Bukefalos 28 år!

Lämpliga vakthundsraser

Tror du har missförstått mig totalt då. Jag vill bara att man ska ta sitt ansvar fullt ut om man skaffar en stor, stark brukshund med vakt i sig. Oavsett om man anser att risken är liten att den tex ska bita nån eller ej. Du kan ju tycka att man inte behöver ta det på så blodigt allvar, fine, men jag gör det.

Återigen, vill man ha en brukshund och låta den springa runt och vakta gården så gör det, men då tar man ansvaret för hur den kommer agera också. Om man ser det som en obefintlig risk så okej, men jag ser det som att det är ett riktigt ansvar man ska ta.


Träningen är som sagt inte för att hunden ska våga agera. Då missförstår du totalt. Jag anser att man gör ett grovt fel om man bara sticker och köper en schäfer och låter den springa runt och vakta som den finner bäst utan någon som helst träning eller uppfostran i avseendet.

Men ingen har ju sagt att någon ska köpa en schäfer, släppa den på en gård och inte uppfostra eller träna den överhuvudtaget utan låta den springa runt och göra vad den vill?

Jag förstår liksom inte ens vad du diskuterar om? Hunden ska vara ute med TS alt att de har inhägnat (eller båda?) och verka avskräckande för eventuella inbrottstjuvar utan att attackera det första den gör. För att ja. Det finns raser som absolut inte tolererar okända på sitt område utan dödar/skadar ordentligt också.
 
Jag antog att du förstod att jag menade ENBART skälla och se läskig ut. Det i sig räcker inte för att kalla det vakt. Att larma och vakta är verkligen inte samma sak, och att se läskig ut innebär heller inte att man vaktar. Det krävs mer då, vilket jag vet att du vet.
Jo det är faktiskt en del av hundens vaktbeteende.
TS har aldrig sagt att hen behöver ha en hund som vaktar ända till anfall. Det är mycket få som behöver hela registret av vakt. Det behöver bara tjänstehundar.
Men den som kliver in på TS gård vet inte vad hunden är kapabel till.
 
Du upprepar detta med "mentalt bra" för att (antar jag) försöka insinuera nått om mig eller mina argument. Det känns som en konstig argumentation. Visst är det super om hunden är mentalt perfekt på det viset att den alltid kan sortera perfekt mellan riktiga hot, och icke-riktiga hot. men så ser inte verkligheten ut. Du kan absolut veta det om en specifik hund, men det är ett väldigt konstigt uttalande att göra generellt.


Du vet såklart lika väl som jag att det finns gott om brukshundar, även från bra linjer, som inte är mentalt perfekta såsom du beskriver. Och att det inte är nått man kan räkna med.

Det du skriver är i princip att "om det är en idealsituation, då finns det ingen risk".

Nej, jag skriver att om hunden (av bruksras) har bra nerver så kan den sortera, och då är oskyldiga inget hot. Det kommer hunden upptäcka långt innan den hunnit bita.
 
Jag svarade ju bara på det du skrev om det.


Fast poängen är ju att se hur hunden reagerar när hot närmar sig den. Och nej, det säger ju ingenting om hur hunden reagerar när folk går mot den.



Fast vi är ju flera som försöker säga att det finns hundar som är happy go Lucky fram tills någon faktiskt beter sig riktigt illa. Och i det läget kanske man absolut vill att hunden sköter det själv till stor del.

Hur hunden reagerar om hotet inte ger sig är vi nog ganska få som får testa. Oavsett ras man har.

Poängen är att du inte vet hur hunden kommer agera. Om du däremot har en renodlad vakthund vid din gård, som avlats enbart för det i några århundraden, då kan du med ganska stor sannolikhet veta hur den kommer agera.
 
Jo det är faktiskt en del av hundens vaktbeteende.
TS har aldrig sagt att hen behöver ha en hund som vaktar ända till anfall. Det är mycket få som behöver hela registret av vakt. Det behöver bara tjänstehundar.
Men den som kliver in på TS gård vet inte vad hunden är kapabel till.
Du upprepar ju bara det jag säger som om jag inte sagt det. Självklart är det EN DEL AV hundens vaktbeteende. Men det är inte hela vaktbeteendet. Har jag sagt nu säkert 15 gånger haha.
 
Nej, jag skriver att om hunden (av bruksras) har bra nerver så kan den sortera, och då är oskyldiga inget hot. Det kommer hunden upptäcka långt innan den hunnit bita.
Absolut, om hunden är perfekt och lever i en perfekt situation så kommer den agera helt rätt. Jag vet mycket väl att det finns gott om schäfrar, aussies och andra brukshundsraser (inkl min egna) som inte är perfekta på det viset. Vare sig det är pga genetiken eller uppfostran, eller upplevelser.
 
Poängen är att du inte vet hur hunden kommer agera. Om du däremot har en renodlad vakthund vid din gård, som avlats enbart för det i några århundraden, då kan du med ganska stor sannolikhet veta hur den kommer agera.

Vilken hund pratar vi om? Och vilken situation?

Ja? Och flera av oss har gett tips på raser som vaktar på ett sätt som passar svenska förhållanden helt okej.
 
Om du har en väl aktiverad mentalt bra brukshund så vet du med ganska stor sannolikhet hur den kommer agera också.
Inte i frågan av självständigt vaktarbete ute på en gård om du aldrig ens testat den för det. Vi pratar såklart heller inte bara om schäfrar nu, eller hur?

Men visst, du kan säkert veta ungefär hur den kommer agera. Med stor sannolikhet så kommer många brukshundar skälla, sen fly. Tex.
 
Absolut, om hunden är perfekt och lever i en perfekt situation så kommer den agera helt rätt. Jag vet mycket väl att det finns gott om schäfrar, aussies och andra brukshundsraser (inkl min egna) som inte är perfekta på det viset. Vare sig det är pga genetiken eller uppfostran, eller upplevelser.

Den behöver inte vara perfekt för det, långt därifrån. Den behöver bara ha förmågan att sortera riktiga hot från icke-hot, och det har de allra, allra flesta brukshundar som inte har någon rädsleproblematik tillsammans med skärpa.
 
Vilken hund pratar vi om? Och vilken situation?

Ja? Och flera av oss har gett tips på raser som vaktar på ett sätt som passar svenska förhållanden helt okej.
En slumpmässig brukshund av slumpmässig brukshundsras ute på din tomt om en inbrottstjuv ska springa fram till ditt hus, tex. För att ta nått exempel.
 
Du upprepar ju bara det jag säger som om jag inte sagt det. Självklart är det EN DEL AV hundens vaktbeteende. Men det är inte hela vaktbeteendet. Har jag sagt nu säkert 15 gånger haha.

Det beror helt på hund. Olika raser vaktar olika beroende på område eller typ av hund man behövt. Hur långt en hund går, eller hur snabbt den eskalerar beror helt på ras och typ.
 
Den behöver inte vara perfekt för det, långt därifrån. Den behöver bara ha förmågan att sortera riktiga hot från icke-hot, och det har de allra, allra flesta brukshundar som inte har någon rädsleproblematik tillsammans med skärpa.
Haha, okej. Vi kan ju hoppas så. Jag vet förstås att detta inte är fallet i verkligheten, och att du inte direkt kan frånskriva brukshundar rädsleproblematik eller överdrivet vaktbeteende. Eller att du kan vara säker på att du inte får nån sån problematik bara du väljer en viss uppfödare.
 
Inte i frågan av självständigt vaktarbete ute på en gård om du aldrig ens testat den för det. Vi pratar såklart heller inte bara om schäfrar nu, eller hur?

Men visst, du kan säkert veta ungefär hur den kommer agera. Med stor sannolikhet så kommer många brukshundar skälla, sen fly. Tex.

Ja, med stor sannolikhet, precis som du beskrev en "renodlad vakthund". Jag skulle säga att en kan vara ännu mer säker på hur en brukshund kommer agera, i så måtto att en kan veta att den inte kommer utgöra ett hot för oskyldiga, fastän den vaktar sin tomt (om den inte har rädslor/är otillgänglig). Det är det som är så bra med avelsutvärdering med avseende på mentalitet.
 
Det beror helt på hund. Olika raser vaktar olika beroende på område eller typ av hund man behövt. Hur långt en hund går, eller hur snabbt den eskalerar beror helt på ras och typ.
Beror det helt på hund om enbart larm+se läskig ut är en del av vaktbeteende eller hela vaktbeteendet? Nej.
 
Haha, okej. Vi kan ju hoppas så. Jag vet förstås att detta inte är fallet i verkligheten, och att du inte direkt kan frånskriva brukshundar rädsleproblematik eller överdrivet vaktbeteende. Eller att du kan vara säker på att du inte får nån sån problematik bara du väljer en viss uppfödare.

Rädsleproblematik ingår inte i "mentalt bra", förstås, vilket jag ju sagt hela tiden. Ingenstans har jag nämnt specifika uppfödare.
 
En slumpmässig brukshund av slumpmässig brukshundsras ute på din tomt om en inbrottstjuv ska springa fram till ditt hus, tex. För att ta nått exempel.

Fast man får väl läsa av den hund man har?

Jag förstår inte ens vad vi diskuterar :p

Du håller inte med om att många brukshundar har vakt i sig? Eller du tänker att många har det på ett okontrollerat farligt vis bara för att de ser en okänd på sin tomt?
 
Ja, med stor sannolikhet, precis som du beskrev en "renodlad vakthund". Jag skulle säga att en kan vara ännu mer säker på hur en brukshund kommer agera, i så måtto att en kan veta att den inte kommer utgöra ett hot för oskyldiga, fastän den vaktar sin tomt (om den inte har rädslor/är otillgänglig). Det är det som är så bra med avelsutvärdering med avseende på mentalitet.
Öh va? Vad är det ens du pratar om nu? Vi är så långt från ämnet att vi inte kan se det längre.

Visst, en random brukshund är antagligen inte lika stor risk för en "på riktigt" attackerande inkräktare. just eftersom den med relativt hyffsad sannolikhet kommer vika sig/fly.

Om jag nu skulle testa, på riktigt, med riktigt hot att pusha två slumpmässiga hundar, gissa om jag vore mer orolig för att en Aussie eller en Kuvasz skulle gå till allvar mot mig? Eller ens, en schäfer?
 
Fast man får väl läsa av den hund man har?

Jag förstår inte ens vad vi diskuterar :p

Du håller inte med om att många brukshundar har vakt i sig? Eller du tänker att många har det på ett okontrollerat farligt vis bara för att de ser en okänd på sin tomt?
Men gud vad du hittar på om mig haha. Jag har sagt flera gånger om att det är supervanligt att brukshundar har vakt i sig och du bara "du håller inte med om att många brukshundar har vakt i sig?". Herregud.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 855
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 745
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp