Bukefalos 28 år!

Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men gulliga du, vem är rabiat? Är jag emot utekatter för att mina inte är det? Det kan möjligtvis inte vara så att mina är innekatter för att jag är emot utekatter?
Som Sol skriver så har jag haft utekatt, hon klarade inte av att vara innekatt och kissade överallt.
DU anser att det är skillnad på djur och djur, jag och många med mig anser inte det. Jag tror att katten har utvecklats mer än vad du tror den gjort de senaste hudratals åren och att den numera är domesticerad och inte vild. Precis som de flesta andra djuren vi människor lever med har utvecklats.

Men okej, jag fattar att eftersom jag inte delar dina åsikter så får jag inte längre vara med och leka. Och jag lovar att följa dina känslor, vill inte göra dig ledsen.

Tillägger till sist att närområde inte = trädgård och att jag inte heller tycker man ska ha innekatt permanent på 30 kvm.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Innätad balkong tycker jag är för liten för att räknas som vettig utevistelse.
Och koppelpromenad har jag redan sagt att jag inte sett nån göra så som Sol beskriver det.

Vad var tanken med ditt inlägg då? I mina ögon ville du bara ha en massa "åh du gör rätt för ute är farligt"
vilket också var svaren du fick.

Jag tycker inte din katthållning är optimal och jag hade förbättrat den om jag var du. Men ett sådant svar
var inte vad du ville ha eller?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag gör inte skillnad på djur och djur, hur menar du?

jag tycker att alla djur ska ha utevistelse, därför bor min häst 4 mil bort och jag köper mat från
frigående djur. Jag stödjer inte burhållning för nåt djur!

Jag anser inte att vi domesticerat våra djur så mycket som många vill hävda, jag tror däremot att allt
för många förmänskligar sina djur.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag kan inte låta bli att tycka att du är rätt så naiv.
Tror du verkligen kossan och grisen har ett naturligt fritt liv?
Även om de går ute så är det inte stor del av året de gör det, resten av året bor de värre än en katt på 30 kvadrat.

Tycker du inte att kor heller är ordentligt domesticerade?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

nej det tror jag såklart inte men jag stödjer de som iaf gör ett försök,

Att inte ens försöka utan bara sätta sig tillrätta och hävda "den vill det" tycker jag är
lathet på högsta nivå.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja, det kan jag hålla med om.
Dock så är det så inom all djurhållning.
Men att rata alla som enbart har katten inne tycker jag är fel.
En del katter trivs alldeles utmärkt med det.

Men självklart ska man alltid sträva efter en optimal djurhållning.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

kl

Jag har aldrig sett en vettig rastgård / inhägnad för katter, bara små balkonghägnader.

Någon som har en bild?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag tror inte att så många katter hade valt det alternativet själva.
De finns säkert men inte i den mängd som hålls inne med det argumentet.
Och då är djurhållningen inte optimal.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men sedan så är det ju så att om alla skulle ha alla djur optimalt skulle i princip inte någon kunna äga ett djur. Man får ju kanske göra avkall på en del som man kompenserar med annat så dom får ett bra liv.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Nej men man måste iaf sträva efter det och inte nöja sig med rätt kass djurhållning.

Man får skaffa ett djur som passar ens livsstil och jag tycker det är synd att katter har
blivit det djur som rekommenderas för inomhusliv.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jättefint men mina hade rymt.
Intressant att de skriver att katter passar bäst i gröngräset ;)
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Innätad balkong tycker jag är för liten för att räknas som vettig utevistelse.
Och koppelpromenad har jag redan sagt att jag inte sett nån göra så som Sol beskriver det.

Vad var tanken med ditt inlägg då? I mina ögon ville du bara ha en massa "åh du gör rätt för ute är farligt"
vilket också var svaren du fick.

Jag tycker inte din katthållning är optimal och jag hade förbättrat den om jag var du. Men ett sådant svar
var inte vad du ville ha eller?

På vilket sätt skiljer sig Sols koppelgående från "vanligt" koppelgående?:confused:

Trodde tanken med mitt inlägg framgick ganska tydligt, att få höra att en katt faktiskt kan må bra även om den inte får gå lös ute. Att jag tycker det är hemskt att ha utekatt har du hittat på alldeles själv. Och det gör mig rätt less att du läser in saker som jag aldrig skrivit.

Men mest nyfiken är jag på vad du tycker är så speciellt med Sols koppelpromenader för i mina öron låter det som helt normala koppelpromenader..

Tillägg: På vilket sätt hade du förbättrat min katthållning, släppt ut katterna lösa? Och varför tycker du att jag måste ha katterna lösa fast du anser att Sol har bra katthållning fast hennes heller inte får gå lösa?
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag tycker min är okej för att vara lägenhet. Dom har tillgång till gräs. Allt som allt är den väl 11-12 m2. Men drömmen är ju en innätad trädgård, vilket jag hoppas kunna ge dom nån dag.

32750286.jpg
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

finns ju alltid nånstans de tar sig ut. genom springor eller över tak.

Ja, det är hopplöst omöjligt... självklart. Har du springor i rastgården har du gjort ett dåligt jobb. Kan katterna hoppa från tak har du beräknat dåligt när du har byggt. Det här är ju sådant man får ta hänsyn till.

Själv har jag en katt som är en fena på att klättra rakt upp på nät, rastgården blev rymningssäker med ett fågelnät över rastgården. Inga problem.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag väljer att inte ha så "vilda" katter så dom passar det liv jag har.
Min skogkatt skulle aldrig ens fundera på att klättra sig ut därifrån.

Alt. sätter man tak.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 932
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 028
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 738
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 811
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp