Bukefalos 28 år!

Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA RASER

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag är typ 172 & väger ca.60kg & jag rider b-ponny ibland :)
Har en egen welsh mountain & han är ju van att bära mig sedan 7år tillbaka,så för vår del går det bra. Men vi tävlar inte längre,både pga min ålder & min längd.

Tack för svaren på "Är jag för stor för denna fining?" :) Då behöver jag inte vara orolig.

Ja, det tycker jag du är.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

kl
Tänkte fråga er vad ni tycker om det här.
Försök att gissa min längd respektive ponnyns höjd.
edi2.jpg

edit.jpg
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

WELCH COB
jag är 172 cm, o väger 72 kilo.
jag har en islänning, men funderar ändå på att byta ras i framtiden..skulle en welch cob orka med mej?
vad tror ni om nån maxad connemara?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

kl
Tänkte fråga er vad ni tycker om det här.
Försök att gissa min längd respektive ponnyns höjd.
edi2.jpg

edit.jpg

Jag gissar på att ponnyn är 144 cm i mankhöjd och du 154 cm lång.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Jag gissar på att ponnyn är 144 cm i mankhöjd och du 154 cm lång.

Eller....Nu när jag stirrat noggrannare- kanske är ponnyn 137 och du 147?:confused:
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Haha, tyvärr var det ganska långt ifrån :p
Jag är 162 cm lång, och hästen 130 hög.
Lite därför jag undrar hur det ser ut rent proportionerligt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Alltså har någon sagt att du är för stor :eek: *svimmar*

Det är du VERKLIGEN inte!
 
Senast ändrad:
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Ja, det hade jag aldrig trott! Ta det som en komplimang- ni ser bra ut ihop tycker jag. Nu är jag ju ingen "hästvetare" men ändå.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

WELCH COB
jag är 172 cm, o väger 72 kilo.
jag har en islänning, men funderar ändå på att byta ras i framtiden..skulle en welch cob orka med mej?
vad tror ni om nån maxad connemara?

Tror inte att det är några problem. Om du har en islänning nu och det funkar bra så borde du inte ha så mycket att fundera på. En Welsh cob är ju generellt sett större än en islänning. Höjdmässigt, och med tanke på att de är en grov ras så lär de inte vara några problem.

En connemara är väl lite mer slimmad, men det är väl ändå en hyfsat kompakt ponny. Det finns ju en hel del större connemaras också. Även om det är en ponny så finns det ju en del uppfödare som siktar in sig på maxade och till och med över ponnymått. En kompis till mig har en connemara på dryga 150, rätt så grov. Detta är väl inte direkt normen, men om du vill ha en lite större så går det säkert att hitta.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Grejen är väl den att hon ju är travare, och många - jag däribland - anser ju att de inte bör/kan bära lika mycket som en ridhäst i samma storlek kan.
Så jag förstår ändå varför folk sagt till.

Men det är skönt att höra att ni som svarat här verkar tycka det ser OK ut, då behöver jag kanske inte ha dåligt samvete varje gång jag rider henne. :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

tack elina8 !!
jag har nu min islänning så länge hon orkar med, o sen får vi se..
oma jag inte tar o flyttar hem henne..då behöver hon sällskap, o då kanske en welsh cob skulle kunna vara rätt ras..jag får fundera vidare!
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Grejen är väl den att hon ju är travare, och många - jag däribland - anser ju att de inte bör/kan bära lika mycket som en ridhäst i samma storlek kan.

Då har du en källa till det påståendet förstås?
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

En källa på att många inte tycker att travare ska bära tunga ryttare?
Öh, nej, men du är varmt välkommen att fråga runt på forumet eller var som helst, så hittar du garanterat någon som är av den åsikten.

Annars skrev jag att jag/många andra anser, inte att jag/många andra har rapporter från 3000 högt aktade forskare.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Här hänger jag ut oss.

Jag är ca 164 han runt 133 men bär upp mig bra.
jag är lute lång men vi fungerar bra ihop och så.

Han är dock mycket grov och inte taniga som många C-ponnys är.

På denna bild sitter jag lite slarvigt då det var i slutet av ridpasset och man är så där lagomt stel i kroppen =)

Men vill inte ha skitkritik eftersom många anser att man skall rida storhäst.
Men köpte honom för att vi trivs ihop och jag tycker inte vi är ett så omaka par.
:love:
http://www.teamjobby.dinstudio.se/gallery_8.html
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Svårt att se på ett kort från den vinkeln.
Dina ben ser ganska långa ut på kortet, men tycker det skulle vara lättare att se från sidan hur det ser ut. Kortet visar ju inte riktigt ponnyns storlek.

Jag är 1.64 och inte den smalaste just nu och har precis sålt min d-ponny på 1.43 som är kraftig och viktbärande. Jag tyckte själv att jag var för tjock för henne och köpte istället ett kallblod på 1.55.
Även om ponnyn var den goaste som fanns så känner jag att den nya passar mej bättre storleksmässigt.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

om jag får läga migg i så e shetisar välldigt starka och tåliga. tycker att många förmänskligar sina hästar. dom flesta höstarna i dag har i stort set semester hela livet. men att hon ska rida shetisen e kqanske inte jätte smart i alla fall. men man ken ju ändå ha kul med dom =)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Får väl hänga ut mej jag med.
Jag är 1.64 och väger för mycket, men har börjat ta tag i det.

Hästen är ett kallblod på 1.55. Har bara haft henne i 3 veckor och vi rider långa skritturer i skogen.
Har precis sålt min d-ponny då jag gått upp sista halvåret och kände mej för stor för henne.

29286133.jpg
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Hej =) Jag undrar vad ni tycker om min längd/vikt i förhållande till mina ponnier. Jag är ca 162cm och väger 45kg. Jag rider en b-ponny på 123cm som jag har ridit in då han var 4, köpte han som ohanterad hingst och har gjort allt själv. Han är 25%shetl och 75% welsh. Jag rider honom ca 4ggr i veckan en gång i veckan av min lillasyster och lite då och då körs han. Jusste han är 5 år nu och idag fick jag veta av mamma att hon har köpt en dartmoor hingst som jag ska ha. Den är 4år och kring 120 hög. den kommer upp till mej i norra sverige på torsdag så det ska bli spännande, men nu vill jag veta vad ni tycker om att jag rider/ska rida dom. har för övrigt super balans. =)
ps. sorry att jag har lite svårt att hålla mej helt till ämnet men jag är så glas just nu! ds.
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Vi är ju ungefär lika långa, men du väger mkt mindre än mej. Men är det inte roligare med lite större ponnysar?
Menar inget illa, men tycker de låter väldigt små :)
 
Sv: Längd, vikt, för lång, för kort, för tung, för lätt... viktfrågor gällande ALLA R

Det roligaste jag vet är att utbilda ponnier och när jag är så kort är det ju bra. nu är det oxå så att mamma har köpt både den jag redan har och den nya för att dom var riktigt billiga. söker efter större oxå men dom är ju lite dyrare och man hittar inte lika många. =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
1 956
Senast: Atalantha
·
F
Träning Jag har nog bestämt mig nu. Att efter jul ska jag nog ta och hitta ett ardenner föl och satsa på. Vi alla blir ju äldre, så min...
2
Svar
22
· Visningar
4 275
Senast: neferra
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
83 451
Senast: Ängslig
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång och sen var det länge sen någon skrev något riktigt nytt i den. Men så fort den...
46 47 48
Svar
940
· Visningar
116 603
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp