Lämplig ersättning till barnvakt?

DarkInNight

Trådstartare
Imorrn kommer en 17 årig släkting att vara barnvakt till vårt barn under 4-5 timmar.

Vi har aldrig anlitat någon annan än inom familjen så vi har inte den blekaste aning om hur det brukar vara.

Vad brukar vara rimlig ersättning? :)

Ska givetvis ta upp frågan med henne när jag hämtar upp henne.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

Skulle säga ungefär lika. När jag arbetade som barnvakt i den åldern fick jag oftast en femhundring för en kväll. Ibland kunde en kväll innebära sex timmar och ibland bara fyra, men i snitt blev det nog ungefär 100 kr per timme.

Kom dock på nu att antal barn mm kanske kan tänkas väga in. Jag hade oftast tre barn att ta hand om, även om jag faktiskt inte upplevde någon skillnad att ta hand om tre barn än ett.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

Bra, då är vi inte helt ute och cyklar när vi tänkte ca hundra kronor i timmen / femhundra för en kväll :)
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

När jag passade barn åt en bekant var jag nog runt 17 år och fick 100 kr/timme. :)
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

När en kompis 18-åriga dotter passade Isak fick hon 100 kr i timmen. Verkar vara gängse taxa här.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

*kl*

Jag håller med escodobe.
Även om 100 kr i timmen har blivit en gängse taxa så tycker jag att det är för mycket!

Nu har jag det så tacksamt att jag alltid har, och alltid har haft, min familj när jag behöver någon som ska se till barnen men min mans dotter -som är 17 år- har också fått 100:-/timmen de gången hon har anlitats som barnvakt utanför familjen.

Då blir hon hämtad här vid dörren, körd hem till sin "arbetsplats", blir bjuden på mat och snacks som hon kan tugga på medan hon sitter i soffan och barnet/barnen sover.
Därefter körd hem.

Konsekvensen av generösa föräldrar?

-Vi har svårt att motivera henne till varför hon ska söka "riktiga" extrajobb i butiker, Mc Donalds, bärplockning etc.
Hon ser inte alls vitsen med det när hon kan få ett halv måntaligt studiebidrag och ännu mer på att sitta i soffan och äta godis en kväll..

Min man arbetar inom musikbranchen vilket har gjort att jag någon gång har "fuskat" inom samma branch.
För ett enkelt trubadorjobb får jag (han som är etablerad skulle få mer, nu behöver han inte de jobben.) Jag har blivit anlitat av krogar/tillställningar där kraven inte är så höga -för att inte säga obefintliga! :p)) 1500-2000:- för en kväll.
Efter skatt och sociala avgifter innebär det 750-1000:- netto.

Jag ska byta branch!

Barnvakt finns ledig!


50:-/tim tycker jag låter mer rimligt för en 17-årings svartlön i hemmet om både resa och mat ingår...
 
Senast ändrad:
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

KL

Jag tycker det later valdigt generost med 100kr i timmen.

Jag betalar 50kr i timmen till min barnvakt, som ar 16 ar. 100kr skulle jag bara betala om det var en utbildad (inom barn), vuxen person som aktiverar barnen pa ett vettigt satt, lagar mat till dem, lagger dem osv.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

Man kan förklara nackdelen med svartjobb jämfört med lagligt arbete.

Det har vi självklart gjort!

I en 17-årings värd, speciellt om man är helt utan arbetslivserfarenhet, förstår man inte vikten av pension, försäkringar, LAS osv.
Det man vill ha, som en fortsättning på sin "curlingbarndom" är "quick-fix" till pengar.

Föräldrar som betalar henne 100:-/timman motverkar oss och det vi försöker uppfostra henne till.

Ett dilemma helt klart! ;-)
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

Knappen.

Tjejen fick en 500-lapp och blev överväldigad, hon hade inte väntat sig något.
Hon blev upphämtad 17.00 och avlämnad 24.00 , alltså blev det totalt sju timmar sammanlagt som hon offrade en lördag kväll.

Det gick jättebra allting :)
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

För att jag skulle betala 100 kr i timmen hade det fått vara något livsnödvändigt som jag skulle hitta på. om barnvakten inte tuckt det var värt det för 300 spänn hade jag hellre stannat hemma.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

Jag håller med, 100 kr/tim är mycket med tanke på att det är svart (utgår jag ifrån). Jag jobbar extra som PA och då ligger grundlönen på 120 kr/tim.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

Men vem lägger barnet?

Blev bara nyfiken, när jag var barnvakt (åt nära släktingar iofs, lön = det som blev över från taxin, 500 kr hade varit lagom för ej släkt.). Hem till barnet vid 5, fixa middag åt barn + ev kompisar, leka, kvällsvälling, nattning av 1-2 barn (timma eller två). Sova över alt sitta uppe till föräldrarna dyker upp vid 2 tiden.

Borde vara olika taxa för att äta smågodis när barnen sover och barnvakta på riktigt :p (Mamma brukar vara rätt blek o trött när jag kommer hem och hon barnvaktat, hon får bara kaffe och ett glas vin :laugh:)
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

För att jag skulle betala 100 kr i timmen hade det fått vara något livsnödvändigt som jag skulle hitta på. om barnvakten inte tuckt det var värt det för 300 spänn hade jag hellre stannat hemma.

Så olika man ser på det :)

Jag tyckte att det var värt femhundra kr för att få komma ut och roa mig eftersom det sker så sällan.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

billigare att göra det med tjejkompisarna och lämna mannen hemma med barnen då :)

men å andra sidan betyder "komma ut och roa mej" för min del att få gå en lång promenad i skogen, på dagtid.
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

De gånger jag barnpassat har jag fått 100 kr/h :). Iofs är jag lite äldre (23) och har gått HLR-kurs :angel:, men jag skulle gladeligen gjort det gratis, för att hänga med kids är bland det bästa jag vet!
 
Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?

De fa ganger vi haft barnvakt har vi gett $10 / timma. Vi gav mer eftersom vi inte visste vad som var vanligt men tydligen hade en grupp mammor gatt hart at en ytligt bekant da denne gett mer an de $5 / timma de ansag vara rimligt. (drygt 70 respektive 35 kronor)

Den barnvakten vi anvande ar vuxen, kanner sonen och lekte, matade (fardigstalld mat) och nattade. Sonen var da 4 - 6 manader gammal och aven da han var en latt bebis kunde ha valdigt kravande stunder.

(Och innan nagon skriker, jag var fem minuter gangavstand bort och kunde kommit hem nar som.)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 711
Senast: MML
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 765
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 333
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp