Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Varför lämnade du din häst?
För att jag kände att jag inte löste resten själv. Hade en trevlig häst, men han är het av natur och han behövde utbildas och jag kunde inte komma längre med honom helt enkelt.


Vad ska man tänka på?
Det jag råder att man ska tänka på är inte bara att man gillar utbildarens sätt att rida/rida in utan också dess sätt att hantera hästar och hur de har det på stället där de är tillfälligt. Just för att få så bra resultat som möjligt måste ju hästen må bra där den är.


Vilket resultat fick du?
Själva utbildningen av hästen är skitbra, jätte nöjd. Han går att ha en jätte mjuk kontakt med och arbetar på bra. DÄR EMOT är jag fruktansvärt missnöjd med hur han förändrat personlighet och hur stressad han blivit sedan dess. Han var heltokig den första månaden i hanteringen vilket aldrig hänt tidigare. Han är även stressad i arbete men det jobbas bort. Så jag är missnöjd hur hon hanterat honom helt enkelt, låtit honom gå runt och fjanta/kolla på saker och stressat upp sig antagligen för att hon inte märkt att han fått träningsvärk i ryggen av allt arbete. Jag har känt personen hela mitt liv, men tydligen inte tillräckligt bra. Tyvärr jobbar jag fortfarande med att få tillbaka min hästs förtroende(som han tappat för människor) samt att han ska sluta stressa vid arbete, går framåt men tar tid.


Gav det dig en fortsatt kick/motivation?
Det gav mig en kick i början att kunna arbeta honom ordentligt och få en utmaning, har lärt mig mycket på honom eftersom han är så känslig i ridningen så har det lärt mig mycket med balans, sits osv för mig. Men nu är jag mest trött på det eftersom jag mest jobbar med hans psyke. Tråkigt nog. Ska verkligen vara mer noggrann nästa gång.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

Får lite känslan av att ju fler tillridningshästar och ju större stallet är, dessto större risk är det att beridaren tar hjälp av andra att rida hästarna?

Detta stämmer åtminstone när jag jobbade i ett större försäljningsstall. Där fanns både inridningar, tillridningar men främst egna unghästar för försäljning.

Det är som någon nämnde förut; om det är skritrunda/uteritt på schemat för dagen för din häst så kan du i princip räkna med att det är en av hästskötarna som gör det istället för den "namnkunnige" som du har lämnat hästen hos för tillridning. Just det exemplet är ju varken till eller från i mina ögon, men när det gäller utbildningen som du som ägare betalar för att få så spelar det ju större roll, eftersom du förmodligen har valt just den utbildaren av en anledning. Skillnaden är bara att vissa är öppna med det för hästens ägare och vissa inte. Sen kan det ju mycket väl vara så att hästskötarna som rider gör ett riktigt bra jobb med din häst, men det är massa hysch-hysch om det för utbildaren vill ju behålla sitt rykte och fortsätta få bra betalt.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Min häst är inte en ovanligt känslig häst, hon finner sig snabbt till ro i nya miljöer, ligger ner första nätterna i nytt stall och rubbas inte speciell mkt av att åka runt. Tvärtom har hon varit känd för att vara stabil, lättsam och trygg i sig själv i okända miljöer. Därför förvånade det mig mkt.

Jag tror som sagt att det är kombinationen av så mkt oregelbundenhet som varit den utlösande faktorn, inte oregelbundna hagtider i sig för det kan nog de flesta leva med om det händer annat istället. Men den största orsaken måste helt klart vara att hon stått utan mat och sysselsättning för länge. Det är ju allmänt känt att hästar ska ha grovfoder och tuggbehovet tillfredsställt. Det blir det inte av att få ett par kilo hö kl 7 och sedan gå tom till eftermiddagen - antingen i steril hage eller i box med spån som strö. Iaf inte för min häst som äter snabbt.
Och har det varit så i ett par månaders tid är det väl inte konstigt om magsyraproduktionen satt sina spår i magen och det triggat igång ett stressbeteende att inte kunna förse sig med mat och tugg när man är vrålhungrig? Jag förstår inte varför folk är så förvånade över det? Det finns ju en anledning till att man fodrar regelbundet och med visst tidsintervall.

Det kanske finns ett samband mellan magsår och krubbitning, se artikel i hippson http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-beteende/anna-lundberg/vilka-biverkningar-kan-krubbitning-ge.htm.
Tänker att bristen på mat medfört att hästen fått magsår som den försöker lindra genom att krubbita.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Absolut. Åtminstone ger det katarr.
Hästars magsaftproduktion är anpassad för att de ska tillföra magen grovfoder mer eller mindre kontinuerligt. Får de inte mat, upphör ju inte produktionen utan halten av magsaft blir så klart för hög = börjar fräta på slemhinnan tids nog.
Om man läst det minsta om hästars matsmältning så vet man ju detta. Och vet man inte det precis om magsaften så kan man ju åtminstone aldrig i ett helt liv ha missat att det finns en anledning till att hästar ska fodras ofta och att foderstaten ska baseras på grovfoder. Det är då så att man tappar hakan när proffs låter det gå så långt mellan fodringar, och att när man ger foder däremellan så ger man kraftfoder?! Det är ju värre än hur jag skötte mina hästar som okunnig tonåring :eek:

Nåja, nog ältat om detta.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag skickade iväg min på inridning förra våren. Dock hade vi själva (jag och sambons dotter) kommit så långt att han reds ut utan problem, hade även galopperat under ryttare ett par gånger. Hästen är dock en känslig kille när det kommer till nya människor, så i två veckor jobbade de bara med det grundläggande från marken då han definitivt inte var redo att ridas enligt dem. Jag var dock jätteglad att de tog det lugnt och lät honom lära känna dem innan de satt upp, det hade med mindre noggranna personer kunnat bli ett ordentligt bakslag om han blivit skrämd i det läget. Kan inte ha varit så kul för dem då jag berättat innan att 13-åringen red honom helgen innan utan minsta problem. Men vi ville ha hjälp med utbildningen, vilket vi fick. Han hade lite tråktigt där då de egentligen hade fullt i alla hagar, så han fick gå själv ganska mycket, och stå inne en hel del mer än han var van, så där byggde han upp väldigt mycket överskottsenergi, och var inte alls samma coola häst som hemma, utan riktigt spattig i hanteringen. Så han blev både tränad i ridning och att stå inne och ute i hage sjäv (innan hoppade han över ibland då han blev lämnad ensam i hagen). Vi fick tillbaka en betydligt mera ridvan häst med bättre balans (även om det är mycket kvar) och väl hemma var han sig själv igen. Sedan fortsatte vi åka på 1/2 timmes träning hos inridarna var 14:e dag hela hösten, tills det blev för mörkt att hinna hålla igång honom. Ska fortsätta träna hos dem i vår, tycker det är jättebra att den som känner honom även uppsuttet är tränare. Så vi är nöjda. :) Lycka till med din häst!
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har precis bokat tid för inridning av min travartjej. Hon kommer vara borta under Mars och April . Under perioden får jag även en lektion i veckan för att kunna rida in mig på hästen. Lämnar till en elitryttare som bla. representerade Sverige i VM 2010. Ska bli väldigt spännande att se resultatet när hon är färdig i Maj! :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Absolut. Åtminstone ger det katarr.
Hästars magsaftproduktion är anpassad för att de ska tillföra magen grovfoder mer eller mindre kontinuerligt. Får de inte mat, upphör ju inte produktionen utan halten av magsaft blir så klart för hög = börjar fräta på slemhinnan tids nog.
Om man läst det minsta om hästars matsmältning så vet man ju detta. Och vet man inte det precis om magsaften så kan man ju åtminstone aldrig i ett helt liv ha missat att det finns en anledning till att hästar ska fodras ofta och att foderstaten ska baseras på grovfoder. Det är då så att man tappar hakan när proffs låter det gå så långt mellan fodringar, och att när man ger foder däremellan så ger man kraftfoder?! Det är ju värre än hur jag skötte mina hästar som okunnig tonåring :eek:

Nåja, nog ältat om detta.

Nej man måste inte alls fodra ofta, man kan fodra en gång om dagen eller en gång i veckan förutsatt att man fodrar tillräckligt mycket dem gångerna.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Varför kändes det som en nödvändig kommentar? Jag tror nog att det framgått rätt tydligt av mina inlägg att så inte var fallet här?
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Kul att någon "kostar på" en travhäst sånt! Hoppas det blir en trevlig ridhäst!
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Ja det är nog lite annorlunda.. Tyvärr måste jag säga. Många travare som blir ridhästar idag som inte får en ordentlig utbildning och det ger ju inte direkt rasen som ridhäst bättre rykte. Så jag hoppas verkligen att allt går som det ska med min så jag kanske kan hjälpa till att ge "ridtravaren" lite bättre rykte :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Vad skoj att du ska lämna iväg din häst! :) Att omskola travare och galoppörer kan vara nog så svårt som att utbilda en annan häst. Min åker iväg i slutet på jan. Ska bara sätta igång henne lite först, så det blir spännande! :)

Lycka till med din häst, skriv gärna och uppdatera. Kommer också att uppdatera här så småningom.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har aldrig lämnat iväg min häst. Men jag planerar att göra det, den dag jag ska ha barn :).
Har redan frågat min dressyrtränare, och hon ser fram mot det:). Sen kommer det nog inte att bli inom de närmsta åren (måste ju ha någon att skaffa barnet med först :D), men jag har en plan iaf ;).

Både hästen och jag har varit hemma hos henne på träningsläger. Jag vet hur det ser ut där, hur det sköts, och min häst trivdes och var hur cool som helst från att han gick ur transporten.

Så om inget händer på vägen, så är det dit min stjärna ska när jag inte har möjlighet att ta hand om honom.


Men vad brukar man få betala/månad för tillridning?
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Du kan nog räkna med att få betala allt mellan 5000 kr-10 000 kr per mån beroende på vem det är. Då tillkommer förstås hovslagare och veterinär.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag lämnade iväg min på inridning, för att rid/träningsmöjligheterna i mitt dåvarande stall var så genomusla att jag aldrig hade kunnat göra det ensam där. Nu lyckades jag få två stallplatser i samma stall som min häst var på inridning i, och eftersom jag hade en häst till så var jag ytterst delaktig i inridningen när det väl kom till kritan. Med facit på hand hade jag kanske inte ens lämnat iväg henne, men det var så klart väldigt svårt att veta då.

Det som var viktigt för mig från början (när jag alltså hade tänkt skicka iväg henne någonstans dit jag själv inte skulle kunna åka varje dag), var mycket utevistelse, en bra kommunikation med beridaren gällande foder, hovslagare och allt annat, och att det var en person som var liten nog att kunna rida min D-ponny.

Det jag var intresserad av var att få henne insutten och riden i alla tre gångarterna, resten har jag gjort själv.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

Lovade ju att uppdatera :) Mitt sto har nu varit iväg hos utbildaren sedan 31/1. Förra helgen var jag där och red en lektion på henne. Det kändes väldigt bra! Hon var mjuk, arbetade mer rätt och var stadigare i sin form. Jag fick instruktion hur jag skulle arbeta henne både från marken och uppsuttet. Dessutom såg hon välmående och fin ut! :)

Hon står i ett mindre stall med 6 boxar och har daglig utevistelse i stor gräshage ca 10 tim/dag. Ja, jag kan verkligen inte klaga på något. På söndag åker jag dit igen och ska rida lektion igen. Ser verkligen fram emot det!

Hon kommer att vara kvar fram till ca 5 mars då jag hämtar hem henne.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Skönt att allt går bra! Det är bra att du rider lektion där också så även du lär dig hur du ska göra.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Nu har min lilla tjej åkt. Ska bli så spännande detta! Om 2 veckor ska jag dit och kolla hur det går :D
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Hur har det gått nu när hon kommit hem? :)

Hon har nu varit hemma i drygt en vecka och vi har även flyttat in i ett nytt stall. En nystart! :D

Det har gått över all förväntan! Hon testade mig lite på marken ett par dagar vid hemkomsten, men efter att ha varit väldigt konsekvent så respekterade hon mig snabbt.

Vi har nu ridit ett antal pass på hemmaplan och hon är faktiskt väldigt trevlig. Mjuk, en stadigare form och lydigare. Det har tagit några pass för mig att "rida in mig på henne", men vi tog tre lektioner för beridaren under månaden hon var där, så jag känner att jag har fått bra instruktioner om hur jag ska jobba henne.

Både jag och hästen känns mer motiverade nu. På söndag ska vi vara med på en hoppträning på lite lägre nivå och om allt flyter på så får hon följa med på en terrängträning här i mitten av april också :love:

Det känns som om vi kommer att få ett roligt och utvecklande år tillsammans och det ser jag fram emot! Men vi kommer att ta det helt i vår takt och bygga utifrån glädje :) Jag kan varmt rekommendera andra som kört fast att svälja sin stolhet och ta hjälp! :):bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: IngelaH
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 009
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 138
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp