Bukefalos 28 år!

Lära unghäst vara ensam i hagen

skuggi

Trådstartare
Har sökt men jag hittar inte svar på min fråga.. :o

Jag har köpt en treårig islandskorsning för ca en månad sedan.
Han är uppväxt på lösdrift och i stor flock med blandade åldrar, har bott på samma ställe hela tiden. Är bara grundhanterad, riden på ett par gånger för typ ett halvår sedan.

När vi var där och tittade på honom hade vi ut honom ensam på ridbanan och det var inga problem, han är lätt att leda och följer gärna. Det gick bra att lämna honom ensam i boxen, fast då var det nog någon annan häst kvar i stallet också. I transporten hem stod han själv, inga problem.

Just nu har vi två ridhästar hemma, men vi håller på att sälja den ena.

Det jag nu funderar på är hur jag bäst tränar honom att vara ensam i hagen?

Är det för tidigt att börja? Med tanke på att han kom för en månad sedan.
Ska man börja med att ta ut honom själv eller är det bättre att gå ut med de andra?
Ger det någon träning att man tar ut den ena hästen och lämnar den andra kvar?

Vi har testat att ta ut båda hästarna och då vart han ju rätt upprörd och gick tillslut genom stängslet :crazy: Det var visserligen mörkt ute, dumt att börja träna i mörker så det ska vi inte göra mer.

Är det bättre att binda honom i lösdriften?
Är det bättre att stänga in honom lös i lösdriften?

Tja, hur har ni gjort?
 
Sv: Lära unghäst vara ensam i hagen

antar att det är elstängsel ni har?? stannar någon och pratar med honom när ni tar ut de andra??? får han något att tugga på när ni tar ut de andra...berätta gärna lite mer om hur ni går till väga!!!
 
Sv: Lära unghäst vara ensam i hagen

Mitt islandssto fick börja lära sig vara ensam i hagen i 3-årsåldern. Men som du säger kanske du ska vänta någon månad till tills hästen verkligen är "hemma" hos er.

Först fick hon vänja sig att vara själv i stallet, i sin box. När det gick bra fick hon vänja sig att vara själv i en något mindre del av hagen där det fanns både trästaket och eltråd. Hon fick lite hö som "tröst" när de andra hästarna gick in. Visst sprang hon och skrek lite första gångerna, men ganska snart gick det finfint. Då fick hon gå själv i hela den vanliga hagen.

Om jag vore du skulle jag prova mig fram lite. Första gången tog ni in båda hästarna och han sprängde staketet. Jag skulle då prova att nästa gång istället ta honom från de andra i stallet ut i hagen och släppa honom själv. Ge honom hö eller lite kraftfoder som tröst och stanna med honom själv om han är orolig. Sen kan man prova att gå iväg själv en stund (men ändå hålla koll) och gå tillbaka lite då och då och "trösta" om/när han blir orolig.
Så småningom kan du säkert lämna honom ensam längre stunder.

Att de springer runt lite får man nog leva med, speciellt om de ser att de andra hästarna försvinner iväg på en ridtur. Då kan det vara bra om någon annan är hemma och kan hålla koll så att hästen lugnar sig när han förlorat de andra ur sikte. Eller gå ut och "trösta".
 
Sv: Lära unghäst vara ensam i hagen

antar att det är elstängsel ni har?? stannar någon och pratar med honom när ni tar ut de andra??? får han något att tugga på när ni tar ut de andra...berätta gärna lite mer om hur ni går till väga!!!

Elstängsel ja, tre trådar fast med till största delen plaststolp som tydligen ger med sig när han glider igenom :crazy: Det har väl inte varit supermycket el i tråden heller, men jag tänkte man skulle lära honom att stanna, och inte "skrämma" honom att stanna med el..

Vi har ju bara testat två gånger, första gången red jag ut på stoet och bad min man gå utanför hagen längs med staketet med valacken. Det gick väl ganska bra men han var upprörd och på tillbakavägen sprang han jämte innanför staketet tills han tillslut gled igenom...
Andra gången var jag ute med valacken och min man tog in stoet stoet på ridbanan(som bara skiljs från hagen av två eltrådar) då gled han ganska snabbt in och sen blev han rädd och sprängde sig ur ridbanan och in i hagen sas...

De har fri tillgång i hagen, så nått att tugga på hade han om han hade velat...

Han är nog en ganska skakis liten pojke... Pga halkan blev vi tvugna att sko även honom nu, han är ju lite hanterad och krånglade ganska mkt vid skoningen, hovis blev rätt irriterad och det märkte ju unghästen och vart ännu mer rädd, men skorna skulle ju på så vi vart tvugna att tjyvhålla honom lite.. :( Efter dessa upplevelser har han blivit ännu mer osäker på oss... Kanske borde han få landa lite bättre här hemma innan man börjar trassla?
 
Sv: Lära unghäst vara ensam i hagen

Mmmm... är lite krångligt när vi bara har lösdrift. Men som sagt kanske det är bättre att ta in de andra och lämna honom ute lite. Då är de ju kvar och han kan gå nära och prata med dem genom väggen... Då är det inget klent elstaket mellan dem :crazy: :idea:

Tror ni att det stärker hans självförtroende att gå ut och gå med honom ensam först? Innan man lämnar honom ensam i hagen?

Svårt det där med unghästar :crazy: när man inte är så van...

Men som sagt, kanske också ska låta honom landa någon månad till...
 
Sv: Lära unghäst vara ensam i hagen

Mmmm... är lite krångligt när vi bara har lösdrift. Men som sagt kanske det är bättre att ta in de andra och lämna honom ute lite. Då är de ju kvar och han kan gå nära och prata med dem genom väggen... Då är det inget klent elstaket mellan dem :crazy: :idea:

Tror ni att det stärker hans självförtroende att gå ut och gå med honom ensam först? Innan man lämnar honom ensam i hagen?

Svårt det där med unghästar :crazy: när man inte är så van...

Men som sagt, kanske också ska låta honom landa någon månad till...

Min går också på lösdrift. Men har ni alltså inga boxar/stall? Du skriver ju att ni "tar in" hästarna... ?!?:confused:

Att försöka med en promenad först och sen lämna honom kan säkert funka. Du får nog helt enkelt pröva dig fram.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 826
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 067
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp