Lämplig hingst, ridponny mot dressyr

Sockerbit

Trådstartare
Lämplig hingst till d-ponny sto, 144 cm, imp Irland, rör sig fantastiskt och hoppar även, meriter upp till LA dressyr. Avkomman ska behållas själv med mål att låta någon duktig ponnyryttare tävla. Vill ha d-ponnystorlek åt det större hållet, med inriktning dressyr. Stoet är rätt rejäl i modellen så något som lättar upp något skulle vara helt ok men det ska samtidigt vara så att det bär upp lite ryttare. Någon som har någon idé? Har sneglat lite på en del tyska ridponnyhingstar. En litet önskemål vore en hingst som lämnar annat än bruna avkommor (egentligen oviktigt men dock ett önskemål).
 
Har du kollat på Magic Dancer? Mycket ox och xx i stammen om du vill ha en ädlare avkomma. Allroundhingst med många avkommor och fina omdömen. Lämnar mest brunt dock.


Annars har du Cartier RP 164. Mycket trevlig (vad jag hört) hingst. Han är isabell. Har fina resultat i dressyren.
 
Har du kollat på Magic Dancer? Mycket ox och xx i stammen om du vill ha en ädlare avkomma. Allroundhingst med många avkommor och fina omdömen. Lämnar mest brunt dock.


Annars har du Cartier RP 164. Mycket trevlig (vad jag hört) hingst. Han är isabell. Har fina resultat i dressyren.
Att han MD lämnar brunt beror nog på stoet, inte honom... Kan tänka mig att han är väldigt nätt och får man inte bra hållning på avkomman är de nog inte så att de bär upp lite större ryttare något så väldigt mkt. Jag har kännt hans mor, jätte trevlig häst, men liten och nätt och bar verkligen inte upp någon större ryttare, utan vara späd liten vuxen som hade henne när jag kände henne.
 
Har du kollat på Magic Dancer? Mycket ox och xx i stammen om du vill ha en ädlare avkomma. Allroundhingst med många avkommor och fina omdömen. Lämnar mest brunt dock.


Annars har du Cartier RP 164. Mycket trevlig (vad jag hört) hingst. Han är isabell. Har fina resultat i dressyren.

Magic Dancer har jag kikat på, gångartsmässigt är han nog inte riktigt det jag söker... Lite för nätt även.
 
Jarno är, vad jag vet, inte i avel i år, och Verdi lär bara finnas på fryst.



Ts, har du kollat på Bocaccio Arden? :) Något större hingst, supertrevlig!

Bocaccio Arden är ju så fin! Enda frågetecknet där är om han lämnar stort, vill inte gärna få över ponnymåttet.
 
Bocaccio nedärver sig som en normalstor D-ponny och har hittills endast lämnat ponnyhöjd tillsammans med ponnyston stod att läsa i en artikel.
 
Just det, Speyksbosch Diablo får vi inte glömma. Men han kanske känns för liten och ädel? Annars hörs mycket positivt om honom! Han ska hoppa mkt bra men även ha bra gångarter med riktigt riktigt fin trav. Men ja han kanske lämnar smått, jag vet inte.
 
Inspi(red) Justice skulle jag titta på.

Om Kat C är för litet går även Gasque bort, han är liten.
 
Just det, Speyksbosch Diablo får vi inte glömma. Men han kanske känns för liten och ädel? Annars hörs mycket positivt om honom! Han ska hoppa mkt bra men även ha bra gångarter med riktigt riktigt fin trav. Men ja han kanske lämnar smått, jag vet inte.
Diablo finns numera i uk.
 
Jag hade spanat på Valdo. Tycker han själv ser härligt ridbar ut och han ligger högt i avkommeindexen trots få avkommor. Sen är han ingen supermover a la tyskarna, men jag tycker det är sällan det behövs en kommer långt på ridbarheten.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 082
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
901
Senast: cirkus
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 013
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp