Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag tycker det är du som ser allt svart och vitt som tror att katter som inte får springa lösa automatiskt har det dåligt.

Jag vet heller inte riktigt vad du har för nån bild av koppel gående katter men mina både smyger och klättrar och drar nåt litet rejs när dom är ute. Fånga och döda möss gör dom dock inte men det fick inte min hund göra heller.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag tycker det är du som ser allt svart och vitt som tror att katter som inte får springa lösa automatiskt har det dåligt.

Jag vet heller inte riktigt vad du har för nån bild av koppel gående katter men mina både smyger och klättrar och drar nåt litet rejs när dom är ute. Fånga och döda möss gör dom dock inte men det fick inte min hund göra heller.

Nej, det hade ju varit rätt illa om folk släppte sina hundar lösa så de fick jaga. Brottsligt till och med.

kl

Mina katter bor inomhus. De vill inte gå ut. De jagar, springer och rullar inomhus. Och inte lider de för det. Hankatten kissar exempelvis på sig av skräck de få gånger vi provat gå ut och vår äldre honkatt har en krossad bröstkorg antagligen på grund av en välriktad spark. Så nej tack, mina katter kommer aldrig att få gå ut utan uppsikt. Kanske kan vi bygga rastgård när vi köper hus, men mina katter har inget behov av att rulla runt i gräset, jaga möss eller annat som katter nu uppenbarligen ska vilja.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej det har jag missat eftersom jag i varje sån här diskussion alltid har blivit påhoppad
av henne med argumentet "du släpper inte hästen fri". Jag tycker det är ett tröttsamt argument
eftersom det är päron och äpplen (eller hästar och katter..).

och år ut.

Men exakt VAD är det som skiljer kattens behov att röra sig utan begränsningar jämfört med andra arter!?!?
Det går inte jämföra en utekatts möjlighet till fri rörelse jämfört med ngn annat tamdjur i sverige. Alla övriga är begränsade på något sätt.
Varför är det värre att begränsa en katt?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det har jag inte sagt. Rastgård kan vara toppen men hitills har jag aldrig sett en rastgård som inte är större än en balkong, knappast springvänligt.

Då har du inte sett mkt.
Jag har flertal vänner och bekanta som har riktigt stora sk. catruns.
Kommer själv bygga en då jag flyttar till hus.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

*KL*

Skippar den senaste diskussionen om ute vs inne, och återgår till fråga - less på synen på katter.

Stötte på en person för ett par veckor sen. Verkade vettig och trevlig på de flesta sätt, tills hen sa något som i mina ögon var otroligt korkat: "Ja, vi har ju haft sån otur med våra katter. Alla tre har blivit överkörda innan de hann fylla ett år ens."

Men för i helvete? Vadå otur?
1. Ni har släppt ut unga katter.
2. På egen tass.
3. I ett alltför livligt trafikerat område.
4. Ni upprepade sen detta gång på gång trots dödlig utgång för de djur ni tagit på er ansvar för.
Det är ingen jävla otur - det är riktigt dåligt ägarskap.

Fast jag sa inget av allt detta arga jag tänkte. Jag nöjde mig med att försäkra mig om att personen ifråga numera inte försökte ha katt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Inget, det är det som är grejen.
Hästar måste enl lag röra sig fritt ute varje dag.
Hundar måste ut och promenera.

Men katter kan leva på 30 kvm inomhus ett helt liv utan
att någon reagerar.

Sol, självklart är det skillnad mellan raser.
Men jag tycker att man kan erbjuda även en mindre
rörlig katt en dos frisk luft. Mina går ut mer eller mindre i
perioder, nu är de knappt inne men på vintern ligger de gärna
kvar i sängen.

Och nej, jag har aldrig sett någon med katt i koppel
på nåt meningsfullt sätt.

Jag går på promenader med mina katter men de följer
mig lös.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nu kan jag absolut inte tycka att en häst eller hund kommer i närheten av samma "frihet" som en utekatt.
Sedan så finns det ju betydligt mer tamdjur än dessa tre arter.
Fåglar och gnagare i bur, fiskar i akvarium, ormar i terrarium, kor i ladugård osv.
Detta är okej enligt de allra flesta men så fort det handlar om en katt som inte får gå lös ute så blir det ett himla liv.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Själv har jag 10 meters lina på min katt och om det inte går att jämföra med tex en hund så vet jag inte??? Mina hundar får iaf inte ränna runt hur som lösa av respekt till vilt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Inget, det är det som är grejen.
Hästar måste enl lag röra sig fritt ute varje dag.
Hundar måste ut och promenera.

Men katter kan leva på 30 kvm inomhus ett helt liv utan
att någon reagerar.

Sol, självklart är det skillnad mellan raser.
Men jag tycker att man kan erbjuda även en mindre
rörlig katt en dos frisk luft. Mina går ut mer eller mindre i
perioder, nu är de knappt inne men på vintern ligger de gärna
kvar i sängen.

Och nej, jag har aldrig sett någon med katt i koppel
på nåt meningsfullt sätt.

Jag går på promenader med mina katter men de följer
mig lös.

Jag tycker också att det känns tragiskt med katter som aldrig får känna gräs under tassarna, även om katten själv inte direkt verkar sakna något den aldrig har upplevt och/eller fått chansen att vänja sig vid. Mina (ras)katter är kopplade med flexikoppel fram till ungefär 1 års ålder, men när jag märker att de har vant sig vid utomhusmiljön får de röra sig fritt när jag går ut med dem i grönområdet bakom huset där jag bor. Jag går ut med mina katter nästan dagligen under den varma årstiden och har valt boende efter det.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Sol, självklart är det skillnad mellan raser.
Men jag tycker att man kan erbjuda även en mindre
rörlig katt en dos frisk luft. Mina går ut mer eller mindre i
perioder, nu är de knappt inne men på vintern ligger de gärna
kvar i sängen.

Och nej, jag har aldrig sett någon med katt i koppel
på nåt meningsfullt sätt.

Jag går på promenader med mina katter men de följer
mig lös.

Jag tycker också att katter ska ges möjlighet att gå, men det betyder i min värld inte att de måste gå lösa ute. Mina innekatter är ute varje dag (förutom när det är kasst väder, då vägrar de). På balkongen och i koppel. Är vi på sommarstället bor de i ett stall och tillhörande rastgård (som är betydligt mycket större än en balkong). De aktiveras med olika aktiveringsleksaker, jag leker med dem, de leker med varandra och de klickertränas. De visar inga som helst tecken på att inte må bra.

Bara för att du inte har sett katter i koppel "på något meningsfullt sätt" eller inte sett rastgårdar större än balkonger kan du väl tänka dig tanken att de existerar? Plötsligt är det inte så horribelt med innekatter längre.

Dina katter följer med på dina promenader och går lösa. Mina promenerar med mig, men 8 m koppel. Är det någon större skillnad (annat än att det i mitt fall antagligen är mer jag som följer katterna, de får styra vart vi går så länge det inte är farligt) annat än att jag har mina katter under kontroll?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej och varken din eller rubens katthållning har jag klagat på.
Eller hur?

Ni är ju finfina exempel på hur utekatt kan funka utan att göra som ts
likställde med utekatt.

Jag har aldrig sagt att katter ska löpa vind för våg omärkta och okastrerade.
Men att säga att det är enda valet till innekatt 24/7 tycker jag är tramsigt.

Jag har i alla inlägg skrivit att jag tycker att man ska optimera sitt djurs liv.
Att säga att det inte går att ha de ute är bara lathet.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej och varken din eller rubens katthållning har jag klagat på.
Eller hur?

Ni är ju finfina exempel på hur utekatt kan funka utan att göra som ts
likställde med utekatt.

Jag har aldrig sagt att katter ska löpa vind för våg omärkta och okastrerade.
Men att säga att det är enda valet till innekatt 24/7 tycker jag är tramsigt.

Jag har i alla inlägg skrivit att jag tycker att man ska optimera sitt djurs liv.
Att säga att det inte går att ha de ute är bara lathet.

Men herregud, har du över huvud taget läst mina inlägg? :confused: Du klagar inte på Sols katthållning men du klagar på min, vad är skillnaden? Båda har katter som endast får gå ut under kontrollerade former.

Och VAR har jag skrivit att den enda alternativet till utekatt är att ha innekatt 24/7 (för det var det jag antar att du menade fast det står lite otydligt).

Jag blir nästan arg för jag förstår inte var fasiken du har fått det du skriver från.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men det optimala för en katt kan ju variera mellan individer och man måste även ta hänsyn till omgivningen. Ibland kan man även bli tvungen att göra ett icke-optimalt val under en period och det måste ju få vara okej så länge inte katten far illa.

Jag kan inte säga att inomhus 24/7 är absolut fel när jag vet att det finns f d hemlösa katter som farit väldigt illa utomhus som vägrar gå ut. Visst måste man med en sådan katt vara extra noga med att arbeta med aktivering, ta in dofter utifrån, erbjuda nya objekt att undersöka osv. Men någonstans måste man kunna acceptera att livet inomhus kan vara ett gott liv, under rätt omständigheter och med vissa katter.

Ofta finns en föreställning om att lösgående utekatter måste leva bättre liv än innekatter, men jag har träffat många utekatter och innekatter som levt under olika förhållanden och jag inte påstå att jag kunnat se någon skillnad i välmående utefter kriterierna utekatt/innekatt.

I min drömvärld skulle alla katter ha tillgång till jättestora rastgårdar dygnet runt. Där de är säkra och där de inte stör omgivningen. De skulle alla ha ägare som engagerar sig och aktiverar dem mycket osv. Utopi är en sak och jag kan godta rätt många olika varianter av katthållning. Att man siktar mot ett mål (den "optimala" katthållningen) betyder inte att den är möjlig just nu. Dessutom lär man sig ju hela tiden nya saker så bilden av den där optimala katthållningen förändras, iaf för mig. Jag lär mig nya saker hela tiden och det förändrar ofta hur jag ser på katthållning.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det är intressant när de laddade begreppen utekatt och innekatt inte längre blir så svartvita. Är en innekatt som tillåts vara utomhus (i stort sett när den vill) varje dag fortfarande en "innekatt" (likställd med de som aldrig har varit utomhus någonsin)? Är en utekatt som är ute på tomten när den vill, men som också får vara inne hur mycket den vill och som alltid tas inomhus inför natten fortfarande en "utekatt" (likställd med katter som får stanna utomhus i stort sett jämt, oavsett årstid)?

Jag tycker att ämnet är intressant för det är alldeles för lätt att bara säga att man är för eller emot innekatter resp. utekatter, medan man egentligen kanske menar något mittemellan (iallafall gör jag det).
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det har du helt rätt i och jag är själv osäker på vad Pontevecchio menar med utekatt eftersom hon verkar anse att det är utekatter Sol har (men inte att mina är det av någon konstig anledning).

Själv brukar jag definiera det som

utekatt=katt som får gå lös ute på egen hand
innekatt=katt som endast får gå ut under kontrollerade former eller inte alls
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

I mitt tycke kom du bara in i tråden.och började gasta.
Jag har inte kommenterat din katthållning utan bara svarat på dina
påståenden.

Jag har hela tiden svarat på ts första inlägg där det är väldigt svartvitt
vad en inne resp utekatt är. Jag har utekatt och förbannat trött på påståenden
att jag därmed inte skulle bry mig om dem. Jag har läst på om foder, hälsa osv
och de är mina små bebisar. Jag kan inte tänka mig att förvägra dem rätten
att gå ut och därför bor vi inte i stan.

Att inte kunna optimera boendet jämt är en sak men att ursäkta det med
korkade uttalanden om att de VILL bo inne och inte skulle må bättre
av frisk luft är bara töntigt. Självklart finns det alltid undantag men de är extremt
få och inte varje frisk innekatt.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

I mitt tycke kom du bara in i tråden.och började gasta.
Jag har inte kommenterat din katthållning utan bara svarat på dina
påståenden.

Jag har hela tiden svarat på ts första inlägg där det är väldigt svartvitt
vad en inne resp utekatt är. Jag har utekatt och förbannat trött på påståenden
att jag därmed inte skulle bry mig om dem. Jag har läst på om foder, hälsa osv
och de är mina små bebisar. Jag kan inte tänka mig att förvägra dem rätten
att gå ut och därför bor vi inte i stan.

Att inte kunna optimera boendet jämt är en sak men att ursäkta det med
korkade uttalanden om att de VILL bo inne och inte skulle må bättre
av frisk luft är bara töntigt. Självklart finns det alltid undantag men de är extremt
få och inte varje frisk innekatt.

Herregud, det är JAG som är TS. Det är JAG som skrev ursprungsinlägget. Förlåt om jag är och "gastar" i min egen tråd :D

I mitt första inlägg tog jag upp två exempel som jag stött på i verkligheten. Det ena är min egen katthållning och det andra är någon annans som jag stött på. Ingenstans har jag skrivit att utekattsägare tar dålig hand om sina katter och jag har heller aldrig i mitt första inlägg skrivit något om vad en "inne respektive utekatt" är. Du fabulerar hej vilt hära.

Och ja, du har kommenterat min katthållning, det var det första du gjorde. Du skrev:

"Jag tycker inte att varken du eller personerna du beskriver gör rätt.
Jag tycker att ett mellanting är bäst. Med kastrerade och välskötta katter som
får gå ut. Jag kan inte ens tänka mig tanken att inte släppa ut mina katter.
De har samma behov av utevistelse och frisk luft som jag, min häst eller hundar
och andra djur."

Medan du tycker Sol exempelvis har helt okej katthållning fast hon gör precis likadant som mig :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Förlåt det missade jag helt!

Jag tycker du skriver väldigt nedsättande om utekattsägare när du tex skriver såhär "Det är lite som att det enda som räknas i deras ögon är att katten får springa lös ute även om man totalt skiter i resten."

Det är det väl självklart att det inte är? Jag har heller inte uppfattat att din katt får vistas ute, det låter inte så i ursprungsinlägget.

Men då verkar alla våra katter må fint så.
Nu måste jag torka katt som kom in från regnet. Sen vill hon bli matad och gosad med innan hon dyker ned under mitt täcke.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag tror att vi alla här i tråden, precis som du, ofta blir trötta på oansvariga, lata och ignoranta kattägare, oavsett om vi har våra katter inne eller ute.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Förlåt det missade jag helt!

Jag tycker du skriver väldigt nedsättande om utekattsägare när du tex skriver såhär "Det är lite som att det enda som räknas i deras ögon är att katten får springa lös ute även om man totalt skiter i resten."

Det är det väl självklart att det inte är? Jag har heller inte uppfattat att din katt får vistas ute, det låter inte så i ursprungsinlägget.

Men då verkar alla våra katter må fint så.
Nu måste jag torka katt som kom in från regnet. Sen vill hon bli matad och gosad med innan hon dyker ned under mitt täcke.

Du har helt missat att jag i ursprunginlägget ger ett exempel på ett par specifika utekatts ägare som jag nyss träffat. Och ja, i deras ögon verkar det enda som räknas vara att katten får springa lös. Har ALDRIG skrivit att det gäller alla utekattsägare utan just vissa.

Och du, det står svart på vitt i mitt första inlägg att mina katter har tillgång till innätad balkong och får gå ut i sele, missade du det? Jag tror inte det för du fortsatte sen med att säga att du tror inte att katter kan må bra om dom inte får springa lös och att utevistelse i exempel koppel inte kan ersätta det.

Har du ändrat dig?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 651
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
923
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 691
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 709
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp