Bukefalos 28 år!

Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Fia79

Trådstartare
Eftersom det är lite mer speciellt vad gäller hur skänkeln ligger an mot hästen på islandshäst så lägger jag tråden här.

Jag behöver lite hjälp från er kloka.
Just nu rider jag in en utav mina unghästar och känner att jag inte riktigt får grepp om detta med hur jag på bästa sätt lär in hjälperna för skänkeln=framåt och skänkeln=flytta

Hur ska jag tänka för att få en känslig häst som reagerar lätt och direkt för skänkeln och hur ska hästen förstå om det gäller framåt eller i sidled(skänkelvikning/framdelsvändning)?

Jag vill kunna använda underbenet och inte hälen.

Känner att jag har fastnat lite i hur jag ska lära in det utan att tjata och utan att få en seg skänkeldöv häst.

Har lite problem med detta även i den vanliga ridningen utav vuxna hästar tar tacksamt emot tips även där hur jag ska tänka.

Har en äldre häst som inte lyssnar för skänkeln och vet inte riktigt hur jag ska komma vidare där.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Varför skulle skänkelläget och inlärning vara annorlunda???
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Förutom att rida för en instruktör, vilket troligen skulle ge mer hjälp än vi kan göra;) så skulle jag föreslå att ni tränar in sidoförflyttning från marken först. Tillsammans med ett tydligt röstkommando, tex SIDA, det är då lättare för hästen att koppla vad man vill med sina skänklar.

Från egen erfarenhet, och inte menat elakt, så blir det oftare förvirring med skänklar om ryttaren är otydlig med dem och inte har tänkt igenom innan vad man vill uppnå med helheten.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Varför skulle skänkelläget och inlärning vara annorlunda???

Instämmer i frågan.
Dessutom: varför vill man att skänkel ska vara framåt? Jag vill att sitsen ska betyda framåt. Jag vill kunna - vid behov - använda skänkel"bumpande" för att öka bakbensaktiviteten = samling och extra energi bakifrån men inte som hastighetsökning.
oavsett vilken ras det råkar vara på hästen.

Det speciella med islänningar är att det är fler gångarter att blanda samman. Men jag vill inte använda skänkelläge eller liknande för att markera det.
Jag använder olika vinkling i bäckenet för att avgöra om det ska bli tölt eller trav, och använder bäckenets läge tillsammans med en knuff med skinkan för att be om (rätt) galopp. Inte skänklar här eller där. Och för mig spelar det ingen roll vilken ras det är på hästen.

Jag vill å andra sidan inte använda skänkeln för sidoförande hjälp heller utan bäckenets position (var min tyngdpunkt ligger och var punkttrycket är tydligare). Skänkel för sidförande är väldigt grovt men visst, används för att hästen ska förstå att det är flytta sida den ska.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Vad använder du för hjälper ifrån marken? vid ex longering.
Tänk på att när du sitter upp på en oinriden häst kan den inga skänkel el. tygel hjälper, så då får man koppla ihop det som man gjort ifrån marken. Om du ex. smackar för att hästen ska gå fram på marken, så gör du det på ryggen också och "lägger till" skänkeln. Är också bra att använda sig utav en medhjälpare från marken som kan förstärka hjälpen ytterliggare, så att det blir klart och tydligt för hästen.

Viktigt är att man har en plan, och gör samma sak varje gång och har en röd tråd i utbildningen. Man måste vara tydlig och konsekvent.

När du lär hästen flytta för skänkeln så börja ifrån marken. Använd dig gärna utav ett spö när hästen ska flytta sig. När du sedan sitter upp så lägger du på skänkeln, vill hästen går framåt så bromsar du helt enkelt och förstärk med spöt (som hästen redan förstår ifrån marken). Även här kan det vara bra med en medhjälpare ifrån marken som kan förstärka hjälperna så att det blir så tydligt som möjligt för hästen. När den sedan flyttar sig är det viktigt att man ger eftergift på en gång och i rätt ögonblick.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Tack för era svar.

Islandshästar är mindre så vi använde inte hälen när vi driver framåt utan lår och övre delen av underbenet väl?
Därför tråden skulle ligga här.

Har fler frågor.

Hur ska hästen förstå skillnaden mellan framåtdrivande hjälper och "flyttande" hjälper?

och framförallt HUR lär man in det?

Jag har tränat från marken genom att trycka med stiglädret emot sadeln/hästen och förstärkt med spöet vid framdelsvändning men vad ska man ha för "tecken" när hästen ska gå framåt?
Jag funderade på om man då tycker med båda skänklarna som vid igångsättning trav/tölt men det går ju inte att träna från marken?

Jag smackar när hästen ska öka farten om hästen går för långsamt men vad använder man egentligen för kommando om hästen behöver öka vilken gångart det än handlar om?

en av mina äldre hästar var skänkeldöv när jag köpte honom(gått som lektionshäst) och med honom har jag fått börja om, men vill göra rätt och göra honom känslig igen.
Men när man ber honom öka farten (speciellt i skritt) så går han framåt men sen dör han igen efter 5meter, så driver man fram-dör-driver-dör så håller det på, vad göra?

Känner mig som en nybörjare men upptäckte att detta område har jag helt lyckats fuska bort på något sätt.
Men grunden är ju det allra viktigaste.

Jag vill lära mig vilka kommandon jag ska använda för varje moment, så att jag kan vara bestämd och konsekvent mot hästarna.

-flytta för skänkel(trycker man då med vaden emot hästen tills den flyttar?, funkar när man står still som i en framdelsvändning men hur ska hästen förstå vad man menar om man ska göra en skänkelvikning?)
-öka farten(kvittar vilken gångart)

målet är att göra hästarna känsligare, att till en början måste man väl vara extra tydlig på en unghäst/skänkeldöv och att man sedan gör hjälpen finare och finare(trycker lösare?)

Men hur ska man rida med bäckenet som någon skrev hur känner de något genom sadeln?


Vi ska träna för instruktör men tills dess behöver jag lite råd.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Tack för boktips.
Jag har båda böckerna hemma men tycker att de talar emot varandra?!

Reynir menar på att drivande sitsen är när man lutar sig bakåt
Atli menar på att drivande sitsen är när man lutar sig framåt(som när man själv ska gå/springa iväg så det tycker jag låter vettigast).

Vad stämmer?

Jag tycker att det är svårt att läsa vad olika instruktörer skriver eftersom de talar emot varandra ofta.
Det står dessutom inte mycket om skänkelhjälper, tycker allt är så luddigt jag behöver ett enkelt och rakt svar preics så som jag vill ge hästen inte försöka prova mig fram längre det förvirrar dem bara.

Jag förstår ATT man ska få hästen att gå framåt men inte HUR exakt.
och framförallt lära in det på en grön häst.

Mitt mål är att jag vill ha känsliga hästar som är uppmärksamma och lyssnar på små hjälper från mig.
Jag vill att de ska tänka framåt och gå av egen maskin där jag bara behöver påminna/säga till om det är något jag vill tex att de ska öka.
Sen ska de ju gå kvar i samma fart tills man ber om något annat.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Jag använder inte hälen när jag rider större hästar heller :crazy: rider
På precis samma sätt, med exakt samma hjälper.

Ang instruktörers sätt att lära ut, så får man ta till sig det man själ tycker är vettigt och bra och strunta i resten. Alla har olika sätt och olika tankegångar.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Varför använda hälen när man har både över och under skänkel som står till buds, ovanskänkel från säte ner till knä samt underskänkel från knä ner till vad.
Betydligt effektivare än att rida med ponny skänkel.

Andra hjälper är ditt säte, och röst. Sätet är nog den mest viktiga hjälp vi har, men används tyvärr på tok för lite.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Tack för boktips.
Jag har båda böckerna hemma men tycker att de talar emot varandra?!

Reynir menar på att drivande sitsen är när man lutar sig bakåt
Atli menar på att drivande sitsen är när man lutar sig framåt(som när man själv ska gå/springa iväg så det tycker jag låter vettigast).

Vad stämmer?

Jag tycker att båda har rätt:D
Genom att ha en bakåtlutande sits, skjuver du fram ditt bäcken och därmed skjuver du fram hästen.

Genom att själv sitta med kroppsvikten framåt, stimulerar du hästen att vilja trampa in under tyngdpunkten och därmed "rinna iväg" framåt...

Det intressanta är att hästarna som regel förstår bäckenhjälper för att gå framåt, tillsammans med smackningar.
Vad gäller sidförande: lär hästen att gå undan för tryck från marken. Fortsätt sedan med samma pedagogik från ryggen: gå undan för tryck.

Jag tycker personligen om att utnyttja det faktum att hästen försöker gå in under tyngdpunkten för att balansera upp ekipaget även för sidoförflyttningar. Om du sitter med tyngdpunkten till höger om hästen, vill hästen gå till höger för att återfinna balansen.

En fördel vid inridning av ponnyer (och islandshästar) är att man som vuxen ryttare har ganska lätt för att påverka balanspunkten vilket man kan utnyttja exempelvis för inlärning av båda galopperna...

Usch, svårt att förklara i ord vad man egentligen gör. Men hästarna känner mycket väl skillnaden mellan att man sitter i skritt och "öppnar bäckenet" genom att slappna av i höfterna samtidigt som man möjligen utåtroterar lätt i höftlederna (trav för mina hästar) jämfört med när man vinklar in bäckenet under sig utan att rotera ut höfterna (tölt för mina islandshästar).

När jag rider i trav och vill samla hästen, kan jag också utnyttja invinkling av mitt bäcken pulsliknande vilket fungerar. Fråga mig inte hur men hästarna verkar fatta skillnaden av sig själva.

För sidförande kan jag ibland "tvinga" hästen att göra som jag vill för att visa att det är meningen att de ska flytta bakdelen. Om jag till exempel vill ha hästen att flytta baken åt höger, kan jag börja i skritt eller stillastående. Lägga vänster skänkel långt bak (handlar mest om vad som händer med mitt bäcken men i början blir det grovt och flaxigt), och vara noga med att sänka och föra bak vänster axel. Smacka så hästen flyttar sig. Kan använda överkroppen som hävstång tills hästen flyttar baken. Fast hästen kan som sagt momentet från marken först.
Det brukar inte ta så lång tid för hästen att förstå så att man kan minska hjälpen kraftigt.
Använd tyglarna för att hindra hästen från att "rinna iväg".

Så fort hästen gör det du vill, fullständig eftergift, stå och vila och fundera på saken.

Men som sagt, i mitt perspektiv handlar det inte så mycket om skänklar som om min sits och position på hästens rygg. Vilket av mina sittben som det är mest tryck i, hur jag vrider överkroppen, hur jag roterar bäckenet, åt vilket håll jag roterar mina höfter.
 
Sv: Lära in skänkelhjälperna på unghäst(islandshäst)

Exempel: rida fram flytta fram vikten och luta dig fram något, lägg till överskänkel om hästen inte förstår, smacka. Det här ska du jobba med på marken först, luta fram överlivet och gå fram, smacka..... När du stannar, räta upp överlivet och stanna. Du gör samma på hästen sedan. Ju mer hästen förstår detso mindre hjälpverkan.

Rygga, luta fram överlivet, evt smacka och släpp inte fram hästen med tygeln. Så fort den flyttar ett ben bakåt, ge eftergift och fortsätt det antal steg du bestämt, rid fram genom att luta överlivet framåt och fri tygel.

Flytta bakdel, flytta ditt ena bäcken bakåt, överskänkel o resten av benet förtydligar hjälpen eftersom rörelsen följs av hela kroppen. Andra sidans bäcken flyttas då lite fram och det benet öppnar vägen utåt så hästen då finner den vägen ut, dvs flytta bakdelen/bakbenet åt rätt håll. Kan evt förtydligas med spö i början. Och så vidare använder vi kroppen för att "mota" och "öppna" vägar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 473
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 511
Senast: Ramona
·
Anläggning Jag har försökt läsa regler och riktlinjer för byggnation av stall men får inte riktigt grepp om det. Framför allt gäller det brandskydd...
Svar
8
· Visningar
1 552
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp