Bukefalos 28 år!

Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Fast som tränare kan man ju också låta en tillräckligt kompetent person ta hästarna då och då. Så gör de flesta.

Jag själv har inga anställda och gör inte så.
Men jag vet andra som gör det. Och det vet kunderna med.
Jag har bla fått ta en del hästar hos mina tränare. Men bara de saker de vet att jag grejar bra. Hade det funnits tveksamhet hade jag inte fått röra hästen.
Det finns ju såna som står där flera år i träning.
Att man då varje dag under de åren skulle kunna ta dem faller på sin egen orimlighet.

Däremot finns det också såna som låter en okunnig ta dem, det finns såna som rider en unghäst 2 h i galopp/trav en g/v som inridning IOM att de vill slippa stallet resten av dagarna etc etc. Och tar betalt för att de själva skulle ridit dagligen. Det är ngt annat det.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har lyckats bryta armen precis före jul och har nyss lämnat bort mina 2 för att de ska hållas igång under tiden jag är gipsad. Att ställa av kändes inte som ett alternativ för mig.

Jag känner ryttaren väl sedan innan och hon har tidigare tävlat och utbildat åt mig. Jag är mycket nöjd med tidigare resultat och vet att de har det bra och tas väl om hand.

Om det hade gällt trimning/vidareutbildning av någon jag inte känner sedan innan så hade jag nog kollat upp ordentligt och ringt tidigare kunder. Och beroende på vilka problem jag har med hästen som ska lämnas iväg så hade jag nog lämnat mer än en månad om jag hade råd. Då kanske också större möjlighet finns att få rida in sig lite på hästen när den fortfarande står kvar för utbildning.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag lämnade iväg min under relativt kort tid (två och en halv vecka tror jag, det var i samband med en resa) men jag tyckte ändå att det var värt det. Det jag främst ville var att tillridaren skulle jobba med var galoppen och det gjorde de. Jag hade själv hakat upp mig lite på den och när jag hämtade hem hästen så funkade det bättre.

Det var "känt" folk jag lämnade hästen till. Det var samma personer som ridit in hästen ett par år tidigare (den var inte i min ägo då) och så har jag själv tränat för dem och varit där på otaliga helgkurser så jag kände mig helt trygg med att lämna hästen där.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Fast som tränare kan man ju också låta en tillräckligt kompetent person ta hästarna då och då. Så gör de flesta.

Jag själv har inga anställda och gör inte så.
Men jag vet andra som gör det. Och det vet kunderna med.
Jag har bla fått ta en del hästar hos mina tränare. Men bara de saker de vet att jag grejar bra. Hade det funnits tveksamhet hade jag inte fått röra hästen.
Det finns ju såna som står där flera år i träning.
Att man då varje dag under de åren skulle kunna ta dem faller på sin egen orimlighet.

Däremot finns det också såna som låter en okunnig ta dem, det finns såna som rider en unghäst 2 h i galopp/trav en g/v som inridning IOM att de vill slippa stallet resten av dagarna etc etc. Och tar betalt för att de själva skulle ridit dagligen. Det är ngt annat det.

Är kunden medveten om att en annan person rider ibland och man kommit överens om det är det såklart en annan sak.
Men vet tränare som låter andra rida utan att kunden är informerad -även om "den andra" är mycket kompetent så tycker jag att kunden bör veta om det. Oftast är det ganska dyrt att lämna på träning för en privatperson och då vill man väl oftast att den man betalar till också ska rida hästen.
Men som sagt; allt beror ju på vad man kommit överens om. Vet kunden att någon annan rider ibland och tycker det är ok så är det inte mer med det.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Lämnar man en häst till ett av de större dressyr-namnen får man nog räkna med att de inte rider dem om de tex ska ridas ut någon dag/v.
Det är inte ovanligt att stalltjejerna rider ut hästarna eller skrittar dem ett par ggr/v. Och det är inte ovanligt att man har beridare som rider dressyrjobb en del med.

OM de rids ut. De kan ju få stå ett gäng dagar med.

Man bör nog alltid fråga innan man lämnar sin häst om man inte litar till att tränaren sätter upp kompetent nog personal eller vill ha just DEN ryttaren endast på sin häst.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Hej!

Ja, det kan man tycka. Vi i personalen var ju ca 16-18 år gamla och gjorde som vi blev tillsagda. Det var åtminstone 2 tillridningshästar och 1 inridningshäst som vi red mer än tillridarna. Nog för att det då kändes som ett stort förtroende, men jag gissar att hade hästägarna vetat hade de nog inte velat betala fullpris.

Och det var alltså inte tal om rida ut i skogen, det var ridning i ridhus det handlade om, utbildning av hästarna.

/Lavinia
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Kom nu också på att jag ridit till hästar som varit skickade på tillridning/försäljning, jobbade som stallskötare och motionerade hästarna. ryttaren var iväg och jobbade på annat håll hos sin tränare i ett halvår.
Kom en inhyrd beridare ngn dag i veckan dock.

Men det var ändå inte den egentliga ryttaren som utbildade eller tävlade hästen.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

Får lite känslan av att ju fler tillridningshästar och ju större stallet är, dessto större risk är det att beridaren tar hjälp av andra att rida hästarna?

Men som sagt, det gäller nog att känna personen ifråga och inte bara överlämna till någon med "meriter på pappret" :crazy:
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Vad kul att det blev som du tänkt dig! :) Just så tänker jag också, att man kan få hjälp med något specifikt som man kört fast med. Att en kompetent ryttare kanske kan hjälpa en över tröskeln. Dvs inga mirakel, men en god hjälp på vägen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Bra lösning under tiden du är skadad! :) Jo det kan hända att fler månader vore optimalt, men tyvärr finns inte ekonomin till fler. Tror att 1 mån kan vara en god start iallafall

Krya på dig! :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag planerar att lämna iväg min häst på tillridning 1 månad eller två.
Men då till min ordinarie dressyrtränare.

Jag kommer att behöva en paus från hästeriet = bra att någon annan sköter och rider hästen en stund.
Sen är det även så att hästen var bättre när jag köpte henne än nu och det beror ju bara på att jag är en sämre ryttare än tidigare ägare.
Jag tycker det är svårt att lära mig på en häst som inte gör rätt, därför får hästen ridas till av kunnig ryttare så hon hamnar på rätt bana igen och sen får tränaren lära upp mig så gott det går så vi kommer mera framåt.

Har gjort så förr också och tycker att det fungerar bra, man får liksom en rejälare knuff i rätt riktning än om jag ska hålla på traggla själv i evigheter.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Har aldrig lämnat iväg själv men de flesta av mina hästvänner har lämnat iväg och nästan alltid till väldigt välkända meriterade ryttare. Och inte har det blivit bättre av det. Hästar som ridits trots hältor (det går över påstods det....nehej, det gjorde det kanske inte, kotledsinflammationer osv), hästar som kommit hem som ök osv. Så kolla upp personen väldigt väl och bry dig inte om att ryttare ex rider svår klass och är "kändis".

Nu vet du ju ändå vem du ska lämna till så då känns det ju tryggare.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Du verkar tänka som jag! :) Tänker också att jag inte har tid/ork/kunskap att lägga detta arbete just nu.

Tror att mycket av det som känns motigt just nu ligger i mig själv. Tänker att hästen kan få hjälpen av en skickligare ryttare och att jag kan få en kick av att få hjälp med henne, pararellt med lektioner då.

Why not? :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Skulle förbannemej svartlistas, de beridare som gör på det sättet! :mad:

Nu känner jag till personen ifråga ganska väl och känner mig trygg med dennes hantering av hästar.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag lämnade iväg min förra vintern, för utbildning och uppfostring då vi kört fast och bara var osams. Hon var i värsta femårsperioden och vi var helt enkelt jäkligt trötta på varandra.
Målet var helt enkelt att ta henne upp ett snäpp i utbildningen så vi kom över tröskeln, sedan antingen sälja eller behålla om jag återfått motivationen med henne. Jag hade henne till salu ett tag men blev att jag behöll henne i slutändan.

Beridaren hade henne 1-2 månader och sedan jag red jag henne själv men hade kvar henne i stallet hos beridaren så totalt stod hon där 4 månader. Ridmässigt är jag jättenöjd med resultatet, hon kom igenom värsta perioden och vi hittade tillbaka till varandra. Däremot är jag inte nöjd med skötseln och rutinerna, då jag betalade dyra pengar och fick en krubbitare :(

Mitt råd är därför att inte bara vara noga med det ridmässiga dit man skickar hästen. Kolla även upp rutiner, foder och inställningen till sådant. Jag gjorde så gott jag kunde då jag började ha henne själv, men tyvärr stod hon ju där i 1-2 månader på helpension och då väntade jag mig inte att behöva vara där och spionera varje dag för att se till att hon fick mat och vettiga rutiner...
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Får lite känslan av att ju fler tillridningshästar och ju större stallet är, dessto större risk är det att beridaren tar hjälp av andra att rida hästarna?

Givetvis är det så, få beridare hinner rida alla hästar själva. De har ju sina egna tävlingshästar också + tävlingar att åka på.

Där jag lämnade hästen reds hon av stalltjejerna också. Till en början bara av beridaren och en till som var erkänt duktig med bråkstakar. Men sedan av de flesta, vilket jag tyckte var bra då hästen måste kunna ridas av olika och inte minst kunna bete sig med spekulanter. Men det är ju skillnad om du lämnar hästen för regelrätt utbildning eller om du lämnar den för försäljning.

Dock blev jag lite putt då det vissa veckor var lite väl mkt uteritter med stalltjejerna, det vill jag inte betala dyra pengar för. Men sen hade jag ju henne själv och då red beridaren bara ibland och när jag inte hade tid. Det var bästa lösningen, jag red henne i skogen och vissa träningspass och beridaren tog tag i "nyheterna" och lärde henne nytt.
Om du bor nära skulle jag råda dig att ha en sådan överenskommelse, hästarna kan ju ändå inte ridas till varje dag. Ibland måste de få vila och lufta sig ute. Då kan man ju lika gärna rida själv och spara en slant.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag lämnade iväg min förra vintern, för utbildning och uppfostring då vi kört fast och bara var osams. Hon var i värsta femårsperioden och vi var helt enkelt jäkligt trötta på varandra.
Målet var helt enkelt att ta henne upp ett snäpp i utbildningen så vi kom över tröskeln, sedan antingen sälja eller behålla om jag återfått motivationen med henne. Jag hade henne till salu ett tag men blev att jag behöll henne i slutändan.

Det kunde varit jag som skrivit detta O_o Ungefär så här känner jag också, jag har tappat motivation och ork och känner mig stressad av att inte få det att gå framåt. Målet är dock att vi ska återfå motivation och glädje. Lyckas vi inte kan det bli aktuellt med försäljning. I sådant fall är ju hästen mer välriden också.

Tråkigt att inte skötseln fungerade bra :( Det gäller nog att ha lite koll trots allt, även fast jag litar på personen i fråga.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har både bra och dåliga erfarenheter, tyvärr. Den bra erfarenheten var när hästen var i min ägo. Et toppnamn inom islandshästvärlden som jag kollat av noga, noga. De dåliga av andra hästen som varit hos tillridare några gånger innan hon kom till mig. Fick veta en hel del bakvägen om vad som skett hos de tränarna och det är inga roliga berättelser.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Den jag lämnade till krävde ett friskintyg på hästen, antingen av veterinär eller att man på annat sätt kunde intyga att den inte var ofräsch och därför betedde sig illa. Trodde det var ett krav från de flesta sk proffs?
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag är lite inne på samma spår som pulkaskurk - varför traggla i evigheter själv när man kan få en knuff med hjälp av tillridare?

Jag ångrar inte att jag skickade iväg min men däremot ångrar jag att jag var så godtrogen och trodde det var en självklarhet att en proffsryttare med hästar som presterar på svårklassnivå hade vettiga foderrutiner. Det grämer mig oerhört att jag inte upptäckte detta tidigare, för nu har jag fullt sjå med att hålla min sysselsatt så hon inte krubbiter så fort hon ställs på stall :( Och det är ju tur för min plånbok att jag bestämde mig för att behålla henne, inte skickar man ju iväg på tillridning och försäljning för dyra pengar, med tanke på den prissänkning som krubbitning ger :mad:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 327
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
333
Senast: IngelaH
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 394
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp