Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Wembley

Trådstartare
Vill gärna höra erfarenheter från er som lämnat iväg era hästar för utbildning/tillridning?

Varför lämnade du din häst? Vad ska man tänka på? Vilket resultat fick du? Gav det dig en fortsatt kick/motivation?

Jag är i tankarna att lämna iväg mitt sto för utbildning en månad nu i januari. Mitt mål är få hjälp en bit på vägen (en mer genomriden häst) och att det ska ge mig mer motivation att fortsätta vidare under våren :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Har aldrig lämnat iväg, men känner en del som gjort det. Bla hästar som blivit iväg lämmnade för tävling hos kända ryttare, som trots all erfarenhet inte skött och ridit hästarna väl.

Skulle jag lämna iväg hade jag åkt dit iaf nån dag i veckan och kollat när hästen reds, så man ser hur det verkar fungera innan man får hem hästen igen. Innan jag lämnat iväg den hade jag bett om referenser, och jag hade kontaktat personerna som blivit lämnade som referens samt kollat att det inte var bara kompisar till personen i fråga.. Sen hade jag bett om kvitto/faktura på det som betalas.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag har själv inte lämnat bort någon häst, men däremot tar jag emot islandshästar för tillridning/utbildning. :)

Meningen med träningen är att hästen ska utvecklas, men jag tycker också att allt runt omkring ska stämma och fungera. Ett enkelt sett är att besöka tränaren/stallet; är det ordning och reda i stallet är det troligtvis det bland alla "papper" också. Hur ser träningshästarna ut? visst kan de ibland rulla sig och bli leriga men överlag ska de se välmående ut. (Jag tycker att ägare ska kunna dyka upp oanmälda och man som tränare ska inte behöva skämmas över hur hästen ser ut.) Tränaren ska använda sig av utbildad hovslagare (om man inte är utbildad själv), bra foder, hel och ren utrustning osv. Efter eller innan besöket kan man också fråga om referenser :)

Något som jag tycker är bra är ridjournal/träningsdagbok, det skriver jag alltid till mina kunder,; då kan man följa hästen även om man själv inte är där. Om tränaren inte gör det bör man minst ha mejl/telefonkontakt regelbundet. Att planera en eller två besök medan hästen tränas är också att rekommendera. Då kan man stämma av och känner man sig missnöjd kan man ta hem hästen.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Hellre än att bara lämna bort hästen så hade jag tagit en månad semester, och då tagit häst och utrustning och parkerat hos tränaren för intensiv träning och utbildning. Gärna så att tränaren också rider, men så att jag lär mig rida och utbilda hästen.

Lämnar man iväg hästen så lär man ju inte sig ngt själv.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag håller med Buck.

Att få hem en häst som varit på utbildning till exempelvis Msv dressyr och börja rida den om man själv bara är på exempelvis LC-nivå - det tar inte lång tid innan hästen är tillbaks på samma nivå som ryttaren.
På "min" ridskola togs hästarna bort från lektionsverksamheten regelbundet och reds till av instruktörerna. När de sedan kom tillbaks till lektionerna var de förvisso trevligare att rida, men efter några veckor i den vanliga trallen var de tillbaks till där de var innan tillridningen.

Det bästa är att utbilda häst och ryttare tillsammans.

För övrigt finns det en hel drös med människor som tar emot hästar på in- och tillridning under falska förespeglingar. Jag såg en nyligen som, trots att h*n knappt är torr bakom öronen, uppger som meriter att h*n utbildat hästar t o m svår dressyr. Detta, vet jag, är inte sant.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Ja jag har stått i ett stall som tog emot utbildningshästar och dessa lånades ut till främmande människor för uteritter :( Så ja, det finns säkert mer eller mindre bra ställen.

Jag har en bra kontakt med den som jag tänker anlita och har tränat för denne och sett denne träna andra. Referenser finn också. Så det känns ganska tryggt här faktiskt :)

Allt kommer fakturereras och jag har inte längre dit än att jag kan besöka regelbundet.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Väldigt bra idé det här med ridjournal så man kan följa vad som gjorts! :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Hellre än att bara lämna bort hästen så hade jag tagit en månad semester, och då tagit häst och utrustning och parkerat hos tränaren för intensiv träning och utbildning. Gärna så att tränaren också rider, men så att jag lär mig rida och utbilda hästen.

Lämnar man iväg hästen så lär man ju inte sig ngt själv.

Jag kommer att besöka hästen regelbundet för att aktivt följa och vi har även avtalat att det ska ingå lektioner för mig och hästen för tränaren/utbildaren. Så att vi kommer på rätt spår! :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Vi kommer att fortsätta träna regelbundet för instruktör på hemmaplan efteråt också. Tanken är väl att detta ska bli en kick för oss båda. Vi har haft det motigt och tungt på flera plan under några års tid med skador hos häst och ryttare. Jag har helt enkelt inte ork att kämpa på egen hand längre, behöver lite hjälp på vägen. Både med vidareutbildning och träning av mig tillsammans med hästen.

Jag ser det som en investering i hästen och mig!
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

Meriterna hos utbildaren har jag koll på, det finns dokumenterade/aktuella tävlingsresultat. Denne är van unghästutbildare och tagit fram sina egna unghästar till goda resultat.

För mig är dock inte tävlingsresultat det viktigaste. Viktigast är att få hästen lite mer genomriden/utbildad så att vi får en "nystart" och kan spinna vidare med hjälp av tränarstöd :)

Någon mer som har lämnat iväg sin häst för utbildning? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Har varit med om flera som har lämnat bort sina hästar för tillridning. Har fungerat jättebra men då har dom också fortsatt att följa upp träningen genom att rida för tillridaren efteråt.

Båda tränarna var kända för ägarna innan (de var inga totala främlingar som hästarna lämnades till).
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag lämnade bort min ponny på inkörning. Dels var (och till viss del är) han en så pass känslig individ att jag inte ville råka förstöra något och dels ville jag egentligen ha en "färdig" ponny, inte ett inkörningsprojekt. Jag struntade i kända namn och tävlingsmeriter och valde en person i min bekantskapskrest vars hästsyn överensstämmer med min och som har många goda referenser och nöjda kunder trots en relativt liten verksamhet.
Jag blev jättenöjd med resultatet och det gav mig och ponnyn en bra grund att bygga vidare på, där vi kunde plocka upp saker från en punkt där vi båda var bekväma och jobba vidare utifrån det, precis som jag ville ha det.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

Hej!

Jag har varit med om att hästar lämnats iväg för inridning och blivit rejält svårridna av det (läs rejält dåligt inridna).

När jag jobbade med hästar hade vi tillridningshästar som vi andra i personalen ofta red eftersom tillridarna inte hann.

Jag hade sett till att ha koll på vad som sker med hästen om jag lämnade iväg den, jag är helt övertygad om att man kan få tillbaka en mycket trevligare, mer välutbildad häst så länge man är noggrann med var den hamnar.

(och jag har sett mer än en "unghästutbildare som sparkat och slagit hästar när de inte förstått, så jag hade verkligen kollat upp ordentligt, bara ett namn på ett papper är ingen garanti för att de verkligen behandlar hästarna rätt).

/Lavinia
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Har varit med om flera som har lämnat bort sina hästar för tillridning. Har fungerat jättebra men då har dom också fortsatt att följa upp träningen genom att rida för tillridaren efteråt.

Båda tränarna var kända för ägarna innan (de var inga totala främlingar som hästarna lämnades till).

Kul att höra att det finns goda erfarenheter! :) Den aktuelle utbildaren är känd för mig sedan tidigare.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Usch, ja det är ju inget vidare när ägaren lägger tillit och pengar på inridning :(

I detta fall rör det sig inte om inridning. Jag har ridit in henne själv och hon är riden sedan 2011, men vi har haft uppehåll för skador så hon har inte kommit så långt i sin utbildning.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Vad bra att det blev precis som du tänkt dig! :) Tror precis som du att det är viktigt att man känner och känner förtroende för personen ifråga. Kanske viktigare än tävlingsmeriter egentligen?

Jag har tränat ett antal pass för den som jag tänker mig (dels med denna häst och dels med en lånad) och även varit med som åskådare vid ngr träningstillfällen, så jag vet ungefär på vilket sätt denne tänker och jobbar.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Jag lämnade min unghäst på inridning för några år sedan. Jag gjorde det för att jag inte klarade av det själv och för att jag tyckte det skulle bli skönt att lämna iväg henne en period och ta en liten "paus".
Hittade en jättebra inridare som tog det lugnt och hade samma "tankesätt" som mig. Har för mig att hon var där i 2 månader.
Hon kom sedan hem, men tyvärr så var jag för feg och klarade inte av min häst iaf (inte utbildarens fel) så bestämde mig för att sälja. Skickade senare iväg henne till samma utbildare igen för tillridning och visning på 3-årstest. Det gick jättebra och faktiskt så slutade det lite av en slump med att inridaren/tillridaren köpte henne lite senare! Hon har inte kvar henne nu men förmedlade henne till en toppentjej där hon är nu och nog kommer bli kvar för alltid.

Så för mig gjorde det att jag blev än mer säker på att jag ville sälja och att jag inte klarade av min häst själv. Så det var ett bra resultat för mig även om det låter ganska tråkigt. Var och hälsade på några gånger och provred en gång där, men det var ganska långt att åka så blev inte så ofta.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Hej jag lämnade iväg mitt halvblod för tillridning under två månader när jag var höggravid. Lämnade iväg en småtjock långhårig ganska omusklad häst och fick tillbaka en vältrimmad snygg dam. Hon hade då fått vara med om en hel del nya saker och var trygg på ett helt nytt sätt. Jag hade varit och hälsat på hos tränaren och vi hade diskuterat ingående om vad jag ville uppnå. Hon gav mig då ett förslag på träningsprogram som bland annat innehöll två uteturer per vecka vilket jag tyckte var viktigt då hon lätt blev uttråkad. Jag var även och besökte henne flera gånger. Jag blev väldigt nöjd med resultatet och kan tänka mig göra det igen.
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

*KL*

När jag jobbade med hästar hade vi tillridningshästar som vi andra i personalen ofta red eftersom tillridarna inte hann.

/Lavinia

Men det lät oseriöst. :crazy: Man ska nog kolla upp innan så att den man betalar är den som rider. Jag skulle inte vilja att någon red mina träningshästar (om man ser det från mitt "tränar-perspektiv"). Man säljer en tjänst och man vill ju leverera så bra som möjligt till kunden.

Innan jag startade eget företag och utbildade mig jobbade jag också i stall.. men där fick jag aldrig rida hästar som kom på tillridning. Jag red till ridskolehästarna och gårdens egna unghästar & hästar. Dock var jag med och fixade iordning tillridningshästarna, fodrade dem, tog in och ut osv, men red gjorde tillridaren; som det står i kontraktet. Så tycker jag att det ska fungera :)
 
Sv: Lämna iväg hästen på utbildning/tillridning?

Som flera redan sagt beror det på till vem man skickar hästen hur det går.

Generellt tycker jag man pratar igenom innan vad det är man vill ha hjälp med.

Jag har inte skickat iväg häst. Men tar emot hästar i mån av tid(vilket inte finns nu, så inget jobbragg).
Det jag alltid gör innan är att förhöra mig om kundens förväntningar. Och sen prata om ifall de är rimliga eller ej och om tidsplanen är rimlig.
Jag tycker det är viktigt att veta VEM man utbildar hästen åt och vad den vill göra med hästen.
Man måste utbilda dem helvetes olika om det tex är en konvalesent som ska rehabas och byta rörelsemönster till ett sundare, en inridning, en utbildning av en normal och trevlig häst utan fysiska prob, en tillridning i form av rädd eller aggressiv häst.
Om det sen är en rädd och grön ryttare eller om den ska ridas av rutinerade, balanserade och coola ryttare gör mkt.
Ska den gå dressyr, ska den ridas ut, ska den visas på bedömningar etc?
Sen måste ryttaren som ska ta vid efter utbildningen fasas in.
Det gör jag gärna gradvis under lektioner där de får sitta upp direkt efter mig först. För att då få sitta på "en annan känsla" än de själva riktigt får till. Och att direkt få känna på det.
Då vet man iaf vad man ska leta efter. Det blir lättare att nå dit sen då.
Sen kör man lektioner med hjälp att hitta dit igen.
Man lämnar dem med en checklista och verktyg att nå dit.
De ska FÖRSTÅ vad som sker och varför.

Ska man ändå lämna den på utbildning så tycker jag man inte ska snåla med tiden hästen är där. Det är inte så jäkla mycket dyrare med två månader än en om man nu iaf ska kosta på sig det här. Klart det är mkt pengar. men man får mer valuta för dem om man är lite frikostig med tid. Men det ger mkt i hästen!

Nu lämnar du till en känd person. Då hade jag känt mig trygg.
Annars hade jag velat kolla upp personen.
Och inte bara meriter. Utan med gamla kunder, om DE blev nöjda och kunde rida sin häst efter. För det är inte bara att utbilda som åt sig själv. Man måste utbilda så den passar åt den som ska rida.

Jag har tränare som alla tre också tar eller tagit emot hästar. Dem hade jag absolut vågar lämna till om jag inte själv kunde göra jobbet.
Jag vet ju dock som alla andra folk som lämnat iväg och fått dåliga jobb gjort m hästarna.
Men så är det väl i alla branscher. Jag hade inte heller valt den billigaste, för att spara. Nu är inte dyrt=bra eller billigt= dåligt. Men man bör inte bli dumsnål och ta en billig hur som..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Spontanansökan till arbetsprövningsplats/anställning inom information, kommunikation, kundtjänst, administrativ assistent samt...
Svar
2
· Visningar
310
Senast: IngelaH
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 001
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 138
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp