Laga trasig sadelbom

De hävdar alltså att sadeln är felfri då den är reparerad. Jag vill hävda att sadeln har en svaghet/defekt som gör att den minska kraftigt i värde.

Kan du kontrollera om den är rak och jämn i övrigt?
Sadelmakaren som kollade den säger att den är ok just nu men att det inte går att säga hur länge lagningen kommer att hålla.

Jag hävdar att dom får ta tillbaka sadeln och sälja till någon annan och vara öppna med vad dom säljer. Då jag aldrig skulle köpt den om jag vetat!! Dom har inte svarat på det..
 
Sadelmakaren som kollade den säger att den är ok just nu men att det inte går att säga hur länge lagningen kommer att hålla.

Jag hävdar att dom får ta tillbaka sadeln och sälja till någon annan och vara öppna med vad dom säljer. Då jag aldrig skulle köpt den om jag vetat!! Dom har inte svarat på det..
Nu när de har svarat tycker jag att du ska gå till ARN. Eller till en advokat som är bra på konsumentköplagen.
 
Jag vet inte vad det skulle kosta att byta ut den delen av bommen som är svetsad, men det lär inte vara billigt och jag undrar om det ens går att få tag i nya bommar till den sadeln för de tillverkas väl inte längre? Oavsett är värdet på en sadel med svetsad bom en bråkdel av det TS betalade.

ARN låter som bästa väg att gå som start och att upplysa butiken om att du kommer driva det vidare.
 
Jag sökte lite på nätet och frågan om svetsad bom kan redan ha varit uppe hos ARN. Så här skriver en sadelmakare på facebook:

"Eftersom jag ibland ser sadlar där bommen är av, koppjärnet är trasigt, så ska ni veta detta. En trasig bom bör bytas ut. (Läs ska! bytas ut) Detta är ett större jobb, och många märken ska skickas tillbaka till sin fabrik för det jobbet. Det fungerar inte att svetsa ett koppjärn, det går sönder igen. Sadelmakare har blivit fällda i ARN för att ha utfört den åtgärden. Så, för din HÄSTS bästa, byt hela bommen el kassera sadeln. "

 
Få ett skriftligt utlåtande från den som kollat på sadeln. Kontakta sadelmakare som lagt ut inlägget som. Länkade till och fråga om du får använda det med dennes namn. . Sen pratar du med butiken en sista gång och går till ARN om butiken står fast.

Men - ARN tar tid. Och butiken behöver inte följa beslutet. Börja med att kolla om de redan är på ARNs svarta lista. (jag tvistade med en känd butik om en knäckt bom en gång. De var redan på svarta listan, dvs hade vägrat följa nämndens beslut)
 
Hur länge hade du väntat? Måste ju ge dom någon dag eller?
Nu har du ju fått svar så jag hade anmält nu. Det kostar ingenting, gör de upp i godo så händer inget mer än att du meddelar det till ARN men som tidigare påpekats så kan de vägra följa beslutet om det döms till din fördel och det tar tid. De flesta väljer dock att göra upp i godo eller följa nämndens beslut då det inte är så bra att hamna på svarta listan som publiceras några ggr/år.

Jag anmälde en verkstad som fälldes men krånglade och ville inte följa beslutet. Några brev senare från mig med krav på att pengarna skulle finnas på mitt konto inom 14 dagar från angivet datum så föll de dock till föga för att slippa att det skulle gå vidare till KF och i sista hand stämningsansökan. Tingsrätten följer som regel ARN:s beslut och de hade inget att komma med utan bet i det sura äpplet.

Ta alla diskussioner via mail eller brev.
 
Nu har butiken skickat att de ska få intyg från sadeltillverkaren att det är ok att svetsa deras bommar. Jag har svarat att det inte spelar någon roll då dom borde ha informerat mig om att sadeln är lagad! Väntar på lite intyg innan jag tar det vidare till ARN. Hoppas ARN ändå tar fasta på att det är ett betydande ingrepp och att jag borde ha fått information om lagningen!!

Jag hittade även en artikel i en Engelsk hästtidning där dom intervjuat en sadelmakarmästare och detta står:

During the 2015 Society of Master Saddlers Introduction to Saddle Fitting Course, held May 1-2 in Hagerstown, Maryland, U.K.-based master saddler Laurence Pearman described seven common—but unacceptable—faults found in English saddles.

3. A broken tree.
Trees can break for a variety of reasons: A horse rolls over on the saddle; the metal becomes fatigued from constant flexing; or missing rivet heads cause flexing and cracking. You might notice your tree is broken if the saddle suddenly drops down in front with little or no withers clearance, said Pearman. You might also hear a squeaking noise or feel movement in the saddle.Never repair or weld a broken saddle tree, he added—you’re likely to end up with another break, hard ridges, or asymmetries. Instead, find a new properly fitting saddle for your mount.

Länk till artikeln:
https://thehorse.com/112272/seven-common-saddle-faults/
 
Nu har butiken skickat att de ska få intyg från sadeltillverkaren att det är ok att svetsa deras bommar. Jag har svarat att det inte spelar någon roll då dom borde ha informerat mig om att sadeln är lagad! Väntar på lite intyg innan jag tar det vidare till ARN. Hoppas ARN ändå tar fasta på att det är ett betydande ingrepp och att jag borde ha fått information om lagningen!!

Jag hittade även en artikel i en Engelsk hästtidning där dom intervjuat en sadelmakarmästare och detta står:

During the 2015 Society of Master Saddlers Introduction to Saddle Fitting Course, held May 1-2 in Hagerstown, Maryland, U.K.-based master saddler Laurence Pearman described seven common—but unacceptable—faults found in English saddles.

3. A broken tree.
Trees can break for a variety of reasons: A horse rolls over on the saddle; the metal becomes fatigued from constant flexing; or missing rivet heads cause flexing and cracking. You might notice your tree is broken if the saddle suddenly drops down in front with little or no withers clearance, said Pearman. You might also hear a squeaking noise or feel movement in the saddle.Never repair or weld a broken saddle tree, he added—you’re likely to end up with another break, hard ridges, or asymmetries. Instead, find a new properly fitting saddle for your mount.

Länk till artikeln:
https://thehorse.com/112272/seven-common-saddle-faults/
Jag har för mig att varumärket Forestier såldes för några år sedan och att sadeltillverkningen flyttades? Jag har dessutom väldigt svårt att tro att en seriös tillverkare skulle skriva ett sådant intyg utan att själv ha inspekterat lagningen även om det vore ok att svetsa trasiga bommar (vilket det normalt inte är).
 
Jag har för mig att varumärket Forestier såldes för några år sedan och att sadeltillverkningen flyttades? Jag har dessutom väldigt svårt att tro att en seriös tillverkare skulle skriva ett sådant intyg utan att själv ha inspekterat lagningen även om det vore ok att svetsa trasiga bommar (vilket det normalt inte är).
Jag skrev oxå till dom tidigare men fick bara luddiga svar. Ställde till slut en rak fråga om dom rekommenderade att man svetsar deras bommar och det fick jag aldrig svar på..

Första svaret som jag fick när jag berättade att bommen var trasig och undrade vad dom rådde så svarade dom:

That is a pity! for an old saddle, we have to change the saddle tree 1154 € + seat leather 725 €
 
@super jag tror tyvärr inte det väger någon roll vad du googlar fram för källor/argument osv. Det som spelar roll är dig och säljarens tvist där du som köpare enligt god tro köpte en hel sadel som sedan visade sig inte vara hel/blivit lagad, där säljaren förnekat att sadeln nånsin varit trasig och sen visar den sig vara lagad.

Vänd dig till ARN helt enkelt med det underlaget.
 
@super jag tror tyvärr inte det väger någon roll vad du googlar fram för källor/argument osv. Det som spelar roll är dig och säljarens tvist där du som köpare enligt god tro köpte en hel sadel som sedan visade sig inte vara hel/blivit lagad, där säljaren förnekat att sadeln nånsin varit trasig och sen visar den sig vara lagad.

Vänd dig till ARN helt enkelt med det underlaget.
Jo jag ska anmäla till ARN, väntar bara på intyg från den sadelmakare som öppnade sadeln samt ytterligare en bara för att stärka min sak sas.
 
Få ett skriftligt utlåtande från den som kollat på sadeln. Kontakta sadelmakare som lagt ut inlägget som. Länkade till och fråga om du får använda det med dennes namn. . Sen pratar du med butiken en sista gång och går till ARN om butiken står fast.

Men - ARN tar tid. Och butiken behöver inte följa beslutet. Börja med att kolla om de redan är på ARNs svarta lista. (jag tvistade med en känd butik om en knäckt bom en gång. De var redan på svarta listan, dvs hade vägrat följa nämndens beslut)
Jag kollade och butiken är inte på Svarta listan men dom har haft ett ärende förut hos ARN där dom förlorade. Eftersom dom inte är på Svarta listan så förutsätter jag att dom följde ARNs rekommendation..
 
Btw så bara måste jag lägga ut ett av intygen jag fick från en av sadelmakarna jag kontaktade, så himla bra skrivet!! Jag är så tacksam att sadelmakaren tog sig tid att skriva en så himla bra sammanfattning!!

"En sadelbom är komplex i sin uppbyggnad. Den ska både vara stabil, flexibel i många riktningar (med många tunna lager limträ) och allt detta under spänning då den har jämsgående fjäderstål i mitten. Den ska vara helt liksidig på millimeternivå, inga skevheter är tillåtna i tillverkningen av sadelbommar.

När en bom går av i järnet som löper över och under framvalvet på bommen som förstärks med genomgående nitar, så är bommen obrukbar.
Sker ett brott i bommen tappar bommen hela sin "byggställning" och konstruktionen och spänningen kan fallera. Skevheter uppstår då, antingen på en gång eller under en tid. Beroende på hur fort skadan upptäcks.

Man kan aldrig genom att laga/svetsa en bom garantera att bommen inte tagit skada och många andra skevheter i bommen kan komma efter en tids användning. Tyvärr är det hästen som tar skada i form av skadad muskulatur p g a snedbelastning av en skev sadel i det långa loppet.

Att svetsa bommen är inte godtagbart inom Sadelmakarkåren. En trasig bom SKA kasseras."
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 292
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Skriver åt en kompis eftersom hon inte är medlem! Kompisen heter A och hennes häst B. De står uppstallade på en ridskola med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 219
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 138
Senast: Liten
·
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 698
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp