Bukefalos 28 år!

"Lära om" bredåkare?

polly p

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av bredåkande hästar? Har det gått att lära om eller vänja dom vid att åka smalt? Min hbl fjolla står med bakbenen över hela trailerns bredd, har alltså långbom.
Blev så efter ett litet trauma, körde smalt, hon hade en sko som satt lite, lite sämre och lyckas trampa av sig den inne i trsp. Fick nog panik iom det gjorde ont och så. Efter det har jag kört brett för när jag hade det smalt så la hon sig mot mellanväggen och galopperade eller något.. Resulterade iallafall i både balltramp och uppskavd höftknöl dom gånger jag försökt.

Vill ju så gärna kunna köra båda våra hästar. Tänkt låna en extrabred och prova men vet inte, nu när hon liksom är van att kunna bredda isär bak så mycket som hon gör..?
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Vi har extrabrett och haft bredåkare som åkt "vanligt" i dem för de har på något sätt nöjt sig.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Jag tycker det är viktigt att respektera hästar som tycker det är obehagligt att åka transport och därför kräver vissa särskilda förutsättningar (åka brett etc).

Visst kan man prova att låta dem åka trångt, men då tycker jag absolut att man ska ha kamera i släpet för att se hur hästen reagerar innan det händer något allvarligt.

Att låta en bredåkare åka med andra hästar i släp kan bli väldigt kaotiskt. Har haft en stallkompis vars häst satte sig i släpet i ren panik över att stå trångt, vilket innebar att den andra hästen gick över bommen och fastnade framför. Innan de sågat isär den transporten och fått ut hästarna var det allt annat än roligt, den som satte sig kom dessutom under bakbommen och fastnade där.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Min tant som visserligen inte är en extrem bredåkare men som helst åker brett (eller brukar räcka med 2/3 bom för att hon ska vara nöjd) har stått jättebra i ett Fautras Promax med vanliga bommar och mellanvägg. Dock så klarar hon av att åka smalt också utan att hon får panik men får svårt med balansen och sparkar och har sig betydligt mer om hon inte kan stå lite bredare bak. Enda sättet att ta reda på om det fungerar är att prova men skulle absolut köra med kamera i såna fall.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Jag tycker det är viktigt att respektera hästar som tycker det är obehagligt att åka transport och därför kräver vissa särskilda förutsättningar (åka brett etc).

Visst kan man prova att låta dem åka trångt, men då tycker jag absolut att man ska ha kamera i släpet för att se hur hästen reagerar innan det händer något allvarligt.

Att låta en bredåkare åka med andra hästar i släp kan bli väldigt kaotiskt. Har haft en stallkompis vars häst satte sig i släpet i ren panik över att stå trångt, vilket innebar att den andra hästen gick över bommen och fastnade framför. Innan de sågat isär den transporten och fått ut hästarna var det allt annat än roligt, den som satte sig kom dessutom under bakbommen och fastnade där.


Jag tror att man kan lära om en bredåkare, det tar nog tid men går säkert.

MEN -detta är en aspekt som är väldigt viktig att tänka på -risken finns att man skrämmer den andra hästen om häst 1 börjar konstra, och då står man med två bredåkare som kanske inte går in alls....
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

antar att man kan lära om vissa hästar, har man ett extra brett släp + en sån mellanvägg med plast nedtill/ halv mellanvägg. så hästen fortfarande kan stå bredare med benen även om spiltan är smalare.
sen hade jag nog försökt gå från en hel bom bak till en 2/3 bom bak till en vanlig.
och sen köra så ofta som möjligt helt enkelt och dra ut på tiden så man inte gör omskolningen till smal spilta på en vecka..
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Min erfarenhet, med flera bredåkare. Är att bara acceptera fakta och göra det så bra som möjligt för hästarna. Mina har klarat av smala transporter med mjuk mellanvägg.
Med hård vägg, lade dom sig ner.
Lycka till!
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Jag hade en ponny som ensam i släpet la sig mot mellanväggen om vi inte körde brett men med kompis i släpet stod helt still :)
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Får nog göra slag i saken och prova lite försiktigt igen..
Hon står verkligen med ett bakben i varje hörn så brett isär hon kan så frågan är om hon någonsin litar på att kunna stå smalt?

Har ju mjuk vägg idag men det hjälper inte för stången kommer ju i vägen..
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Jag har en teori. Har en häst som alltid velat åka brett. Hon låter o lever om en del i transporten. Jag har under åren kört henne i många olika släp och med många olika bilar. Lastbil står hon smalt i utan problem, som så många andra hästar.

En dag drog jag henne i en annan bil, men med ett släp hon åka flera gånger tidigare. Hon stod helt still och inte särskilt brett hela vägen. Bilen ifråga var rätt ordentligt stark och släpet låg jävligt stabilt o stilla bakom.
Kan det vara något som gör skillnad för bredåkare? Ju stabilare släpet ligger bakom bilen, desto lättare måste det vara för hästen att hålla balansen? Många bredåkare åker mkt bättre i lastbil, trots att de inte kan stå brett.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Mina bredåkare har utan att knota åkt "smalt" i extrabreda transporter. T ex hade en kompis ett extrastort (på alla ledder) Ifor Williams som gick utmärkt åka 'smalt' i trots att de i tvåhästars av 'vanlig' bredd inte accepterade åka smalt.

Min äldre welshherre ville prompt åka smalt förr, sen fick han balansproblem, och det började bli en massa liv i kurvor osv - så jag provade sätta i väggen igen, och trodde eg inte det skulle fungera. Stod som ett ljus och åker sen den dagen smalt.

När jag skriver bredåkare har de velat åka helt utan mellanvägg btw. INGEN av dem har gillat mjuk mellanvägg dock, knasigt nog.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Förarens körsätt inverkar väldigt mkt på hästen. Ta en åktur på en kurvig o backig väg på alla 4 o förundras att de överhuvudtaget går in igen. Sätt armar o ben smalt o sen brett.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Om jag vore du skulle jag välja en bred transport med ställbara bakbommar.
Så du kan vänja hästen att sakta men säkert åka smalare och smalare.
Känns taskigt att gå från helbom till smalt.
Annars tycker jag att mjuk mellanvägg oftast fungerar bra för de kan ju bredda mer än med en hård mellanvägg då.

Eller så får du göra som jag, ha en liten och en stor häst ;)
Min stora behöver åka brett (jag vågar inte prova att låta henne åka smalt) men min transport är stor och min islänning så liten att han får utan problem plats på andra sidan. Men jag har 3/4 bom bak.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Ja det är ju sant men kan tyvärr inte råda över min smala kurviga backiga grusväg;).
Annars är det bara att acceptera fakta men jag är jättenervös för att prova iom. hon också haft andra skador så¨får inget händ..äh, det lät ju dumt..det hade det inte fått i vilket fall:)..
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Jag tycker det är viktigt att respektera hästar som tycker det är obehagligt att åka transport och därför kräver vissa särskilda förutsättningar (åka brett etc).

Visst kan man prova att låta dem åka trångt, men då tycker jag absolut att man ska ha kamera i släpet för att se hur hästen reagerar innan det händer något allvarligt.

Att låta en bredåkare åka med andra hästar i släp kan bli väldigt kaotiskt. Har haft en stallkompis vars häst satte sig i släpet i ren panik över att stå trångt, vilket innebar att den andra hästen gick över bommen och fastnade framför. Innan de sågat isär den transporten och fått ut hästarna var det allt annat än roligt, den som satte sig kom dessutom under bakbommen och fastnade där.

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Ja självklart. Jag åkte själv (på två ben) hästsläp för en massa år sedan. Jag kunde inte hålla balansen.
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Vilket jag såklart också har gjort i flera års tid. Hon är sex och jag har haft henne sedan hon var 6 månader. Men frågan gällde ju mer OM det fanns någon som haft erfarenheter där det gått att vänja dom vid att åka smalt på sikt, med tex bredare trsp och kanske ev kameraövervakning. Jag säger inte att det "måste" fungera men det hade underlättat familjens hästliv väsentligt:)!

Provar jag och märker/ser oro tar jag inga risker, då får jag lasta ur och knata hem..
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Det kan ju funka med en halvmjuk mellanvägg... Men om din häst, vad jag förstår, står på hela ytan kan det bli svårt, det funkar ju helt klart att köra lite pö om pö...

Men risken finns ju att den börjar galoppera i transporten för att den inte kan hålla balansen...

Sen är ju körsättet väldigt viktigt... Man kan få även den säkraste hästen att vilja bryta sig ut =P =)
 
Sv: "Lära om" bredåkare?

Jag har mellanvägg och långbom.
Hon är ju stencool på ett sätt för idag fick jag punka och hade pajjat broms trumman.
Lika snällt traska hon på efter gubben varit och bytt däck och fixat och åkte snällt så ibland är dom otroliga. Måste brötat smällt och levt ordentligt..
 

Liknande trådar

S
Träning Jag har en D-ponny som jag har haft sen 1 september. Det är en tävlingsponny som har tävlat rätt mkt och han är alltså van att åka...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Nagenau
·
Träning Igår var min värsta dag som hästägare!. Skulle köra upp min + en unghäst dit där jag ska bo. Min häst har aldrig tyckt att åka transport...
2
Svar
22
· Visningar
2 443
Senast: fia-lisa
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
9 645
Senast: ghost
·
L
Träning Ja, jag tror verkligen inte att det är långt kvar till psyket för mig nu :crazy: det är sånna här tillfällen jag önskar att jag hade...
Svar
17
· Visningar
1 972
Senast: lill_flesky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp