Bukefalos 28 år!

Lagomt less.. (synen på katter)

Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Ja för mig var ett tak en förutsättning när jag tänker kattgård och därför hade jag inte tänkt
på att ha den där varianten.

Sandros, de flesta jag ser i koppelpromenader drar runt en ovillig katt i sele och flexikoppel,
de har inte tio meter lina som katten löper i. Så beskrev inte du heller dina promenader.

jag hade sett till att antingen bo bättre eller spendera somrar på landet där katten kunde gå fritt säkert.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

det vet du inte om de är för du ger dem aldrig chansen...

Nu känns det som att denna diskussion går rundgång.
Jättefina exempel som Sol plockar fram. Nåt att tänka på
om man inte vill ha katten lös. För inne konstant på 30 kvm verkar
vi kunna komma överens om inte är bra.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Hohoho jaja.
Vad vet du om jag gett min katt chans att vara i en liknande rastgård?
I mitt förra boende hade jag en kattgård utan tak, inte alls lika stor men ja hon höll sig glatt inne, utan tak.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Sandros, de flesta jag ser i koppelpromenader drar runt en ovillig katt i sele och flexikoppel,
de har inte tio meter lina som katten löper i. Så beskrev inte du heller dina promenader.

Så om jag skriver att jag går ut med mina katter i koppel så förutsätter du att jag släpar runt på en ovillig katt i sele och flexikoppel, det var ju schyst :crazy: Snacka om fördomar jisses.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Mina koppelpromenader är väldigt stillsamma. Jag bär ut kissen i hans väska med sele på. Öppnar väskan, spänner i kopplet, slår mig ner i gräset och ser när kisse tassar ut och sniffar runt för att sen göra ruscher tillbaka in i sin säkra väska när läskiga saker närmar sig, som t ex människor, fåglar eller löv. Har fullt sjå att lära honom att väskan är det säkraste stället att vara på, inte under buskarna. Att promenera med honom - alltså verkligen gå - är inte att tänka på just nu. Vi beter oss istället som katter vanligtvis gör i ny omgivning: vi ligger lågt och spanar med enstaka trygga sniffturer.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

men det är ju så det ser ut? hur många/ofta ser du folk med katt i tiometers löplina?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

men det är ju så det ser ut? hur många/ofta ser du folk med katt i tiometers löplina?

Jag brukar aldrig se folk vara ute med sina katter öht. Själv har jag ett tre meter långt tunt koppel, 10 meter skulle bara jag och katten trassla in oss i. Fyller dock samma funktion, katten känner aldrig av att den har koppel och den får gå hur den vill så länge det inte är på något olämpligt ställe. Fortfarande dålig katthållning?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag tycker inte att det är optimalt.
Men du tycker inte min katthållning är optimal så vet inte riktigt vad vi diskuterar nu?

Vi har lagt fram våra argument och jag tycker att det är bra att du inte menade alla
utekattsägare och jag erkänner att i min värld var inte koppelpromenader och kattgård
på den nivån som Sol visade.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Har man en en lugn katt så funkar 10 meters lina super :D
Har en tunn nylonlina som inte fastnar och hakar i sig. Visst kan de bli lite trassel på den men vad gör det, finns ett par meter till att ta på.
Kan iof erkänna att det är lite väl trassligt i riset i skogen men det funkar!
Jag tycker faktiskt att katter ska få komma ut och se annat än hemmet. (inte riktat till dig utan mer allmänt)
Min älskar det:
542918_10150836485966159_1350034107_n.jpg


35923_10150836486421159_1795066311_n.jpg


401595_10150836486791159_1643123640_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag tycker inte att det är optimalt.
Men du tycker inte min katthållning är optimal så vet inte riktigt vad vi diskuterar nu?

Vi har lagt fram våra argument och jag tycker att det är bra att du inte menade alla
utekattsägare och jag erkänner att i min värld var inte koppelpromenader och kattgård
på den nivån som Sol visade.

Var har jag skrivit att din katthållning inte är "optimal"? :confused:
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Det är en skogis va? Min kompis har precis köpt en kattunge som är väldigt lik din.
Fina bilder!
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Du verkar inte vilja diskutera det här längre men jag tycker det är irriterande att du tillskriver mig åsikter som jag inte har. Jag har aldrig skrivit NÅGONSTANS i den här tråden att det är fel att ha utekatt, som du tror. Du har helt missuppfattat mitt syfte med tråden.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

men vad är det du vill diskutera då?

Jag har redan förklarat vad jag läste i ditt första inlägg.
Och vad jag tycker är viktigt i en katts tillvaro.
Jag riskerar hellre att katten skadar sig ute än blir sjuk inne.
Hur många gånger ska jag skriva att jag inte tycker, utifrån dina
inlägg, att den katthållningen du har inte är optimal.

Det känns som att du bara vill ha medhåll?
Ha katter på det sät som du vill så är du väl nöjd.
om det är knäppskallar som tycker annorlunda så varför ens bry sig?

Jag skiter fullständigt i vad folk tycker i mina utekatter. Jag gör det
som jag anser att de mår bäst av. Och det funkar uppenbarligen kanon
eftersom jag har två 6åriga katter som knappt haft ett sår i sina liv, än
mindre varit sjuka.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

BJag ville lufta min frustration över människor som anser att en katt måste spring lös för att må bra. Var det så otydligt?

Jag tycker du har bra katthållning (utifrån det du skrivit i tråden), du tycker inte att jag har det. Fine. Det var precis det här jag menade, människor som tror att utekatt är det enda vettiga sättet att ha katt på, som du gör.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Vist är det en skogatt :)
Hon är för tillfället dräktig, min lilla sessa :)
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Men åååhhh !

Har hon verkligen blåa ögon eller är det bilderna som luras ?
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Japp hon har blå ögon. Pappa katt är med röd-vit med blå ögon :love:
En högst sällsynt parning så jag är något spänd på dessa små!

542842_10150753097441159_526183491_n.jpg


534022_10150836486701159_562611218_n.jpg


Ber om ursäkt för OT!! :o
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag håller med dig. Det är underligt att ett så lite kunskap runt ett så vanligt djur som katt. Skulle vilja säga att det flesta i Sverige någon gång haft katt i sitt liv.
många i Sverige högaktar renrasiga hundar med stamtavla men säger man att man vill köpa en raskatt för en x antal 1000 lappar så blir de typ :eek: . Undrar vad det beror på? Vet flera här som inte skulle ta katten till vetten om den blev sjuk. och fortfarande finns övergivna sommarkatter varje år här. Vaccinera kastrera? Vad är det?
Nej men inte har katter har inte lågt värde

Jag tycker absolut att bor man på landet en lång bit från vägen kan man ha katten(-erna) ute, alltså stall/ladugårdskatt.
Men i stan ska man ha innekatt med in-burad/nätad/glasad och/eller katten i koppel och/eller kattgård .

Jag har haft både inne och utekatter och skulle vilja påstå att ingen mår dåligt.
TYcker det är trist, katter är så underbara små djur.
 
Sv: Lagomt less.. (synen på katter)

Jag håller med dig. Det är underligt att ett så lite kunskap runt ett så vanligt djur som katt. Skulle vilja säga att det flesta i Sverige någon gång haft katt i sitt liv.
många i Sverige högaktar renrasiga hundar med stamtavla men säger man att man vill köpa en raskatt för en x antal 1000 lappar så blir de typ :eek: . Undrar vad det beror på? Vet flera här som inte skulle ta katten till vetten om den blev sjuk. och fortfarande finns övergivna sommarkatter varje år här. Vaccinera kastrera? Vad är det?
Nej men inte har katter har inte lågt värde

Jag tycker absolut att bor man på landet en lång bit från vägen kan man ha katten(-erna) ute, alltså stall/ladugårdskatt.
Men i stan ska man ha innekatt med in-burad/nätad/glasad och/eller katten i koppel och/eller kattgård .

Jag har haft både inne och utekatter och skulle vilja påstå att ingen mår dåligt.
TYcker det är trist, katter är så underbara små djur.

Precis. Det där med att folk förfasas när dom får höra vad man betalat för sin raskatt hände väl mer än en gång när jag köpte min ragdoll. "Sex och ett halvt tusen!! Är du tokig, en katt kan man ju få gratis :crazy:" Suck. Ingen ifrågasätter på samma sätt när man köper en valp för 10 000.

Och sen den här föreställningen om att katter MÅSTE få springa lösa ute för att må bra. Det verkar vara någon slags kvarleva från förr som är svår att ta död på och det märks ju bara i den här tråden att en del fortfarande är av den åsikten att låter man inte katten gå lös så är man en dålig kattägare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 867
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: escodobe
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 785
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp