Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

Men att bjudningen brister har ju ingen med gångarterna att göra. Då är problemet att du inte har nån genomsläpplighet och lösgjordheten brister. Du behöver verkligen inte supergångarter för att få 7-8 i förvänd galopp, där behöver du balans och korrekt samling.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Men att bjudningen brister har ju ingen med gångarterna att göra. Då är problemet att du inte har nån genomsläpplighet och lösgjordheten brister. Du behöver verkligen inte supergångarter för att få 7-8 i förvänd galopp, där behöver du balans och korrekt samling.

Håller helt med dig ang bjudning o lösgjordhet!

Men har man en häst som tex bara galopperar för en 6:a får man svårt att få så mycket mer i den förvända galoppen även om man gör den korrekt.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Har faktiskt sett exempel på tvärtom häruppe. Många gånger är det lättare att få en häst med mindre galopp att ha en stabil och stadig förvänd. Här finns både fjordingar och travare som plockar bra poäng i just förvända.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

En av hästarna jag rider har 6-mässiga gångarter (även om den några gång fått bättre) men vi får nästan alltid 7-8 på den förvända, även i Msv, bara för att jag rider noggrant och hon är välbalanserad, stabil och jämn. Rättvänd galopp brukar vi få sämre betyg på än förvänd, nästan genomgående.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Kl..
Min kille har rätt stor galopp för rasen och tycker förvänd är ganska jobbigt... ipplevt både med denna och mina tidigare att en mindre gång är lättare att balansera tidigt i utbildningen.
Har haft både ponnyer och hästar med riktigt bra gång och mindre bra gång. Dom med mindre bra gång var faktiskt lättare att plocka poäng på, speciellt i lättare klasser. Lättare att balansera upp och en prydlig lydig uppvisning gav rossetter. Även med dåliga längningar.
Gångartsmonstren var svårare att hålla ihop på ett prydligt vis och få plats på kort bana. Dom hävdade sig mer efter något år extra och på längre bana.

Här har vi inte något stort problem med att folk hänger kvar bara för rossetterna. Och har man bara vilja och råd att tävla Lätta klasser tycker jag man kan få göra det. Att däremot tävla msv ena helgen och lb andra är väl lite galet, men det har jag aldrig sett tror jag. Dom tokflashiga hästarna i lätt klass är ju ofta unga hästar och dom måste också få börja någonstans.
Jag får väl rida bättre om jag vill sno åt mig en rossett. :DJag vill ha placering för att jag är bra, inte för andra är dåliga så att säga.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Är inte klasserna fulla och man då enkelt kan bara flytta över är det ju bra men samtidigt så kan ju den där ritten på över 62 procent vara en engångsföretelse och då är man ju i samma båt igen...

Det är hur enkelt som helst att tillåta start i en sådan klass ex 4 gånger på över 62 % exempelvis.

Klubbarna kan även själva välja lägga klass och ex inte tillåta start för de som ridit på väldigt bra resultat innan, ex klassen ej för ryttare som ridit LB på över 75 % ex 5 ggr, men varför skulle det vara intressant att bli av med de bästa?


Dessutom "drabbar" översta en grupp ryttare som är bättre än den lagda procentnivån, sett i det hela så får de svårare att placera sig om de som är mindre bra går till en annan klass, då blir det kanske knorr där.

Det här är som med vargfrågan...jag har inget emot varg som art bara den inte finns där jag bor. Eller med invandring-jag är inte rasist men...

Här skriver flera att de tycker det är ett problem(nåväl, TS exempel som TS menade var ett problem var inte alls som TS beskrev) andra skriver att de inte tycker det är ett problem men argumenterar ändå som det är ett problem fast de själva inte tycker det.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

kl
Jag undrar hur mkt folk det finns kvar i lätt klass i vår region om man inte får ha ridit på en viss procent för många gånger..

Nu är ju max 100% och ngn kanske har som mål att rida på 80 % eller över, vad vet vi?


Jag kommer aldrig rida på en sådan procent men kommer det upp att högprocenterna ska stängas ute för att de som rider sämre ska ha rosetter då kommer jag lägga in protest.

Man kan faktiskt vara så krass så man säger att vill ni ha en chans på rosetter/placeringar rid bättre och/eller skaffa bättre häst om det nu är gångarterna som tryter.
 
Senast ändrad:
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag håller HELT med dig.

Varför skulle det vara fult att ex försöka vilja rida en klass på runt 80 %?
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Den från början diskuterade klassen vanns av en ryttare på ca 71 %, knappast överkvalificerad.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag har mailat ridsportförbundet om detta och 2015 kommer det att bli en ändring. Exakt hur det kommer att bli vet de inte än men de svarade att "det kommer att bli ungefär som du efterlyser".


Då vore det väldigt intressant att veta vad det var du efterlyste? det har du inget skrivit om.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

"Som jag skrev tidigare, kommer nivåerna på tävlingar att göras om, troligen inför 2015. Vi har redan i åtanke att på den lägsta formen av tävling, begränsa de som får starta. Hur begränsningen kommer att se ut är inte klart ännu. Men det blir nog ungefär som du efterlyser."

Jaha, var det så du menade hela tiden.......att ditt förslag var att du efterlyste begränsningar hos de som ska få rida lokal klass?- du har alltså inte gett exempel på hur du ville förslaget skulle se ut?, inte ens till ridsportförbundet?

Ridsportförbundet kommer aldrig att kunna tvinga upp någon ryttare från en klass om inte ryttaren har tillräckligt med bra procent från klassen ovan- summa summarum, tävlar ekipaget inte högre än lokal LC så kan man också bli kvar där. Uppklassning kan först komma-borde först kunna komma på tal- om resultaten i LB är ett antal gånger över en viss procent, ex.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Vad är det du vill med dina inlägg? Tjafsa? Jag har sagt vad jag tycker hur många gånger som helst, du får leva med att jag inte tycker som du. Du har en oerhört tråkig attityd faktiskt. Trist, trist som fan:crazy:
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag bara undrade hur du menade din till ridsportförbundet förslagna begränsning av ekipage i lätt klass ser ut- du måste väl ha gett ett förslag om hur du vill de ska begränsas?
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 881
Senast: mackan
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 434
Senast: svea
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 206
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp