Lämna hund på pensionat?

Norrlänning

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av hundpensionat, behöver hunden "inskolning" som dagisbarn typ?
Är det ok för en hund att bara dumpas av på ett pensionat en dag eller mer?
Är det olika från hund till hund kanske, troligen.

Du Kaza, skulle jag gärna höra av. Du som har erfarenhet av pensionat och som verkar ha en sund syn på hundliv. :)

Alla andra är naturligtvis oxå mer än välkommen att svara så klart!!
 
Nu kanske jag svarar på fel sak, hundpensionat, inte hunddagis?
Min tiks 5-årige "valp" var på besök ett par veckor nyligen, medan ägarna är på rehabiliteringsresa utomlands 1 månad.
Jag i min tur lämnade honom vidare till ett hundpensionat där han kommer att stanna tills ägarna kommer hem.
De hade varit där med hunden och hälsat på ett par gånger innan, någon annan inskolning hade han inte fått.
När jag lämnade honom där stannade jag tills jag blev lite "snyftig", då kändes det som att det var läge att gå för att inte oroa hunden.
 
jag har bara dumpat mina hundar på pensionatet, föreståndarinnan har gått iväg med dem och sen har vi åkt. den enda som "inskolats" har varit nojjiga jag. man ska INTE låsa in dem själv och sedan stå och glo, då kan nog vovven känna sig övergiven när du går.
 
Jag tycker att man ska försöka i den mån det går att skola in hunden på pensionat. Men mycket beror naturligtvis på hur hunden fungerar. Men även hur man som ägare beter sig vid avlämnandet.

På vårt dagis skolas hundarna in lite olika. Många har ju aldrig tidigare suttit i box, nu har vi ganska stora boxar innehållande matta, soffor, fåtöljer och biabäddar. Det ligger mellan 1-3 hundar i varje box. Vanligast är två.

De flesta hundar eller ja i stort sett alla våra dagishundar som vi haft under dessa 5 år har inte haft några som helst problem att komma in i gruppen (15st) eller att anpassa sig till boxen. Vi har haft en hoffe som det tog lite längre tid för, men hon var van att vara hemma med matte och hon var 9 år, så det var förståerligt. En ung hund kommer in lite lättare då det finns massor av trevliga kompisar man kan leka med.

Innan hunden ska lämnas för första gången så tar vi hunden direkt från ägaren på stallplan utanför. Hunden har naturligtvis fått undersöka daigs och omgivning innan. Hundägaren är informerad om att säga ett kort hej eller ibland ignorera hunden totalt och sedan åka därifrån. Inget gullande då detta innebär att många hundar börjar ana oråd och blir oroliga.

Vi tar då direkt hunden och går ut och går. Sedan beroende på hund får hon komma ut med utvald hundkompis i den stora rastgården. Är hunden boxvan får hon sedan ta med sig sin nya hundkompis och sitta inne en stund för att vänja sig. Har hunden aldrig suttit i box följer jag med in och antingen låter hunden kolla runt medan jag läser en tidning eller så gör vi godissök och sen går ut igen i rastgård eller på promenad. Det blir korta stunder tills boxen känns trygg att vara i. Vinterhalvåret har vi ju sämre tillgång till att låta hunden vänja in sig långsamt, men det har inte varit några problem. Vissa hundar går på en dag och andra behöver mer tid. Hur lång tid beror på hunden och de som vi märker inte kommer att klara av dagislivet sägs upp. Detta inte bara hundens skull, men för vår och alla andra hundars skull. Ingen mår bra om en hund ska skälla hela dagen.

Vi går väldigt mycket med våra dagishundar så de är trött apå e.middagen och somnar ganska tidigt.

Jag skulle däremot vara väldigt noga med att kolla upp hundpensionatet innan, då det finns både mycket bra och mycket dåliga.

Undrar du något mer så får du hojta till!
 
Har du tips på bra hundpensionat i närheten av Västerås? pm:a gärna så att tråden inte låses :)

Ursäkta att jag snor tråden lite.
 
Tyvärr känner jag bara till en del hundpensionat runt/i stockholm.
 
När jag råkade ut för en olyckshändelse och inte kunde ta hand om hundarna var penisonat den enda lösningen. Det fanns ett som jag hade hört skulle vara bra. De kunde ta mina hundar dagen därpå. Jag och hundarna fick skjuts dit (jag var oförmögen att köra själv) och hundarna bara lämnades in. Det gick jättebra och när jag kunde åka och hämta dem mådde de prima. Hundar anpassar sig lättare än man tror.
 
Tack för tipsen!

Det pensionatet jag har i åtanke har han varit på förr, men det är flera år sen.
Det är en äldre söt tant som har det.
Hon har separata hundgårdar för de hundar som inte kan vara med andra, resterande får vara lös på den inhängnade gården.
Sen har hundarna varsin box vid nattning eller dåligt väder.
De "snälla" och lugna hundarna får även komma in i hennes hus och ligga i soffan ( :eek:) :)
Sen tar hon promenader med dom oxå.
Ett litet och behändigt pensionat.

Nu visade det sej att jag har så snälla föräldrar Igen, som erbjudit sej att ta hand om gamlingen.
Jag lider med dom... :D :crazy:
Visserligen är det dom själv som skämt bort honom men ändå...
Han däremot kommer att få några underbara dagar med massa bus,kel och sist men inte minst GODIS och MAT!! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 842
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 046
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 917
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp