Bukefalos 28 år!

Lära sig att spela gitarr på egen hand!

M

Mystik

:bump:Funderar på att köpa en gitarr och lära mig spela på egen hand.Någon som har gjort det? Lätt? Svårt?

Vad ska man ha för gitarr? Vart hittar man en för vettigt pris?

Om det är någon som funderar på att börja lära sig att spela gitarr för gärna skriva så vi kan utbyta funderingar och tips med varandra.:banana:
 
Sv: Lära sig att spela gitarr på egen hand!

När jag lärde mig spela för en herrans massa år sedan började jag på egen hand, det funkade bra ända tills jag började ta lektioner, då insåg jag hur fel jag hade lärt mig och att det jag hade lärt mig själv var extremt oergonomiskt och skulle i längden leda till mina händers död, man blir stel i lederna och fel ställningar och positioner för fingrar och handleder kan leda till allvarliga skador som gör att man aldrig mer kan spela.

Jag hade extremt stor nytta av detta när jag sedan började jobba med min musik på heltid. (Har även gått andra musikutbildningar förutom mina först grundläggande gitarrlektioner ;) )

Men, jag rekommenderar dig att som med körkort, ta några grundlektioner för att få grunderna, sedan kan du utforska ackord och annat själv.

Ett tips är att inte köpa en allt för billig gitarr, de billiga gitarrerna har ofta svårspelade halsar och det är verkligen flaskhalsar när det kommer till effektivetet, de enklaste halsarna har såkallad D-profil på slipningen på halsen, vilket underlättar. Jag ska också tillägga att det är enklare (För att halsen är tunnare och mindre och strängarna tunnare och mjukare) lära sig spela elgitarr först. 0.009 eller 0.010 strängar är lagom att börja med när det gäller elgitarr.

Om det MÅSTE vara en akustisk gitarr så börja med en vanlig nylonsträngad, de har också mjuka strängar, men paradoxalt nog (För de brukar oftast associeras med nybörjare) väldigt feta och svårspelade halsar. Yamaha gör bra billiga modeller för mellan 1.5 och 2 tusen. Det är värt att investera en extra femhundring från de billigaste modellerna för att få en mer lättspelad gitarr. Kolla t.ex. musikbörsen som ofta får köpa in stora lager och säljer billigt.

Lycka till!
 
Sv: Lära sig att spela gitarr på egen hand!

Okej ska kolla upp vad det finns för kurser för gitarr här där jag bor dock så tror jag att det är svårt att hitta en gitarrkurs här.
 
Sv: Lära sig att spela gitarr på egen hand!

Behöver inte nödvändigtvis vara en kurs där du bor, kolla t.ex. youtube, där finns bra material också, men var kritisk, långt ifrån allt är bra. Se hur de spelar, hur de håller fingrar och händer, armar osv. Härma.

Men som sagt, var kritisk.
 
Sv: Lära sig att spela gitarr på egen hand!

Smart att kolla hur andra spelar. Det har jag inte tänkt på själv.

Nu är bara frågan vart man får tag i en relativt billig gitarr.
 
Sv: Lära sig att spela gitarr på egen hand!

Kolla musikbörsen, jam eller någon annan större instrumentbutik.

Yamaha har bra billiga gitarrer.

Musikborsen.se
Jam.se
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 812
Senast: vilde
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 907
Senast: starcraft
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
23
· Visningar
1 438
Senast: Bison
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 900
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp