Bukefalos 28 år!

"Lära om" bredåkare?

Sv: "Lära om" bredåkare?

En av våra hästar blev bredåkare efter att ha åkt till en tävling med en chaufför som körde som en galning. Då åkte hon trångt (med annan häst dvs) vilket hon gjort många gånger förr, men fick tydligen panik när hon inte kunde bredda sig när det gick fort i kurvorna. Sen dess har vi fått träna, träna, träna... Hon kastade sig på mellanväggen och "galopperade" mot ytterväggen så fort vi ens stängde luckan, om hon inte kunde bredda sig bak.
Vi har åkt med henne i transporten (ja, på småvägar runt stallet då) och distraherat henne med havrespann så fort hon försökt slänga sig, innan paniken satt in. Till sist har det gått bra, men vi är väldigt noga att köra sakta, starta, stanna och svänga lugnt osv
Åker hon ensam åker hon alltid brett, men med sällskap funkar det att åka smalt också. Men det tog nog ett år av träning och krypkörning innan hon var botad...
 

Liknande trådar

S
Träning Jag har en D-ponny som jag har haft sen 1 september. Det är en tävlingsponny som har tävlat rätt mkt och han är alltså van att åka...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Nagenau
·
Träning Igår var min värsta dag som hästägare!. Skulle köra upp min + en unghäst dit där jag ska bo. Min häst har aldrig tyckt att åka transport...
2
Svar
22
· Visningar
2 443
Senast: fia-lisa
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 638
Senast: ghost
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
1 972
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp