Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Som sagt får han komma ut i koppel och utforska lite då och då. Dock med mig som sällskap, och jag skrev varför - Det finns en stor mängd skitstövlar i området som inte drar sig för att skada katter.
Jag tror inte att han skulle vilja vara ute och stöta på dessa människor som skulle skada honom för nöjes skull, nej.

Ja, det är skillnad på innekatter och innekatter, precis som det är skillnad på utekatter och utekatter.

Om folk tog reda på mer än bara hängde upp sig på det faktum att katten anses vara en "innekatt" eller "utekatt", skulle det ge en bättre bild av vilka som faktiskt bryr sig om sina katter och vilka som inte gör det.

Min granne har en hankatt med tillgång till fri utevistelse (på egen tass) som är kastrerad, id-märkt, ägarregistrerad, vaccinerad och veterinärvårdsförsäkrad. Jag anser att min granne är en väldigt bra kattägare, trots den medvetet tagna risken att låta katten vara ute utan uppsikt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Att motionera fritt i naturen kan ju knappast likställas med en utekatt, då hunden troligen fortfarande har matte eller husse med sig i skogen.
Mina katter är lösa ute i rastgård i princip hela den tiden jag är hemma, dvs ca 14-16 h per dygn. Där kan dom äta gräs och rulla sig i gräs och på plattor, jaga insekter och fåglar har dom tagit.
En katt släpper man inte ut lös i närheten av trafik eller människor katten kan störa. Lika lite som man släpper ut hundar eller hästar lösa utan uppsikt i samma situation.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

nej det tror inte jag heller?
jag har väl aldrig sagt att man ska skita i sin katt?

Det finns så många fler gråzoner än de som ts nämner.
Jag tycker man ska optimera sina katters situation.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Du är så rabiat att det inte går att diskutera denna saken med dig.
Du måste väl se skillnaden på att ha en katt eller häst lös i sin trädgård?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Rabiat? :rofl: Hur många katter håller sig i trädgården? Jag är absolut inte emot en katt lös i trädgården, men majoriteten av utekatterna är inte lösa bara i trädgården utan lösa utan uppsikt där katten känner för att vara. Men om du nu menar att den bara går i trädgården är jag helt med på ditt tankesätt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej, du sa aldrig att man ska skita i sin katt.
Vi kanske missuppfattade varandra? Jag uppfattade ditt svar som att du inte tyckte att det var rätt att jag väljer att övervaka min katt när den är ute eftersom det som sagt är en stor risk involverat med det där jag bor, därav mitt svar.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

problemet med din text är att du tänker så svart/vitt.

Jag tycker inte att varken du eller personerna du beskriver gör rätt.
Jag tycker att ett mellanting är bäst. Med kastrerade och välskötta katter som
får gå ut. Jag kan inte ens tänka mig tanken att inte släppa ut mina katter.
De har samma behov av utevistelse och frisk luft som jag, min häst eller hundar
och andra djur.

Jag anser att katter kan må bra både som "innekatter" och som "utekatter", det hänger på så mycket annat än det. Medan du anser att en katt prompt måste få springa lös ute för att må bra, så vem av oss är det som ser saker i svartvitt?

Och angående ditt svar till Ruben, ingenstans skrev hon om att det är fel att ha innekatt, så jag förstår inte varför du anser att just hen "ser nyktert på saken"?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Du kan aldrig tänka dig något bra med utekatter eftersom dina inte är ute.
Ute är = fel i alla dina diskussioner. Det känns rätt rabiat.

Jag vet många katter som håller sig i närområdet, mina egna tex.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ruben skriver såhär vilket stämmer överens om min bild.
"Jag personligen anser att det är svårt att tillgodose alla kattens behov av
stimulans och aktivitet utan någon form av utevistelse".

Ja, jag tycker inte att några kvm balkong är ute.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ruben skriver såhär vilket stämmer överens om min bild.
"Jag personligen anser att det är svårt att tillgodose alla kattens behov av
stimulans och aktivitet utan någon form av utevistelse".

Ja, jag tycker inte att några kvm balkong är ute.

Du tycker inte att koppelpromenader är utevistelse heller?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej jag tycker att koppel och katter inte hör ihop. De är alldeles för självständiga för sånt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Du kan aldrig tänka dig något bra med utekatter eftersom dina inte är ute.
Ute är = fel i alla dina diskussioner. Det känns rätt rabiat.

Jag vet många katter som håller sig i närområdet, mina egna tex.

Du är medveten om att MissFideli har haft en utekatt tills för inte så länge sedan? Det rimmar ju rätt illa med den åsikt du tillskriver henne, eller hur?

Du är väl betydligt mer rabiat i sådana fall som inte anser att folk i stan ska ha katt (eftersom jag utgår ifrån att du inte tycker det är lämpligt att ha katter lösa ute i stan).
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej det har jag missat eftersom jag i varje sån här diskussion alltid har blivit påhoppad
av henne med argumentet "du släpper inte hästen fri". Jag tycker det är ett tröttsamt argument
eftersom det är päron och äpplen (eller hästar och katter..).

Jag tycker det finns stadsmiljöer som funkar fint. Jag bodde i en förort i sthlm tidigare med fler grönområden
än vägar där katterna hade det toppen ute.

Jag tycker att man kan ha innekatt men inte i små lägenheter året om år in och år ut.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej jag tycker att koppel och katter inte hör ihop. De är alldeles för självständiga för sånt.

Hur menar du nu? På vilket sätt är katter för självständiga för att ha ett koppel på sig? Den får ju fortfarande gå var den vill, förutom på grannens tomt och andra olämpliga ställen.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Mina katter går ut lösa. Alla fyra.
Jag bor på landet och med en grusväg och en asfaltsväg - 30 sträcka.
Hade jag bott inne i stan hade jag inte haft dem lösa ute.

Min hund går också lös ute och mina hästar går i hage som är tillräckligt stor för att de ska känna sig "lösa"
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag måste faktiskt erkänna att mina två raggisar inte går utanför trädgården om inte jag är med. De ligger eventuellt ett par meter ut från huset och spanar eller klättrar upp i något av träden, men det är inga långa vändor där inte.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det har jag inte sagt. Rastgård kan vara toppen men hitills har jag aldrig sett en rastgård som inte är större än en balkong, knappast springvänligt.

Du läser mina inlägg otroligt aggressivt. Som om allt är svart eller vitt.
Jag tycker att man bör se till att optimera sitt djurs miljö, kan man inte erbjuda en lämplig miljö tycker jag man ska fundera om man ska ha det djuret.

Det finns hästar som mår bra på box, det finns katter som mår bra inne men
det är inte optimalt och bara för att djuret inte lider är det inte bra.


Med koppel försvinner möjlighet att ta ett rejs, smyga på möss och klättra i träd. Sånt katter gör naturligt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Med koppel försvinner möjlighet att ta ett rejs, smyga på möss och klättra i träd. Sånt katter gör naturligt.

Det där är tydligen mina katter för korkade för att förstå. De både jagar, springer och klättrar i det förlängda flexikopplet.

Sedan har ju olika raser olika starkt behov av jakt, precis som med hundar (även fast variationen är större där) så att inte få jaga "på riktigt" behöver inte sänka kattens välfärd. Precis som det antagligen inte sänker en mops välfärd att inte få ut och jaga.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
923
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 693
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 710
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp