Långlina eller flexikoppel?

Sv: Långlina eller flexikoppel?

Självklart kan det bli hårda stopp även med lång lina. Det jag försökte beskriva var att jag försöker undvika den typen av situationer genom att gå med kort koppel där jag inte har bra sikt.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

KL

spårlina för mig är jätteivägen på elljusspåret där vi ofta går för även om hunden är nära mig så släpar linan så andra hundar och joggare, barnvagnar och folk måste akta sig för linan och det känns inte så kul kan ju hända en olycka rätt lätt! I flexi är ju linan kort när hunden är nära mig. Visst, man kan korta upp linan osv men då kan det där hända som hände mig plötsligt ryck = brännsår!
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

*kl*

Tack för alla svar! Någon frågade om ras/storlek på hunden - det är en staffe det gäller :)

Efter era svar har jag nog bestämt mig för att köpa både en långlina och ett flexikoppel och känna efter vad som fungerar bäst. En långlina behöver jag oavsett eftersom vi som sagt bor i stan och inte kan släppa hunden hur som helst när vi t.ex. ska träna inkallning, men tanken är som sagt framförallt att ha något vid längre promenader och då borde flexit vara smidigare (även om jag nog provar med långlinan först framförallt när valpen är liten). Min tanke är då att köpa ett 8m flexikoppel och försöka se till att aldrig "utnyttja kopplets fulla längd" eftersom jag inte vill ha en hund som drar och vill undvika hårda ryck. Det visar sig nog vad som funkar bäst, verkar som att det bara är att prova som gäller!
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

KL

Jag ser överallt att folk rekommenderar långlina istället för flexi för att flexit ger motstånd och tryck i halsen/selen, men 10-15m lina måste ju ge Betydligt mer tryck? Speciellt som att den måste släpas runt stenar och träd mm. Att trampa på en lina borde också ge ett mycket kraftigare ryck/tvärstopp än att låsa ett flexi samtidigt som man följer med med handen/kroppen för att undvika ryck om hunden får fnatt eller sticker iväg
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag hade en tunn lätt lina, ett 10 m kattkoppel. Förutom att den fastande ibland så märkte nog inte valp särskilt mycket av den. Om han hade märkt ett flexi mindre vet jag inte för han har faktiskt aldrig någonsin haft ett på sig.

Angående ryck så är det ju endast i absoluta nödfall (för att förhindra en olycka eller att hunden självbelönar sig) man ska ställa sig på linan det när hunden rör sig. Jag gjorde det nog endast ett fåtal gånger. Mest använde jag den när valpen redan stod stilla och kollade in något för att förhindra att han skulle ta "fel" beslut och bli självbelönad.

I linan så gör det inget om valpen får lite knäppryck och tokrusar runt (vilket valpar gör) där det är lämpligt men i flexit så kommer det ju att ta stopp väldigt snabbt om man inte springer efter och är man i där det är träd eller dyl. så kommer man oundvikligen att trassla in sig. Har man en lite stelare lina som glider lätt så trasslar det nog sällan. Den jag hade var lite trasslig så nästa gång köper jag nog en tunn plastad lina.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag har alltid haft mina valpar lösa från dag ett, tycker det är då man har chansen att lära valpen att följa med och ha koll på mig. Gott godis i fickorna bara så har de inte stuckit iväg någonstans. När de är riktigt små så varken kan eller vågar de springa speciellt långt. När jag gått där valpen inte kunnat vara lös har jag använt flexi. Aldrig varit några problem med det.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag hade en tunn lätt lina, ett 10 m kattkoppel. Förutom att den fastande ibland så märkte nog inte valp särskilt mycket av den. Om han hade märkt ett flexi mindre vet jag inte för han har faktiskt aldrig någonsin haft ett på sig.

Angående ryck så är det ju endast i absoluta nödfall (för att förhindra en olycka eller att hunden självbelönar sig) man ska ställa sig på linan det när hunden rör sig. Jag gjorde det nog endast ett fåtal gånger. Mest använde jag den när valpen redan stod stilla och kollade in något för att förhindra att han skulle ta "fel" beslut och bli självbelönad.

I linan så gör det inget om valpen får lite knäppryck och tokrusar runt (vilket valpar gör) där det är lämpligt men i flexit så kommer det ju att ta stopp väldigt snabbt om man inte springer efter och är man i där det är träd eller dyl. så kommer man oundvikligen att trassla in sig. Har man en lite stelare lina som glider lätt så trasslar det nog sällan. Den jag hade var lite trasslig så nästa gång köper jag nog en tunn plastad lina.

ja, en sådan lina kan jag tänka mig är lätt men en vanlig spårlina ser jag inte som lätt.

Fast med träd och buskar så kommer linan trassla in sig lika mycket som flexit vid tokryck. Tokryck på helt öppen yta och lätt lina ser jag dock fördelarna med mot flexit.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

När de är riktigt små så varken kan eller vågar de springa speciellt långt.

Det hade jag hört innan vi fick hem vår kelpievalp men han hade helt missat att läsa sen delen av instruktionsboken... Han drog lätt 100m bort för att hälsa på människor. Godis eller leksaker sket han fullständig i om det fanns roligare saker (människor framförallt) i närheten. Vid 10 veckor gav jag upp och provade lina och efter 2 månader behövdes den inte längre. Han har bara blivit mer följsam med åldern och skulle aldrig springa iväg en längre bit nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Fast med träd och buskar så kommer linan trassla in sig lika mycket som flexit vid tokryck. Tokryck på helt öppen yta och lätt lina ser jag dock fördelarna med mot flexit.

Nej, man håller ju inte i linan den åker bara efter valpen. Visst är det väldigt taggigt eller snårigt så fastnar den kanske tillslut men inte i vanlig skog där händer det inte särskilt ofta. Om man måste loss linan får valpen helt enkelt träna passivitet ett litet tag.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

När de är riktigt små så varken kan eller vågar de springa speciellt långt.

Jag önskar att någon hade berättat det för min Wahidah som sprang ut genom häcken när hon var ute för allra första gången, 5 veckor gammal. Ut genom häcken, ut på fältet bakom med två syskon på släp. Full fart och nog hann de långt innan vi kom ikapp dem... (Salukivalpar är snabba redan när de är 5 veckor gamla fick vi lära oss). Mamma hund stod kvar på tomten, kopplad och tillsammans med de två sista syskonen. Inte sjutton brydde sig Wahidah om det.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag föredrar flexi. Testat lina, tycker alltid den är ivägen... Antingen så kliver jag på den, hunden springer runt en så man fastnar i den osv.

Dock har jag bara flexi på en av hundarna, den andra går antingen lös eller i vanligt koppel. Men skulle mycket väl kunna tänka mig att ha flexi på bägge och fästa lillhundens i midjebälte och hålla i schäferns. Hur det går med trassel återstår dock att se :p

Dock är jag uppmärksam på omgivningen, och har hundarna intill mig/platsade bakom om jag går där jag inte ser och ger frikommando när jag har bra sikt igen.

Kort sagt, flexi är för mig mycket mera lätthanterligt :)
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

kl

Nu måste jag vara korkad. Men jag förstår inte varför det skulle bli mer tvärstopp med flexi än om man stampar på en lina. :confused:
<snip>

Det blir betydligt mindre slit pa mig att trampa pa en lina (eller helt enkelt satta sig ner ... om man hinner) da det ar sa mycket lagre punkt. Nar en rottis far ivag i 190 MPH sa finns inte en chans att jag ska kunna halla emot rycket som blir om jag haller i ett koppel eller lina. Daremot har jag inga problem att sta stadigt nar jag trampar pa linan ... Det ar fysik:p Ju hogre upp jag haller nar en kraft forsoker dra desto svarare har jag att halla emot.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Nej, man håller ju inte i linan den åker bara efter valpen. Visst är det väldigt taggigt eller snårigt så fastnar den kanske tillslut men inte i vanlig skog där händer det inte särskilt ofta. Om man måste loss linan får valpen helt enkelt träna passivitet ett litet tag.

Princess Diva har slapat en plast sparlina sedan hon var 3-4 manader och hon har aldrig fastnat. Inte i typiskt Svenska skogar och inte i bjornbars snar i regnskogar. Den ar nastan som en tvattlina och glider igenom allt ... aven nar hon rusat tre varv runt en stubbe, ormbunkar, bjornbars snar och diverse annat smatt och gott.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Fast på en åttaveckorsvalp tycker inte jag att du behöver varken flexi, långlina, eller 180cm koppel. Eller nån strandpromenad.

Valpsele, valpkoppel och korta kissrundor kommer det ju att handla om ganska länge framöver.

Flexi funkar väl sen för mig, men jag gillar inte detta eviga klickande på "bromsknappen", då har jag nog heldre lös, eller i vanligt koppel.

Jag har också sele på min ibland, nån billig variant, sen när det är spår så åker Björkis-selen fram, det har han aldrig blandat ihop utan vet när det är spår eller inte.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

. När de är riktigt små så varken kan eller vågar de springa speciellt långt.

Då har du antagligen inte så mycket hundvana eller bara stött på ganska otrygga individer.
Kaxiga raser/individer är kaxiga även som små. Sambons jämte va ca 11 veckor gammal när han drog från gården(och från de andra hundarna)- förbi en skogsdunge- förbi grannens hus och provade ställa de 10tal kor som finns i hagen bortanför genom att helt sonika hänga kossorna i svansen.

Jaktinstinkten slog ut alla andra upplevelser för denna hund så denna händelse(denna valp) skulle jag ändå räkna till de lite extrema men han är långt ifrån ensam av att våga lämna husse/matte så jag skulle inte inbilla valpägare att små valpar ALDRIG går så långt bort. Trots detta rekommenderar även jag att ha valpar lös MEN med vetskapen om att man inte ska förlita sig på att valparna är för fega för att utforska världen på egen hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Då har du antagligen inte så mycket hundvana eller bara stött på ganska otrygga individer.
Eller också så har jag bara stött på trevliga valpar som har duktiga hundförare som har timing nog att locka på sin valp innan den sticker iväg..

Tycker det är en ganska tråkig inställning du har att jag skulle ha dålig hundvana eller stött på dåliga hundar bara för att jag har en annan erfarenhet än dig.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Du skriver att du vill ha lina eller flexi när du går i skogen eller på stranden. Nu vet jag inte hur det är där du bor men häromkring är det ganska tomt på folk i skogarna. Om jag var du skulle jag ha valpen lös så mycket det bara går. Försök hitta områden där det inte rör sig så mycket folk och andra hundar. Själv tar jag gärna bilen ut i skogen för att kunna släppa mina hundar utan risk för att stöta på andra människor. Träna inkallning från dag ett och bygg en så bra relation med din valp som möjligt med mycket lek så har du goda förutsättningar att få en hund som du kan ha lös utan problem.
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag gillar flexi men det funkar inte på min hund. Hon är alldeles för noga med att inte dra över huvud taget i koppel, så ett flexi drar hon inte ut, istället blir hon klistrad vid min sida.

Orange spårlina har jag goda erfarenheter av, men det blir hemskt fula brännsår om de snor runt ens egna ben i full fart.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Jag hör till dem som tycker att valpen ska vara lös så mycket som möjligt medan den är liten, för att lära sig att det gäller att hålla reda på matte, om hon inte ska försvinna. Målet är en hund som springer efter ägaren, och inte tvärtom, särskilt om man som jag har en ras som är så snabb att man inte har minsta chans att hinna ikapp den, om den skulle sticka iväg.

Min hund hade över huvud taget aldrig koppel förrän hon var 5 månader gammal. Under tiden tränade jag inkallning flitigt, och om hon någon gång gick för långt bort, gömde jag mig, och lät henne leta reda på mig, och gärna bli lite orolig först.
Nu bor jag i och för sig på landet, men nog kan man hitta platser även i stan, där det känns någorlunda säkert att släppa valpen. Om inte annat kan man ju ta bilen eller bussen ut i skogen.

Det här är säkert rasbetingat. Jag kan tänka mig att det finns många raser som är mera självständiga och som inte håller ögonkontakt med föraren på samma naturliga sätt som spaniels gör. Men min är dock en jakthundsras, hon är väldigt social, (d.v.s springer gärna fram till folk), och gillar att springa mycket och fort, så visst var det en del problem även med henne när hon kom upp i "tonåren". Men aldrig under valptiden.

Hon är född i november, och lagom till yngeltiden började hennes jaktinstinkter visa sig, så under några månader blev det flexi, medan jag tränade in ett stoppkommando på henne. Nu har hon stadgat sig betydligt, men gillar fortfarande att springa fort och mycket. Det händer ibland att hon är utom synhåll för mig korta stunder, om vegetationen är tät. Men hon har däremot hela tiden järnkoll på var jag befinner mig. Jag behöver bara gå av stigen, byta riktning eller sätta mig, så kommer hon farande direkt för att kolla att jag inte försvinner. Och det tror jag är en följd av den där tidiga träningen i att hänga efter matte.
 
Sv: Långlina eller flexikoppel?

Då har du antagligen inte så mycket hundvana eller bara stött på ganska otrygga individer.
Eller också så har jag bara stött på trevliga valpar som har duktiga hundförare som har timing nog att locka på sin valp innan den sticker iväg..

Tycker det är en ganska tråkig inställning du har att jag skulle ha dålig hundvana eller stött på dåliga hundar bara för att jag har en annan erfarenhet än dig.

Näh jag säger absolut inte att du bara har stött på dåliga hundar men inte så kaxiga valpar och kaxiga valpar har inget med otrevliga valpar att göra! Att förarna kan locka på sina valpar har ju uppenbarligen inget med hur vida hunden VÅGAR gå från sin förare vilket va det du kommenterade. Jag sa heller inte att du har DÅLIG hundvana bara inte så MYCKET hundvana och där borde jag naturligtvis skrivit valpvana. Ber om ursäkt om du tog illa upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 669
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 670
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 090
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 562
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp