Lätta klasser - för vem?

Equilina

Trådstartare
Jag har anmält mig till min och hästens andra start i dressyr (den första var för ett år sedan), vi är egentligen ett hoppekipage men lite dressyr är aldrig fel! Jag har anmält oss till en LC:2, inte mitt favoritprogram men det som passade oss bäst av vad som fanns att välja på aktuell helg och ett lagom nybörjarprogram. Dock tappade jag lite sugen när jag kollade in en del av konkurrensen, bland ca 15 anmälda finns flera hästar som gått LA-MSV hyfsat nyligen på över 60%, en gick LA:3 på över 65% så sent som i helgen! En häst har bara gjort ett par starter, samtliga i LC och en bra bit över 70%. Är det bara jag som tycker att LC- och även de ”lägsta” LB-programmen ska vara till för de som faktiskt ligger på den nivån? Är det inte dags att kliva upp ett, eller ett par, snäpp om man ligger stadigt på +70%?

För mig känns det ganska tråkigt, en bra dag kan vi nog skrapa ihop en 65% men det räcker ju ingenstans med det motståndet! Visst handlar tävlandet om mer än placeringar, men det här känns lite orättvist.

Vad tycker ni?
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Tycker man ser det där ganska ofta. Jag som själv (hoppryttare) "satsar" på att starta åtmindstone EN LC inom en snar framtid, blir ju inte direkt mer sugen när jag, precis som du, ser startlistorna för de tävlingar som är häromkring.
Samtidigt så måste ju dressyrryttare, precis som i hoppning, kunna gå ner i klasser ibland och "göra det lätt" för hästen, men jag tycker det känns som om många gör det lite väl ofta..
När sen klasserna blir fulla så himla snabbt kan jag tycka att det är ännu värre när ekipage som kan rida högre klasser tar platser från dem som faktiskt är på den nivån.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Men spelar det nån roll? Det tar ju ändå ett tag att lära sig tävla dressyr, tävlar man bara på kul på en häst som man egentligen satsar på i hoppningen, så skulle jag nog se det mer som något man gör för att få ett kvitto på var man står dressyrmässigt och kanske få lite träningsmotivation, då spelar det ju ingen roll vilka andra som är med, så länge man själv klarar att rida programmet på ett sätt som man är nöjd med. Och är det för svårt är det ju programmet snarare än konkurrenterna som är problemet.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Ja, för mig spelar det uppenbarligen roll. Jag vill iaf ha en chans att bli placerad på en bra ritt (vilket ~65% väl får räknas som).
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Spelar roll för mig också. Jag vill tävla mot människor och hästar på samma nivå som mig själv, annars tycker jag inte det är någon ide. Och LC som jag funderar på, är ju verkligen bara basic. Då vill jag kunna känna att om vi har en bra dag har jag chans till ok placering, inte känna på framridningen att jag lika gärna kan åka hem igen.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag har aldrig förstått varför en ryttare som tävlar L:A eller MSV ens vill anmäla sig till en L:C? Är jakten på rosetter är så viktig för dem? Jag tycker man ska tävla de klasser som motsvarar ekipagets utbildningsståndpunkt, och sakta försöka jobba sig uppåt.
Men försök strunta i motståndet. Du vet vad du och din häst kan och försök fokusera på ert resultat. Gör ni en bra tävling så är det ju bra, även om det inte lyfter er högt i resultatlistan. :)
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag kan förstå att man inte tävlar högre klasser om hästen inte klarar av t.ex. skänkelvikning eller momenten i en MsvC. Eller om den är väldigt ung. Men de som plockar rosett efter rosett i högre klasser och sen går ner och tävlar LB-LC tycker jag bara är fjantiga. :D

Jag kan känna samma sak nu när jag rider i F LA och MsvC, att det är vissa som startar det som har placeringar i MsvB med sina hästar. Då blir jag lite extra nervös.

Z som jag tävlar LB med har under året fått en väldigt hög lägstanivå, men tyvärr sitter inte förvända galoppen som är i LA-programmen, så vi har anmält oss till LB ändå. Nästa år har vi dock beslutat att bara starta LA (och högre om det går bra) och rida för utbildning mer än bra resultat. Nu har vårt mål varit 70 % varje tävling och det har han klarat tre gånger, men när vi startar LA så landar vi runt 60...

Sen är det inte sällan man hör folk som säger: Åh nej, nu kommer det se dåligt ut på tävlingsdatabasen. Det ser inte bra ut om hästen ska säljas eller så...:yuck:
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Man kanske vill rida två klasser men inte är klar för snäppet högre (I detta fallet antagligen LA, och är det LA:3 som erbjuds är det ganska stor skillnad jmf med LA:1).
Hästen kanske har haft annan ryttare i starterna i högre klasser.

Tror jag vet vilken tävling du syftar på, och kan inte se någon i den klassen du är anmäld till som jag inte tycker platsar där.

Sedan tycker jag själv att det känns lite konstigt att gå ner för mkt i klasserna, vilket gör att jag sitter fast i ett mellanläge just nu.
Vill rida två klasser eftersom hästen var lite tittig på förra tävlingen, "får inte" starta LB eftersom jag varit över 70% och vunnit flera gånger samt varit placerad i LA:1 på nära 70% flera gånger.
"Kan inte" starta MsvC eftersom jag på otaliga försök inte klarat att ta mig över 65% i en lägre klass, och även om MsvC funkar hemma känns det inte lönt att försöka på tävling om vi inte får till de enklare sakerna där ändå.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag tycker också att det är mycket märkligt beteende. Ser dock inte av det särskilt mycket häruppe måste jag säga. När jag kollade övriga startande i den MsvC jag red i helgen var det dock många som var stadiga i MsvB på 65-70% och som då startade MsvB på samma meeting och vann på 70%.

Det var dock första gången jag kollade upp övriga i startfältet, och bara för att kolla om jag var tokig som hade anmält:o. Fanns de ekipage som hade satt kval till MsvB, men hade flera ritter på under 60% i MsvC också. Så jag gav mig ut med gott samvete:p.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Runt där jag bor är det flera ekipage som startat LA-klasser (dressyr) i minst 10 år fast de mer eller mindre placerar sig i varje tävling de ställer upp i. De tävlar aldrig högre klasser " för hästen klarar inte det". Väldigt tråkigt för de som är nya i klasserna, som aldrig får chansen till placering, men det måste väl bero på att man bara vill ha rosetter...:sneaky:
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Efter att ha varit ute på tävling med en unghäst+ryttare denna höst ser jag samma problem som flera övriga i tråden, lätta klasser fylls snabbt av meriterade ekipage. Delvis beror det väl på vad som finns att tillgå av tävlingar, utbudet är ofta begränsat om man inte vill/kan/hinner åka långt. Jag skulle vilja ha det som i hoppningen, avd B för unga eller orutinerade hästar/ekipage där man rider för utbildning och får ngt slags bonus för bra resultat över minimigräns. Och mycket fler, unghästklasser med 4- 5-och 6-års programmen även under tider då det inte gäller kval, så är det i andra länder (Tyskland, Holland) Samt massor med kvällstävlingar, hela vintrarna, olika nivåer, på många klubbar.
Det är så stort intresse och så mkt anmälningar i lätta dressyrklasser så arrangörer och förbund borde tänka lite nytt och kreativt men det verkar trögt?
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Det är så stort intresse och så mkt anmälningar i lätta dressyrklasser så arrangörer och förbund borde tänka lite nytt och kreativt men det verkar trögt?

Så vitt jag vet så bromsar förbunden inga tävlingar eller olika konstellationer, det mesta är tillåtet, snarare är det så att arrangörerna jobbar ideellt och begränsningarna beror på just det ideella.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Runt där jag bor är det flera ekipage som startat LA-klasser (dressyr) i minst 10 år fast de mer eller mindre placerar sig i varje tävling de ställer upp i. De tävlar aldrig högre klasser " för hästen klarar inte det". Väldigt tråkigt för de som är nya i klasserna, som aldrig får chansen till placering, men det måste väl bero på att man bara vill ha rosetter...:sneaky:


Jag vet flera som inte har ambition (tidsbrist ex) att tävla högre än LA- kanske Msv, ska inte de få tävla?

Och vilka vill helst ha rosetter, de som av andra anses tävla i för låga klasser med alldeles för välutbildad häst, eller de som gnäller över att de inga rosetter får?:sneaky:
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

jag red min för säsongen sista tävling i söndags, red LB:1. Landade på 63.1% vilket jag tycker var för höga poäng utifrån ritten.

Jag hamnade på plats 23 av 33 vilket var ett bättre resultat än jag väntat mig (rider en fyraårig fjording).

65,0% hade i den klassen lagt dig på femtonde plats...
Vinnaren och den på andra plats, fick strax över 69%.
Flera av de startande ekipagen, red även LA:1 som också arrangerades.

jag ser ärligt talat inte att någon av ryttarna inte skulle få starta.
Det var ytterligare ett ekipage som fick drygt 69% men de red utom tävlan och hamnade alltså sist på resultatlistan.

Men visst, jag rider inte på dryga 65% med min häst (går inte att begära av en fyraårig fjording i LB) och bryr mig strängt taget inte om placeringen. Jag tävlar min fröken för att träna henne socialt.

jag har en häst som jag tänkte försöka kvala mig upp i klasserna med, men den "duger" inte heller till de höga resultaten så jag kommer att vara glad om jag landar över kval-nivå. Att jag sedan rimligen kommer att ramla omkring på sista plats spelar mig ingen roll. Hästen i fråga är en pensionerad kallblodstravare - det är tillräckligt bra att kunna kvala sig uppåt, man kan inte begära underverk.

Och man kan heller inte begära att andra ryttare av något slags snällhet ska satsa uppåt i klasserna för att jag ska få en och annan uppmuntrande rosett.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Men är det verkligen ormiligt att tycka att det borde finnas ngn form av uppklassning? Är ju hyfsat enkelt att göra med dagens system.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag tycker också att det är jättekonstigt, speciellt så kan jag inte förstå hur man vill sitta och vinna varenda klass man ställer upp i, det hade jag tyckt var jättepinsamt! Märks ju tydligt att man är "för bra" och absolut skulle kunna gå upp en klass. Inte kan man förvänta sig att vara lika bra i LA som man är i LB men är inte utmaningen själv poängen? Att man ska kunna bli bättre liksom :cautious: Jättekonstigt att det är så många som sitter och rider samma klasser hela tiden..
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Men är det verkligen ormiligt att tycka att det borde finnas ngn form av uppklassning? Är ju hyfsat enkelt att göra med dagens system.



Mom 286
Uppklassning häst
Uppklassning följer alltid hästen.
Uppklassning gäller under en period av 24 månader.
Uppklassning sker endast ur lokal tävling.
Häst som erhållit 80 poäng från LA-klass eller högre är uppklassad ur lokal tävling.
För uppklassning ur viss klass, gäller endast poäng tagna i samma eller högre klass.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Det finns väll redan uppklassning ur lokal i alla fall?

Problemet jag ser med uppklassning är att man då riskerar att bli uppklassad trotts att man inte är redo, har råd, eller på annat sätt vill rida högre klasser.

Jag har ju bara tävlat i norr och där ser man väldigt sällan att någon rider på höga procent. Där ligger pressen rätt hårt på ryttarna att gå upp i klasserna snabbt och de som ligger kvar blir anklagade för att vara rosettplockare och förstöra osv för andra.

Många tränare och ryttare har den filosofin att om man inte rider en klass på över 70 % så är man inte redo för högre klasser. Så om man sitter och rider LB och hela tiden hamnar på 67 % så har man ändå inte nått sitt mål för att kunna gå upp en klass. Är det då systemet som ska bestämma att du är redo eller ska man få ta det beslutet själv?

Jag skulle också reagera om ett ekipage som tidigare ridit LA på hyfsad procent helt plötsligt vill rida en LC, men de kanske har en anledning. Hästen kanske behöver mer rutin, mindre press, eller så kanske det är ryttaren som behöver mindre press?

På ponnysidan tycker jag det verkar vara jättevanligt att de rider LB och FEI program jämsides. Upplevs det också som ett problem?
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jo visst finns det uppklassning, men visst är det väl så att man bara får poäng i regionalklass eller höger (kvarleva från att att hästarna inte behövde licens på lokal förr kanske?) I alla fall här går LA klasser i stort sett utan undantag på lokaltävling (utom divII) och då får man ju inga poäng uan kan rida LC-LA hur länge och mycket som helst.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Japp visst kan man det... Fast jag tror inte det är särskilt vanligt att folk som rider på 70% och över enbart stannar i Lokal LA i resten av livet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 881
Senast: mackan
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 434
Senast: svea
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 206
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp