Lämnar ni era barn ensamma?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jippo

Hade en klar uppfattning innan jag fick barn om att det var helt okej att lämna en bebis i sin spjälsäng sovandes och springa ut och fodra hästar, nu är jag själv i den situationen att jag har en 3 månaders tjej och snart måste jag börja fodra/släppa ut hästar... Har lämnat henne ca en minut inne när jag kört fram bilen t.ex, men hästarna kan ju ta lite längre tid. Hur gör ni andra? Lämnar ni barnen inne själva eller klär ni på dem och tar dem med?
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Jag har tagit med min gosse i vagnen.. Men jag tror att jag eventuellt inte kommer att vara så "försiktig" vid nästa barn´. Jag vet inte riktigt.... Beror ju på tidsperspektivet. Men vet vad vi har hemma? Walkie talkies, de borde man kunna utnyttja till bebben, lägga en i sängen med sändning så man hör när de vaknar :)
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

När mina pojkar, som är 2,5 år och snart 1 år, sover så hittar jag på en massa utomhus. Tex. städar hos hönsen, ger dem mat, ger katterna mat och tvättar tvätt i källaren. Jag tar med dem ibland om jag måste men det passar bra när de sover. Vi har en babyvakt så vi hör om det händer något. Till hösten kommer min häst att flytta hem och då måste jag ut och utfodra honom och sällskapet och sedan gå några hundra meter med dem för att komma till hagen, och jag har funderat mycket på hur jag ska klara det med barnen. Vågar jag lämna dem så länge? Som tur är så tar min man dem till dagis innan han far till sitt jobb ( jag ska plugga så jag ska också i väg ), så jag slipper det bryet. Fast om de sover kan man lämna dem om man har en babyvakt.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Ja om det ä en liten stund och bebisen nyss somnat klarar den sig nog. Det finns utmärkta "babyvakter" för ett par hundra kr att köpa med några 100 m räckvidd.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

när jag var hemma mellan ca 6 mån & 1 år hade jag barnlyssnare(babyvakt) påslagen i fickan med mig ute medan sonen sov ca 2 timmars lunch.

Gick även bra när han var mindre och sov, även om det var många fler & kortare sovsnuttar i början.

Men inte lämna vakna barn i den åldern.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Nej, aldrig.
På sin höjd har jag passat på att snabbduscha när hon har somnat.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Japp, fast lite tvärtom. Med babyvakten påslagen får sonen sova färdigt i vagnen när jag går in.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

jag tar antingen med honom i vagnen, men om han redan sover så går jag ut själv, jag har alltid med min "barnvakten" ut eller om jag ska ner i källaren en längre stund.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Jag hade tagit Viktor i bärsjalen under min jacka och tagit med mig honom om det var möjligt.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Många har skrivit att de har en babyvakt, och det är ju bra om man tänkt vara ute en stund. Jag hade mer tänkt att bara springa ut och fodra eller släppa ut, inte mocka eller pyssla. Då tar jag med mig henne. Står jag med två hästar i handen på väg ut i hagen så kan jag ju ändå inte springa in om jag hör i babyvakten att hon vaknar... Hmm, detta tål att funderas på. Har ju visserligen bara 50 meter till stallet och hagen precis inpå knuten, så det blir ju inte mer än några minuter det gäller. Hästarna får väl vänta en liten stund på att komma ut då, frukost får de ju av maken så det går ingen nöd på dem så!
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

har alldrig lämnat något av mina barn ensamna vid den åldern,för att gå utanför hemmet,skulle alldrig kunna förlåta mig själv om det skulle hända något(olyckor kan gå väldigt fort)
nej ska jag göra något får "lilleman" följa med mamsen :D

mvh Arabizar
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

En tremånaders baby har ingen chans att ta sig någonstans i spjälsängen och spjälsängar är gjorda för att (små) barn inte ska kunna välta dem eller fastna med huvudet mellan spjälorna.

Hur gör ni som inte lämnar era barn ensamma på natten? Har ni nattvak i fall det det skulle hända något?

Det är ju en sak om man åker hemifrån om det i värsta fall skulle börja brinna eller så, men att gå till stallet på gården skulle jag inte alls tveka till.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Klart man kan lämna barnen när dom sover. Har ungen regelbundna vanor så är det ju bara nackdel om man störtar in och börjar härja om den av misstag skulle vakna till innan den sovit färdigt. När mina barb var små brukade jag passa på att rida, hemma på banan, medan dom sov. Jag har också målat om stallet, mockat och klippt häcken och massor av grejer som det bara är bökigt och ha ungen med vid.
Nu är ungarna 11 och 13 år, och har alldeles tydligt överlevt, och är hur harmoniska och trevliga som helst.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Det beror på vilken tid på dygnet det är och hur säker jag känner mig på att det inte blir katastrof inne om jag går ut en sväng...
Nu på kvällen skulle jag kunna gå ut och mocka hela stallet och vara ganska säker på att de inte vaknar, men på morgonen är det ingen höjdare... Fast de brukar ändå oftast vakna före mig, så där är det ju inget bekymmer. Frågan är snarare hur snabbt jag kan få i dem välling och komma med ut i barnvagn resp till fots. (senare i höst när pållarna står inne och ska släppas ut på morgonen)
Jag skulle däremot aldrig ge mig på att rida medan barnet/barnen sover, för TÄNK OM något händer mig??? Tänk om pålle snubblar och jag blir skadad och liggande (oavsett paddock, ridhus eller i skogen), det kan ju ta lång tid innan någon upptäcker att jag inte kan ta hand om mina barn. DET vill jag inte vara med om...
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

'Nu har inte mina varit så små sen jag tog hem hästarna men min minsta var nästan 1 år och den stora 3,5 år.
På kvällen vid insläpp/fodring så väntade jag inne tills de hade somnat (stallet/hagarna ligger ca 20 m från huset) sen gick jag ut och gjorde det jag skulle.

På mo vid utsläpp så var de här nere och vinkade till mig i fönstret. Först så tyckte den lilla inte om att jag gick ut men efter ett tag så vande hon sig och gick och vinkade redan innan jag hade gått ut :-)


När jag mockat och fixat maten så har den lilla sovit middag och den stora tittat på tv el målat el liknande.
Man hör väldigt tydligt om hon vaknar då man är ute fast att jag inte enns har någon "barnvakt"
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

jag har turen i att maken är hemma medan jag släpepr ut hästarna men när Tobias var liten (2 nu ) så passade jag på att mocka och motionera hästarna när han sov middag i bilstolen (har en bit till stallet) Han sov tryggt och kom ingen vart. Jag har nog varit ute och hämtat posten, snabb kissat hundaran medan han sovit inomhus. Sen ahr jag turen att storasystrarna tagit honom när de kommit hem från skolan. De har redan börjat bråka om vem som ska få passa den nya bebisen (och slippa Tobben) när den kommer.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Själv har jag inte haft några hästar att bekymmra mig om, men när hon sover brukar jag gå ut och hämta posten, gå ner till källaren, ibland när jag behöver koppla av en stund, istta i hamocken på altan. Nu är hon två år, så när hon vaknar, så skriker hon först till och kommer jag inte så börjar hon leta efter mig. Hon har blivit så illa tvungen då jag har jobbtelefon hemma och inte kan springa ifrån på en gång.
Kompisen däremot har en bunt hästar att ta hand om och de brukar kunna lämna lillkillen inne när han sover på kvällarna för fodra, pyssla någon lite extra och ibalnd ta in hästarna. De har kunnat använda sin bärbar telefon till babybakt, den ringer upp deras mobil om han han låter och då kan de direkt höra om det är "katastrof" eller vara lite knöl. Det är en underbart trygg unge på sex måndader som ligger helt lugnt i sin vagn om han vaknar tills någon tar upp honom. Tar det för lång tid gnäller han lite, men aldrig så särskilt ledsen.
Men är det dagar han är gnällig, eller allmänt omöjlig brukar vi eller någon annan rycka in om det är kris. Pappa är ofta iväg och tävlar så det är inte så lätt.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

Jadå, jag lämnar min son ensam ibland om han sover. Håller med någon ovanför, hur gör man på natten om de inte kan vara ensamma? Jag sitter inte uppe hela natten i alla fall. Visst finns det plötslig spädbarnsdöd, men det kan man ju knappast göra något åt, och man får ju inte gå runt och anta att det kan inträffa, då får man nog ett jobbigt liv med mycket oro.
Jag har ridit med sonen sovandes i vagnen bredvid hoppbanan eller i ridhuset (utanför sargen) och det är alltid någon hemma på gården. Jag har dock inte ridit unghästen utan tagit min gamla pålitliga hingst. Sedan lämnar jag honom sovandes hemma i sängen korta stunder om jag är säker på att han kommer att sova ett tag och går ner för att mocka snabbt eller göra foder. Det går alldeles utmärkt, men han är sällan ledsen när han vaknar utan brukar sitta och leka. Jag lämnar honom förstås aldrig då han är vaken. Man kanske kan ha en sådan där babyvakt eller vad det heter, men jag tror inte att räckvidden räcker ned till vårt stall. Man får helt enkelt pröva sig fram och man lär ju känna sitt barn efter ett tag. Man behöver ju inte lämna det så länge första gångerna.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

När mina barn var små hade jag en babyvakt och passade på att ägna mig åt hästarna eller hundarna medan barnen sov. Mina barn vakande mycket sällan när de somnat och när de blev lite större så visste de att de kunde ropa på mig i "sändaren". Det tar bara en minut att gå in och så lång tid klarar de av att vänta även om de är små.
Även om jag skulle ut på kortare ärenden på dagtid så tog jag med babyvakten och talade om för dem att de kunde ropa på mig om de ville mig något.

De är nu 11 och 12,5 år gamla och är väldigt duktiga på att klara sig själva, tex på morgnarna när jag redan sitter på jobbet. De har egna väckarklockor och kommer iväg i tid till skolan. Lite beror det nog på att de aldrig har varit oroliga för att vara ensamma korta stunder och det har blivit trygga företagsamma killar av dem.
 
Sv: Lämnar ni era barn ensamma?

bodde på hästgård när jag fick min son, lämnade honom endast ensam sovandes om jag grejade i trädgården på sommaren med öppet fönster så att jaghörde honom. När jag skulle fodra hästarna fick han alltid följa med, antingen i vagnen eller i bärselen. Låg han i vagnen kunde jag lämna honom några minuter i ena stallet medan jag gick in i det andra lilla stallet (ca 2 meter mellan). Skulle dock aldrig lämna honom en längre stund ensam sovandes då han aldrig sovit några längre stunder.
Red dock ofta på ridbanan med honom sovandes i vagnen när jag visste att han skulle sobva ett tag tex på kvällen, men då var det nästan alltid ngn i närheten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 134
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 947
Senast: Juli0a
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 824
Senast: Habina
·
Övr. Barn ...så skulle jag inte låta barnet använda skärmar förrän det kunde läsa. I verkligheten var hon tre veckor gammal första gången vi...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp