Låna E-böcker

Bukefalos 30 år!

turbofling

Trådstartare
Nu när barnen har blivit större har jag tid att läsa mer och jag läser gärna och mycket så det blir dyrt att köpa nya böcker hela tiden.

Jag bor inte i Sverige men läser helst på svenska så jag började fundera på om det finns ngn svensk tjänst där man betalar en viss summa i månaden och sen kan ladda ner flera böcker i månaden. Jag känner till Storytel men jag behöver inga ljudböcker utan är bara intresserad av böcker att läsa.

Sett att man kan låna på flera bibliotek i Sverige men då behöver man ett bibliotekskort och som utlandsboende är det nästan omöjligt att ordna ett.

Biblioteketen har numera en krånglig tjänst för att låna e-böcker som kräver att man har rätt typ av läsplatta/surfplatta. Och oklart hur det blir med det framöver. Så jag skulle nog börja med en provperiod på någon tjänst typ storytel. Jag använder ingen sådan själv så kan inte ge rekommendationer.

Nu läser jag dock mest på engelska, men tycker typ 1 av 100 böcker finns som e-bok
Jag tycker jag hittar de flesta jag vill läsa som e-böcker, men då att köpa. Kan ju bero på vad man läser. Jag är ganska mainstream men läser både på svenska och engelska.

Edit: inser nu att ditt inlägg gällde just storytel. Ignorera ovanstående.

Biblioteketen har numera en krånglig tjänst för att låna e-böcker som kräver att man har rätt typ av läsplatta/surfplatta. Och oklart hur det blir med det framöver. Så jag skulle nog börja med en provperiod på någon tjänst typ storytel. Jag använder ingen sådan själv så kan inte ge rekommendationer.
Oj jag kan utan problem läsa böckerna via vårt biblioteket på mobilen utan problem. Men @turbofling bor utomlands så fungerar nog inte där.

Jag tycker ändå att Storytel är ganska prisvärt, fast jag har deras billigaste abonnemang, 99 kr/mån för 20 timmar, är man storläsare kanske det inte räcker. (Fast om man också är snabbläsare kanske det gör det. 😁)

Jag har bibliotekskort till tre olika bibliotek, Helge (Bollnäs med omnejd) Uppsala och Stockholm. Finns inte boken som e-bok på ett bibliotek så finns det ibland på ett annat. Men då måste man ju ha registrerat bibliotekskort.

@turbofling om du har en kompis i Sverige kanske hen kan fixa ett bibliotekskort till sig själv och sedan loggar du bara in med användarnamn/lösenord och använder hens konto. Det enda är att man bara får låna ett begränsat antal böcker per vecka.

Själv läser jag på datorn och då fungerar det nya systemet utmärkt, förutom då att man måste läsa det i Adobe vilket jag inte gillar som e-läsare. Tyvärr kan man inte läsa i calibre om man inte tar bort DRM. Eftersom jag läser mycket så lönar det sig absolut för mig att ha en e-läsare.

Du kan alltid föra över e-böcker till surfplatta/mobil/e-läsare via datorn.

https://www.gotabiblioteken.se/dator-och-läsplatta Vet inte om det här gäller alla olika bibliotek men det borde göra det.

Jag tycker jag hittar de flesta jag vill läsa som e-böcker, men då att köpa. Kan ju bero på vad man läser. Jag är ganska mainstream men läser både på svenska och engelska.

Edit: inser nu att ditt inlägg gällde just storytel. Ignorera ovanstående.
Jag har dock problem med böcker som enbart finns på amerikanska Amazon, när jag har försökt.

Nu läser jag dock mest på engelska, men tycker typ 1 av 100 böcker finns som e-bok
Det här är ett av de största problemen med digitala media, oavsett om det gäller böcker, musik eller film/serier. Dels är utbudet ofta begränsat till vissa leverantörer, och ofta är det knutet till en specifik tjänst, för att inte tala om att något kanske inte ens finns att tillgå i vissa länder.

Jag skulle inte alls bli förvånad om det visar sig att det inte går att få tag på svenska e-böcker för @turbofling, på grund av detta. Jag hoppas jag har fel, och även om jag har fel, går det ju att ta sig runt sådant med exempelvis VPN.

Jag har dock problem med böcker som enbart finns på amerikanska Amazon, när jag har försökt.

Amazon är djävulens avföda. Jag köper på amazon, tar bort drm och gör det till en e-bok. Jag har köpt den, boken är min och amazon ska inte lägga sig i vad jag gör med den. Än mindre tvinga mig att köpa en Kindle. Jag är mycket nöjd med min Kobo.

Amazon är djävulens avföda. Jag köper på amazon, tar bort drm och gör det till en e-bok. Jag har köpt den, boken är min och amazon ska inte lägga sig i vad jag gör med den. Än mindre tvinga mig att köpa en Kindle. Jag är mycket nöjd med min Kobo.
Önskar bara att jag fick köpa det böcker jag vill oavsett vilket land jag bor i! Eller böckerna går att köpa inbundna i Sverige, men kostar ju multum då.

Nu när barnen har blivit större har jag tid att läsa mer och jag läser gärna och mycket så det blir dyrt att köpa nya böcker hela tiden.

Jag bor inte i Sverige men läser helst på svenska så jag började fundera på om det finns ngn svensk tjänst där man betalar en viss summa i månaden och sen kan ladda ner flera böcker i månaden. Jag känner till Storytel men jag behöver inga ljudböcker utan är bara intresserad av böcker att läsa.

Sett att man kan låna på flera bibliotek i Sverige men då behöver man ett bibliotekskort och som utlandsboende är det nästan omöjligt att ordna ett.
Om du är okej med att läsa på telefonen är Storytel bra, där får man tillgång till både ljudböcker och e-böcker. Dock saknar jag personligen möjligheten att ladda över dem på min läsplatta, jag gillar inte att läsa på telefonen. Det kan som @Islandshästryttare säger variera lite vilket innehåll man har tillgång till från utlandet men min upplevelse (som någon som alltså också bor utomlands) är att i princip alla svenska böcker (eller utländska böcker översatta till svenska) är tillgängliga och det är främst om man vill läsa/lyssna på engelska som det tar stopp.

Vill du läsa på läsplatta har Kobo något som heter Kobo Plus som kan vara värt att undersöka, dock har jag aldrig testat det själv så jag vet inte hur det är med tillgången på svenskspråkigt material från utlandet.

Om du är okej med att läsa på telefonen är Storytel bra, där får man tillgång till både ljudböcker och e-böcker. Dock saknar jag personligen möjligheten att ladda över dem på min läsplatta, jag gillar inte att läsa på telefonen. Det kan som @Islandshästryttare säger variera lite vilket innehåll man har tillgång till från utlandet men min upplevelse (som någon som alltså också bor utomlands) är att i princip alla svenska böcker (eller utländska böcker översatta till svenska) är tillgängliga och det är främst om man vill läsa/lyssna på engelska som det tar stopp.

Vill du läsa på läsplatta har Kobo något som heter Kobo Plus som kan vara värt att undersöka, dock har jag aldrig testat det själv så jag vet inte hur det är med tillgången på svenskspråkigt material från utlandet.
Jag som har en läsplatta med Android, kan läsa böcker hos Storytel på den

Jag skulle säga att Storytel är bättre på svenska eböcker, och att Kobo Plus är bättre på engelska eböcker - men kanske inte så bra på svenskt material. Det går att köpa, men ingår nog inte lika mycket i Plus-abonnemanget.

(jag har dock inte haft Kobo Plus tillräckligt länge än för att vara helt säker, men jag började med det för att utbudet på engelska på Storytel är kasst, och de hade böcker som jag ville läsa)

Dvs skulle jag vilja läsa svenska eböcker så skulle jag välja Storytel framför Kobo Plus

Jag har Nextory, där kan man läsa böckerna också, inte bara lyssna. Vet inte om det gäller alla böcker men i alla fall de jag lyssnat på. Borde fungera på en ipad/android-platta tänker jag (men har inte testat).

Jag har bibliotekskort till tre olika bibliotek, Helge (Bollnäs med omnejd) Uppsala och Stockholm. Finns inte boken som e-bok på ett bibliotek så finns det ibland på ett annat. Men då måste man ju ha registrerat bibliotekskort.

@turbofling om du har en kompis i Sverige kanske hen kan fixa ett bibliotekskort till sig själv och sedan loggar du bara in med användarnamn/lösenord och använder hens konto. Det enda är att man bara får låna ett begränsat antal böcker per vecka.

Själv läser jag på datorn och då fungerar det nya systemet utmärkt, förutom då att man måste läsa det i Adobe vilket jag inte gillar som e-läsare. Tyvärr kan man inte läsa i calibre om man inte tar bort DRM. Eftersom jag läser mycket så lönar det sig absolut för mig att ha en e-läsare.

Du kan alltid föra över e-böcker till surfplatta/mobil/e-läsare via datorn.

https://www.gotabiblioteken.se/dator-och-läsplatta Vet inte om det här gäller alla olika bibliotek men det borde göra det.
Det är definitivt inte samma på alla bibliotek men det finns en begränsad mängd tjänster som går att använda. E-böcker är dessutom väldigt dyrt för biblioteken

Mitt lokala bibliotek har tex Libby (som för oss går att använda utomlands) men jag kan verkligen inte rekommendera att låna ut sitt konto till någon annan. Bibliotekskort och inloggningsuppgifter är värdehandlingar och när man skaffar ett kort/konto så ingår man ett juridiskt avtal.

Bara en heads up - sidan du länkar är inte längre aktuell information.

Till TS har jag tyvärr inga tips för hur du ska lösa det, däremot är det inte så konstigt att du inte kan få ett bibliotekskort i Sverige då det så vitt jag vet inte finns några bibliotek som har i sitt uppdrag att förse utlandssvenskar med litteratur. Har du tur kan ditt lokala bibliotek däremot ha ett avtal som även inkluderar titlar på svenska.

Jag tycker ändå att Storytel är ganska prisvärt, fast jag har deras billigaste abonnemang, 99 kr/mån för 20 timmar, är man storläsare kanske det inte räcker. (Fast om man också är snabbläsare kanske det gör det. 😁)

Tyvärr räknas de tjugo timmarna av de flesta sådana tjänster i samma timmar som boken tar att läsa upp, och högläsning tar ju i princip alltid betydligt längre tid än om man läser själv oavsett hur långsamt man läser. Läser man en bok på en timme eller två, som tar arton timmar för en uppläsare så har man liksom förbrukat sitt abonnemang på en eftermiddag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka