Lämplig hingst, ridponny mot dressyr

Valdo är en hingst jag gillar om du vill ha en grövre avkomma. Han var supertrevlig när jag träffade honom på hingstpremieringen 2006 tror jag det var (2005 kanske?). Jag "smög omkring" i stallarna och noterade både det ena och det andra kan jag säga. ;) Just Valdo tilltalade mig lite extra för att han var så pass maffig utan att för den skull tappa elegans.
 
Det gör det ju ännu svårare att "beställa" storlek.

Väldigt sant. Fördelen är är att stoet ändå "bara" är 144 cm. Hade hon varit maxad hade jag nog satsat på C-ponny hingst. Målet är ju som sagt en som håller sig inom d-ponny måttet men jag ser nog hellre att det blir för stort än för litet då jag ska behålla själv.

Jag har funderat om man rent av ska ta en connemarahingst till henne i och med att där är connemara i henne.
 
Jag hade spanat på Valdo. Tycker han själv ser härligt ridbar ut och han ligger högt i avkommeindexen trots få avkommor. Sen är han ingen supermover a la tyskarna, men jag tycker det är sällan det behövs en kommer långt på ridbarheten.

Ser supertrevlig ut! Har fått information om att han är väldigt trevlig som individ också. Värt att kika vidare på.

Så sant angående tyskarna.
 
Väldigt sant. Fördelen är är att stoet ändå "bara" är 144 cm. Hade hon varit maxad hade jag nog satsat på C-ponny hingst. Målet är ju som sagt en som håller sig inom d-ponny måttet men jag ser nog hellre att det blir för stort än för litet då jag ska behålla själv.

Jag har funderat om man rent av ska ta en connemarahingst till henne i och med att där är connemara i henne.

Starrhult Bossanova
 
Verdi hade bara enstaka doser fryst kvar och de såldes på studs i våras när uppfödaren lade ut dem till fsg, men det finns väl någon godkänd son?
Det stämmer bra, jag köpte de sista frysta. Jag vågar inte heller sälja ngn i dagläget då jag vill ha till eget sto.
Men jag har fött upp en hingst e honom som står tillgänglig i år dock löst i welshavelsförbundet. Inte jag som äger honom men stammen är intressant! Han är e Verdi - Jarno - glansevin gadabout som är Welsh. Hingsten själv är gulbrun och mkt ädel o fin. Dock inte visad. Men vill du åt både Verdi och Jarno blodet så finns det i honom :) han heter Avalanche OnTheRocks
 
Det stämmer bra, jag köpte de sista frysta. Jag vågar inte heller sälja ngn i dagläget då jag vill ha till eget sto.
Men jag har fött upp en hingst e honom som står tillgänglig i år dock löst i welshavelsförbundet. Inte jag som äger honom men stammen är intressant! Han är e Verdi - Jarno - glansevin gadabout som är Welsh. Hingsten själv är gulbrun och mkt ädel o fin. Dock inte visad. Men vill du åt både Verdi och Jarno blodet så finns det i honom :) han heter Avalanche OnTheRocks

Jag har sneglat lite på Avalanche faktiskt! Men har inte lyckats hitta någon film på honom...
 
Väldigt sant. Fördelen är är att stoet ändå "bara" är 144 cm. Hade hon varit maxad hade jag nog satsat på C-ponny hingst. Målet är ju som sagt en som håller sig inom d-ponny måttet men jag ser nog hellre att det blir för stort än för litet då jag ska behålla själv.

Jag har funderat om man rent av ska ta en connemarahingst till henne i och med att där är connemara i henne.

Vet du stammen på henne? Annars skulle jag nog inte våga ta Connemara av risk för inavel...

Och angående storleken; visserligen något av ett "skräckexempel" men...
Herr Häst är ju moderlivsimporterad från Irland. Hans mamma är en korsningsponny (Arab alt. Eng.flb./Connemara/Welsh Mountain) och maxad B-ponny. Pappan Tinker. Avkomman (dvs. H.H) blev 162 cm....:angel:
Så i valet av hingst hade jag inte låst upp mig så mycket vid hingstens storlek. Visst, om du inte velat ha en för liten hade jag väl inte tagit en B-ponny, men annars hade jag nog lämnat både kat. C och D helt öppet. Det kan ändå "slå hur som helst".
 
@Account Jag äääälskar Starrhult Bossanova och kommer, om möjligt, använda honom på båda mina connemaraston i framtiden. Men jag hade inte vågat använda honom på ett sto där en inte vågar riskera att avkomman drar över ponnymåttet. Om en är sugen på connemara hade jag då hellre kollat på Hagens Darcy som är storleken mindre, rör sig väldigt trevligt, såg urhärlig ut i psyket på riksen förra året och har lämnat väldigt bra gång på några avkommor (Holmtebo Yippie tex är en supermover!).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 080
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: cirkus
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 012
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp