Lägga om dator...

MittNyaJag

Trådstartare
Min dator börjar bli lite full så jag tänkte att jag skulle köra en grovrensning. :)

Fick låna brorsans externa hårddisk så jag kan kasta över allt jag ska ha kvar, program och sådant är ju bara att ladda hem igen när den datorn är tom...
Men hur tusan gör man?
Har Vista homebasic och vista ska väl ligga på hårddisken så inga skivor ska behövas?
Jag har ju brukat låta min bror göra sånt här åt mig men han har fullt upp och inte heller någon erfarenhet av vista så jag är rätt utelämnad..
Någon som har koll och kan hjälpa en lite vilsen själ?

Sv: Lägga om dator...

Tror jag lyckades få med mig bokmärkena.

Men hjälp mottages gärna hur jag gör när jag faktiskt "börjar om från början".

Senast ändrad:

Tror jag lyckades få med mig bokmärkena.

Men hjälp mottages gärna hur jag gör när jag faktiskt "börjar om från början".
Många datorer som köps kompletta och färdiginstallerade är förberedda för återställning, genom att en del av hårddisken innehåller en avbild av den "rena" ursprungliga grundinstallationen. I så fall behöver du kolla i manualen hur du skall göra med just din dator, själva manövern är normalt rätt enkel och tar inte så lång tid.
I annat fall behöver du A) spara alla dokument, mail etc som du vill behålla, på en annan hårddisk / CD-R / USB-minne, B) göra en total ominstallation av operativsystemet (Vista) inklusive formatering av disken, C) ominstallera alla program du vill använda, och D) kopiera tillbaks alla dokument du sparade i första punkten. För en dator med "normalt" antal installerade program och lagrade filer får du räkna med ungefär en arbetsdag i tid.
Ett bra tips är att inte börja förrän du försäkrat dig om att du faktiskt har installationsskivorna (eller motsv) till alla program, och drivrutiner till alla delar av datorn. :idea:

Jag var upp på vinden och hittade kartongen och där låg det skivor och ting. De flesta program jag har är gratisprogram från nätet och de andra har bror skiva på. :)

Jag lyckades fixa det helt ensam!! *stolt*

Liknande trådar

IT & mobiler Har köpt ny mobil efter snart två år med min gamla. Inte självvalt utan den har gett upp. :meh: Kopplade mobilen med datorn och...
Svar
4
· Visningar
589
Senast: em-pirre
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 838
Senast: lisa412
·
K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är... 2
Svar
22
· Visningar
2 711
Senast: maria85
·
S
IT & mobiler Min bror har lite panik för tillfället. Så här var det: han satte igång sin dator och direkt dök ett meddelande från F-Secure upp (han...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur