Bukefalos 28 år!

Långa dagar på fritids

Sv: Långa dagar på fritids

Jag tycker inte att det är långa tider, vi jobbar heltid (samåker tillsammans) och våra barn (2, 4) är på dagis 6.30-16.30. Hur ska man annars få ihop pengar?

Jag tycker det har gått prestige i att ha barnen korta dagar på dagis/fritids, men, man kan ju inte leva på existensminimum för att man skall tillbringa en massa tid med barnen!

Jag tror hellre på en mamma o pappa som inte är stressade över pengar och heltid på jobb och dagistider därefter än mycket tid med 2 oroliga och sura föräldrar...

Men det handlar kanske inte enbart om att föräldrar och barn ska umgås. Det kan också handla om, att det är en LÅNG arbetsdag för ett litet barn, att åka hemifrån vid 6-tiden på morgonen och vistas i en ofta mycket bullrig, högljudd, stimmig och stressig miljö i uppemot 10 - 11 timmar. Dagispersonalen själv upplever ofta miljön som stressig, åtminstone på vissa dagis och fritids, och kan en dagisarbetande gå i väggen efter en 9-timmars arbetsdag, kan ett litet barn också må dåligt, fast det kanske inte får samma "diagnos".
Även om många barn älskar sina dagis, är det ändå en ganska speciell miljö att vistas så länge i.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Ja, många kan med stor sannolikhet ändra situationen för barnen på dagis och fritids. Alla vill inte, trots att de kan. Det är ju också ett val som man gör som förälder. För mig är det en gåta, även om jag givetvis förstår att vi alla är olika.

Nej, för TS är det säkerligen ingen möjlighet att just idag dra ner på arbetet. I den situation familjen befinner sig i, är alternativen få och därav är det bäst att arbeta på för att göra sig skuldfri. Därefter kommer valmöjligheterna. Jag pratar i allmänhet utifrån mina egna erfarenheter i möten.

Jag är ensamstående sedan jag var gravid i sjätte månaden och vet också därför hur tufft och kärvt, just är att vara ensam med barn. Idag har jag råd att dra ner på tiden och det har jag slitit för med bara händer. Jag är inte rik och kommer inte ifrån en rik familj. Jag förstår att det finns hinder för många. Frågan är dock vilka hinder man sätter upp för sig själv. Jag tycker att väldigt många föräldrar (ensam som par), är pessimistiska om vilka möjligheter som finns. Ibland känns det som att folk tror att den som har bra ekonomi eller har mycket tid med barnen har fötts med pengar. Så är det inte alltid. Ett par vänner till mig lever väldigt snålt för att istället kunna vara hemma längre. Och jag har tidigare (och fortfarande) gjort (gör) en hel del hårda och tuffa prioriteringar, för att mitt barn ska få vara med familjen mer.

JAg förstår att du har gjort allt du kan för att komma dit du är i dag. Det är ju jättebra att du har klarat det! :)

Jag kankse är pessimist? Jag har inte velat säga upp mig från ett fast jobb och jag försökte plugga vidare för att slippa jobba med det, som låginkomsttagare som städerska på kvällen. Det lyckades inte, för jag klarade inte pressen och stressen det skapade. Det blev för mycket helt enkelt. När jag sedan ändrade arbetstider så krockade det med föreläsningar och sånt så då fick jag sluta pluggandet.
Jag har givit upp min dröm, drömmen om att ta sig ifrån det där dryga fattiga livet jag levt i alla år, drömmen om att jobba med något skitkul istället för att gå dag ut och dag in och vantrivas på jobbet och bara räkna ner timmarna tills jag får gå hem. Jag orkade inte med alla tre grejerna; jobba, ha barn och plugga. Jag tog bort ett dem. Det som skulle leda mig och mina barn till ett ganska annorlunda liv så småningom. Ibland finns det inte så många vägar att gå vidare på, tyvärr.


När jag pratar om existensminimum förresten så pratar jag om summan socialen har satt upp.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Ja soss existensminimum ligget 2000 under KFM, så jag har inte dåligt så, men där är csn inte med så de pengarna försvinner ändå.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Fast är det det? A kommer att lämnas 7 flera mornar i månaden, det är tydligen ett par tre barn och superlungt och mysigt på morgonen enligt personalen. Likaså de barn som hämtas sent, framåt eftermiddagen har alla barn som går kort försvunnit och det är lungt och stilla. Överhuvudtaget verkade fröknarna nu under inskolningen vara extremt lugna, coola och rimliga. Småbarnsgrupp iofs så de låter inte speciellt mycket heller (men de delar ett rum med äldre barn som "stimmar" lite, dvs låter lite mer än tre kvinnor som sitter och dricker the, men inte spec mycket mer.

Håller med om att det kan bli långa dagar osv, och att korta är bättre. Jag protesterar bara mot extrem miljö, skrik, buller och spring osv hela dagarna.

Det är liksom mest fyra barn som sitter stilla och petar lite i en sandlåda, en fröken med en liten tjej i knät. :D tre barn som går med små dockvagnar. Ett par äldre barn som målar på en skiva på en vägg o pratar lite.

Jag själv gick på fritids i 8-9-10? års åldern. Det var inte speciellt stressigt eller skrikigt eller bullrigt. Man kunde sitta och läsa en bok om man ville såklart. Mest leka lite i lugn och ro utan ngn som störde med två flickkamrater.
 
Sv: Långa dagar på fritids

:) Jag tycker det låter som om ni har ett riktigt bra Dagis! :) För givetvis varierar det mycket, även dagis inom samma kommun/samhälle kan variera otroligt.
Jag har nyligen pratat med fd Dagmammor, som flyttats över till att arbeta på Dagis, och de säger samtliga att skillnaden är enorm och att det rör sig om en helt annan miljö. Att ljudnivån är ojämförbar, att det är svårt för tystare och mer tillbakadragna/försiktiga barn att göra sig hörda, och inte minst att uppförandet (!) är mycket sämre. De upplever det som jobbigt.
Men, som sagt, jag känner också till Dagis som är väldigt mysiga och inte alls lika fullproppade, och man ska vara glad om ens barn får vistas där.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Mmm det fick iofs riktigt bra betyg när vi snokade runt i grannskapet innan vi bestämde oss ;) (och jag har aldrig sett ett dagis med en så gigantisk gård tidigare) (men man får väl se, hittils har A bara gått en vecka och två dagar. Å andra sidan har vi hängt där dagarna i ända).
 
Sv: Långa dagar på fritids

"Tyvärr" är vi inga maskiner, som orkar hur mycket som helst. Viljan räcker oerhört långt, men den ger oss inte fler timmar per dygn och inte heller ger viljan oss förmågan att klara av vardagen utan sömn eller ger oss äran att få det automatiskt städad, inhandlat och tvättat. Jag förstår precis vad du menar. Tro mig, jag har lagt drömmar på hyllan, omprioriterat och ibland funderat på om det finns en ände på allt elände som dyker upp, speciellt i otid.

Men, det jag försöker få fram i mina inlägg är just att vi kan mer än vi tror. Allt kanske inte blir som vi tänkt exakt nu och kanske inte som vi från början hade tänkt oss. Att det också sker saker på vägen och att den oftast är längre än väntat. Ofta får vi svänga av och vända om, börja om eller välja en annan väg. Du verkar själv ha fått gjort hela den resan!

Många människor vill ha sitt liv som de har det. De trivs med det och i det stora hela, så tror jag att det är det som räknas. Mår föräldrarna bra och känner att deras barn mår bra, är cirkeln sluten. Oavsett vem man är och vad man arbetar med. Det jag reagerar på dock, är att jag ofta hör föräldrar klaga på hur illa saker och ting är, utan att se framåt mot vad de kan göra för att "komma ur det". De klagar över ekonomin och att de inte alltid kan göra "som alla andra" och gnäller på människor som enligt dem "har det bättre". Att om man uppnår något som ger bra avkastning i livet, så måste man ha fått det gratis.

Och helt ärligt. Livet blir hårt om man inte har en stadig, ekonomisk grund att stå på. Det blir tuffare i regel, om man inte har en utbildning som ger bra ingångslön. Får man sedan barn på det, så är det kanske inte så konstigt att man måste kämpa i motvind. Jag kommer och bor nu i ett brukssamhälle och blir mörkrädd över hur pessimistiskt föräldrarnas tankar är över sin familj. Det färgas ju över på deras barn.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Jag har ju en lärarutbildning, men har fått jobb som fritidspedagog, det är lite tunt med lärarjobb nu tills allt är löart med legitimationer i kommunerna.
Jag peppar mitt barn massor. Nu vet jag att det är detta året som gäller, sen är det bättre.
DÅ kan vi förändra vår situation till det bättre och hon vet ju det, men som sagt, samvetet gnager ju:)
 
Sv: Långa dagar på fritids

tänkt vad billigt vi lärt oss leva under denna tid med.. undrar vad jag ska göra med alla tusenlappar;)

Spara så klart:) och köpa en ny tv och en tvättmaskin för cash
 
Sv: Långa dagar på fritids

Så hade min syrra det en period, men hennes son var då lite över 1 år. Hon jobbade 6 mil hemifrån. Sonen var alltid sist på dagiset, hämtades runt 6 tiden...Väldigt långa dagar, men vad gör man då man inte har några alternativ och är ensamstående ? Hon sa det att, första året med dessa tider var väl mer eller mindre lämna, hämta...komma hem och sen sov han.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Våran är på dagis 06,45 ca - 15,00 ca.. Jag lämnar 06,45 mån, ons och fre. Sambon runt 07,00 tis och tors. Det är alltid jag som hämtar, för sambon slutar 16,30, jag jobbar aldrig längre än till 15,00. Och till 15 jobbar jag bara 1 dag/veckan och då är jag och hämtar på dagis 15,45. Annars hämtar jag alltid kl 15. Hon fyller 4 år nu i december.

Emellanåt kan det kännas som långa dagar, men för det mesta verkar hon ta det väldigt bra. Vi brukar sällan gå hem efter dagis utan gå till en gård och leka lite i lekparken. Hon vill heller inte gå hem på en gång. Och så länge hon orkar så finns ju ingen anledning till att gå hem det första man gör. Hon har ju dessutom nyss ätit mellanmål när jag hämtar henne, så någon mat snabbt som tusan behöver ju inte fixa så att säga.
 
Sv: Långa dagar på fritids

JO, det är ju som det är med tiderna.
Får jag en lärartjänst nästa år har jag ju förhoppningsvis LITE planeringstid att ta hemma om jag vill. Dock har ju AG förhandlat bort det och hur barnen ska lära sig nåt när lärarna inte kan planera lektioner, ja det kan man undra över.
Barnet får helt enkelt klara det nu så länge, så får vi omfördela vår tid när hon är hos mig och pappa så jag också får en helgdag med henne och inte bara en timme efter jobbet varje dag, hon måste ju lägga sig allra senast åtta.
 
Sv: Långa dagar på fritids

Jag tycker du gör det kanonbra, var stolt över dig själv istället för ha ev. dåligt samvete.
Det flödar över på din dotter, att ha en stolt mamma är en bra grund i livet.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 603
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 427
Senast: Blyger
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: __sofia__
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp