rider jag en väldigt stor och maffig islandshäst, och det funkar bra.
Men när jag förra året fortfarande red på ponny, var jag alltid minst och fick rida dom små B ponnyerna, och små C :angel: jag gick i nivå 7 av tio, så dom flesta var ju lite längre än mig :( men jag hoppade en liten welsh vallack på 124 cm ungefär 60 cm på en hopplektion :d men ska man rida varje dag ska den nog va lite större..

vill bara tillägga att det var mycket surt att vara minst i gruppen.. fick bara rida ca. 2 olika D-ponnyer under 2 år! jag satt på småttingarna medans mina kompisar red på den vackra och urduktiga araben på 155 cm.. den supersöta haflingern och den stora tävlingshästen :mad: :cry:
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Hallå!
Är själv 1.62 och väger knappt 50kg. rider för tillfället en islandshäst som är c:a 1.30m i mankhöjd. Men jag har vägt lika lite som du när jag var lite yngre och red då maxade B-ponnys. Men detta är så olika. En tunn och omusklad maxad B-ponny skulle jag aldrig satt mig på, medan ett russ däremot klarar lite mer tex.

/EnWisa
 
Sv: Lägsta mankhöjd på ponny?

Tycker att en c-ponny är den minsta storleken om det ska se snyggt ut längdmässigt. Viktmässigt tycker jag att det borde gå att rida b-ponnys också.

Var för ett år sedan medryttare på en b-ponny (dock maxad, tävlingskondis och välmusklad, världens sötaste! :love: ) Jag är 155cm nu och vägde väl runt 48kg då. Har som flera andra i denna tråd, under min ridskoletid, ridit ett stort antal b-ponnyer.. just eftersom jag alltid varit minst i min grupp. Älskar små ponnys men sedan jag gått över till (superstor)storhäst känner jag mig till och med för stor för d-ponny... :cry: Även om jag vet att jag inte är det och vet att jag egentligen borde rida ponny...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 889
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 868
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Jag undrar hur länge jag kan rida min B-ponny. Han är 130 cm i mankhöjd och kommer att bli en liten c-ponny. Han är inte...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Dessie2010
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 072
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp