Bukefalos 28 år!

Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Eliza

Trådstartare
Jag ska lämna ut min häst på foder ett år.
Självklart ska vi skriva kontrakt och så men nu har jag lite frågor här.

Vem står för försäkringen?
Jag som hästägare eller hon som fodervärd?
Funderar mest på eftersom jag har ett kanonfint varmblodssto och tjejen ska ta föl på henne.
Nu har hon en racing försäkring som är 100 000 liv 150 000 vet vård och den är inte billig, känns ju lite dumt om jag ska betala försäkringen.

och vaccinationer och så vidare, vem ska ha passet på hästen och allt de runt i kring?

tacksam för snabba svar.
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Du står för försäkringen som ägare till henne (en fodervärd äger inte hästen och har ingen skyldighet tillf örsäkring mer än för sig själv som ryttare)
Medans hon står för skoning och eventuella veterinärskostnader
Passet bör hon väl ha om hon ska typ tävla eller liknande och så skriver du bara i kontraktet att hon har det

Så brukar man vad jag vet göra :)
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Jag som fodervärd betalar försäkringskostnaden till ägaren och ägaren står kvar på försäkringen.
Så kommer jag få göra med min blivande foderhäst oxå, så det är inget ovanligt!
Vi har skrivit in i avtalet att ägaren är skyldig att ha försäkring och att jag som fodervärd betalar försäkringskostnaden som en "hyra" för hästen.
Man kan ju även dela försäkringen, dvs att ägaren betalar livförsäkringsdelen (eftersom de pengarna kommer tillfalla ägaren om hästen skulle gå bort).
Min tanke är: måste kännas tryggast för ägaren att ha kvar försäkringen (dvs sköta betalningen) och veta att ens ögonsten har en vettig försäkring....
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Du ska absolut stå för försäkringen! Då vet du att försäkringen alltid blir betald!

Vi bytte våran racingförsäkring till en A1-försäkring för allt ingick inte i Racingförsäkringen. Kanske värt att kolla upp också? Vi var då tvugna att göra en vet. besiktning. Fast det kan ju vara olika från bolag till bolag också.

Mvh Sandra
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Jag lämnade ut min ponny för någon månad sen. Fodervärden betalar allt försäkring mm. Dock står försäkringen kvar i mitt namn och de betalar in på ett konto till mig, så betalar jag räkningen. detta står inskrivet i kontraktet och att de inte får byta från den försäkring vi hade på honom. Då vet jag att han har en bra försäkring om något skulle hända. Fodervärden har hans pass men har fått skriva på att de har det och att det ska lämnas tillbaka i samma skick som det var i. Dock plockade jag bort det lösa papper som man ska skicka in om hästen säljs. Alla hans saker följde med honom såsom sadel mm.
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Det står ju i vårt avtal att ägarna är SKYLDIGA att ha försäkring (motsvarande A1) på hästen, dvs kontraktsbrott och dom som får stå för kalaset om ngt händer!
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Du betalar livförsäkringen eftersom den skyddar ditt kapital (hästen). Vill du komma överens med fodervärden om att hon ska betala försäkringen för veterinärvårdsdelen så kan du ju göra det.

Om jag skulle ha en foderhäst och ägaren ville att jag skulle betala livförsäkringen skulle jag bli mycket konfunderad. Om något händer hästen så har jag ju betalat försäkringen som ger ägaren ett utbetalt kapital.. varför ska jag göra det?
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Självklart är det så! Jag med mina 45-46 inlägg är inte så van inläggsskrivare så jag råkade alltså svara dig istället för trådskaparen. Förlåt! :o

Jag har en häst ute på foder och jag står för försäkringen. Precis som det "ska" vara!
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Jag tycker inte det finns nåt rätt eller fel i denna fråga om försäkring. Det finns väl inget som säger att ägaren SKA stå för försäkringen. Men jag tycker att det vettigaste borde vara att försäkringen står kvar i ägarens namn, men att fodervärden betalar åtminstone vetdelen. Vad händer annars om det händer nåt under tiden hos fodervärden? Då blir det ju ägaren som får stå självrisken för nåt som hänt hos fodervärden.
Kontakta försäkringsbolaget är mitt tips. Det gjorde jag då fodervärden tog hästen å tur va det, för de följande månaderna hade annars blivit VÄLDIGT dyra, eftersom han skadades illa på grund av oaktsamhet från fodervärden

Se oxå till att ha ett riktigt ordentligt kontrakt, så man har ordentligt underlag ifall nåt inträffar. Det bästa är ju det kontrakt som Lars Deckeman har skrivit. Dit kan man ju oxå vända sig om det blir problem. Jag fick ha en hel del kontakt med honom för att veta mina rättigheter som ägare. Det var ruskigt skönt att ha honom att luta sig tillbaka mot.

Passet följer med hästen
 
Sv: Lämna ut häst på foder, hur gör man?

Jag som ägare står för försäkringen, fodervärden står för ev. veterinärkostnader och självrisk. Det står klart och tydligt i kontraktet.
Varför ska jag kontakta försäkringsbolaget?

Det finns ju inget som säger att ägaren SKA stå för försäkringen, formulerade mig fel. Men JAG tycker att man som ägare BÖR stå för försäkringen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 804
Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 649
Senast: cewe
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 197
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • Linjeavel PRE
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp