Lämplig kallhyra?

Z

Zilzal

Var stallet ligger spelar ju sin roll i vad kallhyran kostar, men hur stor roll? Ska ev. hyra boxar i ett litet tomt stall och sköta allt själv. Endast stallplatsen, hagar, el och vatten ska jag betala för i ett 6-boxarsstall som är ganska skruttigt och gammalt, behöver egentligen bara städas upp lite så är det helt dugligt, utöver boxarna är det endast en sadelkammare (ouppvärmd). Stallet ligger cirka 4 mil söder om Stockholm. Är 1000kr/box (6000kr/mån för hela stallet) ett bra pris? För dyrt/för billigt?

Vad betalar ni som hyr stall direkt av ägaren och vilket läge har stallet, eller hur mycket tycker ni vore lämpligt att behöva betala? :bump:
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Som du redan sagt så är det ju läget som bestämmer det mesta när det gäller pris på boxplatser.


När du säger 4 mil från Stockholm så är det ju inte helt självklart vad du menar.

Är det 4 mil från Gamla stan så tycker jag nog det låter som ett ganska bra pris.


Är det däremot 4 mil från Kungsängen (Ej riktning centrala Stockholm) så kanske det är lite dyrt.
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Innan du ens tänker på att hyra stallet så se till att det är godkänt. Är det gammalt och skruttigt kanske det krävs mer än ständning.

Hur mycket hagar/bete ingår? Vem sköter stängslena och hagarna (röjning, putsning mm)? Ska du stängsla upp själv? Ridvägar? Ridbana? Närhet till ridhus? Närhet till allmäna kommunikationer? Finns det biutrymmen för fikarum, foder, sadelkammare torkrum? Kan bonden ta hand om gödslet, ingår det? Krav på att köpa hö från bonden? Snöröjning?

1000 kr med dåliga ridvägar inga allmäna kommunikationer, inge service alls exv med snöskottning och dåligt utrustat stall i dåligt skick är inte direkt billigt ens i stockholm.
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Det är cirka 4 mil från centrala sthlm, en del saker utöver städning såsom att sätta på nya boxlås, sätta galler för fönstren och även sätta för något på två ställen där det är mellanrum mellan takbjälke och taket är sådant jag direkt sett behöver fixas innan det kommer in hästar där. Jag har verktyg och material som går bra att använda så det är inga större problem för mig att fixa snabbt.

Det var 4 år sedan det stod hästar där men det är tveksamt om det var godkänt då och vad jag vet är det inte någon som varit och tittat på stället men det hade jag tänkt och fixa så snart det blivit klart att det var okej att hyra stallet.

Det finns en ganska stor ridvolt men inget ridhus, buss stannar precis utanför stallet men går dock endast varannan timme. Vad jag hade tänkt mig var att endast hyra platserna+mark för hagar (hagar ska jag sätta upp själv), el och vatten, resten tar jag hand om själv (tömning av gödselstack, foder - markägaren bedriver inget jordbruk så jag kan inte köpa av honom, osv). Har aldrig hyrt på detta vis förut så jag har ingen aning alls om vad man ska behöva betala för sig ^^ tyckte dock att 1000kr/box var lite högt med tanke på gammalt stall och läget?
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Jag hyr ett stall ca 4 mil söder om Sthlm, 8 boxar. Bra skick. Byggnaden är från 1800-talet, men invändigt är det renoverat och nya boxar för ca 5 år sedan. Har spolspilta, toa, pentry. Stora vinterhagar. Sommarbetet betalar jag separat så den kostnaden tillkommer.
Betalar 7000:- för själva stallet. Sen tillkommer el, varierar mellan 800-3000:-/månad. Stacktömning 9000:-/år ca.
Sen tillkommer ju kostnader för stolp, tråd, skottkärror, grepar osv.
Ridvolt ingår ej, men vi nyttjar grannens mot betalning (2000:-/år)
 
Senast ändrad:
Sv: Lämplig kallhyra?

Då kanske 1000kr/box är helt okej om jag kan få elkostnader, vatten samt att ägaren ser till att utföra det som behövs för att stallet är godkänt om det inte är det? ;) Fast detta stall har iofs varken spolspilta, toalett, uppvärmt rum eller dyl. Endast boxarna, plats för uppställning samt ett litet utrymme för utrustning och/eller foder. Kanske kan pruta ner det någon hundralapp i alla fall, eller har du en shyst hyresvärd? :D
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Pja, 1000:-/månad är nog inte helt orimligt om stallet fixas till, och med tanke på att el ingår. Elen drar iväg snabbt när det är kallt! Har uppvärmning på loftet där vi har all förvaring, pentryt och toan, för att inte rören ska frysa. Och lite uppvärming i varmvattenberedarrummet som ligger vägg i vägg med spolspiltan. Detta för att inte rören i den väggen går till spolspiltan, och för att den ej ska frysa, för där tar vi vatten till hagarna. Stallet är ej uppvärmt, ändå drar kostnaden iväg nåt sjukt:eek:!
Till boxarna har vi såna rör med vatten som cirkulerar och uppvärmda slingor i så där fryser det aldrig.
Ja jag har en schysst hyresvärd och jag älskar mitt stall så det får ingen sno:D. Har i sommar hyrt stallet i 3 år och det är det bästa jag någonsin gjort! SÅ skönt att få bestämma själv! Har 2 egna hästar och 6 inackorderade, fungerar kalas!
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Tänkte också ha några inackorderade 2-3st, skönt att höra att det fungerar bra! Hoppas det gör det för mig också :bump: skulle ju vara så skönt i så fall! Stallet ligger bara 170 m från ytterdörren så för mig är det värt mycket att slippa alla resor fram och tillbaka också :banana:
 
Sv: Lämplig kallhyra?

170 m låter ganska perfekt, det spar många kronor i resor + att jobbet med att sköta om inte innebär en massa pussel med att ta sig dit.
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Åhh, 170 meter, nu blir jag avis! Jag har 3,8 mil enkel till mitt stall:D. Men det är SÅ värt det, och målet är att hitta ett litet hus att hyra i närheten. Älskar det stället och vill gärna bo där:love:
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Jag står precis i startgroparna med att hyra en liten gård, får betala 8600 kr i månaden för:
  • Hus på ca 130 kvm i bra skick
  • Stall på 9 stora boxar (minsta 10 kvm, största 15 kvm) och 2 st ponnyboxar
  • Uppvärmd stor sadelkammare
  • Varmvatten i stallet plus vattenkoppar i varje box
  • Stor loge för förvaring av foder samt ställa in transporter
  • Stora fina hagar
  • 20*40 m helt okej ridbana
  • Ridvägar i oändlighet
  • Bra ordentligt gjord gödselplatta

Jag kommer som sagt hyra gården men behandlar den som min egen, större reparationer tar hyresvärden hand om men småfix står jag för.
Ingen värme eller el ingår men vatten ingår.
Stallet är inget nytt men ca 10 år gammalt och helt okej.

Behöver jag säga hur skönt det ska bli ?!?!
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Ååh! Superhärligt! Låter hur bra som helst ju! :laugh:
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Det är verkligen jätteskönt att ha stallet "hemma"! Och att ha "eget" - jag antar att du har mer än en egen häst och ju fler man har, desto knepigare brukar det vara att hitta plats i samma stall för alla. Tycker inte att det låter jättedyrt om man räknar per box, men brukar det inte blir billigare att hyra ett helt stall?

Jag tycker att du kan räkna på vad du skulle få betala om du skulle hyra en box i ditt område och jämföra med den begärda kallhyran plus vad de "tilläggstjänster" som behövs kostar (gödselhantering, grovfoder, strö, hagar...). Lägg även till en summa för el och vatten (om det kostar något, är det inte egen brunn?). Låter då summan hög?

Om det sedan finns en marknad för att hyra ut någon eller några boxar, så kanske du kan få stallet att gå ihop sig ekonomiskt. Men tänk då på att
* du behöver ansöka om förprövning om du ska ändra något i stallet eftersom anläggningen rymmer fler än 4 hästar (spelar ingen roll hur många du faktiskt har alltså)
* du behöver tillstånd enligt djurskyddslagen om du "förvarar eller utfordrar" fler än fyra hästar
* du blir foderföretagare och ska registrera dig hos jordbruksverket
* det finns krav på gödselstackens utseende och storlek
* om du blir hästföretagare och transporterar hästar i denna ställs särskilda krav på dig och din transport
* du ska deklarerar din rörelse, så spara alla kvitton osv redan från början och registrera dig till moms så du får göra avdrag.

Lycka till!
 
Sv: Lämplig kallhyra?

Man blir ju lite orolig att man ska missa någon sån där viktig punkt! Superbra tips! Tack :bow: Det där med hästtransport och hästföretagare hade jag inte hört talas om förut faktiskt!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 880
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: kattan1974
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 584
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp