Lär av andras misstag!

zesel

Trådstartare
Här kan vi dela med oss av våra mindre lyckade erfarenheter i hobbyodlarens vardag.

Dela med er av misstagen så behöver vi inte göra samma tokigheter!

Jag kan börja:
*Det är inte så smart att blanda fröer med olika groningstid i samma sålåda med fasta krukor. När en del växer så lådans tak trycks upp, och andra knappt grott blir det lite problematiskt :o ...

*Små plantor tar lite plats. Stora plantor tar stor plats. Små plantor blir stora plantor :o . Att jag ska glömma detta varje år! Jag kan inte hejda så-impulsen och petar ned alldeles för mycket på en gång...
 
Sv: Lär av andras misstag!

Jag är nog inte så bra på att så... Är alldeles för glömsk. Förra året inträffade följande som inte bör upprepas:

* Små plantor växer fint inne där man minns dom. Men ställ bara ut dom på baksidan en solig dag för att dom ska få lite sol, om du kommer ihåg att TA IN dom. :o


/Revo som kom ihåg plantorna efter 2 veckor...
 
Sv: Lär av andras misstag!

H
*Små plantor tar lite plats. Stora plantor tar stor plats. Små plantor blir stora plantor :o . Att jag ska glömma detta varje år! Jag kan inte hejda så-impulsen och petar ned alldeles för mycket på en gång...

Jag har insett att detta kan vara ett problem, men jag väljer att förtränga detta ett tag till. Än så länge är mina plantor små och söta. Vad jag sedan ska med sexton stycken stora tomatplantor till - eller snarare var de ska kunna härbärgeras i min lilla tvåa med liten vädringsbalkong - det har jag ingen aning om. Kanske de kan bli uppskattade presenter?
 
Sv: Lär av andras misstag!

Jag har en balkong som tål både en och tre tomatplantor. Jag saknar bara tiden och orken till att driva de från frö. Jag raidar nog plantagen om nån månad på jakt efter plantor istället.

På min förra lite mindre balkong så hade jag minitomater avsedda för ampel nedplanterade i blomlådor, och de mådde toppen där de stod bland gräslök och timjan och en och annan julkaktus. (Men de gula tomaterna var faktiskt rent ut sagt äckliga.)
 
Sv: Lär av andras misstag!

Om du har en vindruva i växthuset, stäng inte igen växthuset på höstkanten, det blir väldigt fuktigt och vindruvan möglar bort. :angel:

Känn på jorden innan du vattnar, annars kan man lätt dränka växterna i sina försök att få dem att växa.

Pelagonerna blir inte färre bara för att man ta sticklingar på dem, de blir flera! :crazy:

Ge inte bort plantor till andra växtintresserad om du har ont om plats, för det har garanterat de oxå och du får minst lika många plantor tillbaka. ;)
Bäst är sådan som Ullo som inte har drivit upp något själv! :idea:
 
Sv: Lär av andras misstag!

Jag tar bara emot plantor från sådana som tål höra om dödsfall hos sina telningar. Helst då så coola och frånvarande givare att de aldrig kommer att sätta en endaste liten fossing på mitt område för inspektion vid ett senare tillfälle. Plantagen och blomsterlandet är suveräna på det sättet. Skulle något från ena stället dö mycket snart så smiter man över till de andra och eftershoppar för att fylla hålen. :cool:


EDIT: Men till mitt försvar måste jag säga att mitt senaste stöldgods lever och frodas. Ett litet skott som jag knödde ner i en gigantisk kruka tillsammans med en svärdslilja/iris som ständigt står fuktig, vilket faktiskt är ett smärre mirakel i mitt hem. (Den kräver nog mycket mindre vatten än alla andra växter jag omger mig med, men får samma rejäla slev lika sällan.)
 
Senast ändrad:
Sv: Lär av andras misstag!

Om du ska så flera olika blomsorter i samma blomlåda, ta då inte såna som brer ut sig så mycket :angel: Sådde 4 sorter, bara två kom upp. Den ena var så platskrävande att de andra två sorterna varken hade plats eller näring nog att ta sig igenom :crazy: Lådorna var liksom redan fulla :angel:

Just ja, när du sår tomater, räkna då med att väldigt många gror :angel: Prosit hade räknat med att hälften skulle gro, o stod till slut med över 30 plantor. JÄKLIGT trångt på min balkong för två somrar sedan :angel:
 
Sv: Lär av andras misstag!

om du är bra på "uterosor" men fruktansvärt jättedålig på "innerosor" låt bli att köpa innerosor! åtminstone om du inte har möjlighet att plantera ut dom inom en vecka (det är så lång tid det tar innan jag har dö på dom)
 
Sv: Lär av andras misstag!

Blev det fina blommor Luff? :)

Härligt, vad alla har gjort bra misstag och delar med sig :bow:

Jag kom på en "smart" sak till jag gjort: Läs noga hur gödningen ska spädas, särskilt om du köper en ny obekant sort. Annars kan resultatet bli massdöd i blomlådan av övergödning...
 
Sv: Lär av andras misstag!

Min svägerska vågar jag knappt ta emot några växter av, hon kommer och kollar nästan varje dag. :crazy: Fast till hennes försvar så brukar hon även vattna restän av mina växter oxå och hon är himla rolig att prata med och dessutom drar hon fram en hel del lite udda sorter! Sen är hon mitt uppslagsverk när det gäller trädgård oxå! :D
 
Sv: Lär av andras misstag!

Jättefina, bina var helt galna, buketterna var gigantiska.
Min dåvarande svärfar frågande lite snällt om jag inte tyckte om broccoli - jag fattade inget, förrräns några veckor senare då det aldrig tycktes bli några broccolibuketter av fröställningarna.
 
Sv: Lär av andras misstag!

Om du odlar Broccoli - låt dom inte blomma.
//Luff anno 1995


Om du odlar rädisor, så inte alla på en gång, bättre att kunna skörda lite då och då och ffa låt dem inte komma så långt att de blommar...

Härlig smak det blir på dem....:crazy:
 
Sv: Lär av andras misstag!

Detta är inte mitt misstag, men jag tycker att det var så komiskt att jag ändå måste dela med mig av det.

Min sambos kompis hade köpt ett nybyggt hus och skulle färdigställa trädgården genom att plantera en häck vid tomtgränsen. När häcken hade planterats så tänkte han lägga ut täckbark för att förhindra ogräs och dylikt. Därför ringer han till ett företag som säljer täckbark och gör en beställning. Han upptäcker till sin glädje att företaget kör ut barken gratis. De skulle komma under morgondagen och dumpa täckbarken på tomten.

Nu vet ni säkert att en kubikmeter täckbark är väldigt mycket täckbark. Det visste inte sambons kompis. Ni vet säkert också att tio kubikmeter täckbark är jäkligt mycket täckbark. Det visste inte sambons kompis. Ni förstår säkert också att tio kubikmeter täckbark ger en enorm hög av täckbark på en trädgårdstomt. Precis denna syn mötte sambons kompis och hans fru när de kom hem från jobbet och upptäckte att täckbarken hade anlänt! :rofl:

Lärdomen är alltså att man inte ska köpa för mycket täckbark och också ta reda på hur mycket man faktiskt beställer. :D
 
Sv: Lär av andras misstag!

:rofl: Det låter nästan som min mamma, hon köpte sand till min sandlåda när jag var liten, det var ju en stor sandlåda och de hade även beställt grus till gårdsplanen i samma veva så hon tyckte oxå att 10 kubikmeter lät som en bra idé, skulle det bli något över kunde de ju sanda trappen med det på vintern... :angel: Det fanns så det räckte att sanda trappen de tio år vi bodde där! Som tur var bodde vi på en avstyckad bodgård så vi hade en rejäl gårdsplan så sandhögen störde inte så mycket! :D
 
Sv: Lär av andras misstag!

Jag börjar ana ett stort misstag här hemma hos mig :crazy:

Har sått 4 sorters tomater och det är INTE 1 av varje :angel:

Det största misstaget är nog att jag själv inte kan äta tomater :o:p
och sambon, dottern & övriga familjen kommer nog att få äta ihjäl sig om alla plantor överlever :eek:




Är nog tur att jag har lovat bort ett par plantor.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 566
Senast: LaMagia
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: MiniLi
·
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 516
Senast: bollen__
·
Fritid Jag la vantarna på några gamla symaskiner för ett tag sedan, i någon slags vilseledd förhoppning om att jag skulle kanske möjligen på...
83 84 85
Svar
1 689
· Visningar
100 206
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp