Bukefalos 28 år!

Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har skickat iväg en för utbildning, tävling och försäljning, hos en för mig känd ryttare i närheten. Hästen blev inte såld där, men ganska snart när jag hade fått hem den igen, och utan vistelsen hos ryttaren tror jag inte den hade blivit såld så snabbt och till rätt person. Så i det fallet var det verkligen värt det, jag hade själv inte kunnat meritera den.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Den jag lämnade till krävde ett friskintyg på hästen, antingen av veterinär eller att man på annat sätt kunde intyga att den inte var ofräsch och därför betedde sig illa. Trodde det var ett krav från de flesta sk proffs?

Jag har "hästägarförsäkran" i kontraktet, där det står att ägaren intygar att hästen är frisk.
Misstänker jag ändå att något är fel med hästen tillkallas veterinär (med samråd med ägare såklart). -vill ägaren inte kolla upp hästen får man avbryta träningen. Jag tycker inte man ska träna en ofräsch häst.. då måste man kolla upp varför den inte är fräsch.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Vad roligt att du fick ett bra resultat! :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Ja, för runt 20k hade jag gärna fått nåt annat än en krubbitare. Men så får man ju inte tänka... :meh: Förvisso blev hon ju utbildad men jag vet inte om det är okej att dom får olater. Tyvärr är det ju svårt att driva nåt sånt rent juridiskt så jag har bara hållt käften och sedan inte rekommenderat uppstallningen åt någon, även om ridningen var mkt bra.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag tar emot hästar för inridning och är jättenoga med även allt även utöver ridningen, nästan mer i vissa aspekter. Vill att hästen ska få vara häst, få vara nöjd, glad och mätt vilket främjar en bra inlärning och en positiv häst. Pinsamt att lämna tillbaka en häst som skaffat diverse olater.

Hade jag lämnat iväg min häst hade jag varit jättenoga med rutiner, mat osv, då konsekvenser av dålig skötsel kan sitta i såååå länge. Vad gäller ridningen hade jag hellre lämnat till någon som rider mjukt och konsekvent och vet vad den gör, än någon som har ambitioner som inte passar hästen för stunden. :) Med andra ord någon med mycket bra referenser både kring skötsel och ridning, gärna någon jag känner eller haft kontakt med innan. Det kan nog bli jättebra, men det kan likagärna bli så som man inte alls har tänkt sig...så är väldigt försiktig.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag fick tipset om denna utbildare via min tränare som även har sina egna hästar där emellanåt, så givetvis tog jag för givet att det var ett bra ställe. Dumt, men man tänker inte att det ska bli katastrofer när man får kontakter på rekommendation.

Och som sagt, ridningen är jag jättenöjd med. Det är ett ställe som rider varierat och mkt ute på olika underlag. Dessutom känt för att ta sig an alla möjliga problem och reda ut dem.

Med facit i hand tror jag inte ens att utbildaren fattade varför krubbitningen startat. Ibland får man sina aha-upplevelser och i detta fallet tror jag att kunskaperna vid sidan av ridning och träning är rätt bristfälliga. Man tror inte att det är sant på den nivån, men det måste ju vara så. Annars skulle inte dyrbara hästar skötas likadant, jag känner att det är mer tur än skicklighet att de presterar så bra... Menmen, det är ingen ide att bråka känner jag. Jag flyttade min häst och ser till att inte rekommendera någon annan dit annat än för ridning.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Varför lämnade du din häst?
Jag hade skadat mig och kunde inte rida på flera månader, så valde därför att lämna hästen på tillridning/problemlösning

Vad ska man tänka på?
Jag åkte och hälsade på innan jag bestämde mig. Då fick jag se hur gården/hagar såg ut samt höra hur rutinerna var, men även träffa utbildaren personligen (kände inte denna sedan innan). Jag hade en problemhäst, vilket gjorde att jag var mkt noga med vad utbildaren hade för inställning till lösning på problemet.

Vilket resultat fick du?
Jag är jättenöjd med den utbildning min häst fick. Hon blev en mkt trevligare individ och jag kunde rida henne igen. Hästen var hos utbildaren ca 6 månader (pga min läktid) och jag hade kontakt via telefon varje vecka och var även och hälsade på regelbundet

Gav det dig en fortsatt kick/motivation?
Tack vare att utbildaren gjorde ett så bra jobb beslutade jag mig för att behålla hästen (hade annars sålt).
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

...
Med facit i hand tror jag inte ens att utbildaren fattade varför krubbitningen startat. Ibland får man sina aha-upplevelser och i detta fallet tror jag att kunskaperna vid sidan av ridning och träning är rätt bristfälliga. Man tror inte att det är sant på den nivån, men det måste ju vara så. Annars skulle inte dyrbara hästar skötas likadant, jag känner att det är mer tur än skicklighet att de presterar så bra... Menmen, det är ingen ide att bråka känner jag. Jag flyttade min häst och ser till att inte rekommendera någon annan dit annat än för ridning.
Vad var det som, enligt din uppfattning, orsakade krubbitningen?
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Hej!

Ja, det kan man tycka. Vi i personalen var ju ca 16-18 år gamla och gjorde som vi blev tillsagda. Det var åtminstone 2 tillridningshästar och 1 inridningshäst som vi red mer än tillridarna. Nog för att det då kändes som ett stort förtroende, men jag gissar att hade hästägarna vetat hade de nog inte velat betala fullpris.

Och det var alltså inte tal om rida ut i skogen, det var ridning i ridhus det handlade om, utbildning av hästarna.

/Lavinia

Det beror på lite tycker jag, finns flera aspekter gällande detta anser jag... om man lämnar i väg en unghäst kan det ju faktiskt bli för mkt av det goda att ridas av ett proffs varenda gång, samt att dels är det ju ofta så att personen som sedan ska rida hästen är oftast en "normal" ryttare och det är väl ändå bra kan jag tycka att hästen man får tillbaka har gått med en "normal" ryttare och funkat. Chansen är ju större då att hästen funkar utan att behöva ha ett proffs på ryggen.

Sen är det ju så att ett proffs får ju ut samma sak ur hästen på 2 månader som en "normal" ryttare får ut på ett halvår så att dom vilar ofta eller går med sämre ryttare under perioden dom är hos tillridaren har ingen betydelse tror jag. Det är ju som tua sa oxå, viktigt är ju att komma överens om med ägaren vad denne har för förväntningar på vad hästen ska kunna när den kommer hem.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

I min mening uppstår stereotypa beteenden när grundläggande behoven inte tillfredsställs. Dvs regelbundna utfordringar, vid samma tider varje dag. Fasta rutiner gällande utsläpp. Tillräcklig mängd grovfoder. Det är väl rätt basic kan jag tycka, och helt självklart för mig så därav att jag inte ens frågade om det när jag lämnade hästen utan tyckte att en utförlig foderstat inkl mängd vid vilka mål, skulle vara tillräcklig info.

Det var så oregelbundet att man blev mörkrädd, vilket jag insåg först när jag själv började ha henne uppstallad i egen regi. Innan var jag ju bara med vid träningar och enstaka besök dvs inte över dagen och såg hur illa det kunde vara. Jag insåg detta på allvar första gången när jag skulle ge min häst lunchhö och en av stalltjejerna storögd tittade på mig och frågade om jag verkligen skulle ge HÖ till lunch!? Då insåg jag att de som inte gick i grupp och hade storbal i hagen aldrig fick lunchhö.

Morgonfodringen kunde vara allt mellan 7-9. Utsläpp mellan 8-12 (om det skulle ridas på fm fick hästarna stå inne även om de inte reds förrän i andra eller tredje gruppen - man red hästarna gruppvis). Lunchfodring bestående av enbart kraftfoder mellan 12-15. Middag och intag nån gång mellan 15-18. Kväll mellan 21-23.

Att som häst inte veta när man ska få gå ut eller få mat, men framförallt stå utan grovfoder så länge som i värsta fall mellan 7-14 i hagen vintertid när inget gräs finns - det tycker jag är mkt illa och det förvånar mig än idag att inte fler hästar hade liknande olater.
Antagligen var dessa "rutiner" av praktiska skäl då man hade väldigt olika dagar beroende på träning/tävling eller hur många stalltjejer som fanns att tillgå, men vilken kunnig hästmänniska ger inte sina hästar grovfoder regelbundet och ser till att man har vettiga rutiner? I min värld är det ju A och O men om man inte har den kunskapen kanske man också har samvetet att låta det vara så? I övrigt var det en väldigt duktig och kompetent person när det gällde hanteringen och ridningen och väldigt mån om sina hästar. men just detta fick mig att undra om någon kunskap helt enkelt trillat bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Så olika man kan se på det, min krubbitare biter mindre när hon inte har strikta rutiner än när hon har det.
Alla hästar jag träffat hittils har mått sämre vid strikta och regelbundna tider än när det är olika, det värsta som finns är hästar som lär sig klockan och står och stampar att vi ska ha mat NU!
Men ingen av våra hästar står utan grovfoder några längre stunder utan de har mer eller mindre fri tillgång.
Våra hästar går ut i hagen någon gång mellan 4-8 på morgonen och kommer in allt mellan 18 och mitt i natten men oftast mellan 20-22 på kvällen om de inte får gå kvar ute.
Är marken torr och det är fint väder blir de ofta kvar ute men det finns ligghallar i alla hagar så dem har någonstans att ta skydd och sova på en go bädd om de vill.
Alla våra hästar är lugna, trygga och tillfreds med livet och alla tidigare hästar har också varit det och utan olater.
Min häst krubbet ganska mkt när jag köpte henne och då kunde hon även klockan men biter nästan ingenting nu...
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Nu är det inte jag som haft synen på det utan helt enkelt min häst som genom att börja krubbita ganska klart och tydligt markerat att det varit bristfälligt..? Jag tycker också att man kan rucka lite på tiderna men inte till den milda grad att hästarna får olater.

Jag tror att det avgörande var tiden mellan fodringarna och brist på andra tuggmöjligheter samt stå för mkt inne. Att stå utan hö eller annat från 7 till 14-15 är inte ok på något vis i min värld.
Min häst har aldrig haft en "skalmanklocka" men hon har alltid haft stort behov av sysselsättning. Hon är inte nervöst lagd men just brist på att göra får henne ur gäng.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter, såväl positiva som negativa! :) Min häst är nu inbokad från 31 januari. Nu vet jag lite mer vad jag bör diskutera med utbildaren och tänka på.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Vad var det som, enligt din uppfattning, orsakade krubbitningen?

Jag undrar också, det behöver inte vara något större fel för att en häst drabbas utan hästen kan vara ovanligt känslig på det planet med ny miljö, nya rutiner och mys människor.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Trista matrutiner, men att hagtiderna kan variera är säkert tämligen normalt på en träningsanlägning.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Min häst är inte en ovanligt känslig häst, hon finner sig snabbt till ro i nya miljöer, ligger ner första nätterna i nytt stall och rubbas inte speciell mkt av att åka runt. Tvärtom har hon varit känd för att vara stabil, lättsam och trygg i sig själv i okända miljöer. Därför förvånade det mig mkt.

Jag tror som sagt att det är kombinationen av så mkt oregelbundenhet som varit den utlösande faktorn, inte oregelbundna hagtider i sig för det kan nog de flesta leva med om det händer annat istället. Men den största orsaken måste helt klart vara att hon stått utan mat och sysselsättning för länge. Det är ju allmänt känt att hästar ska ha grovfoder och tuggbehovet tillfredsställt. Det blir det inte av att få ett par kilo hö kl 7 och sedan gå tom till eftermiddagen - antingen i steril hage eller i box med spån som strö. Iaf inte för min häst som äter snabbt.
Och har det varit så i ett par månaders tid är det väl inte konstigt om magsyraproduktionen satt sina spår i magen och det triggat igång ett stressbeteende att inte kunna förse sig med mat och tugg när man är vrålhungrig? Jag förstår inte varför folk är så förvånade över det? Det finns ju en anledning till att man fodrar regelbundet och med visst tidsintervall.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Spännande :) Du kan väl uppdatera sedan och skriva lite om dina erfarenheter? :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Min häst är inte en ovanligt känslig häst, hon finner sig snabbt till ro i nya miljöer, ligger ner första nätterna i nytt stall och rubbas inte speciell mkt av att åka runt. Tvärtom har hon varit känd för att vara stabil, lättsam och trygg i sig själv i okända miljöer. Därför förvånade det mig mkt.

Jag tror som sagt att det är kombinationen av så mkt oregelbundenhet som varit den utlösande faktorn, inte oregelbundna hagtider i sig för det kan nog de flesta leva med om det händer annat istället. Men den största orsaken måste helt klart vara att hon stått utan mat och sysselsättning för länge. Det är ju allmänt känt att hästar ska ha grovfoder och tuggbehovet tillfredsställt. Det blir det inte av att få ett par kilo hö kl 7 och sedan gå tom till eftermiddagen - antingen i steril hage eller i box med spån som strö. Iaf inte för min häst som äter snabbt.
Och har det varit så i ett par månaders tid är det väl inte konstigt om magsyraproduktionen satt sina spår i magen och det triggat igång ett stressbeteende att inte kunna förse sig med mat och tugg när man är vrålhungrig? Jag förstår inte varför folk är så förvånade över det? Det finns ju en anledning till att man fodrar regelbundet och med visst tidsintervall.
Det finns en tråd om krubbitning, ganska gammal men den är ändå väldigt intressant http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=516924. Vad jag kan förstå stödjer den din uppfattning.

Jag borde naturligtvis redan i mitt förra inlägg sagt att jag tycker att det är tråkigt att hästen blivit krubbitare. Jag frågade för jag har inte haft ansvar för någon häst som varit krubbitare och har därför inte behövt "läsa på".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: IngelaH
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 010
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 312
Senast: Ridinglady
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 138
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp