Lämplig hundras

Sofie_B

Trådstartare
Hej allihopa!

Det är så att jag så småningom ska köpa en hund och börjar nu fundera på en lämplig ras. Det är ett bra tag kvar, men jag vill verkligen tänka igenom det här så att jag får en lämplig hund.

Jag vill att hunden ska vara ganska liten så att man kan lyfta upp den (har märkt att det är lättare att få ta med sig dom på olika ställen då, människor har lite högre toleransnivå med små hundar), men inte så liten att den behöver bli buren. Det ska inte vara en "väskhund".

Den ska vara pigg och alert, tycka om stimulering. Jag vill att den ska vara med i stallet och tycka att det är roligt, men den behöver inte kunna följa med på uteritter. Inser att detta blir ganska jobbigt för en något mindre hund.. :p Det blir mycket tävlingar och mycket tid i stallet, så den bör uppskatta denna del av livet.

Den ska inte vara alltför bunden till familjen utan vara social och tycka att det är okej om man någon kväll får sova över hos bekanta eller till och med tillbringa någon dag i veckan hos dagmatte/hunddagis.

Just nu har vi en tax och en gordon setter. Taxen är underbar och motsvarar egentligen alla ovanstående krav. Hon är klok, hon älskar att vara i stallet, hon tycker att det är roligt att vara med på tävling och gillar nya människor. Problemet är bara att det är brorsans hund och när vi flyttar isär kommer Pheobe ockslå flytta.. Gordon settern däremot är inte alls lämplig för mig. Den har alldeles för mycket energi, går inte att ha lös i stallet, tycker bara om vissa människor och blir jätteolycklig om hon tvingas vara med främlingar och framförallt har så otroligt dålig aptit! Jag vill ha en hund som gillar mat och äter det dom erbjuds.

Jag vill inte köpa en tax till utan gärna testa en ny hundras. Så nu ber jag er att beskriva lite hundraser som ni tror skulle kunna vara lämpliga och gärna lägga in lite bilder! :bump:
 
Sv: Lämplig hundras

Förutom Chow Chow har jag English Toy Terrier.
Det är en pigg och alert hundras som är lätt att ha med
på dom flesta ställen. Den tik jag äger på egen hand har
alltid följt med mig dit jag ska och hon älskar det och finner
sig överallt. Hon har rest tåg, buss, bil med mig till diverse
ställen. Varit med på utställningar, hos vänner, till hundträffar
mm mm Hon älskar att vara med där det händer saker men har också
lätt för att koppla av och rulla ihop sig i tex min famn och somna
var vi än är. Hon är van vid att "ha tre hem", vi bor antigen hemma,
hos min kille eller hos min mamma och hon trivs var vi än är.
Rasen är lättlärd och min tik är för det mesta med lös.
 
Sv: Lämplig hundras

Det låter ju som en bra ras, tittade på bilder på internet, verkligen hur söt som helst. :love:

Men jag får intrycket av den rasen som väldigt fryssen? Är det ett problem? Jag tänker mig på tävlingar på vintern, långa dagar i kalla ridhus. Självklart får man understödja med ett termotäcke eller liknande, men räcker det? Och är det en "ömtålig" hund eller är den ganska tuff? Upplevs den som väldigt liten?

Det är bra att du tog upp det med att kunna gå lös, det är ett oerhört plus för att inte säga en förutsättning.
 
Sv: Lämplig hundras

jag tycker ju då att en mellan pudel kanske vore perfekt, ännu lättare att ta hem till folk då de inte fäller!

lätträrda och är med på det mesta, min har jag jämt lös, visserligen så är det papillon i henne oxå men ändå, min nästa hund blir iaf pudel och jag ska ha den till ungfär samma sak som dig... köper du en mellan så orkar de lätt följa med på en tur i skogen om du inte ska intervall träna förstås!
 
Sv: Lämplig hundras

Vet inte hur mycket tid du har tänkt lägga på pälsvård men om du tycker att det är okej med att kamma ull ett par gånger i veckan och trimma ca var 10:e vecka så låter det precis som en dvärgschnauzer!
 
Sv: Lämplig hundras

En ras som jag tittat mycket på är Finsk Lapphund. Jag har ungefär samma krav som du, dock kanske du tycker den är för stor? idealmankhöjd för hanar är 49cm och för tik 44cm
Har träffat på dem på utställning och tycker inte att de är så stora ändå.
mer info på: http://www.slk.nu/
 
Sv: Lämplig hundras

Pudlar har jag lite fördomar mot, har bilden av dom som lite bjäbbiga? Men det kanske inte gäller generellt utan bara dom jag har mött?
 
Sv: Lämplig hundras

Många som har rekomenderat den rasen, kanske skulle kolla lite närmare på det. :)
 
Sv: Lämplig hundras

ja, det är ju en ganska knallig hund vilket gör att den upplevs som lite större.. men å andra sidan kanske det är bra att ha en lite ordentligare hund om den ska leva hårt stalliv. Fast jag hade nog egentligen tänkt mig någon korthårig hundras..
 
Sv: Lämplig hundras

Dansk/svensk gårdshund kanske? Passar alldeles utmärkt som stallhund. Är liten o lätt utan att klassas som knähund, korthårig. Dock följer den nog gärna med på uteritter, orkar hur mycket som helst. MEN kan koppla av hemma en dag utan problem..

Nilacampingen.jpg


rasklubben www.gardshund.com
o läs om hur livet med gårdshund kan vara på Nemos egen sida (underbar info på den) www.dsgnemo.se
 
Sv: Lämplig hundras

Pudlar har jag lite fördomar mot, har bilden av dom som lite bjäbbiga? Men det kanske inte gäller generellt utan bara dom jag har mött?

det har ju med lydnad och träning och göra... min hund var bjäbbig, men jag beslutade mig för att ta bort det när hon var 9 år, höll på och övade i ca 1 vecka, sen var det problemet borta, så är man bara bestämd så går det.....

rent allmänt så är det ju många gamla som har små pudlar och de orkar inte säga till och så, därför upplevs de ofta som tiggiga, men det beror ju oxå på vad man tillåter helt enkelt...

det är väldigt lättlärda, tvärrr lär de sig ju hyss lika snabbt som bra saker... därför måste man vara lite allert... det är väl den enda nackdelen med dem... men jag har aldrig haft något problem men min...
 
Sv: Lämplig hundras

Det låter som att du beskriver en Jack Russell!! :D :Banana: :Bump:

De är små, kan ta upp, behöver absolut inte bli buren.
De kan va med i stallet, de kan tillochmed följa med på ridturer :D
Underbara små krabater!! :D

Jacktales Character "Chess"
65966_1188156027.jpg


Double Action´s Repe at Ratcatchers o Malin
62948_1188156205.jpg
 
Sv: Lämplig hundras

ja, den rasen har vi faktiskt tittat lite på! Verkar vara en lämplig hund utifrån vad som går att läsa på olika hemsidor.. Men ja, det är viktigt att dom inte har för stort motionsbehov också. Den kommer ju få vara med mycket i stallet och så, men inte jämt. Några dagar kanske den måste vara hemma med pojkvännen, och då blir det mest promenader för att rasta. :)
 
Sv: Lämplig hundras

Jo, den rasen har jag stor erfarenhet av.. många individer är ju jättetrevliga, men jag tycker också att många är ganska hårda och lite för tuffa. Jag vill inte ha en för vass hund och ingen som bjäbbar och far fram på andra hundar. Jag vill att den utan problem ska kunna gå ihop med både människor och djur. Nu vet jag att många hundar formas av sin uppväxt, men jag tycker generellt att jack russel hundar kan vara ganska ettriga och bitska. Kanske är det för att många av de hundar man stöter på inom hästvärlden är hemmaavlade, kanske är det bättre om man köper av en kennel?
 
Sv: Lämplig hundras

Nu är ju min tjej bara 6½ månad än, men hon klarar lätt en slö-dag. Det har ju regnat massor sista veckan så vi har varit mycket inne o hemma. Inga problem alls, den enda skillnaden är att jag lagt till lite hjärngympa. Kanske 10 min extra så är hon nöjd. Räcker att hon får leta godis eller ha en boll med godis i som hon får leka med.

Jag brukar gå en ordentlig promenad varvat med träning eller springa lös på fm. Vi är ute ca 1 timme då. Sen sover hon flera timmar. På eftermiddag o kväll går vi bara rastprommisar, korta.

Men väljer jag att hålla igång hela dagen orkar hon det också, utan problem. Jag väljer o hon anpassar sig, helt underbar..

Det funkar jättebra, hon är nöjd o glad bara hon får vara med.

Photo-0175.jpg
Minaminstasover.jpg
 
Sv: Lämplig hundras

En cavalier king charles spaniel kanske? Helt underbar hundras som ställer på allt och är i ett behändigt format..:bow:
 
Sv: Lämplig hundras

Jag tycker det låter som om du beskriver en Västgötaspets.:)
Supertrevlig hund!! (haft en själv)
Annars spankulerar det en hel del Cairnterrier på tävlingar häromkring, och dem kan jag också rekomendera varmt (haft en sån oxå)

Bild på Olga (min västgöte)

PICT0216.jpg


Och bild på en Cairn (inte min...)

var_071.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 690
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 916
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp